Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Saxon pötpötys ilmiö...
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15718
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Kami [ 13.08.2013 21:06 ]
Viestin otsikko:  Saxon pötpötys ilmiö...

Vaimon Saksofoni teki ajoittain sitä että risteyksestä liikkeellelähdettäessä alkoikin kone yskimään ja vain kaasun helläväraisella poljennalla pintakiekoilla sai koneen pysymään käynnissä.
Lopulta tuo esiintyi useimmin ja useimmin... nyt se oli jo joka päiväistä joka reissulla...
Irrotin ruiskumötikän, missä tyhjäkäyntimotoeuri on kiinni ja totesin sen olevan verrattain puhdas. Puhtaampi kuin varaosa (käytetty), minkä patonkilaiselta tilasin.
Tyydyin siis omani puhdistamiseen. Puhdistin minkä näin ja onkalot huuhtelin tinnerillä.
Perään varmuuden vuoksi ilmastoimista paineilmalla (tinnerit pois).
Kasarin härpäkkeen ja eihän se ollut parempi... melkein enemmän pötpötteli... :-(
:roll:
Koska puhdistus oli tehty ja tyhjäkäynti motoeuri oli melkein uusi, niin jäi enää jäljelle se toinen mötikkä ruiskun kyljessä mihin sähköpiuha tulee ja mikä on vaihdettavissa.
Ruuvasin varaosasta (noin kaksi kertaa isomman) käytetyn tuon omani tilalle.
Avot... alkoi kone käymään ja vastaamaan kaasuun. :lol:
Mikähän tuon funktio on?????

Kirjoittaja:  Cikatti [ 14.08.2013 01:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Laita "tuosta" kuva niin on helppo sanoa mikä "se" on ;)
Veikkaan että ei ole lisäilmaluisti, mut kuva kertoo enemmän kuin yksi länsirannikkolainen.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 14.08.2013 01:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Cikatti kirjoitti:
Laita "tuosta" kuva niin on helppo sanoa mikä "se" on ;)
Veikkaan että ei ole lisäilmaluisti, mut kuva kertoo enemmän kuin yksi länsirannikkolainen.
Ei välttämättä, mutta kuvasta saattaa saada paremmin selvää :lol:

Kirjoittaja:  olli__o [ 14.08.2013 01:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Onko läppäakselin päässä kiinni, kaasuläpän asentoanturi (TPS) vai mitäköhän muuta siellä vielä voisi olla?

Niitä on sitten varmaan erilaisia, mutta tuo tuli googlesta:
Kuva

Kirjoittaja:  Kami [ 14.08.2013 09:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Juu tuo jäsen olli_o:n laittaman kuvan mötikkä on samanlainen kuin nyt varaosapalikkana tilalle asentamani. Tuossa nyt asentamassani on Citikan viikset, eli joku orkkis osa. "Viallinen" oli pienempi ja musta, kokomuovinen, Magneti Mirellin osa.

Nyt oli tosiaan pöpötykset poissa, mutta "joku" :oops: unohti kalibroida moottorinohjauksen uudelleen... piti kai muutamaks minuutiks irroittaa akkukaapelit ja sen jälkeen käynnistys ja pari minuuttia kiekat 4000 rpm...vai???

Oli mielenkiintoista seisahtua liikennevaloihin kun ei tiennyt kiekuuko kiekat 2000 - 4000 rpm (useimmiten) vai roikkuvatko alle 1000 rpm... :oops:

Kirjoittaja:  olli__o [ 14.08.2013 13:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Siellä Turkulaisessa urheilujoukkueessa (TPS, Throttle Position Sensor) on yleensä potikka (säätövastus) ja ECU tietää sen perusteella ainakin koska kaasu on täysin pois (tyhjäkäynti) tai täysillä (WOT) ja lisäksi käytetään polkimen äkillisten muutosten mukaan rikastamaan seosta (=kiihdytyspumppumainen toiminto + myös äkillisten kaasunnostojen kompensointi).

Perinteisin rakenne on liut, jotka laahaa vastusmateriaalia - jompikumpi kuluu ja tulee katkoksia, yleensä kuluma on suurin alkupäässä, tyhjäkäynnin lähellä. Esimerkkikuva jostain tojotasta:
Kuva

(Joissain (harvinaista) moottoreissa TPS:ää voisi käyttää myös muutenkin laskemaan ruiskutuksen määrää, mutta Saxossa taitaa olla imusarjan paineen (MAP) mukainen laskenta. Yleensä TPS-mukainen puhdas Alpha-N säätö on vain moottoripyörissä tai muissa koneissa joissa imusarjanpainetta ei saa järkevästi mitattua)

Kirjoittaja:  Kami [ 14.08.2013 15:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Kiitos erittäin tyhjentävästä vastauksesta :-D.
Saa nähdä kauanko tuo käytetty osa toimii...
Pitää nyt ensin töistä lähtiessä irrottaa akun kaapeli joksikin aikaa, ettei tartte sitä kiekkoken kiekumista kuunnella kotimatkalla läpi kaupungin :-D

Kirjoittaja:  olli__o [ 14.08.2013 15:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Muistaakseni Xantiassa auttoi säätöjen hakemiseen:
1. startti + ei koske minuuttiin pariin kaasupolkimeen + sammutus
2. toista edellistä noin yhteensä 5 kertaa

(ainakin tyhjäkäyntimoottorin säätöjen haun kanssa, putsauksen jälkeen, mutta en sitten yhtään tiedä miten oikeasti kuuluisi tehdä...)

Kirjoittaja:  Kami [ 14.08.2013 20:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

No voi yhren kerran... :twisted:
Ei toimi vieläkään... liekö käytetty varaosa viallinen...
Tänään tehty:
1. Hopun takia töistä lähtiessäni 10 min akku reset
- uusi oire... kone ei nosta kierroksia pintakaasua ylemmäksi tasaisesti vaan jää holdaamaan n. 5 s ajaksi ja ampaisee sitten normaalisti kaasuun vastaten
- sain ajettua melkein kotiin. 80 ja 100 km/h alueella ei mitään oireita.
- n. 30 min yli 80 km/h jatkuvan ajon jälkeen 60 km/h alueelle seisahduksen kautta (jolloin kiekat eivät laskeneet alle 2500 rmp) siirtyessäni ei taas antanut yli pintakaasun kiekkoja, tällä kertaa ei lainkaan. Lopulta sammui eikä suostunut startin jälkeen jäämään käyntiin.
2. Hoppu loppui ym. ongelman takia ja tein vartin pituisen akku resetin.
- lähti käyntiin ja sain ajettu kotiin, vaikka pintakaasulla esiintyi ym. kierrosten nosto ongelma.
3. Kotona tein reilun tunnin akku resetin ja toteutin Olli_o:n ohjeen mukaisen viiden käynnistyksen 'säädön'. Parilla tyhjäkäyntikerralla kiekat seilasivat hieman, mutta kahdella viimeisellä kierrokset toimivat hienosti. Normaalisti.
4. Tein reilutn 15 km koeajon, 60, 80 ja 100 km/h alueilla. Täyspysähdyksissä tyhjäkäynti pysyi hienosti 800 - 1000 rpm. Kiihdytykset, moottorijarrutukset ja muut kierrosten vaihtelut toimivat normaalisti. Näytti h..tin hyvätä :lol: ...
KUNNES... pihatien risteystä lähestyessä 50 km/h nopeudessa pintakaasulla auto nykäisi ja kiekat laski eikä kaasun painamisesta huolimatta antanut nostaa kierroksia....

Taidan mennä huomenna Moponettiin ostamaan "Kaasuläppäsäädin PSA/Marelli".... samalla vaihtuu hieman jo öljyinen ilmanputsari.

Kirjoittaja:  olli__o [ 14.08.2013 21:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Tai ehkä vika ei liittynytkään mitenkään TPS:ään, sattui vaan samassa yhteydessä parantumaan hetkeksi?
MAP anturin (imusarjan paine) toiminta tai jotain ihan muuta vialla? (MAPpiakin ehkä voi putsata jos on öljyä sisällä?)

Kannattaa ehkä erottaa vianhaussa liian korkea tyhjäkäynti ja ettei ota kierroksia - päälle jäävät korkeat kierrokset tyhjäkäynnillä liittyy aina (melkein?) joko tyhjäkäyntimoottorin jumiin/säätöjen hakemiseen puhdistuksen jälkeen, muut viat ei oikein jätä kierroksia ylös (koska kone ei saa riittävästi ilmaa, ellei sitten ole jotain muuta ilmavuotoa imusarjaan)

Kirjoittaja:  txk [ 14.08.2013 23:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Meidän Saxo leikki hiljattain kengurua eikä tahtonut liikkeelle päästä. Kävi miten sattui, paitsi tyhjäkäynti oli ok. Aikani tutkitua kiinnitti huomiota MAP anturin liittimeen menevät 3 piuhaa, joista 1 oli melkein kokonaan poikki. Oli hiukan vielä eristeellä kiinni ja ajoittain siis sai kontaktia. Kyseisen katkoksen korjauksella mennään taas asiallisesti.

Kirjoittaja:  Kami [ 15.08.2013 00:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

MAPpi on varmaan sama kuin Haynesissa mainittu Manifold Pressure sensor?
Eli se on imusarjan etupuolella Haynesin mukaan.
Mun valokuvamuisti on kovin huono joten tarkistampa tuon johdotuksen kunnon aamulla.
Vaihdoin kiesiin takas siinä alunperin olleen ja 'konffauksen' jälkeen ajoin saman lenkin kuin illalla. Nyt ei mitään ongelmia esiintynyt reissun aikana eikä jälkeen.
Toivotaan että saan kommelluksitta itseni siirrettyä tuolla Turkkusse aamulla (MAPin tarkastuksen jälkeen)... ja mielellään takas iltapäivällä...
Pitää vielä päättää mitä ostan...

Kirjoittaja:  Kami [ 15.08.2013 00:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

MAPpi on varmaan sama kuin Haynesissa mainittu Manifold Pressure sensor?
Eli se on sen ruiskun mustan lootan etupuolella.
Mun valokuvamuisti on kovin huono joten tarkistampa tuon johdotuksen kunnon aamulla.
Vaihdoin kiesiin takas siinä alunperin olleen ja 'konffauksen' jälkeen ajoin saman lenkin kuin illalla. Nyt ei mitään ongelmia esiintynyt reissun aikana eikä jälkeen.
Toivotaan että saan kommelluksitta itseni siirrettyä tuolla Turkkusse aamulla (MAPin tarkastuksen jälkeen)... ja mielellään takas iltapäivällä...
Pitää vielä päättää mitä ostan...

Kirjoittaja:  olli__o [ 15.08.2013 11:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Kami kirjoitti:
MAPpi on varmaan sama kuin Haynesissa mainittu Manifold Pressure sensor?

Sepä se (A välissä on Absoluuttinen), minulla ei siitä muuta aavistusta kuin että se on anturi jota aletaan käyttää juuri kierroksilla ja onpa niitäkin rikkunut.

(mutta niin paljon voi olla erilaisia lämpenemisestä/tärinästä/kuun asennosta johtuvia häröileviä elektroniikka, johto, pumppu, puola ja anturivikoja... että satunnaisten antureiden vaihto ei kannata yleensä kuin jos sattuu olemaan helposti (=halvalla tai ilmaiseksi) saatavilla)

Kirjoittaja:  Kami [ 15.08.2013 16:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Kyllä mä nyt riskeeraan ja sijoitan tuohon uuteen TPS:ään (en mene kyllä matsiin.. :lol: ) ja toivon että se tuo autuuden...
Tyhjäkäyntimotoeuri on hiljakkoin (talvella) vaihdettu uuteen.

Kirjoittaja:  Natero [ 15.08.2013 16:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Noilla oireilla lähtisin hakemaan vikaa sytytysjärjestelmän korkeajännitepuolelta.
Kipinä hyppää aina helpoimmasta paikasta runkoon ja jos tulpan johdot tms. vastaava osa ennen tulppaa on pilalla, ei kipinä pala tulpan kipinävälissä, vaan jossain muualla.
Miksi kipinä syttyy tulpan kärkien välissä tyhjäkäynnillä ja osakuormalla, mutta ei vedossa?
Siksi, että paineenalaisessa tilassa sähkön kulku vaikeutuu. Siis mitä?
Kaasua lisättäessä työpaine sylinterissä kasvaa ja hupsista sentään, kipinä hyppää maihin jossain vaiheessa ennen tulpan kipinäväliä.
Yleismittari kouraan ja mittaamaan vastuksia!

Kirjoittaja:  olli__o [ 15.08.2013 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Kami kirjoitti:
Kyllä mä nyt riskeeraan ja sijoitan tuohon uuteen TPS:ään (en mene kyllä matsiin.. :lol: ) ja toivon että se tuo autuuden...
Tyhjäkäyntimotoeuri on hiljakkoin (talvella) vaihdettu uuteen.


Toivotaan, mutta huonoa tuuria, jos kaksi käytettyä osaa samalla lailla vialla?

Tyhjäkäyntimoottorin voi sitten jättääkin ihan turvallisin mielin pois laskuista ainakin päävian suhteen, se on vain sähkösäätöinen ilmahana, joka päästää kylmään moottoriin enemmän ilmaa ja lämpimään vähemmän, mutta vaikka sen tukkisi aivan täysin saisi auton toimimaan normaalisti isommilla kierroksilla (on vaan hippasen vaikeaa itse säädellä tyhjäkäyntiä nilkalla, normaalikaasuläppä kun on sen verran isompi ilmahana ja vielä melko tiukalla välityksellä. Uudemmissa autoissa tosin tyhjäkäyntikin säädetään usein normikaasuläpällä, mutta ECUn servo-ohjaamana ja kaasupoljin heiluttelee vain säätöpotikkaa) (uudetkin tyhjäkäyntimoottorit voi kyllä takerrella, jos vastapuolella on kökköä tai on huono tarvike)

Kirjoittaja:  Kami [ 16.08.2013 14:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Eilen vaihdoin TPS:n uuteen ja tänään on jo reilu 40 km tullut kurvailtua maanteitä ja kaupungissa, eikä mitään ongelmia :-D
kop kop kop... puuta (päätä) koputan, että kuntoon tais tulla...

Kirjoittaja:  Kami [ 21.08.2013 13:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

:evil: :evil: :evil:
oireet palanneet...
Akkuresetoinnilla palaa ajokyky muutamaksi kymmeneksi kilsaksi ja taas alkaa kuolemaan tyhjäkäynniltä liikkeelle lähdettäessä ja tuon ominaisuuden jälkeen kiekatkin huitelee missä sattuu yli 2000 rpm...
Eilen ajoin kaupungin läpi ja vain muutamassa ekassa risteyksessä toimi normaalisti. Loppumatkan piti yrittää valoissa odotellessa pitää kiekat 3000 rpm paikkeilla ja lähteä kytkintä luistattamalla liikkellee.
...tietenkin yksikään valo ei sattunut kohdallani olemaan vihreällä!! :evil:
MAPia ei ole vaihdettu, muttei tuo Motonet tunnekaan MAPia 1.4 koneeseen :-o
Eli imusarjan päädyssä olevaa anturia uumoilin vaihdettavaksi...
...entäs miten ilmamassamittari ? Missä se tuossa mahtaa olla?

Kirjoittaja:  Jankos [ 21.08.2013 14:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

No lämpöanturi ei ole sama kuin imusarjan painetunnistin.

Mappi on tämän näköinen:
Kuva

Onkos tämä nyt sitten 1.4 koneella vai jollakin muulla? Ja minkä ikäinen?

Jos 1.4 koneella niin sitten voit katsella moottorin osia myös xsaran puolelta ja siihen motonetti tarjoaa kahta eri anturia
28-1458 ja 28-1459 on tarvikeversioiden numerot. Näissä on erona vain liitin (toiminta sama), muistaakseni 1459 on tuon kuvan näköinen ja 1458 on kulmikkaalla liittimellä.
Anturi mukana kauppaan sisälle ja samanlaista pyydät tilalle.

Kirjoittaja:  olli__o [ 21.08.2013 17:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Voisi ehkä harkita (merkkihuollon) testerin perässä käyttämistäkin, mahtaisikohan se kertoa mitään (mutta ilmeisesti moottorin ECU virhevalo ei ole vielä syttynyt?)

Miksiköhän se MAP/ECU toimisi resetin jälkeen jonkun aikaa... voi toimiakin, kunhan vaan ajattelen ääneen?

Kirjoittaja:  olli__o [ 21.08.2013 20:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Kami kirjoitti:
...entäs miten ilmamassamittari ? Missä se tuossa mahtaa olla?

Tohon jäikin vastaamatta ekalla kerralla, jos on alipaineanturi (MAP) ei ilmamassamittaria (MAF) käytetä (ja sama päinvastoin), molemmilla yritetään kierrosnopeuden ja imuilmanlämpötilan kanssa laskea ECU:n kannalta samaa: paljonko happea kone saa -> siitä sitten lasketaan paljonko bensaa pitäisi syöttää

Ei nyt ihan heti keksi, mikä tulisi vasta jonkun kilometrin jälkeen ja resetoimalla poistuu (paitsi elektroniikan ihme häröviat):
Ainakin noi muuttuu hetken ajon jälkeen:
- veden lämpötila: lambdaa ei käytetä kylmälle moottorille? -> mutta tilanteen pitäisi nollautua normaaliksi, kunhan vain kone jäähtyy taas vaikka seuraavaksi aamuksi.

- LTFT, long time fuel trim, jos lambdalta tulevat arvot on ihan sekaisin, säätääkö se pitkän aikavälin (noin vartin ajon päästä tms.) polttoainekorjauksen pieleen-> tilanne säilyy sammutustenkin jälkeen, mutta resetoituu tehtaan oletusarvoille kun ecun boottaa pitämällä akkua jonkun aikaa irti?

- varmaan jotain muutakin on joka ei tule Mieleen

Puola-, bensapumppu- ja kierrosnopeusvikojen ei luulisi poistuvan ECU:n resetillä, jos se on varmistettu että nimenomaan resetti auttaa eikä muu odottelu (eikä ehkä MAPpikaan? resetoidu)

Kirjoittaja:  Kami [ 21.08.2013 20:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Juu 1.4 koneella ja vm. on -98.
Kuvassa oleva anturi on juurikin se mikä imusarjan päädystä löytyy. Sitä olen pariin kertaan putsannut ja kaapelit tutkinut.
Tarvinnee yrittää metsästään moinen...
Tänään käytiin katsomassa -99 Xsaraa, joka olis vaimoa kiinnostanut, mutta siinä oli taka-akselin kynkän laakerit sököt (kumit kuluneet sisäreunasta) ja air bag valo vilkutteli iloisesti. Ei muuten olis haitannut (hinta oli edullinen), mutta leima olis 4.9. mennessä haettava... ei jaksa korjata enää...

Akku resetin jälkeen olen joka kerta voinut ajella ilman ongelmia semmoisen n. 15 km lenkin.
Siitä sitten seuraavalla kerralla liikenteeseen lähtiessä on ongelmat alkaneet n. 15 km jälkeen.
Nyt putsasin akun etu- ja takapuolelta löytyneet maadoitukset.
Sitä tehdäkseni siirsin autoa n. 20 m ja joka kerran kun kytkimen nostin ja kaasua painoin meinasi kone tukehtua.
Puhdistamisen jälkeen (akun kaapelit kiinni) käynnistyi hyvin ja kiekat pysyi normaalina. Pihalla pieni siirtely toimi ihan täydellisesti.
Vartin päästä kävin taas hieman polkemassa kaasua ja nyt sitten kaasu ei aina palautunutkaan normaaliin vaan seilasi 1500 rpm ja 2000 välillä käynti pätkien....

Kirjoittaja:  Jankos [ 22.08.2013 08:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

MAP anturin toiminnan voi mitata yleismittarilla.

Anturissa näkyy mikä on 1,2,3 pinnit.
Ykkönen on signaali, kakkonen maa ja kolmonen on +5v.

Mittaa ensiksi liitin irti että kakkosen ja rungon välillä piippari piippaa.
Sitten tarkistat sähköt päällä että rungon ja kolmosen välissä on tuo viisi volttia.

Liitin kiinni ja kone käymään. Sitten signaalijohdosta (johdossa numero 1356) pitää mitata jännitettä auton runkoa vastaan, jännitteen pitäisi vaihdella suurinpiirtein 1-4 voltin välillä kun kaasuttelet. Muistista putkahtelee jonkinlaisia arvojakin jännitteelle, eli kaasu ylhäällä normi tyhjäkäynti 1-2 volttia ja kun kone ei käy niin 4,3-4,6 volttia.

Jos signaalissa ei muutosta ole niin sitten anturi on rikki, ja jos anturille tulee vähemmän kuin 5 volttia niin ruiskuboksissa häikkää (tämän pystyy kiertämään).

Kirjoittaja:  laakeri [ 22.08.2013 12:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Saxon pötpötys ilmiö...

Yhdestä beksistä joskus MAP:in toimintaa tuli karkeasti kokeiltua ihan niin, että säätöjännitelähteestä lykkäsin +5 VDC sisään ja yleismittarilla mittasin lähtöä. Sen jälkeen vielä imaisu liitäntään ja edelleen jännitteen seuraamista. Tuolla pystyy toteamaan, että toimii edes jotenkin, mutta jos olisi kunnollinen alipainepumppu, niin selviäisi toki varmemmin.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/