Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 25.09.2012 22:24 

Viestit: 44
Moro
Syylärin flekti ei tunnu toimivan. Mistäs löytyy flektin sulake (voiko olla muualla kuin kuskin jalkatilassa tai akun edustan sulakerasiassa ) ja mistäs kohtaa löytyypi liitin / liittimet, jotka kannattaa avata ja puhdistaa ?

Ja kulkuneuvohan on XM -95, 2 litrainen kone ilman ilmastointia.

Nimimerkki "minullako peukalo keskellä kämmentä"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 25.09.2012 22:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Akun edessä pikkurasiassa pitäisi olla 30 A sulake. Siitä 10 cm eteenpäin vasemman ajovalon päällä vihreä flektin ohjausrele, tai kaksi tai kolme. Minulla ilmastoidussa TD:ssä kaksi flettiä ja 3 relettä. Tarkasta releinen piikit ettei ole hapettumia. Myös spray-vaseliini auttaa joskus, ja pitää hapettumat loitolla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 26.09.2012 00:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
XM:n syyläriflekteillä on myös taipumus kuolla. Kumma juttu mutta en ole koskaan missään muissa tätä tavannut mutta kyllä XM:ssä :lol:
Flektin ropellin ulkokehä tuppaa jäätymään talvisin salakavalasti ulkosyrjän shroudiin kiiinni, joskus vain hetkeksi jotta sähkömoottori lämpeää muttei polta sulaketta ja kas tarpeeksi monta kertaa niin lopulta käämin lakka on sulanut sopivasti.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 08.10.2012 11:57 

Viestit: 44
Moro

Releet ja sulake löytyivät täsmällisen ohjeen mukaisesti. Ajattelin testata releet ohittamalla ne käyttäen hyppylankaa. Jos flekti on kunnossa, niin pitäisikö sen lähteä päälle kun jomman kumman releistä ohitan hyppylangalla vai tuleeko molemmat releet olla ohitettuna yhtäaikaa hyppylangalla ? Tuleeko moottorin olla lämmin kun nuo hyppylankajutut teen vai noiko ne testata kylmällä koneella. Onko väliä ??

-hannu-


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 08.10.2012 19:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Jaaha. Releet ovat 5-napaisia (tai ainakin 4) joten en osaa sanoa, mihin väliin hyppylanka pitäisi laittaa. Mutta jos alat irroittamaan flektejä, niin huomaa että siipipyörä on kiinni VASTAKIERREruuvilla, jossa on 8 mm:n kanta. eli kierrä myötäpäivään, niin se aukeaa. sitten riuska ote siipipyörästä ja nykäisy, niin siipi on irti. Sen jälkeen 3 kiinnityspulttia auki,niin saat moottorin irti.
silloin näet moottorin virtanavat, joihin voi syöttää akusta suoran virran, niin näkee pyöriikö moottori.
Nyt en muista kumpi navoista on + ja toinen -. Siitä saattaa löytyä merkinnät, kun tarkkaan katsoo.

PS Oikein hävettää lukea omaa tekstiä, joka on kirjoitettu ilman lukulaseja. Jää kaikki kirjoitusvirheet korjaamatta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 08.10.2012 19:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei taida hyödyttää viritellä niitä hyppylankoja releeseen. ehkä kannattais siihen kantaan kokeilla.
jos on saku kaava ( 85/86 vetokäämi. 30 yleensä syöttö . 87 /87a lähtö .
ranskisten viritys: 1/2 vetokäämi .3 syöttö . 4/5 lähtö.
kun kattoo siihen kantaan kytkettyjä piuhoja , niin selviää ,onko käytössä kaikki viis vai tyydytäänkö neljää.
eikä siihen tarvii mitään erikoista viritelmää rakentaa. riittää kun on 10 senttiä millin piuhaa ja tyrkkää päät ( kuorittuna ) halutessaan sopiviin koloihin.
se kuuluisa kynälamppu selvittäisi hetkessä piuhan mistä syöttö tulee .....noin niinku esimerkiksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 08.10.2012 19:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
muuten. muitakin vaihtoehtoja on ,mutta nuo ovat tavallisimmat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 08.10.2012 20:00 

Viestit: 330
Laita suoraan akulta 12V flektin liitinnapoihin, laita sulake varmuudeksi väliin, jos haluat välttää valoshown ja johtimien sulamisen :) (sitä savua ei saa takas sinne mottiin jos se kerran karkaa)Jos flekti ei pyöri ja polttaa sulakkeen on käämit flektistä menneet tai hiilet loppu ja uuden flegun hankinta lienee helpointa. Ala vasta tuon kylmäpyöritystestin jälkeen etsimään vikaa muualta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 20.12.2012 21:17 

Viestit: 44
Morjens

No tuo flekti asia ei ole juurikaan edennyt. Sen verran kuitenkin että ei se vika itse moottorissa ole, se toimii. Nyt pakkasella moottorin lämmön merkkivalo on silloin tällöin syttynyt palamaan, vaikka taatusti on moottori ollut kylmä yön pakkasessa seisottuaan. Samoiten itse moottorin lämpömittari on toiminut normaalisti.

Kysymyksiin:
Mistähän löytyypi tuo lämpotilan merkkivalon anturi ? On vissiin eri paikassa kuin tuon mittarin anturi ? Voisiko flektin toimimattomuudella ja tuolla satunnaisella merkkivalon palamisella olla jokin yhteys tässä tapauksessa ??

Hannu


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 20.12.2012 23:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Vastaan taas eri asiaan, kuin mitä kysyit. Jos autossasi on automaatti-ilmastointi, niin hanskalokeron irroittamalla löytyy alta ohjausrele, noin savukeaskin kokoinen musta, n. 20 pinninen boksi, joka osallistuu käyntikäskyn antamiseen flektille. (Aina, kun jäähdytys on päällä, puhaltimet käyvät vähintään pienemmällä nopeudella). Jos löydät vaihto-osan, niin kokeile. Juotokset boksista voisi kai myös tarkistaa. Minulla oli pari vuotta sitten tämä vika, xmfani sen selvitti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 20.12.2012 23:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Joensuu XM kirjoitti:
No tuo flekti asia ei ole juurikaan edennyt. Sen verran kuitenkin että ei se vika itse moottorissa ole, se toimii.
Ne relekannat, relet ja sulakkeet akun luota ilmeisesti jo katsoit ja olivat ok?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 21.12.2012 20:24 

Viestit: 91
Paikkakunta: Loppi
Ainakin vanhakorisessa (Y3) ei ilmastoidussa, syylärin päädyssä on termostaatti ohjaamassa flektejä.
2-pinniä yhteen, pitäisi käydä hidas nopeus. Kaikki yhteen nopea nopeus.
Nuo releet kytkee puhaltimet sarjaan ykkösnopeudelle ja rinnan nopealle. Eli virran tarjoilu suoraan releille on hieman hankalaa.
Tuota samaa on esiintynyt omassakin, akun pluskengästä löytyi löysää. Ainakaan tänään ei valoefektejä esiintynyt. . .
Kannattanee tutkia myös ne isot lattasulakkeet ja pesät siitä akun kupeesta, virta taitaa tulla sitä kautta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 25.07.2013 23:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 280
Paikkakunta: lahti
Voisitteko kertoa, miten pitää toimia Y4 XM:n flektit?
Mulla toimii nyt, kun on lämpöä n 97, niin vasen flekti lähtee päälle. Oikea flekti ei ole koskaan lähtenyt päälle, mutta toimii kun releestä laitan kärjet yhteen.



Suomi / Lahti

Citroen Evasion 2.0 16V 8-paikk."eeva" -00,
Škoda 110 L -75, Renault Laguna 2.0 -04
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM ja syylärin flekti
ViestiLähetetty: 27.07.2013 12:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 280
Paikkakunta: lahti
Missä sijaitsee flektejä ohjaavat anturit?



Suomi / Lahti

Citroen Evasion 2.0 16V 8-paikk."eeva" -00,
Škoda 110 L -75, Renault Laguna 2.0 -04
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: