Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 156 THP automaatin öljynvaihto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15668
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  adjust38 [ 08.08.2013 12:46 ]
Viestin otsikko:  C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Tietääkö kukaan onnistuuko itse vaihtaa öljyt.Mikähän laatikko tuossa on?Yritin katsella konehuoneeseen,mutta ei sieltä selvinnyt.Kilometrejä on nyt 95 tuhatta,eikä tietoa onko vaihdettu.On tullut itse hoidettua aina auton huolto....

Kirjoittaja:  JUKE [ 09.08.2013 17:20 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Nelivaihteiseen ainakin onnistui itsellä vaihto ,tyhjennys ropussa on holkki jossa on sisässä öljyn määrän tarkistus ruuvi ja laatikon päällä on aivan normaali täyttö roppu .Ilmanputsari kotelon joutuu ottamaan pois ,että se näkyy ja kun lasket entiset pois niin ota talteen ja katso minkä verran sieltä tulee ja pane 2-3desiä enempi ja käytä autoa ja vaihde vipua joka asennossa sitten holkin sisästä ruuvi auki pitäs tulla ylimääräset pois jos ei tuu mitään lisää öljyä ja toista edellinen.PS.tarkistaessa älä löysää koko roppua sillä silloin tulee kaikki pois ja on sen verran kallista se öljy,että ei mielellään sitä maahan laske.

Kirjoittaja:  adjust38 [ 11.08.2013 16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Soitin veholle.Siellä sanoivat,että vaihto maksaa noin 350-400€.Laatikossa on noin 7L öljyä,josta vaihdetaan noin 3L.Eli sinne jäisi vielä 4L vanhaa.Laatikoissa ei ole ollut ongelmia.Ja aika harva on vaihdattanut,koska ei kuulu huolto-ohjelmaan ja on aikas kallista.Öljy maksaa n.75€ L.Työ kestäisi 1-1,5h.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 11.08.2013 16:51 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

ja höpö höpö. älä vie sinne missä tuollaisia maksaa. en huomannu kattoo ,missä kuljin majailee. mutta taatusti löytyy edullisempiakin paikkoja ja aivan yhtä hyvällä ammattitaidolla.

Kirjoittaja:  Natero [ 11.08.2013 17:20 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Aika vaikeaa on valaista asiaa annetuilla tiedoilla, koska vaihteistoja on oikeina automaatteina AL4 ja AM6 ja sattumana sopassa vielä robottivaihteisto, joka on manuaalivaihteisto sähköhydraulisella käytöllä.
Moni robotin omistaja luulee autoaan automaatiksi.
AL4 ja AM6 vaihto tapahtuu suunnilleen samalla tavalla, mutta liemi on ymmärtääkseni uudemmissakin eri.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 11.08.2013 17:26 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

AM6 (eli kuusipykäläinen käsivalintamahdollisuudella) lienee ton turbomoottorin automaattivaihteisto, ja siihen sopiva öljy maksaa Motonetissä 13,90€/l. Kumma homma jos vaan 3l vaihdetaan että maksaa 400€. Ei-merkkiliikkeessä itse vaihdatin, eikä se ollut kuin puolen tunnin homma muistaakseni - eli öljyineen päivineen maksoi reilusti alle satasen. Huuhteluvaihto on sitten asia erikseen, se vaatii aikaa ja öljyä.

Kirjoittaja:  toiras [ 11.08.2013 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

AL4:ssä on öljyntäyttökorkki aivan vaihdevivun vieressä,vaihde asentoon D niin täyttökorkki näkyy,neliskanttinen 8mm kolo täyttökorkissa.Tarvitaan pätkä letkua ja suppilo tai sellainen korkki joka käy öljypurkkiin ja saa letkun kiinni.AL4 googlettamalla saa tarkat vaihtoohjeet ja öljyt saa varaosaliikkeistä muistaakseni ATF LT 71141 olisko ollut noin 15€/L.Helppo homma.

Kirjoittaja:  black_van [ 11.08.2013 17:51 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Tuskinpa on sen kummempi vaihtaa tuohon kuin al4.seen. Itse en viittinyt läträtä keväällä joten vein Vantaan Autokorjaamolle. Vaihto tapahtui siten että ulos se mitä tulee,uutta tilalle. Asentaja kävi heittämässä ajolenkin jotta öljy sekoittuu ja teki sitten uuden vaihdon. Tietty onhan siinä purkamista ja kasaamista pari kertaa. Hinta oli 300€ sisältäen kaiken ja sijaisauton

Kirjoittaja:  vibes [ 11.08.2013 19:03 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Mä oon ymmärtänyt, että tuo AM6 on jotenkin spesiaali tuon öljynvaihdon suhteen, eikä siihen kovin moni paja koske. Itsellä olis kanssa ajankohtaista öljyjä vaihdella, jos joku tietää Varsinais-Suomesta halvan mestan niin vinkkejä otetaan vastaan.

Kirjoittaja:  Natero [ 11.08.2013 21:16 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Xantippa kirjoitti:
AM6 (eli kuusipykäläinen käsivalintamahdollisuudella) lienee ton turbomoottorin automaattivaihteisto, ja siihen sopiva öljy maksaa Motonetissä 13,90€/l. Kumma homma jos vaan 3l vaihdetaan että maksaa 400€. Ei-merkkiliikkeessä itse vaihdatin, eikä se ollut kuin puolen tunnin homma muistaakseni - eli öljyineen päivineen maksoi reilusti alle satasen. Huuhteluvaihto on sitten asia erikseen, se vaatii aikaa ja öljyä.

Ja muutkin vaihteistovaihtoehdot ovat mahdollisia...

Kirjoittaja:  Xantippa [ 12.08.2013 10:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Natero kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
AM6 (eli kuusipykäläinen käsivalintamahdollisuudella) lienee ton turbomoottorin automaattivaihteisto, ja siihen sopiva öljy maksaa Motonetissä 13,90€/l. Kumma homma jos vaan 3l vaihdetaan että maksaa 400€. Ei-merkkiliikkeessä itse vaihdatin, eikä se ollut kuin puolen tunnin homma muistaakseni - eli öljyineen päivineen maksoi reilusti alle satasen. Huuhteluvaihto on sitten asia erikseen, se vaatii aikaa ja öljyä.

Ja muutkin vaihteistovaihtoehdot ovat mahdollisia...


Kuten? BMP6-vaihteistoa on käsittääkseni vain turbottoman 1,6l bensakoneen (VTi120) ja 1,6HDi:n seurana, ja AL4 jäi unholaan 2,0l bensakoneen poistuttua valikoimista.

Kirjoittaja:  Natero [ 12.08.2013 16:08 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Service ilman alustanumeroa antaa 156 THP:lle kaikki kolme vaihtoehtoa.

Kirjoittaja:  adjust38 [ 12.08.2013 16:30 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Autossa on kuusi vaihdetta.veholla sanoivat että AL6 ja EHKÄ Aisin.....Vaihto paras antaa ammattilaisen tehtäväksi.....
Olisiko tässä sitten jotain samanlaisia juttuja,kuin esim.Wolkkarin DSG vaihteistossa,että öljyt pitää olla esim. 35 asteisia yms?
Volvoon vaihdoin huuhtelemalla ohjeiden kera.Tämä tapaus on kyllä ongelmallinen,kun ei netistä löydy ohjeita korjauskäsikirjasta puhumattakaan....
Yleisesti automaattivaihteisten autojen rikkoontumisista on tullut kuultua sen verran paljon,että mielellään ne öljyt ite vaihtaisi,kun vaan ohjeita ja soipivan hintaista öljyä löytyisi.
Kun vielä tarkoitus olisi ajella femmalla maailman tappiin...

Kirjoittaja:  citrique [ 12.08.2013 16:39 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Aisin-laatikkoon vaihto teetetty huuhtelemalla täällä http://www.citikkahuolto.fi/, voin suositella ;)

Kirjoittaja:  vibes [ 12.08.2013 18:05 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

^Mitä maksoi?

Kirjoittaja:  citrique [ 12.08.2013 18:15 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

vibes kirjoitti:
^Mitä maksoi?

mulla ei ole varmaan kuittia tallessa, mutta ei ollut mitään vehohintoja. kannattaa kysäistä

Kirjoittaja:  vibes [ 30.08.2013 06:17 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

^Oma kiesi menee lokakuussa tuonne Loimaalle öljynvaihtoon ja läppävian korjaukseen, kiitos vinkistä :) Onko sulla laatikko pelannut hyvin vaihdon jälkeen?

Kirjoittaja:  seppohaa [ 30.08.2013 07:18 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Minulla on C5 2005 2.2 dsl A. Siinä on saksalainen ZF 4HP 20 loota. Laatikko on suhteellisen hyvässä maineessa. Kestää sitikassa, vaikka MB Vitossa tuppaa hajoilemaan, tietäähän ne pakujen kuskit! AL4 eli PSA:n oma laatikko on huonossa maineessa. Minulla on ollut japsiautoja, joissa Aisinin lootat, varmoja pelejä, ilmeisesti samoin sitikan 6-pykälainen Aisin.
Vaihdoin öljyt laatikkoon. Täyttöproppua ei meinannut löytyä kun ei ollut ohjetta. Revimme huohotinventtiilin lootan päältä irti, on vain puristussovitteella. Venttiilin muovinen hattu hieman murtui, kun piti voimaa käyttää. Muuta täyttöreikää ei ole, eikä mitään mittatikkua. Pikkusuppilolla sinne lirutettiin 4l tyhjennyksen jälkeen Teboilin Fluid S litkua, jonka speksit sopivat Teboilin asiantuntijoiden mukaan. Marmoritiskin öljykään ei niin kallista olisi ollut, 18€/l, Fluid S oli litran purkeissa Tokmannin kaupassa10,50 €/l. Ihmeteltiin, että ulos tullut aine oli punaista, vaikka sen pitäsi olla kai keltaista, ja sitä tuli ulos n. 6l, vaikka kaikkien tarinoiden mukaan sitä pitäisi tulla korkeintaan 3,5l. Olin ostanut 4 l ja se sinne laitettiin. Ehkä olisi pitänyt laittaa vähän enemmänkin, koska lootan kyljessä olevasta kontolliaukosta ei vielä mitään valunut. Epäilen, että edellinen omistaja oli laittanut öljyä vähän liikaakin ja punaista. Punaista on Fluid S:kin. Tyhjennetyssä oljyssä oli hieman ohutta metallihilettä. Nyt laatikko ainakin toimii hienosti. Aikaisempi nykiminen johtui ehkä laatikosta tai sitten moottorista. Lopullisesti nykiminen loppui tulpattuani EGR:n.
Seppo

Kirjoittaja:  citrique [ 30.08.2013 10:18 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

vibes kirjoitti:
^Oma kiesi menee lokakuussa tuonne Loimaalle öljynvaihtoon ja läppävian korjaukseen, kiitos vinkistä :) Onko sulla laatikko pelannut hyvin vaihdon jälkeen?

20 tuhatta on nyt tullut testattua ja pelaa niinkuin pitää. Olin huomaavinani öljynvaihdon jälkeen että toimisi pehmeämmin.

Kirjoittaja:  seppohaa [ 30.08.2013 15:58 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Vielä vähän lisää kommenttiini. Huohotinreikä ko. laatikon päällä on tosiaan ainoa yläpuolinen aukko. Sen sinisen muovihatun saa irti, kun vähän nyhjää, siitä ei pidä kovin väännellä. Sen alta paljastunut pieni peltitötterö lähtee kun sitä kiertää ja nostaa sopivilla pihdeillä, ei saa murjoa liikaa. Tötterön irrottua paljastuu n. 1 cm:n aukko, josta voi öljyä lirutella sisään.Tämä näin hassu tilanne johtuu siitä, että ZahradFabrikin (ZF) alkuperäinen ilmoitus on, että laatikkoon ei tarvitse koskaan vaihtaa öljyjä. Nyt tilanne on muuttunut siten, että ZF:n kanta on, että öljyä voisi vaihtaa n. 200 000 km välein, varsinkin jos käyttö on ollut raskasta tai vaikeissa olosuhteissa. Autoilun sivistysmaissa, joissa on keksitty muitakin verotuskohteita kuin autot, on normaali käytäntö, että autot paalataan ennen ko. kilometrimäärien täyttymistä. Japanissa suositeltu auton käyttöikä on 3 v. ja paalauskoneeseen, että auoteollisuudella riittäisi töitä. Käytetyssä öljyssä näkynyt metallihile oli hyvin hienojakoista, ja ehkä sen takia ei ole jäänyt suodattimeen. Jos siellä on joku magneettipuhdistin, niin siihen jää vain rautahile. Tässä laatikkotyypissä on mekaaninen kitkakytkin, joka lukitsee luistot pois ajon tasoittuessa. Epäilen, että metallihileet tulevat ko. kytkimestä. Öljynsuodatinta ei laatikossa voi vaihtaa sitä purkamatta!? On kai ollut halvinta laitttaa se sinne sisälle. Heijastelee hyvin nykyistä kertakäyttökulttuuria, korjaamiselle ja huollolle ei uhrata suunnittelussa huomiota, varsinkin jos jonkun sentin säästää tekemällä kapineesta vaikeasti huollettavan. Nyt laatikko tuntuu pelaavan tosi hyvin.
Seppo

Kirjoittaja:  black_van [ 30.08.2013 17:44 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Niin kauan kun neste kiertää ja joutuu rasituksen alle niin johan sen järkikin sanoo että vaihtotarvetta on. Ihmettelen tuota kun alunperin AL4 ja näköjään zf.n laatikoihinkin ei muka pidä vaihtaa öljyjä. Näin ne kannat muuttuu valmistajilla. Toinen arvelluttava juttu on tuo LDS.n huoltovapaus. Hydraulinesteen vaihtohan ei ole kuulunut ainakaan vanhempien viitosten huolto-ohjelmaan,en tiedä kolmoskoppaisten tilannetta. LDS hoitaa ainoastaan jousitusta mutta silti väittäisin että järjestelmään kondensoituu vettä pitkän ajan kuluessa vaikka tuo neste onkin synteettistä,en siltikään usko että se olisi täysin huoltovapaa järjestelmä

Kirjoittaja:  vibes [ 30.08.2013 18:09 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Eikös tuo hüdrauliikka kuulu jotenkin läpikäydä 200tkm huollossa? Vai oliko se vain joku suositus?

Kirjoittaja:  Tulsku [ 31.08.2013 08:01 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

black_van kirjoitti:
Hydraulinesteen vaihtohan ei ole kuulunut ainakaan vanhempien viitosten huolto-ohjelmaan,en tiedä kolmoskoppaisten tilannetta.

Mikäli nyt oikein muistan, niin ykköskoppaisen huoltokirjassa on vaihto 200 tkm:n kohdalla, kakkoskoppaisessa ei. X7:stä en tiedä.
black_van kirjoitti:
LDS hoitaa ainoastaan jousitusta

...ja ohjaustehostinta.

Kirjoittaja:  black_van [ 31.08.2013 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

Tulsku kirjoitti:
black_van kirjoitti:
Hydraulinesteen vaihtohan ei ole kuulunut ainakaan vanhempien viitosten huolto-ohjelmaan,en tiedä kolmoskoppaisten tilannetta.

Mikäli nyt oikein muistan, niin ykköskoppaisen huoltokirjassa on vaihto 200 tkm:n kohdalla, kakkoskoppaisessa ei. X7:stä en tiedä.
black_van kirjoitti:
LDS hoitaa ainoastaan jousitusta

...ja ohjaustehostinta.


Huolto ohjelman mukaan ei näyttäisi olevan hydraulinesteen vaihtoa 200tkm.n kohdalla ykköskoppaisessa,just tarkistin.
Niin tosiaan,ohjaustehostinhan kuuluu tuon nesteen käyttöpiiriin.

Kirjoittaja:  Kooma [ 31.08.2013 10:58 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 156 THP automaatin öljynvaihto

C5 1&2 LDS menee vaihtoon niillä kilometreillä kun se yksi ja ainoa taakse menevä paineputki pamahtaa. Eli 5-10v iässä, riippuen suolausoloista.

Aisinin öljynvaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, ainoastaan se että ylä-, ala- ja tarkistusproput voivat olla kireässä. Helpompi siihen on öljyt vaihtaa kuin tuohon mittatikuttomaan ZF 4hp20 loodaan. Vanhemmissa oli mittatikku.

Samaa kuusipykäläistä Aisinia käytetään aika monessa vehkeessä:
http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/