Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia eberiin katkaisija
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15809
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  mister [ 24.08.2013 10:43 ]
Viestin otsikko:  Xantia eberiin katkaisija

Tulee sen verran lyhyitä ajoja talvisin että ajattelin vetää sisälle katkaisijan jolla estän eberin käynnistymisen, eli mihin väliin se katkaisija kuuluu laittaa?

Liitteet:
rele.jpg
rele.jpg [ 15.4 KiB | Katsottu 4555 kertaa ]

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.08.2013 20:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia eberiin katkaisija

eikös tuo kannattais laittaa sen eberin ohjaus-johtoon ?

Kirjoittaja:  mister [ 24.08.2013 20:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia eberiin katkaisija

Sain käsityksen selatessani vanhoja viestejä aiheesta että lämpövastus antaa tuolle releelle virran, jonka kautta eberi käynnistyy.

Kirjoittaja:  eskere [ 24.08.2013 20:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia eberiin katkaisija

Minä tappelin viimevuonna saman ongelman kanssa C5 weberin katkaisijan kytkennästä. Olisko tästä ketjusta hyötyä :?:
viewtopic.php?f=9&t=8199&hilit=+c5+webasto

Kirjoittaja:  mister [ 25.08.2013 12:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia eberiin katkaisija

Kyselin sähkömieheltä niin sanoi että tuo pinni 1 ja 2 on vetävä, eli ykköseen tulee käsky lämpöanturilta, niin se yhdistää 1sen ja 2sen, tais olla releen numerot 30 ja 87 (ei ole tässä käsillä nyt). Eli kokeilen katkaisijaa ennen tuota pinni 1stä, sitten kun ilma viilenee niin saa selvyyden mitä sanoo....

Jos muutenkaan enää toimii, piti viime talvena aikamoista holinaa käynnistyessään, kai siellä jo laakerit on jumissa. Piti keväällä ohittaa lämpöanturi ja tehdä pakkokäynnistys, mutta kas kummaa kun sekin jäi :?

Kirjoittaja:  laakeri [ 25.08.2013 13:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia eberiin katkaisija

mister kirjoitti:
Kyselin sähkömieheltä niin sanoi että tuo pinni 1 ja 2 on vetävä, eli ykköseen tulee käsky lämpöanturilta, niin se yhdistää 1sen ja 2sen, tais olla releen numerot 30 ja 87 (ei ole tässä käsillä nyt). Eli kokeilen katkaisijaa ennen tuota pinni 1stä, sitten kun ilma viilenee niin saa selvyyden mitä sanoo....
Ilmeisesti tuo ensimmäisen viestin kuva ei sitten liity tähän hommaan mitenkään? Siinähän on piirretty kela 3:n ja 4:n väliin ja sulkeutuva kosketin 1:n ja 2:n väliin.

Kirjoittaja:  mister [ 25.08.2013 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia eberiin katkaisija

laakeri kirjoitti:
mister kirjoitti:
Kyselin sähkömieheltä niin sanoi että tuo pinni 1 ja 2 on vetävä, eli ykköseen tulee käsky lämpöanturilta, niin se yhdistää 1sen ja 2sen, tais olla releen numerot 30 ja 87 (ei ole tässä käsillä nyt). Eli kokeilen katkaisijaa ennen tuota pinni 1stä, sitten kun ilma viilenee niin saa selvyyden mitä sanoo....
Ilmeisesti tuo ensimmäisen viestin kuva ei sitten liity tähän hommaan mitenkään? Siinähän on piirretty kela 3:n ja 4:n väliin ja sulkeutuva kosketin 1:n ja 2:n väliin.


Juuri tuollainen se rele on, en tainnut tajuta mitä sähkäri mulle selitti. Osaatko noista sanoa mihin väliin se katkaisija kuuluu laittaa?

Liitteet:
4-pin-automotive-relay.jpg
4-pin-automotive-relay.jpg [ 6.2 KiB | Katsottu 4464 kertaa ]

Kirjoittaja:  RPekka [ 25.08.2013 13:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia eberiin katkaisija

Toiminnan kannalta on sama kumpaan piiriin sen katkaisijan pistät mutta oikeaoppisempi tapa on laittaa se tuohon 86-86 eli 3-4 piirin (ei missään tapauksessa siis pinnien yli) väliin koska se on se ohjaava piiri ja tuo 30-87 eli 1-2 on se ohjattava piiri.

Vielä haluan selvemmin varoittaa että ÄLÄ laita katkaisijaa releen rinnalle vaan ennen tai jälkeen relettä, mihin tahansa piuhaan mutta kuitenkin mieluiten noista ohjaavista johdoista jompaan kumpaan. Jos laitat ohjatun puolen piuhat yhteen katkaisijan kautta niin eberi käy koko ajan ja jos pistät ohjaavan puolen piuhat yhteen niin ohjauselektroniikka saattaa ottaa itseensä ja päästää toimintasavut karkuun.

Kirjoittaja:  mister [ 25.08.2013 14:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia eberiin katkaisija

RPekka kirjoitti:
Toiminnan kannalta on sama kumpaan piiriin sen katkaisijan pistät mutta oikeaoppisempi tapa on laittaa se tuohon 86-86 eli 3-4 piirin (ei missään tapauksessa siis pinnien yli) väliin koska se on se ohjaava piiri ja tuo 30-87 eli 1-2 on se ohjattava piiri.

Vielä haluan selvemmin varoittaa että ÄLÄ laita katkaisijaa releen rinnalle vaan ennen tai jälkeen relettä, mihin tahansa piuhaan mutta kuitenkin mieluiten noista ohjaavista johdoista jompaan kumpaan. Jos laitat ohjatun puolen piuhat yhteen katkaisijan kautta niin eberi käy koko ajan ja jos pistät ohjaavan puolen piuhat yhteen niin ohjauselektroniikka saattaa ottaa itseensä ja päästää toimintasavut karkuun.


Eli laitan katkaisijan ennen tuota 85 pinniä....

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/