Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BX:n hydraulipumpun tiheä käynti http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15721 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | hogander [ 13.08.2013 23:55 ] |
Viestin otsikko: | BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Eli paikoillaan ollessa normi ajokorkeudessa tuo pumppu käy n. 8 sekunnin välein, 1-2 sekuntia kerrallaan. Jarrun kun painaa pohjaan niin tuo käyntiväli kasvaa n. 1 minuuttiin. Painevaraajan vaihdoin eilen siinä toivossa että se korjaisi tuon ongelman. Tuosta ei tuntunut olevan merkittävää apua. Jousitus, jarrut ja ohjaustehostin toimii mielestäni ihan ok ja perä pitää korkeuden ainakin hetken aikaa koneen sammutuksen jälkeen. Parin tunnin jälkeen perä on kyllä alhaalla, mutta esim. puolen tunnin tauon aikana se ei merkittävästi laske. Myöskään tuota hydraulinestettä en ole huomannut häviävän, enkä ole huomannut että sitä vuotaisi järjestelmästä ulos. Jarrua painaessa kuullu polkimen tienoilta suhahdus. Tuosta oireesta luin jostain keskustelusta, että viittaisi jarruventtiiliin. Tuo näyttää kuitenkin tuohon varaajapalloon verrattuna asteen verran työläämmältä vaihtaa. Eli ei ihan pelkästään kokeilun vuoksi huvittaisi sitä vaihtaa. Eli neuvoja kaipailen miten tuota vikaa voisi haarukoida? Viittaavatko oireet selvästi johonkin tiettyyn vikaan? |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 14.08.2013 01:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Minusta tuntuu että kaikki mun Citikat (hydeversiot) ovat käyttäneet pumppua noin 8 s välein ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 14.08.2013 08:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
hogander kirjoitti: Jarrua painaessa kuullu polkimen tienoilta suhahdus. Tuosta oireesta luin jostain keskustelusta, että viittaisi jarruventtiiliin. Ainakin Xantiassa tuohon suhahdukseen auttaa jarrujen ilmaaminen. Venttiiliin kertyy ilmeisesti jousipalloista karannutta typpeä.Jos autossa on ABS-jarrut, niin ensiapuna on auttanut jopa jarrujen ilmausohjelman ajaminen testerillä, jolloin ne typpikuplat lähtevät venttiilistä pidemmälle. |
Kirjoittaja: | hogander [ 14.08.2013 08:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Cikatti kirjoitti: Minusta tuntuu että kaikki mun Citikat (hydeversiot) ovat käyttäneet pumppua noin 8 s välein ![]() Eli olisiko tuo harvempi käynti urbaania legendaa ![]() |
Kirjoittaja: | Waltteri [ 14.08.2013 09:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
hogander kirjoitti: Cikatti kirjoitti: Minusta tuntuu että kaikki mun Citikat (hydeversiot) ovat käyttäneet pumppua noin 8 s välein ![]() Eli olisiko tuo harvempi käynti urbaania legendaa ![]() Mielestäni tuo 8 s ei ole ollenkaan paha varsinkin kun autossa on ohjaustehostin ja sikäli kun paineenvaraajan pallossa on paineet kohdillaan. Jarruventtiilejäkään ei taida uusia tai vähän kuluneita liiemmin olla tarjolla. Eli huoletta ajelisin ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 14.08.2013 11:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
hogander kirjoitti: Cikatti kirjoitti: Minusta tuntuu että kaikki mun Citikat (hydeversiot) ovat käyttäneet pumppua noin 8 s välein Eli olisiko tuo harvempi käynti urbaania legendaa ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | hogander [ 14.08.2013 14:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Eli lopputulemana tähän voi todeta että toimii kuten pitääkin. Onko muuten tietoa miksi tuo käyntiväli kasvaa kun jarrun painaa pohjaan? Kiitoksia kovasti vastauksista. Josko taukois tuo sade sen verran että viitsisi antaa noille ilmausruuveille CRC ruiskeen. Jos vaikka viikonloppuna vaihtaisin nuo nesteet ja ilmaisin ne jarrut... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 14.08.2013 18:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
hogander kirjoitti: Onko muuten tietoa miksi tuo käyntiväli kasvaa kun jarrun painaa pohjaan? Onkos poljinventtiilissä kuinka kovasti ohivuotoa?
|
Kirjoittaja: | hogander [ 14.08.2013 22:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
laakeri kirjoitti: hogander kirjoitti: Onko muuten tietoa miksi tuo käyntiväli kasvaa kun jarrun painaa pohjaan? Onkos poljinventtiilissä kuinka kovasti ohivuotoa?En tiedä. Miten tuon voisi tarkistaa? Onko poljinventtiili sama asia kuin jarruventtiili? Älkäähän tuskastuko jos rupeaa tuntumaan rautalangan vääntämiseltä ![]() |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 14.08.2013 22:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
laakeri kirjoitti: hogander kirjoitti: Onko muuten tietoa miksi tuo käyntiväli kasvaa kun jarrun painaa pohjaan? Onkos poljinventtiilissä kuinka kovasti ohivuotoa?Siis poljinventtiilissä paha läpivuoto! Kyllä ehjässä pumpun käytivälin pitäisi olla 20-40sek. (olen jopa joskus omistanut sellaisia ![]() Tuo rasittaa pumppua, painesäädintä ja pumpun ja säätimen välistä putkea. (noita putkiakin olen tuon takia joskus omissani joutunut vaihtamaan.) Ehjän poljinventtiilin löytäminen vaan on hankalaa tai ainakin suht kallista ![]() Peränhän pitäisi pysyä ylhäällä min 12h, mulla ehjin piti jousituksen ylhäällä 1-1,5vrk. jarrun lyhyt oppimäärä; pumpulla tuotettava paine jaetaan tärkeään (jarrut ja jousitus) ja tois arvoiseen (ohjaustehostin). Jarrupoljinventtiilille tulee etujarruja varten suora syöttö säätimeltä ja takajarrujen paine tulee takajousien kautta (toteutuu kuormitussäätöinen jarru, kun jousituksen paine kasvaa kuorman myötä, myös jarruille tuleva paine kasvaa (taka). joten, kun jarruventtiiliin tulee ohivuotoa niin takajousitus putoaa alas nopeasti ja pahimmillaan etujarrut rupeavat laahaamaan (näinkin käynyt liki puoli miljoonaa ajetussa jossa oli alkuperäinen poljinventtiili). |
Kirjoittaja: | hogander [ 28.08.2013 21:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Eli ryhdyin tässä tuumasta toimeen. Ajattelin ennen tuon hydraulinesteen vaihtoa varmistaa että saan nuo sitten ilmattua. No niinpä siinä siiten kävi ettei nuo ilmausruuvit aukea. Yhden onnisuin itse poikkasemaan ![]() ![]() Kahdesta satulasta tuo ruuvien poikkominen onkin jo hoidettu aikaisempien omistajien toimesta ![]() Miten on, pystyisikö tuon ilmauksen hoitamaan jarruletkun kautta? |
Kirjoittaja: | Xari [ 28.08.2013 21:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Takasatuloista jos on kyse niin Sitroselta saa kunnostettuja jollain 50€ ja jos kahdesta on ilmausruuvit poikki niin pistää ne jarruputkenpuoleiset yhteen. |
Kirjoittaja: | hogander [ 28.08.2013 23:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Xari kirjoitti: Takasatuloista jos on kyse niin Sitroselta saa kunnostettuja jollain 50€ ja jos kahdesta on ilmausruuvit poikki niin pistää ne jarruputkenpuoleiset yhteen. Toisessa takasatulassa on vielä ehjä ruuvi. Muut on katkottu. Eli tuo takasatula koostuu siis kahdesta identtisestä kappaleesta? Voin siis periaatteessa vaihtaa vain tuon osan jossa on tuo ilmausruuvi? Säästää uuden satulan toisen kappaleen ja käyttää sen toisella puolella jos tuokin katkeaa? |
Kirjoittaja: | ealab [ 29.08.2013 07:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Katkenneen ilmausruuvin olen onnistunut poraamaan pois. Katsottava vaan poran koko, ettei jenkoja poistu, poraussuunta ja poraa sivuttain ohjaamalla, että pysyisi keskellä. Sitten vastaavaa kierretappia varovasti ja uusi i-ruuvi. Se ei mitään haittaa, jos pora syö hitusen alkuperäistä reiänpohjaa. Ja ei muuta, kuin suojaukset. |
Kirjoittaja: | black_van [ 29.08.2013 14:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Ei voi verrata xantian ja beksin varaajan naksetta keskenään. Hieman erilaiset palikat |
Kirjoittaja: | laakeri [ 29.08.2013 19:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
hogander kirjoitti: Eli tuo takasatula koostuu siis kahdesta identtisestä kappaleesta? Vasen sisempi puolikas on sama kuin oikea ulompi ja vice versa.
|
Kirjoittaja: | Esa66 [ 29.08.2013 22:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Kovasti kuulostaa olemattomien vikojen korjaamiselta, josta on nyt sitten tullut ihan vikaakin? Onkos kukaan ehdottanut vielä ponnetonta pumppua? |
Kirjoittaja: | hogander [ 29.08.2013 22:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Esa66 kirjoitti: Kovasti kuulostaa olemattomien vikojen korjaamiselta, josta on nyt sitten tullut ihan vikaakin? Onkos kukaan ehdottanut vielä ponnetonta pumppua? Olen itsekin päätellyt että jätän tuon pumpun käynnin sikseen. Käyköön sen mitä käy. Onnistuin nyt vaan hankkimaan pakkomielteen tosta lhm:n vaihdosta. Eli vaihdan sen vaikka joutuisin purkamaan koko auton;) Tänään sain nuo etusatulat siihen kuntoon että ilmaus onnistuu. Seuraavaksi sitten takasatulat. Eipä ole ennen näin täydellisen jumiutuneita ilmausruuveja tullut vastaan. Ja vielä joka satulassa. |
Kirjoittaja: | ealab [ 29.08.2013 23:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Ei se ole pakkomielle, vaan "pakko". Koska saattaa olla eka kerta, kun jarruihin uutta lientä. Laita sitten jenkoihin jotain tervaa. |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 30.08.2013 03:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Jos nyt esimerkiksi pitää jotain vetästä, niin yli 45 CX:ää on tullut purettua, muutama tusina enemmän Bexuja. Nytkin taas talli vuokrattu, katsastetun bexun takaisin saamiseksi katsastuskuntoon. Siis katsastetun bexun, prkl ! Auto täyttää juuri runkonumeron osalta vaatimukset , juurikin leimatuksi vehkeeksi. No ei muuta kuin toimeen. Sydän vei, järki jäi narikkaan ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 30.08.2013 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Esa66 kirjoitti: Jos nyt esimerkiksi pitää jotain vetästä, niin yli 25 CX:ää on tullut purettua, muutama tusina enemmän Bexuja. Nytkin taas talli vuokrattu, katsastetun bexun takaisin saamiseksi katsastuskuntoon. Siis katsastetun bexun, prkl ! Auto täyttää juuri runkonumeron osalta vaatimukset , juurikin leimatuksi vehkeeksi. No ei muuta kuin toimeen. Sydän vei, järki jäi narikkaan ![]() ![]() BS korjattu oikeaksi, ei nyt sentään 45 cexiä ole purettu. Onneksi |
Kirjoittaja: | jasu [ 30.08.2013 21:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
black_van kirjoitti: Ei voi verrata xantian ja beksin varaajan naksetta keskenään. Hieman erilaiset palikat Riippuu minkäikäiseen Xantiaan vertaa, alkupään malleissa oli hyvinkin vastaavat palikat kuin Bekseissä... ![]() |
Kirjoittaja: | hogander [ 01.09.2013 22:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX:n hydraulipumpun tiheä käynti |
Sain tämän päätökseen. Eli nyt on nuo hydraulinesteet vaihdettu ja jarrut ilmattu. Pumpun käyntitiheys on edelleen sama. Eli ei vaikutusta siihen. Jarrujen toiminta sen sijaan parani huomattavasti. Ottavat huomattavasti jämäkämmin. Eivät myöskään tärisytä enää. Luulin aikaisemmin että nuo jarrulevyt on kierot. Joko tuo ilmaus korjasi tilanteen tai sitten osat on nyt jotenkin paremmin paikallaan. Otinhan tässä yhteydessä kuitenkin nuo satulat, palat ja levyt irti ja takasin kiinni. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |