Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Puolan napaisuus Dspecial -74 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15523 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | HarzaR3 [ 23.07.2013 09:54 ] |
Viestin otsikko: | Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Autosähköasioita huonosti tuntevana, on käynyt mielessä, että jos puolan napaisuus on väärin niin miten vaikuttaa käyntiin, puolan lämpenemiseen, kärkien kulumiseen... Auto on Dspecial -74 ja vuoden aikana olen joutunut vaihtamaan jo toisen puolan. Puolan napaisuus on se mikä se mulle tullessa oli, mutta en ole varma onko oikein. Puola lämpenee mun mielestä liikaa ja oireina on ollut se ettei aina lämpimänä tahdo lähteä käyntiin, mutta hetken seisottuaan ja jäähdyttyään taas käynnistyy. Pari kertaa on sammunut tyhjäkäynnillä käydessään ja ei ole lähtenyt v...llakaan käyntiin muuta kuin n. tunnin seisottuaan. T Harri |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 23.07.2013 17:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
eiköhän se mene seuraavasti. sakemannimerkinnät: syöttö + napaan ja jakajalle - navasta. ranskis ( en oo varma ) mutta ainakin rup tai rupt = jakajalle , joten siitä selvinnee järjestys. engelsmannit: Batt = + ja dist = jakaja. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 23.07.2013 17:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
pikkujatko . jos kytkentä on väärinpäin ,niin et saa edes käyntiin. |
Kirjoittaja: | ealab [ 23.07.2013 21:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Pari mahdollista asiaa: Puola olisikin 6V:nen. Katkoja on liian kauan kiinni, vastaavasti avautuu liian lyhyen ajan. Mikäs suhde se olikaan. Kolmaskin asia, katkojan konkka viallinen, vuotaa sähköä lävitsensä. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 24.07.2013 00:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Käyntännössä ei väliä miten päin puolan ensiön plussa ja miinus menee, kunhan kaikki muuten kytketty vastaavasti ok (eli sytytysvirtaa ei oikosuljeta suoraan kärjillä ![]() Monia uskomuksia toki on ja onpa niitäkin jotka tuunaavat uusia puolia jos vaihtavat vanhan plussa maadoitetun auton toisin päin. Yksi yleinen kuultu peruste on miten päin kipinä hyppää ja elektronit asettuu, tossa kerrotaan pitkä perustelu miksi tulpan päässä pitäisi olla jännitteet tiettyyn suuntaan, mutta muuten ei olisi suunnalla mitään väliä: http://www.chicagolandmgclub.com/techti ... l/574.html Ok, pieni ero voi olla oikein rajoilla kipinän laadussa, mutta hieman uudemmissa on hukkakipinäpuolat ja tulpat sarjassa ja molemmissa eri päin jännitteet ja silti nekin toimii. Pulssisuhde tai kosketuskulma (dwell angle), eikös sen pitäisi mennä oikein jos kärkinäli on oikein? Lisäksi näissä vanhemmissa autoissa oli tietysti ohje ettei jatkuvasti saa pitää sytytysvirtaa päällä ellei auto ole käynnissä (jos kärjet sattuu olemaan kiinni -> puola lämpenee) Eihän ole myöskään sellainen puola joka on tarkoitettu esivastuksen kanssa käytettäväksi, tai sitten voisi miettiä sellaisen asentamista (startin aikana esivastus ohitetaan ja puolalle tarjotaan suoraa virtaa että tulee vahvempi kipinä, muulloin esivastus välissä pienentää virtaa) |
Kirjoittaja: | HarzaR3 [ 24.07.2013 08:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Kiitos kommenteista! Katkojan kärkiväli on 0.4mm ja konkka on vaihdettu. Se on käyttämätön mutta vanha. Eikö se ole niin, että konkka joko toimii tai ei toimi? Kärry on nyt lähtenyt hyvin käyntiin sekä kylmänä että kuumana/lämpimänä (koputtaa päätä!). Seurataan tilannetta ja pidetään varaosia ja työkalupakkia mukana ![]() Harri |
Kirjoittaja: | Natero [ 24.07.2013 18:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Rohkenen vähäisen ymmärrykseni perusteella väittää, että autossa pitäisi olla etuvastus puolalle. Startatessa puolalle pitää mennä suora akkujännite n.11v (ehjä akku), koska startti ottaa kohtuullisen paljon virtaa ja jännite akussa putoaa. Kun startti ei rasita akkua menee jännite puolalle etuvastuksen kautta ja alentaa jännitteen tuohon n. 11 volttiin, koska puola tykkää huonoa sille suunnitellusta korkeammasta jännitteestä. Ehkä joku on puoskaroinut järjestelmää johtamalla täyden jännitteen etuvastuksen ohi myös moottorin käydessä. Juuson 6-volttisen DS:n käynnistysongelmat voisivat johtua samantyyppisestä virhekytkennästä. Jos jännite puolalle menee aina etuvastuksen kautta, on kipinä startatessa vaatimaton. Plus/ miinus-maadoituksesta kipinän ja sähköjärjestelmän hapettumisen suhteen voitaneen vääntää kättä maailmanloppuun saakka. |
Kirjoittaja: | vinosilmä [ 24.07.2013 21:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
pitäisi olla etuvastus joo, ja sitten d-malliin ei tietääkseni käy ihan mikä tahansa puola, vaan pitäisi olla aivan omansa siihen kuuluva( en tiedä mikä), itse joskus vaihdoin kun vanha meni rikki tarvikepuolan ja eihän se toiminut ollenkaan, lähti käyntiin, mutta vähän ajan päästä sitten oli pätkimistä ja hyytymistä y.m. kivaa, vanha puola ei sitten ollutkaan rikki, vaan siitä oli se kuopassa oleva kontaktipinta aivan tajuttoman hapettunut, sen kun santiksella putsas kiiltäväksi, niin johan taas pelitti. |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 24.07.2013 22:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Onko tuossa vielä se akkukenkään liitetty irrallinen solenoidi, jonka alapuolelta voi painonapista sormellakin kytkeä startin päälle? Muistelisin pitkän ajan takaa kun DS:n omistin, että välillä oli lämpimänä käyntiin lähdössä ongelmia. Muistaakseni vika korjaantui kun tuon solenoidin vaihdoin (taisin vaihtaa ihan irrallisen tarvikesolenoidin). Eli kyseessä oli ainakin minun DS:ssä sellainen neliskulmainen mötikkä heti akun + -navan akunkenkään liitettynä. Sen sisällä kontaktipinnat hapettui pahasti ja teki kiusaa nimen omaan lämpimänä käyntiin lähdössä. Tosin lähti yleensä sieltä konehuoneen puolelta sormella painamalla... |
Kirjoittaja: | Natero [ 24.07.2013 22:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
vinosilmä kirjoitti: pitäisi olla etuvastus joo, ja sitten d-malliin ei tietääkseni käy ihan mikä tahansa puola, vaan pitäisi olla aivan omansa siihen kuuluva( en tiedä mikä), itse joskus vaihdoin kun vanha meni rikki tarvikepuolan ja eihän se toiminut ollenkaan, lähti käyntiin, mutta vähän ajan päästä sitten oli pätkimistä ja hyytymistä y.m. kivaa, vanha puola ei sitten ollutkaan rikki, vaan siitä oli se kuopassa oleva kontaktipinta aivan tajuttoman hapettunut, sen kun santiksella putsas kiiltäväksi, niin johan taas pelitti. Ihan sama mikä ensiö/ toisiojärjestelmä autossa on. Jos puola, konkka, pyörijä, jakajan/ tulpan väliset johdot ovat keskenään sopivat, auto toimii. Mitään erityisvaatimuksia ei D-mallin puolalle ole. Jakajan sisäpinnalla olevien tulpille lähtevien johtojen nystyröiden hinkkaamisesta saa hyvän mielen, mutta oikeasti siitä ei ole mitään hyötyä, koska sähkö hyppää (kipinöi) siellä joka tapauksessa. Toisio/ korkeajännitejärjestelmän (paksu johto puolalta virranjakajan kannen keskinapaan, pyörijän/ lähetyssaarnaajan kautta jakajan sisällä olevien nystyröiden kautta paksuilla johdoilla tulpille) mittaaminen on helppo homma ihan yleismittarilla. Kipinä hyppelee lähetyssaarnaajan ja tulpille lähtevien nystyröiden lisäksi ainoastaan tulppien kärkien välissä kunnossa olevassa järjestelmässä. Sähkö etsii aina helpoimmain tien plussasta miinukseen (tai päinvastoin) ja loikkaa helposti runkoon ohi tarkoitetun kohteen (tulpan kärkivälin) liian korkean vastuksen tai huonon eristyksen vuoksi. Suuntaa-antavia arvoja: johdot 1-10k ohmia, pyörijä alle 5k ohmia |
Kirjoittaja: | olli__o [ 25.07.2013 00:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Jotenkin huoltomanuaalista saisi käsityksen että uudemmissa tosiaan olisi erillinen etuvastus ja hieman isompi konkka (-69 jälkeen) Lainaa: IMPORTANT NOTE : The new ignition coils (with external ballast-resistance) must of necessity be fitted with the ignition condensers of 0,25 to 0,30 F . (Ja yksikkönä mikrofaradi vaikka tekstintunnistus oli jättänyt sen osin pois, F vaikuttaa enemmän autostereotuunaajien kokoluokalta) vaikkapa tosta: 1974 Citroen D Model workshop manual – Part 1 wlsccc.files.wordpress.com/2012/10/814-1-searchable.pdf mutta kukapa tietää miten tuo lause pitäisi tulkita ja onko kaikissa noin... http://www.franzose.de/en/Citroen-DS-11 ... /ANR72884/ ehkä tämänkaltainen? Osassa tuon workshoppimanuaalin kuvia (hakusanalla Wiring Diagram) on tosiaan etuvastus, mutta en tutkinut tarkemmin vuosimalleja ja automalleja. (mutta edellisestä sanomisestani poiketen sitä etuvastusta ei ohiteta noissa, joita selasin, edes startin aikana, en silti kaikkia tutkinut) |
Kirjoittaja: | zX-files [ 25.07.2013 06:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Natero kirjoitti: Jakajan sisäpinnalla olevien tulpille lähtevien johtojen nystyröiden hinkkaamisesta saa hyvän mielen, mutta oikeasti siitä ei ole mitään hyötyä, koska sähkö hyppää (kipinöi) siellä joka tapauksessa. No pahimmassa tapauksessa ahkera viilaaja saa enemmän haittaa aikaan, kun poistaa "ehjää" matskuakin, jolloin kipinäväli ekasvaa ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 25.07.2013 08:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Vähän merkitystä silläkin, että pyörrin, sen "kärki" ja jakajan kohtiot eivät olisi kovin kuluneet. Jos jakaja on eri autosta, niin saattaisi olla mahdollista, että pyörtimen ajoitus* menee hiukan ohi sytytyshetken suhteen. Tämän voisi kontrolloida vanhalla kannella, johon olisi tehty aukko, ikkuna. Siitä näkisi pyörtimen ajoituksen. Strobo olisi hyvä siinäkin hommassa. Joskus tuli leikittyä puolilla, Ducellier antoi parhaimman, pisimpään kestävän valokaaren. Muita puolia leikissä oli Boschin siniset ja Warren alkuperäiset. Näitä katsoin scoopilla. Katkojan olisi hyvä olla hyvin laakeroitu, että sulkeutuisi nopeasti. Näin puolan varautumisaika voisi olla riittävä. *Ps. JOS, pyörrin olisikin esim. 1/4-, tai 1/2-kierrosta pielessä, tähän auttaisi tulpanjohtojen uusi järjestys. |
Kirjoittaja: | HarzaR3 [ 25.07.2013 08:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Akun + -navassa ei ole erillistä starttirelettä, vaan + -kaapeli menee navalta suoraan startille. Käynnistys starttinapilla virran kytkemisen jälkeen. Tällaiseksi systeemi oli muutettu jo edellisen omistajan toimesta Ruotsissa. Puolassa ei ole etuvastusta ja se on Sitroselta hankittu, joten pitäisi olla DS- sopiva (kuten myös edellinen joka pelitti vajaan vuoden). Tuntuu vaan siltä, että alkuperäinen tehtaalla asennettu komponentti kestää lähes auton iän, mutta kun kerran menet sen vaihtamaan, niin sen jälkeen saat vaihdella yhtenään. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 25.07.2013 12:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Puolan napaisuus Dspecial -74 |
Tai sitten se varsinainen vika, joka sen alkuperäisen osan rikkoi, jäi sinne vieläkin, jolloin uusikin osa kestää liian vähän ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |