|
Kirjoittaja |
Viesti |
Gonzales
|
Viestin otsikko: ZX: radion erikoisuudet? Lähetetty: 16.09.2013 18:17 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Onko ZX:ssä radion sähköissä jotain erikoista? Ostin Motonetistä sen halvimman radion ja asensin ohjeiden mukaan. Ensin radio ei käynnistynyt virtalukon radioasennossa, vaan lähtipä kun starttasi moottorin. Sitten rupesi vuotamaan sähköä, alkoi laturin valo palaa, ja loppui kun otti radion pois. Sähkölasit lopetti toimintansa, alkoivat toimia kun laturin valo taas sammui. pikkumittarien valot sammui, isot mittarit oli pimeinä jo aiemmin. Olisko kyseessä ihan vaan maadoitusvika vai kulkeeko ZX:ssä radion kautta sähköt myös jonnekin muualle?
Kytkentärimalle tulee siis virta akulta, virta virtalukolta, maa ja kajarit. Näiden lisäksi joku ohut ruskea piuha menee littimelle, josta muut piuhat on katkaistu.
Auto on siis -96 avantage 1.8
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: ZX: radion erikoisuudet? Lähetetty: 18.09.2013 17:47 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Tästähän vois tehdä pienen blogin.
Toissapänä aloittelin sähköinssin hommat. Rapsuttelin akunnavat ja kengät ja asensin radion molemmat virrat ohi virtalukon tulevaan piuhaan. Lataus toimii, sähkölasit toimii, radio toimii. Mittarivalot ja kellon taustavalot on pimeänä.
Vaihdoin yhden 25a sulakkeen, oli vähän poikki keskeltä. En huomannut vaikutusta mihinkään.
Kylmäkäynnistys tuntui tähän asti vielä entistäkin hankalammalta, kun tyhjäkäyntikierrokset ei nouse tarpeeksi. Lämpimänä sitten sahaili pari päivää 1300-1700, kunnes asettui vähän yli tonniin.
Kävin ostamassa uuden plusnavan akunkengän kun alkuperäinen oli vähän halki. En vielä vaihtanut kun sataa. (eikä näin keskellä työviikkoa voi ottaa punaviiniä)
Joteskin epäilyttää että virta noille mittarivaloille ja kellon taustavaloille on saattanut joskus kulkea jostain radion takaa. Edellisessä autossani (Chrysler) hävisi punanumeroinen kello samalla lailla radioasennusten yhteydessä. Seuraavaksi siis työväenopiston kurssille opiskelemaan kytkentäkaavioiden tulkintaa. 
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: ZX: radion erikoisuudet? Lähetetty: 18.09.2013 21:08 |
Viestit: 2642 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Jos alkuperäinen, ZX:n johtosarjan ISO-liitin on katkaistu irtipoikki ja korvattu kytkentärimalla, voit kauhulla odottaa mitä muuta sieltä paljastuu... Nimittäin, suurin osa mankoista istuu "heittämällä" suoraan alkuperäisiin johtoihin.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: ZX: radion erikoisuudet? Lähetetty: 18.09.2013 21:23 |
Viestit: 1128
|
Menee varmaan muut kuin Bilteman radio, jossa jatkuva virta ja virtalukon takaa tulevat olivat nurinperin. Sekin meni muuten niihin alkuperäisiin liittimiin.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: ZX: radion erikoisuudet? Lähetetty: 19.09.2013 21:11 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Kaapelimies kirjoitti: voit kauhulla odottaa mitä muuta sieltä paljastuu Noh, noh. Eipäs levitetä tappiomielialaa. Tänään lähti ZX sekä aamulla että iltapäivällä kuin palmun alta. Tyhjäkäynti hyrräsi tasaisesti. Vain mittarivalot puuttuvat.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
|
|