Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian valot
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15936
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Heracleum [ 06.09.2013 08:51 ]
Viestin otsikko:  Xantian valot

Xantia -93 kaukovalot hävinneeet jonnekkin, lisäpitkät toimii.
Lähivalot ei toimi lähivalopolttimoissa, vaan kaukovalopuolella
palaa päivävalot ja vaikka viikseä pyöräyttää ei muutosta.
Varsinaiset lähivalot ei toimi ollenkaan.
Olisiko jollain vinkkejä vikadiagnoosiksi? :?

Kirjoittaja:  laakeri [ 06.09.2013 09:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Aloitetaan nyt sillä, että onko alkuperäiseen valokytkentään tehty muita muutoksia kuin lisäpitkien releet? Entä mitä tapahtuu, kun valot+moottori sammuksissa vetää valoviiksestä (pitkien väläytys)?

Kirjoittaja:  wanhustiina [ 06.09.2013 10:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Kai siinä on valot kuin muissakin Xantioissa? Eli lamput on mallia H1 ja niissä on vain yksi toiminto per lamppu. Lisäpitkät eivät ole lisäpitkät vaan pitkät. Ja lähivalojen H1 polttimot on palaneet.

Kirjoittaja:  Teuski [ 06.09.2013 10:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

wanhustiina kirjoitti:
Kai siinä on valot kuin muissakin Xantioissa? Eli lamput on mallia H1 ja niissä on vain yksi toiminto per lamppu. Lisäpitkät eivät ole lisäpitkät vaan pitkät. Ja lähivalojen H1 polttimot on palaneet.


Kyllä mulla ainakin on molemmissa xantioissa lisäpitkät ;)

Kirjoittaja:  Heracleum [ 06.09.2013 11:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

laakeri kirjoitti:
Aloitetaan nyt sillä, että onko alkuperäiseen valokytkentään tehty muita muutoksia kuin lisäpitkien releet? Entä mitä tapahtuu, kun valot+moottori sammuksissa vetää valoviiksestä (pitkien väläytys)?

Vaikea sanoa noista muutoksista.
Lisäpitkät syttyvät kun sammuksissa vetää valoviiksestä.
Kun ns.päivävalot kytketty palaa uloimmat polttimot.
Kun kääntää valoviiksen ja kytkee pitkät syttyvät lisäpitkät.
Kokeilin toimivalla polttimolla lähivaloja, ei toiminut ollenkaan.

Kirjoittaja:  Teuski [ 06.09.2013 11:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Haiskahtaa siltä, että on tehty jotain erikoisia kytkentöjä...

En nyt muista miten päin ne pitkät ja lyhyet meni, mutta ilmeisesti olet varma että väärässä umpiossa palaa?

Sammuuko ne auton omat valot kun laitat pitkät päälle? Eli siis vilauttaessa palaa lisäpitkät ja auton omat pitkät, mutta kun kääntää ajovalot päälle ja laittaa pitkät päälle niin palaa vain lisäpitkät?

Voisko olla tehty niin, että omien lähivalojen piuhat on vedetty omille pitkille, ja niiden johdot taas suoraan lisäpitkille?

Kirjoittaja:  Heracleum [ 06.09.2013 11:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Teuski kirjoitti:
Haiskahtaa siltä, että on tehty jotain erikoisia kytkentöjä...

En nyt muista miten päin ne pitkät ja lyhyet meni, mutta ilmeisesti olet varma että väärässä umpiossa palaa?

Sammuuko ne auton omat valot kun laitat pitkät päälle? Eli siis vilauttaessa palaa lisäpitkät ja auton omat pitkät, mutta kun kääntää ajovalot päälle ja laittaa pitkät päälle niin palaa vain lisäpitkät?

Voisko olla tehty niin, että omien lähivalojen piuhat on vedetty omille pitkille, ja niiden johdot taas suoraan lisäpitkille?


Auto on ollut minulla n.4 vuotta. Ei siinä näytä olevan mitään muutoskytkentöjä.
On toiminut valot tähän asti moitteetta.
Eli siis uloimmissa lampuissa palaa valot päivävaloillakin.
Muutosta ei tapahdu vaikka laittaa pitkät.
Ainoastaan lisäpitkät syttyvät.

Kirjoittaja:  laakeri [ 06.09.2013 13:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Heracleum kirjoitti:
Lähivalot ei toimi lähivalopolttimoissa, vaan kaukovalopuolella
palaa päivävalot ja vaikka viikseä pyöräyttää ei muutosta.
Heracleum kirjoitti:
Kun ns.päivävalot kytketty palaa uloimmat polttimot.
Kun kääntää valoviiksen ja kytkee pitkät syttyvät lisäpitkät.
Nyt on näissä viesteissä hieman ristiriitaista sisältöä. Päivävalothan ovat Xantiassa ihan normaalit lähivalot (+parkit). Ja lähivalot ovat uloimmat polttimot. Viikseä pyöräyttäessä ei tilanteen siis tulisi muuttua mihinkään vaan edelleen valoa olisi uloimmissa polttimoissa. Pitkille vaihtamalla lähivalot jäävät Xantian alkuperäiskytkennässä palamaan pitkien kanssa, eli uloimpien polttimoiden ei siinä vaiheessa kuulukaan vakiokytkennällä sammua.

Nyt siis ilmeisesti tilanne on se, että kun tässä vaiheessa (=valot käännetty viiksestä päälle) vetäisee kaukovalot päälle, eivät pitkät (=sisemmät polttimot) syty vaan ainoastaan lisäpitkät syttyvät, mutta muuten tilanne on normaali? :?:

Kirjoittaja:  Heracleum [ 06.09.2013 13:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

laakeri kirjoitti:
Heracleum kirjoitti:
Lähivalot ei toimi lähivalopolttimoissa, vaan kaukovalopuolella
palaa päivävalot ja vaikka viikseä pyöräyttää ei muutosta.
Heracleum kirjoitti:
Kun ns.päivävalot kytketty palaa uloimmat polttimot.
Kun kääntää valoviiksen ja kytkee pitkät syttyvät lisäpitkät.
Nyt on näissä viesteissä hieman ristiriitaista sisältöä. Päivävalothan ovat Xantiassa ihan normaalit lähivalot (+parkit). Ja lähivalot ovat uloimmat polttimot. Viikseä pyöräyttäessä ei tilanteen siis tulisi muuttua mihinkään vaan edelleen valoa olisi uloimmissa polttimoissa. Pitkille vaihtamalla lähivalot jäävät Xantian alkuperäiskytkennässä palamaan pitkien kanssa, eli uloimpien polttimoiden ei siinä vaiheessa kuulukaan vakiokytkennällä sammua.

Nyt siis ilmeisesti tilanne on se, että kun tässä vaiheessa (=valot käännetty viiksestä päälle) vetäisee kaukovalot päälle, eivät pitkät (=sisemmät polttimot) syty vaan ainoastaan lisäpitkät syttyvät, mutta muuten tilanne on normaali? :?:


Ohjekirjan kuvan mukaan uloimmat polttimot olisi kaukovalot !!!
Onko kuvat kirjassa sitten väärinpäin?
Sisemmät polttimot oli kyllä palaneet, täytyy kokeilla uudella polttimolla toimiiko pitkät sitten sisimmäisissä lampuissa.
Kun katsoo kuvasta polttimon lukitusta, käsitän valojen olevan toisinpäin.
Onko joku joskus kytkenyt nuo toisinpäin?

Kirjoittaja:  Heracleum [ 06.09.2013 14:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

laakeri kirjoitti:
Heracleum kirjoitti:
Lähivalot ei toimi lähivalopolttimoissa, vaan kaukovalopuolella
palaa päivävalot ja vaikka viikseä pyöräyttää ei muutosta.
Heracleum kirjoitti:
Kun ns.päivävalot kytketty palaa uloimmat polttimot.
Kun kääntää valoviiksen ja kytkee pitkät syttyvät lisäpitkät.
Nyt on näissä viesteissä hieman ristiriitaista sisältöä. Päivävalothan ovat Xantiassa ihan normaalit lähivalot (+parkit). Ja lähivalot ovat uloimmat polttimot. Viikseä pyöräyttäessä ei tilanteen siis tulisi muuttua mihinkään vaan edelleen valoa olisi uloimmissa polttimoissa. Pitkille vaihtamalla lähivalot jäävät Xantian alkuperäiskytkennässä palamaan pitkien kanssa, eli uloimpien polttimoiden ei siinä vaiheessa kuulukaan vakiokytkennällä sammua.

Nyt siis ilmeisesti tilanne on se, että kun tässä vaiheessa (=valot käännetty viiksestä päälle) vetäisee kaukovalot päälle, eivät pitkät (=sisemmät polttimot) syty vaan ainoastaan lisäpitkät syttyvät, mutta muuten tilanne on normaali? :?:


Laitoin polttimon sisempään umpioon, ei tullut pitkiä valoja.
Muutoin on tilanne normaali.
Sisemmän polttimon lukitus on ylös/alas suunnassa.
Uloimman polttimon lukitus on hieman vinossa, kello kahdesta kello kahdeksaan

Kirjoittaja:  laakeri [ 06.09.2013 14:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Heracleum kirjoitti:
Laitoin polttimon sisempään umpioon, ei tullut pitkiä valoja.
No nyt on kyllä tilanne perin mystinen. Äkkiseltään voisi nimittäin olettaa herätteen lisäpitkien releelle ryöstetyn jomman kumman vakiopitkän johdolta. Tämän olettamuksen mukaisessa toteutuksessa vakiopitkille pitäisi kyllä tulla sähköä, jos sitä tulee lisäpitkien releellekin. Tässä tapauksessa vian tulisi löytyä siis ryöstöpisteen ja vakiopitkän väliltä. Tämä vaatisi kyllä ryöstön molemmilta puolilta ja samanlaisen vian molemmille puolille, joten moinen on epäuskottavaa.

Toinen vaihtoehto, joka äkkiseltään tulee mieleen ihan tarkempaa kytkentää muistamatta, olisi ryöstö ennen vakiopitkien sulakkeita (esim. valokytkimeltä). Harvoin näin fiksusti tehdään kuitenkaan, mutta tämä olisi viankuvauksen perusteella mielestäni todennäköisempi vaihtoehto. Siinä tapauksessa sähkö jäisi valokytkimen ja sulakkeiden välille. Vakiopitkien sulakkeethan olet varmaankin tarkastanut? Ei siis muuta kuin valokytkimen (viiksen) ja sulakerasian väliä tutkimaan.

Niin ja katosivathan ne vakiopitkät nyt ihan omineen yllättäen, eivätkä esimerkiksi minkään remontin yhteydessä?

Kirjoittaja:  Heracleum [ 06.09.2013 14:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

laakeri kirjoitti:
Heracleum kirjoitti:
Laitoin polttimon sisempään umpioon, ei tullut pitkiä valoja.
No nyt on kyllä tilanne perin mystinen. Äkkiseltään voisi nimittäin olettaa herätteen lisäpitkien releelle ryöstetyn jomman kumman vakiopitkän johdolta. Tämän olettamuksen mukaisessa toteutuksessa vakiopitkille pitäisi kyllä tulla sähköä, jos sitä tulee lisäpitkien releellekin. Tässä tapauksessa vian tulisi löytyä siis ryöstöpisteen ja vakiopitkän väliltä. Tämä vaatisi kyllä ryöstön molemmilta puolilta ja samanlaisen vian molemmille puolille, joten moinen on epäuskottavaa.

Toinen vaihtoehto, joka äkkiseltään tulee mieleen ihan tarkempaa kytkentää muistamatta, olisi ryöstö ennen vakiopitkien sulakkeita (esim. valokytkimeltä). Harvoin näin fiksusti tehdään kuitenkaan, mutta tämä olisi viankuvauksen perusteella mielestäni todennäköisempi vaihtoehto. Siinä tapauksessa sähkö jäisi valokytkimen ja sulakkeiden välille. Vakiopitkien sulakkeethan olet varmaankin tarkastanut? Ei siis muuta kuin valokytkimen (viiksen) ja sulakerasian väliä tutkimaan.

Niin ja katosivathan ne vakiopitkät nyt ihan omineen yllättäen, eivätkä esimerkiksi minkään remontin yhteydessä?


Minua kummastuttaa tuo valojen sijainti, kun ohjekirjan kuvan mukaan ulommainen olisi kaukovalo. Auto on ensimmäisiä Suomeen tuotuja Xantioita, otettu käyttöön 10.9. 1993.
Olisiko mahdollista että kaukovalojen rele olisi rikki?

Kirjoittaja:  Harri126 [ 07.09.2013 02:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Heracleum kirjoitti:

Minua kummastuttaa tuo valojen sijainti, kun ohjekirjan kuvan mukaan ulommainen olisi kaukovalo. Auto on ensimmäisiä Suomeen tuotuja Xantioita, otettu käyttöön 10.9. 1993.
Olisiko mahdollista että kaukovalojen rele olisi rikki?

Ei.
Toimi jo annettujen ohjeiden mukaan. :)

Kirjoittaja:  Heracleum [ 07.09.2013 08:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Harri126 kirjoitti:
Heracleum kirjoitti:

Minua kummastuttaa tuo valojen sijainti, kun ohjekirjan kuvan mukaan ulommainen olisi kaukovalo. Auto on ensimmäisiä Suomeen tuotuja Xantioita, otettu käyttöön 10.9. 1993.
Olisiko mahdollista että kaukovalojen rele olisi rikki?

Ei.
Toimi jo annettujen ohjeiden mukaan. :)


Nyt tulee virta sisimmäisillekkin polttimoille.
Oli ilmeisesti sulakkeissa tai repsikanpuolen pistokkeessa siinä isossa joku kosketus ongelma.
Asia on kunnossa, kiitos kaikille hyvistä neuvoista.

Kirjoittaja:  ealab [ 07.09.2013 08:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Ja kun räplää polttimoiden kanssa, saa ne uusia samalla. Käytettyinä eivät tahdo kestää, kuin paikallaanolon. Onko autossasi valomuisti, muuten lähivalotoiminnat viiksikytkimestä suoraan. Myös omat kaukot suoraan viiksestä. Eikö mikään ajovalo toimi? Että päättelisi polttimoiden sijainnit. Olkoon oikein kumminpäin vaan. Tuskin polttimoiden kiinnitysasento vaikuttaisi. Lyhdyn lasista näkee valokuviot. Ja siten valojen järjestyksen. Kaukovalot saa palamaan erikseenkin, kun viiksi on parkkiasennossa ja vetäisee valonvaihtoon/kaukovalovilkkuun.

Ps. Homma tulikkin kuntoon. Tarkista lyhtyjen pistokkeet, tiivisteet ja kontaktien kunto, jotta välttyisit seuraavilta kosketusongelmilta. CRC Penetrolia voisi vähän suihkauttaa tuleviin liittimiin.

Kirjoittaja:  laakeri [ 07.09.2013 11:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Hyvä, että tuli kuntoon. Seuraavaksi vaan releistämään valoja paksujen johtojen kera. Saa niistä alkuperäisistä onnettomista tuikuista tehtyä ihan kunnon valot siten. Samalla toki kaikkien polttimoiden vaihto kunnollisiin.

Kirjoittaja:  Heracleum [ 08.09.2013 06:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

laakeri kirjoitti:
Hyvä, että tuli kuntoon. Seuraavaksi vaan releistämään valoja paksujen johtojen kera. Saa niistä alkuperäisistä onnettomista tuikuista tehtyä ihan kunnon valot siten. Samalla toki kaikkien polttimoiden vaihto kunnollisiin.


Auto täyttää 10.9 20 vuotta.
Käytän katsastúksessa tiistaina, vikalistasta riippuu ajetaanko
autolla vielä vai vienkö Sitrosen Arin autojen hautuumaalle.

Kirjoittaja:  Heracleum [ 10.09.2013 05:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Heracleum kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Hyvä, että tuli kuntoon. Seuraavaksi vaan releistämään valoja paksujen johtojen kera. Saa niistä alkuperäisistä onnettomista tuikuista tehtyä ihan kunnon valot siten. Samalla toki kaikkien polttimoiden vaihto kunnollisiin.


Auto täyttää 10.9 20 vuotta.
Käytän katsastúksessa tiistaina, vikalistasta riippuu ajetaanko
autolla vielä vai vienkö Sitrosen Arin autojen hautuumaalle.


Ihmeiden aika ei ole ohi, katsastusmies täräytti leiman ilman mukinoita.

Kirjoittaja:  laakeri [ 10.09.2013 12:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

Heracleum kirjoitti:
Ihmeiden aika ei ole ohi, katsastusmies täräytti leiman ilman mukinoita.
Joten nyt uskaltaakin niitä releitä laitella? :D

Kirjoittaja:  idefix [ 10.09.2013 19:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

laakeri kirjoitti:
Hyvä, että tuli kuntoon. Seuraavaksi vaan releistämään valoja paksujen johtojen kera. Saa niistä alkuperäisistä onnettomista tuikuista tehtyä ihan kunnon valot siten. Samalla toki kaikkien polttimoiden vaihto kunnollisiin.


En kyllä haukkuisi xantian originaali valoja onnettomiksi tuikuiksi. Peugetotin rinnalla ne ovat yhdet markkinoiden parhaat Volvojen jälkeen. Joka haukkuu xantian valoja, ei ole vissiin tainnut kovin monia automalleja ehtinyt vertailemaan, ainakaan valojen osalta.

Jopa Tekniikan maailman ja Tuulilasi lehtien ajovalovartailuissa xantia pärjäsi erinomaisesti takavuosina. Millai ne nyt yht äkkiä ovat surkeiksi (tuikuiksi) muuttuneet. Kaikkien autojen ajovalojen teho heikentyy kun ikää on rapiat 10 vuotta, mutta originaalivalot xantiassa hakkaa mennen tullen jopa nykyiset kaasuhehku ym ym lamppujen tehot.

Jälleen kerran mainitsen, ettei kannata ostaa motonetin umpioita joissa valokuvio on mitä sattuu.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 10.09.2013 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

idefix kirjoitti:
Jopa Tekniikan maailman ja Tuulilasi lehtien ajovalovartailuissa xantia pärjäsi erinomaisesti takavuosina.


Jaa? Onkos linkkiä juttuun? Itelläkin Xanttu ollut ja kyllä ne valot oli todella surkeat (ei sentään Y3 XM:n luokkaa) verrattuna ZX:n H1+H1-valoihin. Molemmat releistin, ZX:ään tuli oikein hyvät valot, Xanttuun vasta kun laitoin (laittomat) Xenonit lähivaloihin ja lisäpitkät.
ZX olikin TM:n (vai Huulilasin?) kaikkien sinä vuonna (en muista vuotta) testattujen valojen paremmuusvertailussa sijalla 2. (Voittaja oli Nissan Munny jossa oli H4+H1, eli tuplapitkät..).
Vaikka kaivoin niin en löytänyt kumpi lehti ja mikä vuosi, joku voisi muistaa? Sijoittunee välille 1992-1995.

Kirjoittaja:  svc [ 10.09.2013 22:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

idefix kirjoitti:
En kyllä haukkuisi xantian originaali valoja onnettomiksi tuikuiksi. Peugetotin rinnalla ne ovat yhdet markkinoiden parhaat Volvojen jälkeen. Joka haukkuu xantian valoja, ei ole vissiin tainnut kovin monia automalleja ehtinyt vertailemaan, ainakaan valojen osalta
Xantian valokuviossa on kyllä pituutta, mutta lähivalojen kuviosta puuttuu leveyttä. Näin kolmen Xantian kokemuksella. Yhteen laitoin releet ja uudet valeon umpiot. Ei auttaneet. Valot valaisevat ajoradan ihan hyvin, mutta ei juuri leveämmälle.

Vertailukohteena C5, Saab 99, Saab 900, Saab 9000, Audi 100 releillä, VW Golf II releillä+Hellan H4 Super-umpioilla ja alkup. lisäpitkillä. Xantia häviää kyllä kaikille noille ainakin minun silmilläni.

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.09.2013 12:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian valot

idefix kirjoitti:
En kyllä haukkuisi xantian originaali valoja onnettomiksi tuikuiksi. Peugetotin rinnalla ne ovat yhdet markkinoiden parhaat Volvojen jälkeen. Joka haukkuu xantian valoja, ei ole vissiin tainnut kovin monia automalleja ehtinyt vertailemaan, ainakaan valojen osalta.
Kyllä niistä kakkoskoppaisen Xantian valoista sai releistämällä samaa tasoa olevat kuin nuo A4 B7:n halogeenit ovat vakiona. Ennen releistystä olivat aivan onnettomat tuikut, eivätkä ykköskoppaisessa sen veikeämmät olleet. Toki jos vertaa johonkin parikymmenvuotiaaseen itäautoon (esim. Mitsut), niin tokihan ne silloin hyviltä vaikuttavat.

Käyhän kokeilemassa muita autoja (ja unohdetaan ne itäautot) pimeällä, niin huomannet itsekin niiden Xantian vakiotuikkujen huonouden.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/