Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantun sytytysongelmat http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15759 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | HTapsa [ 18.08.2013 20:57 ] |
Viestin otsikko: | Xantun sytytysongelmat |
Mikähän riivaa Xantiaa (2,0 8 ventt. vm. 94), kun se toisinaan on eri mieltä käynnistymisestä. Varsinkin kuumalla ilmalla auringonpaisteessa pitkään seistyään se sanoo yhteistyösopimuksen irti. Kipinä häviää. Hinamalla se lähtee heti käyntiin. Toimii sen jälkeen normaalisti. Talvella ongelmia ei ole ollut. Virtalukko, lambda, kampiakselin asennontunnistin, maajohdot ja akunjohdot on vaihdettu. Myös startti on uusi. Startin herätevirtajohdon irroittaminen ja suora kytkentä akkuun ei muuta tilannetta eikä lisäkäynnistysvirta. Onko tapaus jo Kuusakosken heiniä? |
Kirjoittaja: | ealab [ 19.08.2013 09:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantun sytytysongelmat |
Akun, sen liitosten, konehuoneen maadoitusten kunto. Sytkän saama jännite on suurempi hinauskäynnistyksessä.. Ei ole mitään ongelmaa saattaa noita liitoksia uutta, tai parempaakin vastaavaan kuntoon. Juttuja pitäisi löytymän. Kun olet kaapeleita vaihtanut, niin mittaapa akun jännite ja akun miinuksen ja moottorin välinen jännite käynnistyshetkellä. Myös tuo jälkimmäinen moottori käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä. Samoin myös akun +-kengän ja siitä lähtevien johtimien väliset jännitteet, kukin erikseen. Näistä on löytynyt sanomista. Esim. moottorin ja akun miinusnavan jännite ei saisi olla muutamaakymmentä mV:a enemmän, ollakseen hyvässä kunnossa. |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 19.08.2013 09:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantun sytytysongelmat |
Mites akku ite? Onko kovin vanha? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 19.08.2013 10:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantun sytytysongelmat |
Aika moni käyntiin vaikuttava plussasyöttö menee tuplareleen kautta (Plussa puolille ja ruiskuille + bensapumpulle sekä ECU:lle takaisin), se kannattaa tutkia myös. Sen kannan liitokset tai kärjet joskus temppuilee, enpäs osaa sanoa heti missäpäin konehuonetta luurailee (tai edes oliko kaikissa alkupään Xantioissa myös tällainen, mutta ainakin 95:ssa oli) -> 1. tarkistus, nostaa irti ja katsoo onko kannat/liittimet palaneet, toiminnan huomaa sitten parhaiten mittaamalla, tuleeko puolayksikölle (ja ruiskusuuttimille) vahva plussa (eli kestää kuormaakin hiipumatta vaikka lampun muodossa) Tommonen tai musta: ![]() Ei heti löytynyt netistä kytkistä MK1 2.0i 8V, mutta jos löytyy omasta takaa niin osan numero on 1304 |
Kirjoittaja: | ealab [ 21.08.2013 12:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantun sytytysongelmat |
Ainakin 1.8 16v:ssä tuo lymyää jakopään seudulla muovilaatikossa, jossa on myös boxi. Bitronin olen joskus aukaissut ja tarkistanut koskettimet, ollen viattomia, kuitenkin putsattu, myös releankkurien rakonastat. Kopan sauman takaisintiivistys hyvin kuumalla pistooliliimalla. |
Kirjoittaja: | HTapsa [ 21.08.2013 22:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantun sytytysongelmat |
Kiitoksia hyvistä neuvoista! Koska alkuperäiset akunjohdot ja maajohto moottorin ja rungon välillä oli jo vaihdettu paksumpiin johtoihin, eikä lisävirtakaan muuttanut tilannetta, epäilys heräsi tuplareleeseen ja siihen suurempaan boksiin. Liittimien putsaus ja CRC-ruiskaus lienee auttanut, koska Xanttu on lähtenyt toistaiseksi nikottelematta käyntiin. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |