Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Iridium-sytystulppa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15634
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  eskere [ 05.08.2013 20:52 ]
Viestin otsikko:  Iridium-sytystulppa

Onko kellään kokemuksia iridium-sytytystulpista? Lueskelin netistä niiden tavallista tulppaa paremmista ominaisuuksista ja paremmasta kestosta. Mietin, mitä tuo parempi kesto mahtaa tarkottaa? Sitäkö, että ne kestävät käytössä pidempään kuin tavalliset tulpat vai sitä, että ne eivät pimene niin herkästi kuin tavalliset sytytystulpat. Iridium-tulpat maksava reilusti enemmän kuin perinteiset tulpat.

Tämä ongelma on 4-tahti vesijetissä (Yamaha Vx110) jossa pimenee usein tulppa käynnistyksen yhteydessä ja kone rupeaa rytkimään. Joskus tulppa herää vielä moottorin lämmettyä, mutta seuraavalla kerralla tulppa on taas pimeä.
Takuuaikana mainitsin ongelmasta myyjälle, mutta tilanne jäi aina seurantaan ja nyt kun takuu ei ole enää voimassa, pitää tulppaongelmaa koettaa ratkoa itse. Ostin tänään yhden sarja iridiumtulppia ja laitoin ne kiinni jetin moottoriin ja kävin koeajolla. Kone kävi hyvin, eikä ainakaan ekareissulla ollut mitään ongelmia. Mutta ei koneestakaan tehoja lähtenyt normaalia enempää, joten kalliimpien tulppien hyöty tulee (toivottavasti :? ) olemaan niiden parempi kyky pysyä toimintakuntoisena.

Onko joku perehtynyt asiaan vaikka (kisa-)auton moottoreissa? :roll:

Kirjoittaja:  maximi [ 06.08.2013 07:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Tulpista en osaa sanoa sen enempää, mutta metallina iridium on kaikista vaikein hapettaa. Tästä syystä sitä käytetäänkin juuri paikoissa joissa normaalit korkean lämpötilan kromi-nikkeliseoksiin perustuvat metallit eivät kestä. Voisin kuvitella että sytkätulpan elektrodi olisi tällainen paikka, siellä sylinterissä/palotilassa kun tavaraa tuppaa hapettumaan... :)

Kirjoittaja:  -pk- [ 06.08.2013 09:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Suositeltu tulppien vaihtoväli on ainakin ES9A koneella joka tämmöisiä käyttää tuplaten se mikä muilla eli 80 000-120 000 km (vaikeat/normaalit olot). Kyseisessä koneessa valitettavasti tuntuu olevan puolien vaihtoväli lyhyempi, ainakin vanhemmilla Sagem/Valeo -puolilla.

Kirjoittaja:  eskere [ 06.08.2013 19:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Tänään kävin ajelemassa vesijetillä n. 60km aurinkoisen kauniissa säässä Keitele-Päijänne-kanavaa. Starttauksia oli paljon (jolloin yleensä tulppa pimeni), koska ajoin kuudesta sulusta läpi. Koko ajan jetti toimi moitteettomasti, eli tulpat kesti nyt normikäytön.
Jospa näissä iridiumissa olisi jotain tavallista parempaa. :)

Kirjoittaja:  xantti [ 06.08.2013 22:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Miulla on iridium tulpat Brisk premium + C5:ssä,hyvin toimii juuri vaihdettu
Käynnistyvyys ,vääntö ,kiihtyvyys ja polttoaine kulutus parempi kuin tavallinen tulppa

Kirjoittaja:  ealab [ 06.08.2013 23:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Vanha tavallinen, vai uusi tavallinen?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.08.2013 17:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

uskookohan tuo santti itekkään muka kynttilöitten ihmeitä tekevään vaikutukseen. oisit ettiny Champion merkkiset ,niin bensakin ois lisääntyny tankissa.
ei riitä ,että entinen sampiooni on pariin kertaan vaihtanu nimee. kyllä pitää olla jus oikeella nimellä varustetut, muuten ei toimi oikein.

edelleen : ihan sama mitkä/ minkä merkkiset ,kunhan kärkiväli on suunnilleen oikee lämpöarvon kanssa. eikä oo väliä onko yks kärkinen tai jopa tusina.

Kirjoittaja:  savijo [ 07.08.2013 20:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

^Uskotkos Koke jos kerron että tietyissä suoraruiskutusmoottorissa tulppaa ei kiristetä tiettyyn momenttiin, vaan juurikin oikeaan asentoon. :shock:

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.08.2013 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

tuon uskon. mullakin on ollu tapana varmistaa kärkiväli ja kiertää ne oikeille jengoille ja kiinni sekä lopuks piuha kiinni.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.08.2013 20:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

ja jos nyt kyseessä yleensäkkään on bensakone ( harvemmin suoraruisku ) niin suutin ois hyvä olla asiallisesti paikoilleen kiinnitetty

Kirjoittaja:  savijo [ 07.08.2013 21:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Juu on ihan bensiinimoottori ja tulpan maaelektronin täytyy olla oikeassa linjassa suhteessa suuttimeen... jos tiedätte mitä tarkoitan....

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.08.2013 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

:shock: no tietenkin. eihän nyt sovi mitenkään häiritä sumun oikeaoppista leviämistä sylinterissä.........varsinkaan kun vasta seuraavalla tahdilla kipunan pitää räjjäyttää bentsiini hommiinsa. :twisted:

Kirjoittaja:  powerage [ 07.08.2013 21:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Iridiumit ovat toimineet loistavasti moottoripyörässä abaut 20tkm, normaali tulpat pimenivät yleensä 2-3tkm jälkeen. Ei enää paluuta (mp) normi tulppiin.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.08.2013 21:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

mulla on toiminu NGK:T sun muut 100000 km ihan moitteetta , MUTTA ovat vaatineen kärkivälin säätöä vuosittain ( vuosikilometrit nykyään tuo std 20000 ) . vaihtoon menevät kun ei riitä säätövaraa tai löytyy joku mekaaninen syy. merkillä eioo edelleenkään väliä. eikä tuu noita mainostettuja monikärkisiä..

Kirjoittaja:  savijo [ 07.08.2013 21:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

kokemjne kirjoitti:
:shock: kun vasta seuraavalla tahdilla kipunan pitää räjjäyttää bentsiini hommiinsa. :twisted:



...vai kakstahdilla....

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.08.2013 21:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

ps. ja viina palaa iloisesti santussa ilman mitään lisävirityksiä ja lantrauksia. katotaan kun ilmat kylmenevät, tarviiko panna raakaa tavaraa jatkoks ja missä suhteessa viinaan. eikä kuluta minun kaasujalalla yhtään enempää kuin pelkällä bensallakaan.
en tarvii enää kiihdytellä enkä itteeni viihdytellä , mutta en myöskään pyöri kenekään jaloissa valoissa ,enkä muutenkaan.

Kirjoittaja:  powerage [ 07.08.2013 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Autoissa saattaa iridiumit olla aivan turhat, mutta vanhassa mp:ssä jossa on neljä kaasaria (tai enemmänkin) niiden balanssiin saamin saattaa olla "hieman" hankalaa ja näin ollen normaalia tulppia saatta mennä turhan tiheään...

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 07.08.2013 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Kun on tullut sen verran pitkään ajeltua noilla kovatulpanjohtoisilla, niin on päässyt unohtumaan näiden kipinää räiskivien tulppien vaihtoväli, siis niiden tavallisten. Vaimon C3:ssa sellaisia näkyy olevan ;-)

nimim. odotanko, että röpöttely alkaa

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.08.2013 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

mnooo,,,,,,ehkä kakstahtinen poikkeaa pikkusen tuosta ajatuksesta minkä heitin . saattaapi tarvita hieman eri juttua viritellessään :)

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.08.2013 21:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

juu . sanoisi diisslille ,että oottelee ihan rauhassa.

Kirjoittaja:  xantti [ 08.08.2013 00:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Aikaisempi oli Bosch super tulppa eikös se ole tavallinen tulppa.
kylla iridium tulppa vahentaa bensakulutusta patka-ajossa 7 litraa satasella C5 1.8

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 08.08.2013 11:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

dieselflosse kirjoitti:
Kun on tullut sen verran pitkään ajeltua noilla kovatulpanjohtoisilla, niin on päässyt unohtumaan näiden kipinää räiskivien tulppien vaihtoväli, siis niiden tavallisten. Vaimon C3:ssa sellaisia näkyy olevan ;-)

nimim. odotanko, että röpöttely alkaa
Älä odota, koska kasvanut tulppien kärkiväli aiheuttaa kipinän muodostumiseen tarvittavan jännitteen nousemisen normaalia korkeammaksi, joka voi aiheuttaa ongelmia. Ei tietenkään heti, mutta ei kärkivälikään tuhannella kilometrillä paljon kasva.

Kirjoittaja:  Scrat [ 08.08.2013 13:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

xantti kirjoitti:
Aikaisempi oli Bosch super tulppa eikös se ole tavallinen tulppa.
kylla iridium tulppa vahentaa bensakulutusta patka-ajossa 7 litraa satasella C5 1.8


Hmmm... tuon luokan vähennyksellä kulutukseksi jää 0,5-1l/100km :? , täytyykin kokeilla noita tuohon veekutoseeni, 1-2 litraa/satasella on jo aika hyvä kulutus :lol:

Scrat

Kirjoittaja:  ealab [ 08.08.2013 22:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Iridium-sytystulppa

Les Excentriques kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti:
Kun on tullut sen verran pitkään ajeltua noilla kovatulpanjohtoisilla, niin on päässyt unohtumaan näiden kipinää räiskivien tulppien vaihtoväli, siis niiden tavallisten. Vaimon C3:ssa sellaisia näkyy olevan ;-)

nimim. odotanko, että röpöttely alkaa
Älä odota, koska kasvanut tulppien kärkiväli aiheuttaa kipinän muodostumiseen tarvittavan jännitteen nousemisen normaalia korkeammaksi, joka voi aiheuttaa ongelmia. Ei tietenkään heti, mutta ei kärkivälikään tuhannella kilometrillä paljon kasva.


Eikä pelkästään kärkiväli, myös kärkien pyöristyminen. Kipinä kun präiskähtää terävästä särmästä (uusi kynttilä) köykäisimmin, vähemmin jännittein, siten myös valokaaren kestoaikakin olisi ao. maksimissa. Olisiko tulppakehitys vain tyhjänpäivästä bisnestä, ilman todellista kehitystä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/