Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX valot
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15938
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  hogander [ 06.09.2013 13:19 ]
Viestin otsikko:  BX valot

Haaveena olisi saada leima BX:ään ennen talvea :o Seuraavana ihmettelyn aiheena on toimimattomat takavalot. Autossa ei toimi myöskään nuo käynnistettäessä syttyvät ajovalotkaan. Kytkimestä kääntäessä kyllä syttyy ajovalot, mutta takavalot pysyvät edelleen pimeänä. Leiman kannalta murheellisempi on nuo toimimattomat takavalot, mutta myös automaattiset päivävalot olisivat mukavat :) Sumu-, peruutus, ja jarruvalo toimivat normaalisti.

Olisiko valistuneita arvauksia tai jopa tietoa mistä tuota vikaa kannattaisi etsiä? Löytysikö keneltäkään jaettavaksi kytentäkaaviota noista valoista? Omistan tuon Haynesin opuksen, mutta käsittääkseni siinä ei ole tuota kaaviota. Auto on siis 1.6 GTi ja vuosimalli on -89.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 06.09.2013 14:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

mee vasemman takavalon kohdalle ja irrota se ja laita sellainen mustan lattakaapelin liitin takaisin paikoilleen.

Kirjoittaja:  wanhustiina [ 06.09.2013 15:19 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Minä taas menisin konehuoneen puolelle heiluttelemaan mustaa jakorasiaa heti kohta akunnavalta lähdön jälkeen. Tuo pakkovalojen puuttumattomuus johdattelee sinne. (Virta päälle ja heiluttelemaan, vika löyti jos housut lämpiää)

Kirjoittaja:  kokemjne [ 06.09.2013 15:36 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

se vaikuttas myös keulan valoihin. kannats myös mennä tonkimaan siihen kaukaloon kuskin paikan edessä konehuoneessa . siellä on muutama rele joitten hommana on hoitaa sitä valoautomatiikkaa.

Kirjoittaja:  hogander [ 06.09.2013 15:48 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

kokemjne kirjoitti:
se vaikuttas myös keulan valoihin. kannats myös mennä tonkimaan siihen kaukaloon kuskin paikan edessä konehuoneessa . siellä on muutama rele joitten hommana on hoitaa sitä valoautomatiikkaa.


Tuota kaukaloa jo kaivelinkin. Siellä on yksi rele joka näyttäisi syöttävän bensapumppua. Sitten on toinen rele jonka oletan olevan tuo valoautomatiikan rele. Ei näytä olevan mikään standardi rele. Ainakin napojen määrä ja kuvio oli aika outo. Tuon mittasin ja siihen tulee ainoastaan yhdelle kärjelle jännite. Releen ohjaukseen ei tule yleismittarin mukaan jännitettä missään vaiheessa. Ei käynnistettäessä eikä valokytkintä käännettäessä. Lisäksi tuolla kaukalossa on vielä kolmas releen kanta. Tuossa ei kuitenkaan ollut relettä ollenkaan. Sen liittimiin ei yhtenkään tule jännitettä.

Tuo aikaisempi neuvosi tuon vasemman takavalon lattakaapelista täytyy tarkistaa jahka pääsen auton luo. Oli muuten todella täsmällinen neuvo:)

Kirjoittaja:  avbx [ 06.09.2013 17:15 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Kyllä siitä takavalosta kannattaa muutkin liittimet putsailla ja llisäksi maadoituspiste joka on pellissä kiinni (rruvin alle tulee muutama keltainen piuha).
Onko se valoautomatiikka koskaan edes toiminut. Releitä pitäisi olla kaukalossa kolme, yksi vihreä ja kaksi viisinapaista vaihtorelettä.

Kirjoittaja:  Jeth [ 06.09.2013 17:20 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Eiks bensapumpun releet oo aina konehuonees jakopään puolella jousipallon edes?

Kirjoittaja:  ealab [ 06.09.2013 19:20 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Takavalojen liittimiä kannattaa syynätä. Usein on puristusvoima hukuksissa. Varsinkin miinuksessa, jos liitin huonon liitoksen myötä on kuumentunut, pehmennyt. Koeta saada liittimiin puristusvoimaa takaisin.

Kirjoittaja:  hogander [ 06.09.2013 19:52 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

kokemjne kirjoitti:
mee vasemman takavalon kohdalle ja irrota se ja laita sellainen mustan lattakaapelin liitin takaisin paikoilleen.


Tämä korjasi tilanteen noiden takavalojen osalta. Kiitoksia paljon vinkistä. Nyt pitäisi valojen osalta katsastajan olla tyytyväinen :D

Kirjoittaja:  hogander [ 06.09.2013 19:58 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Jeth kirjoitti:
Eiks bensapumpun releet oo aina konehuonees jakopään puolella jousipallon edes?


Varmistin tämän. Eli yhden releen kun irrottaa noista jotka on siinä kaukalossa niin tuo pumppu sammuu. Jakopään puolella on yksi iso rele jonka kyljessä lukee Bosch. Se on semmoisen muovihupun sisällä.

Kirjoittaja:  hogander [ 06.09.2013 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

wanhustiina kirjoitti:
Minä taas menisin konehuoneen puolelle heiluttelemaan mustaa jakorasiaa heti kohta akunnavalta lähdön jälkeen. Tuo pakkovalojen puuttumattomuus johdattelee sinne. (Virta päälle ja heiluttelemaan, vika löyti jos housut lämpiää)


Kokeilin tätä muttei housut lämmenny :D

Kirjoittaja:  hogander [ 06.09.2013 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

avbx kirjoitti:
Kyllä siitä takavalosta kannattaa muutkin liittimet putsailla ja llisäksi maadoituspiste joka on pellissä kiinni (rruvin alle tulee muutama keltainen piuha).
Onko se valoautomatiikka koskaan edes toiminut. Releitä pitäisi olla kaukalossa kolme, yksi vihreä ja kaksi viisinapaista vaihtorelettä.


Mun omistuksessa tuo valoautomatiikka ei ole toiminut. Oletan että siinä on alunperin sellainen ollut.

Noita relekantoja on siellä kolme. Tällä hetkellä siellä on kaksi relettä. Tuo mainitsemasi vihreä ja sitten yksi musta vaihtorele. Tuon mustan vaihtoreleen kun irrottaa niin bensapumppu sammuu.

Tyhjästä relekannasta on ilmeisesti otettu pois tuommoinen musta vaihtorele. Olen kokeillut siihen laittaa semmoisen, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Yleismittari ei myöskään näytä että tuolla kannalla olisi missään nastassa jännitettä.

Kirjoittaja:  avbx [ 06.09.2013 22:42 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Takavalojenkin vika taitaa johtuu siitä automatiikasta. Kytkistä ei löydy Haynesistä, se kun on pohjoismaihin tuotujen autojen ominaisuus. XM vastaava kaavio (taitaa kuitenkin olla beksissä sama) löytyy http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=9&t=50915
Minun bekseissä nuo releet ovat siinä kaukalossa, mutta joissain malleissa releet voivat olla akun vieressä vasemman loksun päällä.

Kirjoittaja:  hogander [ 07.09.2013 00:10 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

avbx kirjoitti:
Takavalojenkin vika taitaa johtuu siitä automatiikasta. Kytkistä ei löydy Haynesistä, se kun on pohjoismaihin tuotujen autojen ominaisuus. XM vastaava kaavio (taitaa kuitenkin olla beksissä sama) löytyy http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=9&t=50915
Minun bekseissä nuo releet ovat siinä kaukalossa, mutta joissain malleissa releet voivat olla akun vieressä vasemman loksun päällä.


Takavalot sain toimimaan yhdessä ajovalojen kanssa kun vääntää kytkimestä. Nyt uupuu vielä tuo automaatio. Eli ajo- ja takavalot päälle kun starttaa auton.

Mä luulen että mullakin nuo releet on siinä kaukalossa. Tuossa kytkennässä on nyt vaan jossain välissä katkos todennäköisesti.

Kiitoksia linkistä kokeilen kattoa jos se auttaisi.

Kirjoittaja:  Harri126 [ 07.09.2013 02:06 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Minulla auttoi pelkkä vsx:n maadoituspisteiden putsaus konehuoneessa.
Yllättävän paljon tuli lisää toimintoja. :)

Kirjoittaja:  hogander [ 07.09.2013 19:09 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Katsoin tuon XM:n kaavion. Ei se ainakaan releiden osalta ole samanlainen.

Mahtaisiko jollain olla tuota bx:n kaaviota jaettavaksi?

Kirjoittaja:  eskere [ 07.09.2013 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Onko aloittajan Haynesissä tämä kartta beksin reileiden sijainnista? Minulla on kaksi heinästä ja toiseta tämä kuva puuttuu, ja jotain muutakin.

Kuva
Kuva

Kirjoittaja:  laakeri [ 07.09.2013 21:51 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

hogander kirjoitti:
Mahtaisiko jollain olla tuota bx:n kaaviota jaettavaksi?
On miulla se jemmassa koneella, jonka ykköskovalevy hajosi (kaavio toisella levyllä). Pitäisi joskus jaksaa sieltä onkia. Saatan olla joskus aiemminkin jo sen tänne lähettänyt kyllä.

Kirjoittaja:  hogander [ 09.09.2013 22:04 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

eskere kirjoitti:
Onko aloittajan Haynesissä tämä kartta beksin reileiden sijainnista? Minulla on kaksi heinästä ja toiseta tämä kuva puuttuu, ja jotain muutakin.


Ei ole tuollaista karttaa. Tuo laittamanne kuva ei näytä täsmäävän minun autoni kanssa.

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 09.09.2013 22:30 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Tuo kartta pre facelift, 8/86 on ko releet kaukalossa tulipellin takana. Citroenakutenissa on muistaakseni jossain oikeakin kuva. Tässä yksi linkki http://dump.disarm.se/data/Halvljusautomatik.pdf

Kirjoittaja:  hogander [ 10.09.2013 09:23 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

citroen for ever kirjoitti:
Tuo kartta pre facelift, 8/86 on ko releet kaukalossa tulipellin takana. Citroenakutenissa on muistaakseni jossain oikeakin kuva. Tässä yksi linkki http://dump.disarm.se/data/Halvljusautomatik.pdf


Tuokaan ei kyllä vastaa tuota nykyistä kytkentää. Siinä ei ole tuota vihreää isoa relettä. Ainoastaa kaksi kappaletta noita vaihtoreleitä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 10.09.2013 13:09 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

se yhdenvihreen releen kytkentä oli niissä ensisarjan bekseissä ja asennettuna ihan kotimaisin voimin maahantuotaessa. myöhemmissä versioissa ne releet ovat siinä kuskin puolella kaukalossa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 10.09.2013 16:39 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Eikös se beksinkin valoautomatiikka ole tehty yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla eli yksi rele varsinaisesti automatiikalle ja toinen automaattilähivalojen poiskytkentään parkeilla?

Kirjoittaja:  avbx [ 10.09.2013 21:10 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Lainaa:
Eikös se beksinkin valoautomatiikka ole tehty yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla eli yksi rele varsinaisesti automatiikalle ja toinen automaattilähivalojen poiskytkentään parkeilla?
Kytkentäkaavion mukaan asia on näin. Vasen rele kytkee valot (virtalukolta tulee heräte, joka menee startin kautta maihin) ja oikeanpuoleinen sammuttaa valot kun parkit laittaa päälle. Syöttö tulee mustalta jakajalta akun vierestä.

Kirjoittaja:  hogander [ 10.09.2013 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: BX valot

Tämä projekti noiden valojen kanssa menee nyt hetkeksi arkistoon.

Sain tuon auton siihen kuntoon viikonloppuna, että vien sen pesun ja imuroinnin jälkeen konttorille. Kuinkas kävikään. Kuskin puolen helman alla menevä putki poikki :evil: Siis joku niistä neljästä...

Jouduin tuota takapenkin jalkotilaa hitsaamaan ja hieman siirtämään noita putkia pois tieltä. Kestivät vielä tuon ja "koe ajonkin". Seuraavana aamuna töihin lähtiessä syttyi punainen valo :(

Auto on nyt pukeilla ja seuraavaksi opetellaan noiden putkien vaihtoa :roll:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/