Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia V6 V6 ES9J4 koneen ign advance
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15745
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.08.2013 13:55 ]
Viestin otsikko:  Xantia V6 V6 ES9J4 koneen ign advance

Arvon raati, V6 konepannuhuone on kovin täynnä... mistä se ottaa sytkän ennakon?
V-pyöräanturilta vai MAPista vai vai... ainakaan se ei ota mistään kierroslukukartasta koska ongelmana on että korkeilla, tasaisilla kierroksilla tuo näyttää olevan 36 astetta mutta käy pikaseen aina välillä 5 tai 9 asteessa eli se aiheuttaa hetkellisen pikaista puutumista (lähes huomaamatonta) käynnissä. Samalla kun advance tipahtaa pikaseen tuonne 5-9 asteen tuntumaan niin moottorin torq arvo tipahtaa myös.
Joten kuis tuo kone sen ennakon säätää?

Kirjoittaja:  jasu [ 17.08.2013 14:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia V6 V6 ES9J4 koneen ign advance

Ei mistään suoraan. ECU laskee tarvittavan ennakon jos-vaikka-mistä, mukana on jo mainitsemasi pyörimisnopeus/kampiakselin asentotieto, MAP, imuilman/jäähdytysnesteen lämpötilat, kaasun asento, nakutustunnistimet jne. Noista sitten lasketaan "sopiva" ennakko, josta on olemassa jo peruskartta ennakoille...

Ei siellä ole mitään yksittäistä anturia mikä määrittelisi syttyennakon, kuten "wanhaan hywään aikaan", jakajassa olevilla hiluilla... :lol:

Lisäksi, automaattivaihteisissa, vaihteiston ja moottorin ECU keskustelevat keskenään, ja "keventävät" moottorin tarjoilemaa vääntöä vaihtohetkellä, noiden muiden juttujen lisäksi...

Kirjoittaja:  olli__o [ 17.08.2013 14:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia V6 V6 ES9J4 koneen ign advance

Kyllä ne yleensä kuormaakin (MAP) mittaa kierrosnopeuden (V-pyörä) lisäksi ja tekee ECUn kartan pohjalta (noiden kaikkien normaalien lisäksi nakutusanturi ja ehkä nokka-akselin ajoituskin vaikuttaa), voisko vaikka nakutustunnistus olla syynä että tiputtaa tehoa ja vääntöä (ei kyllä noin rajusti pitäisi tiputtaa ellei jotain vikaa/häiriöitä)?

Mitäköhän lisäksi jonkun puolan alkavat ongelmat aiheuttaisi ennakolle?
[Edit tulikin jo tällä välillä hyvää juttua, mutta pistän tämänkin...]

[Edit2] sitten tietysti kiinnostaa millä nuo ajoitustiedot on saatu, niissäkin voi ehkä olla väärää informaatiota jos ei ole itse mitattu suoraan kohteesta...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.08.2013 14:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia V6 V6 ES9J4 koneen ign advance

Kiitos molemmille.... Tät vähän epäilinkin että kyseessä on "kaikki" koska pata on sen verran nykyaikainen. Hirveen jännäksi menee että mikä pätkii kun tuo välillä käy pienessä lukemassa.
Notta, yksi asia on vielä joka tietty voi tämän aiheuttaa... Kolmesta puolasta yksi latautuu muita puolet huonommin ja se aiheuttaa epämääräisen epätasaista käyntia niin näin ollen saattaa olla syytä ensin vaihtaa puola. Kaksi puolaa latautuu 13-15 ms aikana kun taas yksi puola latautuu 7ms:ssä. Eli tästä tulee tasaisen epätasainen kuorma joka näin ollen saattaa kumuloitua ign advancen sekoiluksi koska muuttujia on niin monta.

Kirjoittaja:  olli__o [ 17.08.2013 14:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia V6 V6 ES9J4 koneen ign advance

Oho - mulla karkasi näemmä ajatus jossain kohtaa: ajattelin uudempaa ES9J4S:ää
- tuota imunokka-ajoitusta ei ainakaan ole ES9J4:ssa
- kommentoin noita puoliakin siltä kantilta, että tuo uudempi on kova niitä syömään, mutta sytkä onkin ihan eri tuossa...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/