Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 19.12.2013 19:41 

Viestit: 352
Mikähän se mahtaisi olla sopiva välys prv v6 12v nokka-akselin ja sen laakerin välille?

Tuossa koneessa on laakerit koneistettu suoraan kanteen. Vetopään liiallinen välys aiheuttaa öljypulaa varsinkin yläkertaan, koska öljy menee sitäkautta keinuakselille ja pukeille.
Mittasin heittokellolla 0.250mm. Tuntuu ja näyttää paljolta, kuivana kolikoli.
Otin toisesta koneesta nokan ja sillä väliä 0.050, paljo paree. Luulisi, että nokka ei niinkään kuluisi, vaan alumiini se olisi , joka uhrautuu. Korjautuisiko uusilla nokilla?!



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 19.12.2013 20:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Vailla varsinaista vastuuta heitän ilmoille ajatuksen välyksestä alle 1/1000 laakerin halkaisijasta.
Eli 0,05 mm välys 50 mm akselille.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 19.12.2013 20:49 
Piste varmaankin väärässä paikassa? 0,25 on melko iso välys, mutta tuskin sieltä paineet karkaavat. 0.05 on aika sopiva käyntivälys laakereille ja männille.


   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 19.12.2013 21:14 

Viestit: 352
Moro,

Ja kiitos asiantuntijalausunnoista. 0.25mm on tosi, piste on oikeassa paikassa. Välys on tuosta luonnollisesti puolet, eli 0.125, kun kolinaklappia on 0.250.
Taidan hommata uudet nokat, ja testata. Keinut on jo uudet olemassa. Täytyy sitten etsiä paremmat kannet, jos ei tule kireemmäksi.



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 19.12.2013 22:56 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eikös tuossa olisikin paljon keskusteltu RVS:n paikka. :) Itse säikähdin ehkä turhaan (1,8 16V tosin)vasta alkavaa välyksen syntymistä, vielä ei tuntunut. Asiantuntijoiden mukaan ei huolta olisi ollut. Vaikka pukkien laakeripinnat olivat harmaat, eivät kirkkaat työstön jäljiltä. Joka tapauksessa kone vaihtui. Ja entiseen koneeseen kyllä pitäisi alakerran liuskat uusia, sen verran osin kriipuisilta näyttivät. Jos yleensä viitsin varakonetta enää tuosta laittaa, paljon se ei maksaisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 19.12.2013 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jos uudet nokat ei auta joka tod mahdollista niin voihan noita akseleita pinnoittaakin ja koneistaa mittoihin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 19.12.2013 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Ihme jos kova nokka on väljä, ennemminkin se alumiini..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 20.12.2013 00:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Ihme jos kova nokka on väljä, ennemminkin se alumiini..


...itsekään en ole muuta nähnyt kuin alun antautumisen joten uudet nokat olisivat hukkaan heitetyt tässä kohtaa ;-)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 20.12.2013 15:51 

Viestit: 352
Saiskos Cikatilta vinkkiä missäpäin nokan pinnoitus voisi onnistua..



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 22.12.2013 12:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Juu, ehdottoman kätevä on terminen ruiskutus. Sitä käytetään lentomoottoreissakin. Mm Finncoat Riihimäellä tekee akselin pinnan kasvatusta termisellä ruiskutuksella. Toinen nimitys tuolla on plasma pinnoitus. Uusi pinta siis ruiskutetaan plasmamuodossa päälle ja koneistus.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 24.12.2013 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kerro muuten mitä sanovat pinnoitusfirmassa jos sinne soitat. Tuollainen akselin pää kun on pyörähdyskappale niin se on tosi helppo plasmaspreijata ja koneistaa päälle.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 25.12.2013 00:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Sivelypinnoitus voisi olla myös hyvä tuossa. Ei aiheuta vetelyjä kun on kylmä menetelmä, eli jos nokat ok niin ei jälkihiontatarvetta niillä. Haittana hitaus jos erillisiä pintoja paljon ja pinnoituspaksuus suuri ja kovuuksissa ei päästä kauhean ylös, oisko ollut jotain 45 HRC.
Hitaus tässä = hinta.
Ite tein 304S pökötin nokkaan aikoinaan seuraavasti, sorvasin laakerikaulat muutaman millin alamittaiseksi, krymppasin päälle renkaat ja koneistin oikeaan mittaan. Lisäksi kalvoin pesät suuremmiksi jotta lähti pinnat puhtaiksi. Ihme ja kumma että pysyivät helat kiinni kun ei viimeistelyn jälkeen jäänyt kuin n. 1,5 mm seinämää holkeille. Sorvaus ja hionta kutittelemalla jottei rengas lämmennyt ja irronnut.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 25.12.2013 03:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Koneistamossa tuo holkitus on hyvä vaihtoehto jos siis alamittaisuus on vain ja ainoastaan akselin päissä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 26.12.2013 01:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Jep, ei onnistu useimmissa normaaliakseleissa kuin uloimpiin. Tuossa pösössä sai keskellekin kun nokat sen verran alempana, mutta ohuiksi jäi renkaat. Siinä oli vielä joku, muistaakseni n. puolen millin porrastus missä halkaisijoissa, kun oli päästä asennettava akseli.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 26.12.2013 10:23 

Viestit: 1242
Sähköpensselisetä.... Onko se sivelypinnoitus samanlaista kuin kromaaminen... elektrolyyttinen menetelmä, jossa liuoksesta pelkistetään sähkövirralla kappaleen pintaan metallia? Sively-sana tulee elektrolyytin (neste) sivelystä juuri tarvittavaan kohtaan? Kuinka paksuja sillä tehdään yleensä, mikä on hyvä paksuus?



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: V6 Nokka-akselin laakerin välys 12v
ViestiLähetetty: 26.12.2013 14:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Pinnoitusaine on elektrolyytissä liuoksena joka virtaa sudin läpi. Suti ja kappale on kytketty virtapiirin eri napoihin. Alle tulee kaukalo joka kerää ja uudelleen kierrättää em. lientä. Pinnoitusaine kertyy sähkökemiallisesti pintaan kiinni. Paksuusrajaa ei sinänsä ole mutta aineiden yhteensopivuus asettaa rajoituksia. Monesti välissä voidaan käyttää jotain tartuntakerrosta. Pari milliä syntyy noin 8 h:ssa eli pinta-alaltaan kovin pieniä kohteita ei kannata korjata. Ammattimies voi tehdä pinnoituksen jopa ilman jälkikoneistustarvetta. Sen verran hidasta ja tarkkaa "sutiminen" on. Vehkeet ei ole kummoiset, periaatteessa voi tehdä itsekin.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: