Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Bx LHM- Vuoto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15785 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | eskere [ 21.08.2013 14:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Ensimmäiseksi kannattaa katsoa vaihdelaatikon takaa mustekala-letkuhässäkkää. Siellä on sellainen T-haara, josta tulee muoviletku koneen ali etupulelle, paineenvaraajalle. Tämän letkun lähtöpäässä oleva T-haara voi olla liitoksesta haljennut, jolloin vuoto alkaa. |
Kirjoittaja: | Valve [ 21.08.2013 15:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Kiitos, helpompi alkaa ettimään kun tietää edes vähän mistäpäin aloittaa. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 22.08.2013 14:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Valve kirjoitti: Pyyhin ympyröidyn kohdan puhtaaksi, löin auton käyntiin ja laitoin auton nousemaan ylös. Huomasin että tämä toimenpide kastelee enimmäkseen tuon ylös lähtevän putken ympärystän. Kokeilitko, ettei olisi ihan vaan löysällä tuo kyseisen putken juntturi? Jotenkin vain muistui mieleen yksi 16V-beksi, jolla aamutuimaan Haminasta Kajaaniin lähtiessä huomattiin tiputtelua yhdessä putkilähdössä päävaraajan lähistöllä. Paheni matkalla sen verran, että arvonnasta auton omistajalle voittona tullut LHM tuli todellakin tarpeeseen. Melkein takaisin kotona ollessa sitten huoltoaseman pihalla kaivettiin lenkkiavain esille ja käännettiin juntturi kiinni asti - ja korjattiin siten kyseinen vuoto ![]() |
Kirjoittaja: | Valve [ 22.08.2013 15:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Epäilen kanssa että olisi löysällä, mutta ei satu tällähetkellä olemaan sopivaa työkalua kiristämistä varten. Olisiko löystynyt ajan saatossa vaan lisää, koska aina tiputtanut jostain noilta seuduilta. Vaikka en vielä näistä systeemeistä mitään ymmärrä niin omaan silmään näyttää vähän siltä että joku joskus asentanut vähän huonolla menestyksellä. Sen verran paljon löytyy nippusiteitä, klemmareita, löysällä olevia pultteja yms. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 22.08.2013 16:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
päävaraajan paineputki näyttää olevan . 12mm kiintolenkki ( lyhyt ja mielellään sopivasti mutkalla taivutettu ) auttaa. kiinni ,mutta ei hampaat irvessä. |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 22.08.2013 22:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Ja jos ei kiristyksellä rupea toipumaan niin voihan sen kumitiivisteenkin siihen putken päähän vaihtaa (löytyy alan liikkeistä). Eli putki irti, uusi kumi putken ympärille ja putki takaisin kiinni. Minulla BX:ssä paineenvaraajalta rupesi putki vuotamaan - tosin ei tuo kyseinen eikä toipunut kiristyksellä mutta kumin vaihto auttoi. Työkalujen valinnassa voi auttaa se, että irroittaa tuon toisen putken ensin, kiristää tämän kyseisen ensin ja sitten toinen takaisin kiinni. Mutta todennäköisesti kiristäminen auttaa. Jos putken aikoo irroittaa, niin paineet kannattaa poistaa ensin järjestelmästä: auto ala-asentoon ja tuossa kuvassa näkyvää 12 mm lenkkiavaimella väännettävää ruuvia auki puoli kierrosta. Onkos se tuo, joka kuvan alaosassa vihreän värin tummutessa "lounaaseen" osoittaa? En mieleen saanut kuvaa Beksin konehuoneesta eikä jaksa pihalle mennä tarkistamaan. |
Kirjoittaja: | ealab [ 23.08.2013 07:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Ei ole ensimmäinen kerta, kun näitä on löytynyt löysinä. Vuotavinakin. Siksi on tärkeätä, että putkien kiinnitys, tuenta on hyvässä kunnossa ja asiallinen, eikä olisi jännityksiä. Aina, kun putken irrottaa, pitää laittaa uusi kumi. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 23.08.2013 10:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
ealab kirjoitti: Aina, kun putken irrottaa, pitää laittaa uusi kumi. Miksi? Eivät ole vanhatkaan lähteneet vuotamaan. Ja käytetyt putkitiivisteet voi kääntää toisinpäin. Voikohan huonokuntoinen varaaja aiheuttaa paineputken löystymistä, kun pumppu naputtelee normaalia kovempia paineiskuja?
|
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 23.08.2013 11:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Myös erittäin tärkeä asia on hydraulipumpun ja painevaraajan välisen putken tuenta. Kaikki 4 välituentaa ovat tarpeen. Tämän aikoinaan opin selkänahan kautta. Olin matkalla hieman kaukaa kotoa ja ko. putki petti. Miksi, sitä tiedä en. Soitin lähimpään merkkikorjaamoon ja sain ajan lähes välittömästi. Siellä vaihdettiin putki. Se kesti alle 1000 km. Syy: yksi tuenta oli irrallaan. Onko kaikissa BX malleissa sen putken tuennassa 4 kohtaa sitä en tiedä. Kokemus puuttuu. Mutta useimmissa on. |
Kirjoittaja: | black_van [ 23.08.2013 14:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Omassa aikoinaan murtui juntturi juurikin puutteellisen tuennan takia. Tulihan todettua ettei ne tukiraudat siellä turhaan ole |
Kirjoittaja: | rmattila [ 23.08.2013 15:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Lievästi OT, mutta minulta murtui ko. putki pumpun päästä 2 kertaa, kun pumpun saranapultin mutteri oli löystynyt. |
Kirjoittaja: | Valve [ 23.08.2013 16:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bx LHM- Vuoto |
Remontissa edistytty sen verran, että kävin ostamassa oikeenlaisen työkalun sekä sain kiristettyä yllä olevat putket. Öljyä ei enää niistä vuoda, mutta jossakin alempana vuotaa edelleen joku. Vaikuttaisi että vuotaa melko lähellä äskön kiristämiäni putkia. Kuljettaa ilmeisesti vaihdelaatikon reunaa pitkin öljyt tuohon ensimmäisessä kuvassa olevaan kohtaan. Kyllä nosturi helpottais elämää paljon, pitää odotella koska motivaatio taas riittää ryömimään auton alla. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |