|
Kirjoittaja |
Viesti |
hssumies
|
Viestin otsikko: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 09:59 |
|
Muilla bx:n omistajilla. Minun bx:ssä narahtaa, ja välillä aika pahastikin.
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 10:08 |
|
Kyllä se narahtaa kaikissa. Kannattaa pysäyttää laatikon rattaat vekslaamalla kolmosen ja nelosen väliä ennenkuin työntää pakin päälle. Siitä tulee hyvä tapa ihan itsestään. Tätä joutuu melko monessa vaihteisto mallissa noudattaan.
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 10:24 |
|
piippumies kirjoitti: Kyllä se narahtaa kaikissa. Kannattaa pysäyttää laatikon rattaat vekslaamalla kolmosen ja nelosen väliä ennenkuin työntää pakin päälle. Siitä tulee hyvä tapa ihan itsestään. Tätä joutuu melko monessa vaihteisto mallissa noudattaan. Sitä pitää kokeilla heti, kun seuraavan kerran lähtee köröttelemään.
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 10:28 |
|
Jos ei auta niin kytkimen säätö tai vaihto.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 10:52 |
|
hssumies kirjoitti: Muilla bx:n omistajilla. Minun bx:ssä narahtaa, ja välillä aika pahastikin. piippumies kirjoitti: Kyllä se narahtaa kaikissa. Kannattaa pysäyttää laatikon rattaat vekslaamalla kolmosen ja nelosen väliä ennenkuin työntää pakin päälle. Siitä tulee hyvä tapa ihan itsestään. Tätä joutuu melko monessa vaihteisto mallissa noudattaan. Höpö höpö. Kyllä nyt piippumiehellä narahti pahasti. Jotain on silloin pielessä, jos pakin päällelaitossa jotain rutinoita kuuluu. Kävin äsken muutamasta BX:stä tuossa pihassa kokeilemassa, eikä kyllä narahduksen narahdusta. Ei pakin päällelaitossa mitään vatkauksia tarvita, kun oikeat öljyt ja säädöt oikein. Ai niin. Olettehan huomanneet käyttää kytkintä. 
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 11:04 |
|
Sitten olen aina omistanu kytkin/vaihteisto vikaisen auton ja niitä on ollut todella monta. Jopa nykyinen työkalu jossa uusi kytkin ja varmasti oikeat öljyt. No.. Te tiedätte tän paremmin.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 11:32 |
|
ranu on oikeassa. jotain häikkää on jos narahtaa. voi olla kytkin lopussa. säätö tai synkrot. 3.ssa bx.ssäni ei narahda ja kahdessa narahtaa. Jo aiemmassa ketjussa aloittajaa kehoitettiin säätämään kytkin tai remppaamaan se.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 12:04 |
|
Tottahan tuo on että jotain häikkää on.. Kommenttini sen takia kun noita on ollu niin paljon ettei viittis jokaisesta repiä palikoita auki kun muuten sen kanssa tulee toimeen. Vanhoillahan tässä ajellaan  se vekslaus yleensä helpottaa.
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 13:17 |
|
black_van kirjoitti: ranu on oikeassa. jotain häikkää on jos narahtaa. voi olla kytkin lopussa. säätö tai synkrot. 3.ssa bx.ssäni ei narahda ja kahdessa narahtaa. Jo aiemmassa ketjussa aloittajaa kehoitettiin säätämään kytkin tai remppaamaan se. Remppaan ei ole nyt aikaa eikä halua, kun autoa tarvitsee päivittäin, tuo aloitus lähinnä sen takia, kun halusin tietää, kuinka yleistä se on. Säätöä olen lykännyt ja lykännyt, kun autolla pystyy liikkumaan, enkä halua huonontaa tilannetta. Mutta aika yleistä se taitaa olla, kun sinunkin kahdessa narahtaa.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 13:49 |
|
hssumies kirjoitti: Remppaan ei ole nyt aikaa eikä halua, kun autoa tarvitsee päivittäin, tuo aloitus lähinnä sen takia, kun halusin tietää, kuinka yleistä se on. Säätöä olen lykännyt ja lykännyt, kun autolla pystyy liikkumaan, enkä halua huonontaa tilannetta. Mutta aika yleistä se taitaa olla, kun sinunkin kahdessa narahtaa. Jaa se ettei autoja huolleta? Jonkin verran olen tätä Suomennientä kiertänyt käytettyjä, lähinnä BX:iä katsellen. Kyllä suurin osa niistä on ollut hultteimesti pidettyjä. Aivan kuten tuossa kerrot. Samasta asiasta on esimerkkejä tälläkin palstalla. Patonkilainen ostaa kiertopalkinnon jossa on vaivaa ja vikaa yllinkyllin. Siinä sitä sitten on pakko opetella autonkunnostusta, jos siitä haluaa tehdä toimivan. Eikä se ihan ilmaistakaan ole.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 13:51 |
|
hssumies kirjoitti: black_van kirjoitti: ranu on oikeassa. jotain häikkää on jos narahtaa. voi olla kytkin lopussa. säätö tai synkrot. 3.ssa bx.ssäni ei narahda ja kahdessa narahtaa. Jo aiemmassa ketjussa aloittajaa kehoitettiin säätämään kytkin tai remppaamaan se. Remppaan ei ole nyt aikaa eikä halua, kun autoa tarvitsee päivittäin, tuo aloitus lähinnä sen takia, kun halusin tietää, kuinka yleistä se on. Säätöä olen lykännyt ja lykännyt, kun autolla pystyy liikkumaan, enkä halua huonontaa tilannetta. Mutta aika yleistä se taitaa olla, kun sinunkin kahdessa narahtaa. säädöllä voi vain parantaa tilannetta  ja onhan se fakta että bx on jo vanha auto, 16v taitavat olla nuoremmat yksilöt joten eipä se ihme jos laatikon synkrot,tms kuluu
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 14:07 |
|
black_van kirjoitti: hssumies kirjoitti: black_van kirjoitti: ranu on oikeassa. jotain häikkää on jos narahtaa. voi olla kytkin lopussa. säätö tai synkrot. 3.ssa bx.ssäni ei narahda ja kahdessa narahtaa. Jo aiemmassa ketjussa aloittajaa kehoitettiin säätämään kytkin tai remppaamaan se. Remppaan ei ole nyt aikaa eikä halua, kun autoa tarvitsee päivittäin, tuo aloitus lähinnä sen takia, kun halusin tietää, kuinka yleistä se on. Säätöä olen lykännyt ja lykännyt, kun autolla pystyy liikkumaan, enkä halua huonontaa tilannetta. Mutta aika yleistä se taitaa olla, kun sinunkin kahdessa narahtaa. säädöllä voi vain parantaa tilannetta  ja onhan se fakta että bx on jo vanha auto, 16v taitavat olla nuoremmat yksilöt joten eipä se ihme jos laatikon synkrot,tms kuluu No lähempä katselemaan, jos vaikka vähän sais parannettua tilannetta.
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 15:13 |
|
Loppu narinat ja tahmeus. En ymmärtänyt, että se noin helppoa on. Pikkuisen säädin ja nyt pelittää. Samalla naapuri sanoi, että sinullahan on kitkarenkaat alla, en ollut niihin kiinnittänyt sen enempää huomiota, vilkaissut vaan, että hyvät renkaat näkyy olevan. Mukana tuli nastattomat talvirenkaat, joita ilmeisesti on pidetty kesärenkaina, ja jääneet vaihtamatta, kun auto on ollut liikkeen pihalla varmaan talvesta asti. Tosin jotkut pitävät kitkoja läpivuoden (naapuri). Nyt tässä pitää harkita renkaanvaihtooperaatiota, sillä ei noin hyviä kitkoja kannata kuluttaa kesäajossa, kun toiset on tarjolla. Kaikenkaikkiaan kannatti kirjoittaa tänne, ja nostaa sitten takamus tästä penkistä, ja käydä istumassa sitikan penkillä. 
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 15:49 |
|
Tästä on usein keskusteltu, mutta julkituonpa omankin kokemukseni vielä kerran: kytkimen saa helposti säädettyä niin, ettei se narahda, mutta minulla käy säädön jälkeen aina niin, että vipu ajan mittaan taipuu sen verran, että taas irrottaa sen normaalimäärän eli huonosti. Siihen se venyminen sitten loppuu, kun myötöraja ei enää ylity. Viisi-kuusi kertaa kun tuon säätösyklin käy läpi, niin vipu sanoo lopulta naps. Jos tyytyy vähän heikommin irrottavaan kytkimeen, niin vipu on ikuinen. Akselin olen rasvannut kerran kahdessa kuukaudessa eli aina öljynvaihtohuollon yhteydessä. En minä sitten tiedä, teenkö jotain väärin, vai ovatko kaikki neljä beksiäni olleet samalla tapaa viallisia (puoli miljoonaa ajettuja ovat yhtä lukuunottamatta olleet), mutta ei se vipu vaan kerta kaikkiaan tunnu kestävän kuin pari vuotta (=100 000 km), jos kytkimen säätää irrottamaan kunnolla. 
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 16:07 |
|
rmattila kirjoitti: Tästä on usein keskusteltu, mutta julkituonpa omankin kokemukseni vielä kerran: kytkimen saa helposti säädettyä niin, ettei se narahda, mutta minulla käy säädön jälkeen aina niin, että vipu ajan mittaan taipuu sen verran, että taas irrottaa sen normaalimäärän eli huonosti. Siihen se venyminen sitten loppuu, kun myötöraja ei enää ylity. Viisi-kuusi kertaa kun tuon säätösyklin käy läpi, niin vipu sanoo lopulta naps. Jos tyytyy vähän heikommin irrottavaan kytkimeen, niin vipu on ikuinen. Akselin olen rasvannut kerran kahdessa kuukaudessa eli aina öljynvaihtohuollon yhteydessä. En minä sitten tiedä, teenkö jotain väärin, vai ovatko kaikki neljä beksiäni olleet samalla tapaa viallisia (puoli miljoonaa ajettuja ovat yhtä lukuunottamatta olleet), mutta ei se vipu vaan kerta kaikkiaan tunnu kestävän kuin pari vuotta (=100 000 km), jos kytkimen säätää irrottamaan kunnolla.  Niin tuossakin varmaan on käynyt, että säädelty on, ja taas ollaan siinä pisteessä, että huonosti irrottaa, tai sitten edellinen omistaja on tyytynyt narahtelevaan ja tahmeaan vaihteistoon. Minun ajomäärillä sen vivun pitäisi kestää helposti ainakin tuplasti tuon ajan, sillä ajelen tosi vähän. Tuo vipu ei kai kovin kallis ole, täällä mainittin jossain keskustelussa, että parikymppiä, eli jos sen vaihtamalla selviää vaikkapa parin vuoden välein, niin ei se isolta harmilta vaikuta. Tuo kilometrimäärä, puoli miljoonaa kilometriä, kuulostaa ihan lupaavalle, meikäläisen bX:llä on ajettu n.280 000 kilometriä.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 16:47 |
|
rmattila kirjoitti: Tästä on usein keskusteltu, mutta julkituonpa omankin kokemukseni vielä kerran: kytkimen saa helposti säädettyä niin, ettei se narahda, mutta minulla käy säädön jälkeen aina niin, että vipu ajan mittaan taipuu sen verran, että taas irrottaa sen normaalimäärän eli huonosti. Siihen se venyminen sitten loppuu, kun myötöraja ei enää ylity.
Viisi-kuusi kertaa kun tuon säätösyklin käy läpi, niin vipu sanoo lopulta naps. Jos tyytyy vähän heikommin irrottavaan kytkimeen, niin vipu on ikuinen. Akselin olen rasvannut kerran kahdessa kuukaudessa eli aina öljynvaihtohuollon yhteydessä. En minä sitten tiedä, teenkö jotain väärin, vai ovatko kaikki neljä beksiäni olleet samalla tapaa viallisia (puoli miljoonaa ajettuja ovat yhtä lukuunottamatta olleet), mutta ei se vipu vaan kerta kaikkiaan tunnu kestävän kuin pari vuotta (=100 000 km), jos kytkimen säätää irrottamaan kunnolla. Outo juttu? Kerran minulta on BX:stä tuo kulmavipu katkennut. Syynä sen voitelemattomuus. Siitä on paljon aikaa. Kun tuon vian honasin, sen jälkeen kytkin on toiminut. Enkä sitä vivun ja pultin väliä rasvaile kuin korkeintaan vuoden välein. En ole todennut mitään tarvetta tiuhentaa rasvausta. Kävin vielä mielenkiinnosta mittaamassa kytkinpolkimen etäisyyden lattiasta. Parista autosta mittasin. Niissä mitta on 12 cm ja 13 cm. Tuo mitta polkimen alareunan yläpinnasta kohtisuoraan lattiaan. En sen tarkemmin tiedä, mistä se pitäisi mitata.
Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 13.06.2009 16:53, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 16:49 |
|
se minun parjattu kommentti tästä vekslaamisesta ennen pakin kytkemistä perustu ihan jonkun vanhan käyttöohje kirjan tekstiin olisko ollu gempsun tai ykköskoppasen tekstiä.. korjatkoon joku paremmin muistava. Sen nyt tietenkin ymmärsin että täytyyhän se kytkin olla oikein säädetty. Eikä toi narahtelu ole pelkästään bäxän ominaisuus.
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 20:12 |
|
piippumies kirjoitti: se minun parjattu kommentti tästä vekslaamisesta ennen pakin kytkemistä perustu ihan jonkun vanhan käyttöohje kirjan tekstiin olisko ollu gempsun tai ykköskoppasen tekstiä.. korjatkoon joku paremmin muistava. Sen nyt tietenkin ymmärsin että täytyyhän se kytkin olla oikein säädetty. Eikä toi narahtelu ole pelkästään bäxän ominaisuus. Niin kyllä se voi auttaa, en muista mikähän auto se oli kun joku vaihde meni helpommin päälle kun ensin oli käyttänyt jollain toisella vaihteella, ja jo vanha autokoulun opetus on, kun käyttää kytkintä kerran ylhäällä, jos ei meinaa pykälä ensimmäisellä kytkimen polkaisulla maistua, niin sitten voi maistua paremmin, tosin eihän se ihan sama asia ole kuin vaihteiden vekslaaminen, mutta vekslaamista sekin.
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 20:52 |
|
tuota juuri tarkoitin  tässä jo vanhaksi tulee.
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 13.06.2009 21:26 |
|
jo vanha autokoulun opetus on, kun käyttää kytkintä kerran ylhäällä, jos ei meinaa pykälä ensimmäisellä kytkimen polkaisulla maistua, niin sitten voi maistua paremmin
Joo. Kyllä mulle ainakin korttia ajaessa koetettiin kaksoispoljenta ja välikaasu neuvoa. Ja varmaan rutisi TK-Petterin loota, jos ei ne menneet kohdalleen.
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 14.06.2009 06:34 |
|
Samoin ykkösellekin laittoa helpottaa, jos hiukan, vain osittainkin käyttää kakkosen kautta. Ei vain sitikassa. BX:stä puheen ollen onko kytkimen kulmavivun laakeri voideltu, ei jumittava. Tästä on ollut jo muutenkin juttua.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 14.06.2009 11:29 |
|
ealab kirjoitti: Samoin ykkösellekin laittoa helpottaa, jos hiukan, vain osittainkin käyttää kakkosen kautta. Ei vain sitikassa. BX:stä puheen ollen onko kytkimen kulmavivun laakeri voideltu, ei jumittava. Tästä on ollut jo muutenkin juttua. Tuossa GTi:ssä ei parane laittaa ykköstä silmään ellei auto ole täysin pysähdyksissä.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 24.06.2009 17:32 |
|
Lainaa: r_a_n_u kirjoitti: rmattila kirjoitti: Tästä on usein keskusteltu, mutta julkituonpa omankin kokemukseni vielä kerran: kytkimen saa helposti säädettyä niin, ettei se narahda, mutta minulla käy säädön jälkeen aina niin, että vipu ajan mittaan taipuu sen verran, että taas irrottaa sen normaalimäärän eli huonosti. Siihen se venyminen sitten loppuu, kun myötöraja ei enää ylity. Lainaa: Viisi-kuusi kertaa kun tuon säätösyklin käy läpi, niin vipu sanoo lopulta naps. Jos tyytyy vähän heikommin irrottavaan kytkimeen, niin vipu on ikuinen . Akselin olen rasvannut kerran kahdessa kuukaudessa eli aina öljynvaihtohuollon yhteydessä. En minä sitten tiedä, teenkö jotain väärin, vai ovatko kaikki neljä beksiäni olleet samalla tapaa viallisia (puoli miljoonaa ajettuja ovat yhtä lukuunottamatta olleet), mutta ei se vipu vaan kerta kaikkiaan tunnu kestävän kuin pari vuotta (=100 000 km), jos kytkimen säätää irrottamaan kunnolla. Outo juttu? Kerran minulta on BX:stä tuo kulmavipu katkennut. Syynä sen voitelemattomuus. Siitä on paljon aikaa. Kun tuon vian honasin, sen jälkeen kytkin on toiminut. Enkä sitä vivun ja pultin väliä rasvaile kuin korkeintaan vuoden välein. En ole todennut mitään tarvetta tiuhentaa rasvausta. Kävin vielä mielenkiinnosta mittaamassa kytkinpolkimen etäisyyden lattiasta. Parista autosta mittasin. Niissä mitta on 12 cm ja 13 cm. Tuo mitta polkimen alareunan yläpinnasta kohtisuoraan lattiaan. En sen tarkemmin tiedä, mistä se pitäisi mitata. Onko tämä vipu se vipu missä on myös kytkimen säätöruuvi/mutteri, se ällän muotoinen. Taitaa olla kohta taas säädön paikka ja ajattelinen ennakoida ostamalla sen vivun jostain, jos sattuu katkeamaan.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 24.06.2009 17:50 |
|
onko tämä vipu se vipu missä on myös kytkimen säätöruuvi/mutteri, se ällän muotoinen. Taitaa olla kohta taas säädön paikka ja ajattelinen ennakoida ostamalla sen vivun jostain, jos sattuu katkeamaan
Juuri siitä vivusta on kyse. ainakin 3v takaperin sai veholta kahteenkymppiin
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Narahtaako pakki ? Lähetetty: 24.06.2009 18:19 |
|
black_van kirjoitti: onko tämä vipu se vipu missä on myös kytkimen säätöruuvi/mutteri, se ällän muotoinen. Taitaa olla kohta taas säädön paikka ja ajattelinen ennakoida ostamalla sen vivun jostain, jos sattuu katkeamaan
Juuri siitä vivusta on kyse. ainakin 3v takaperin sai veholta kahteenkymppiin Ok.
|
|
|
|
 |
|
|