|
Kirjoittaja |
Viesti |
Novice
|
Viestin otsikko: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 20.09.2013 21:42 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Joo. Viime lauantaina otin radion irti kokeillakseni toisenlaista antenninjohtoa. Kun laitoin radion takaisin paikoilleen, hävisivät virrat yllättäen monista paikoista. Ja radion piuhat ja vastaavat auton puolen koskettimet ovat kuitenkin täysin kunnossa. 1. Virtalukon 1/2- asento, jossa latausvalo palaa himmeästi ja mm. radio ja sähköikkunat toimivat, lakkasi kokonaan olemasta. 2. Auto käynnistyy kuitenkin normaalisti, ja jos ei kaasuun koske, ei latausvalo pala ollenkaan. Tällöin ei myöskään radio toimi eivätkä esim. sähköikkunat liikahda mihinkään. 3. Kun vähän polkaisee kaasua, syttyy latausvalo palamaan himmeästi. Tällöin radio ja ikkunat toimivat normaalisti, mutta pissapoikiin tai pyyhkijöihin ei passaa kajota. 4. Autolla voi lähteä ajamaan aivan normaalisti, kun latausvalo palaa himmeästi. Valot, vilkut, puhaltimet ym. toimivat. 5. Jos yrittää käyttää tihkukytkintä tai pissapoikia, alkaa latausvalo palaa kirkkaasti ja radio mykistyy, samoin sähköikkunat jäävät siihen asentoon, missä sattuivat olemaan. Autolla pystyy kuitenkin ajamaan, sillä moottori ei ole moksiskaan ja valot ja lämppärin puhallin toimivat aivan normaalisti. Todennäköisesti laturi ei silloin toimi, joten en ole pidempää matkaa kokeillut. 6. Jatkuvatoimiset lasinpyyhkijänopeudet toimivat normaalisti eivätkä aiheuta latausvalon kirkkaampaa palamista. 7. Jos tihkukytkimen saa pysäytettyä kesken ajon niin, että pyyhkijät jäävät alas, muuttuu latausvalo kirkkaasta himmeäksi, eikä autoa tarvi pysäyttää. En ole mitannut latausta valon eri asteilla, mutta vika ei mielestäni ole laturissa eikä sen johdoissa. Siksi tilasin tänään Motonetista uuden virtalukon, sillä se oireili jo kesällä, tosin vain siten, että auto ei aina startannut. Toivon, että vika olisi vain kuluneessa virtalukossa, mutta pelkään, ettei ole. Mulla on ollut 10 autoa ennen tätä, muttei yhtään rapeaa ranskalaista. Siksi kuuntelen mielelläni, mitä ehdotuksia palstalaisilla olisi moisen syndrooman syistä. Syysterveisin "ainavainikuinenaloittelija"
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 20.09.2013 22:04 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Novice kirjoitti: Joo. Viime lauantaina otin radion irti kokeillakseni toisenlaista antenninjohtoa. Kun laitoin radion takaisin paikoilleen, hävisivät virrat yllättäen monista paikoista. Mitäs tapahtuu, kun otat radion kokonaan pois?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Novice
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 21.09.2013 00:21 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Ai niin. Unohtui sanoa. Radiolla ei muuten ole mitään vaikutusta oireisiin. Ajelin autolla siten, että radio oli kokonaan irti ja täällä sisällä tutkittavana, mutta oireilu oli aivan samanlaista. Ne valmiit koskettimet, jotka siellä ovat ilmeisesti tehtaan asetuksina paikoillaan, ovat ehjät, ja niihin tulevat johdotkin, ainakin siltä matkalta, mitä pystyin tarkistamaan. Samoin antenninjohto näyttää ehjältä, siis se plugi, johon radion pistoke tökätään. Mutta kun oireilu alkoi radion irrotuksen/kiinnityksen jälkeen, niin se on ainut asia, jolla noin ensituntumalta edes voisi olla vaikutusta asiaan. Ja kun radiosta menee 2 erillistä virtajohtoa akulle (ihan käsikirjankin mukaan), joista toinen suoraan, sulakkeen kautta ja toinen virtalukon kautta, niin voisihan sillä toisella sitä kautta olla vaikutusta esim. virtalukon toimintaan. Jos siinä radiossa olisi jotain ylimääräisiä virityksiä tai jos johdot tai koskettimet olisivat selvästi vaurioituneet, niin sitten se olisi se todennäköisin syy oireiluun. Mutta kun koskettimet auton puolella näyttävät aivan käsikirjan mukaisilta ja aivan ehjiltä ja kun samat viat esiintyvät myös radion ollessa täysin poistettuna, niin vaikea on uskoa, että radion liitännät vaikuttaisivat asiaan...Tosin voihan siellä näkymättömissä olla niitä jälkeenpäintehtyjä virityksiäkin...en tiedä. 
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 21.09.2013 01:32 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
No lukaseppa tää: viewtopic.php?f=9&t=16022Rapsuttele ensin akunkengät ja navat. Sitten miinuspuolen maadotukset koneen ja rungon puolelta. Ja jollei vieläkään auta niin muitakin maattopisteitä. Muista punaviini.  PS. Mullon ollut 29 autoo ennen tätä. 
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 21.09.2013 09:17 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Voisihan joku tilanne radion asentelussa olla teoreettisesti polttanut viralukonpohjan sähköt päällä -asennon koskettimen sopivasti, pitäisi kyllä melkein olla osaksi maissa tuollaisia oireita varten. Jos kerran uusi virtalukko on jo tulossa, niin se vaihtoon ja maadotuksien huoltoa/korjausta sitten vaan.
Ja niin tosiaan, miulla ei ole ollut yhtään autoa ennen nykyistä panssarivaunua. Yksi japsikinneri vaan ja 5,5 citikkaa (yksi yhteisomistuksessa emännän kanssa niin siitä puolikas).
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 21.09.2013 22:00 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
laakeri kirjoitti: Voisihan joku tilanne radion asentelussa ... No kokeile nyt ihmeessä ensin ne maadotukset. Jos auto on yli 15 vuota vanha, voipi olla pieniä hapettumia siellä täällä.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Novice
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 22.09.2013 00:47 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Terve Gonzales! Luin kyllä sun topicin tilanteesta, jossa olit vaihtanut autoosi Biltema- radion. Yhtäläisyyksiä löytyy, mutta myös paljon eroja. Mulla on ollut tää sama radio jo ainakin 10 kertaa irti kesän aikana, eikä takaisinlaiton jälkeen ole ilmennyt mitään ongelmia. Lisäksi auto oireilee aivan samoin, oli radio sitten kiinni tai irti. Ja maadoituksia olen parannellut moneen otteeseen siksi, kun tyhjäkäyntisäädin ei ota toimiakseen, vaikka ostin uuden ja kalliin. Joten kyllä kallistun enempi Laakerin ajatuksiin päin... laakeri kirjoitti: Voisihan joku tilanne radion asentelussa olla teoreettisesti polttanut viralukonpohjan sähköt päällä -asennon koskettimen sopivasti, pitäisi kyllä melkein olla osaksi maissa tuollaisia oireita varten. Jos kerran uusi virtalukko on jo tulossa, niin se vaihtoon ja maadotuksien huoltoa/korjausta sitten vaan. Virtalukko alkoi tosiaan oireilla about heinäkuun alusta lähtien. Pohjassa oli löysää. Mutta kun avainta painoi voimalla syvemmälle, starttasi aina ekalla käyntiin, muuten oli sellaista arpomista, että milloin suostuu starttaamaan... Ja viime lauantain homma johtui siitä, että auto oli ollut pajalla hitsattavana perjantaina, kun oli ruostealkua oikeella helmakotelon päässä. (Hitsausten jälkeen kaikki virtalaitteet toimivat). Niin siinä sitten mattoa takaisinlaittaessa hokasin toisen antennijohdon, jota huvikseen kokeilin radioon (tuli kallis kokeilu) Radiota takaisinlaittaessa teki vähän tiukkaa, joten käytin enempi voimaa, jolloin virtalukon sähköt päällä- asennon merkkivalo (eli latauksen himmeä merkkivalo) lakkasi palamasta. Ja sen jälkeen ongelmat alkoivat ja ovat jatkuneet viikon samanlaisina. Eli voisi olettaa, että esim. radion virtalukon kautta kulkeva pluspiuha olisi hiertynyt ja osunut maahan, jolloin olisi vahingoittanut virtalukon pohjaa. Mutta johdot vain näyttävät täysin ehjiltä...Quien sabe? Koska joka tapauksessa aion vaihtaa virtalukon, niin kysynkin nyt sitten, että miten se lähtee irti, kun siinä kai on rattilukko samassa, ja joissakin autoissa rattilukko pitää ensin rikkoa väkisin, jotta vanha virtalukko saataisiin irti. Notta tällaisia ajatuksia jo puoliksi unessa...
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 22.09.2013 02:32 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Juu. Paljonkin mahollista tuo virtalukkohommeli. Miulla on jossain välissä virtalukko vaihettu kun perusavain avaa kaikki ovet ja bensatankin, mutta virtalukkoon on eri avain.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 23.09.2013 00:17 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Novice kirjoitti: Koska joka tapauksessa aion vaihtaa virtalukon, niin kysynkin nyt sitten, että miten se lähtee irti, kun siinä kai on rattilukko samassa, ja joissakin autoissa rattilukko pitää ensin rikkoa väkisin, jotta vanha virtalukko saataisiin irti. Avaa se lukitusruuvi lukon/lukkoputken sivusta, käännä avain kahden ekan asennon väliin (tunnet kyllä kun on oikea asento, kun käyt vetämään lukkoa pois) ja vedä lukko avaimen avulla pois paikoiltaan. Muista tietenkin avata liittimet ensin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Novice
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 23.09.2013 15:23 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Kiitoksia neuvoista. Sen ruuvin olen kyllä löytänyt ja poistanutkin, mutta ruuvin vieressä on pieni lukitusnappi, joka pitänee myös painaa alas, jotta lukko liikkuu holkissaan. Ehkä löydän sen oikean asennon avaimelle. Aiemmin tuntoaistikin sanoi, milloin avain on 1-asennossa ja milloin 2-asennossa, mutta nyt 1-asentoa ei edes tunne, ja lat. valo ei syty. Oiskohan pohja kulunut niin pahasti, tai voisiko mahdollinen oikosulku olla polttanut 1-asennon koskettimen sen verran pahasti, ettei siellä tunnu sellaista pykälää olevankaan? Anyway, asia selviää sitten, kun saan uuden lukon ja uskallan tätä vanhaa käydä irrottamaan. Otan silloin radion kokonaan irti, jottei se ainakaan heti pääse uutta virtalukkoa pilaamaan.
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 23.09.2013 16:17 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
voi voi. käviskö mielessä painaa nitä pientä nappulaa samaan aikaan toisella kädellä ja vaikka pienellä tapilla joka on passeli sen nappulan painamiseen , ja samalla toinen käsi tai jopa assistentti kääntäisi hitaasti sitä avainta, ja pysäyttäisi siihen kohtaan milloin nappla painuu sisään. eikä sen virtalukon pohja jarruta sen avaimen kääntämistä eikä rokkikone polta virtalukkoo. sensijää sen mölytoosan isot lisävahvistimet kyllä jos sähköt otetaan virtalukon kautta . ( siinä eioo mitään älyä muutenkaan )
|
|
|
|
 |
Novice
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 24.09.2013 01:51 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Parahin kokemjne, nappulan alaspainaminen ei ole ainoastaan käynyt mielessä, vaan yritin virtalukkoa irrotella ekan kerran jo heinäkuussa, kun starttaaminen alkoi olla arpapeliä... Viisas inssi on suunnitellut napin sijainnin niin, että se on juuri lasinpyyhkijäviiksen alla, jolloin sitä ei pysty suoraan millään painamaan, vaan pitänee rakentaa lukkopihteihin jokin nasta. Mutta avaimen kääntäminen ei tietty vaikuta lukitusnappiin mitään, koska nappi vain pitää koko virtalukkopaketin oikealla kohdalla suhteessa virtalukon holkkiputkeen. Se mitä kerrot virtalukon palamisesta suhteessa radioon, osoittaa, ettet näinkään lyhyttä viestiketjua ole viitsinyt lukea. Eli onhan olemassa ihmisiä, joilla on jokin sisäinen pakko sanoa sanottavansa lähes kaikesta, mutta luulisi, että olisi myös aikaa perehtyä topikkiin...
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 24.09.2013 08:41 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tuli jo hyviä vinkkejä sähköpuolen kunnossapitoon. Laita vaan suosiolla kuntoon perusasioina ( itse jo 3:een xanttuun tehty, hyvistä syistä, ml. oma 6v/100tkm vanhana)ainakin seuraavat kohdat: Uudet akun kengät, niihin juotettuina johtimet. Akun navat metallinkirkkaiksi, akkunaparasvaa. Maadoitukset koriin ja toosaan/moottoriin, ne saa hyvin uutta vastaavaan kuntoon putsaamalla, hiomalla hyvin, kierteet toosasta jenkatapilla avaten, vastinpinnat hioen. Mieluusti uudet pultit, prikat. Suoja-aineet. Sytkäkondensaattorin kiinnitys/maadoituskohta... Tarkistukset jännitemittauksin tyyliin akun miinusnapa- moottori, kun kaikki sähkökuorma kytkettynä moottori käyden. Tämä jännite, jännitehäviö saisi olla enintään muutamia kymmeniä mV:ja. Kun paikat kunnossa, huomannnet eroa moottorin käynnissäkin. Ja jos haluat vielä pitää vanhaa autoasi kunnossa. Kun nuo sähkölaitteet eivät enää tehtaan jäljiltä pitkään aikaan ole olleet hyvässä kunnossa. Ei nuoremmissakaan, vähemmän ajetuissa.
|
|
|
|
 |
Novice
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 24.09.2013 11:30 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Kiitos neuvoista. Miinuskengän, joka menee akulta moottoriin, olen jo vaihtanut, mutta kaapeli ei ole juotettu, vaan vain puristettu messinkisen kengän kiinityssysteemin avulla. Pitänee juottaa se. Ja miinuskaapelin toisen pään pultin kierteitä ei ole avattu jenkatapilla, kun en sitä omista. Pultit tosiaan kannattaa vaihtaa uusiin. Miinusnavalta koriin rakensin aivan uuden kaapelin, kun en löytänyt alkuperäistä mistään, en myöskään motin ja korin väliltä. Mutta sytkäkondensaattorin kiinnitys- ja maadoituskohtaa en tiedä, kun en itse konkkaakaan tunnista. Puolapaketti on kyllä hyvin näkyvillä. Ja jännitehäviöitä täytyy mittailla entistä ahkerammin, eli kaikki nuo neuvot ovat hyviä ja tapeellisia. Jos nämä oireet olisivat tulleet viimeisen viikon aikana, kun on ollut tosi kosteaa, olisi maa- ja pluspuolen hapettuminen ykkössijalla vikaa etsittäessä, mutta oireet alkoivat 10 päivää sitten, kun oli vielä kuiva kesäkeli. Mutta puhdistus on joka tapauksessa tarpeellinen. Mihinkähän viittaa se, että latausvalon palamisessa on kolme eri astetta: 1. Kun starttaa ilman kaasua, ei latausvalo pala ollenkaan alhaisilla kierroksilla. Tällöin esim. sähkölasit ja radio eivät toimi 2. Kun kaasua polkaisee, syttyy latausvalo palamaan himmeästi. Siinä tilanteessa ikkunat ja radio toimivat, vain lasinpyyhkijät ei toimi. 3. Jos laittaa esim. tihkukytkimen päälle, alkaa latausvalo palaa kirkkaasti, jolloin sähköt toimivat samoin kuin silloin, kun lat.valo ei pala ollenkaan??? Moottorin tyhjäkäynnissä on tosiaan eroa kahden ekan kohdan välillä. Kun latausvalo ei pala ollenkaan, on tyhjäkäynti liian alhaalla eli luokkaa 600-700rpm. Kun polkaisee kaasua ja latausvalo alkaa palaa himmeästi, nousee tyhjäkäynti vähän, eli sinne 800-900:aan, jolloin kone käy tasaisemmin. MVH Noviisi
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
Novice
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 24.09.2013 20:46 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Terve taas! Sain sitten tänään Motonetista 70e:lla uuden virtalukon, jossa oli juuri oikeanlaiset kolme eri kosketinta kiinnitettäväksi kojelaudan alle. Vanhan virtalukon irroitus oli vaikeaa just tuon pikkunappulan takia, kun se painui sisään, muttei painunut tarpeeksi. Mutta kun mulla oli uusi lukko jo autossa valmiina, rohkenin irrottaa vanhan lukon väkivaltaisesti, jolloin se ei ihan ehjänä lähtenyt... Tarkoitus oli irrottaa radio varmuuden vuoksi, mutta erinäisten häiriötekijöiden vuoksi se homma unohtui. Sain sitten uuden virtalukon paikoilleen ihan helposti, ja liittimet kytkettyä. Mutta oireet ei muuttuneet juuri ollenkaan. No, olin tehnyt tämän vaihtohomman Motonetin pihassa, joten aattelin, että lähden nyt niitä maadoitusjuttuja tarkistelemaan omaan kotipihaan. Sitä ennen katselin vielä kerran kaikki sulakkeet läpi. Ja, kas kummaa, nyt oli sulakerasiasta ainakin 2 sulaketta palanut jo ihan nopealla vilkaisulla. Ne siis näki jo puolen metrin päästä, koska olivat senkaltaisia laattasulakkeita, joissa langan katkeaminen näkyy ulospäin.Kävin kotona kahvitauolla ja lähdin sitten paikallisesta RH:sta ostamaan uusia laattasulakkeita. Ostin kaikkia kokoja talven varalle. Ylempi palanut oli 25A.n sulake, joka ilm. suojaa seuraavia toimintoja: Akun latauksen, jarrujen kuluneisuuden ja polttoaineen loppumisen merkkivalot - Ajovalosummeri - Kattoluukun ohjain ja etuovilasien kytkin - Pyyhin/Pesimet edessä ja takana Alempi palanut oli 10A:n sulake, joka suojannee kojelaudan valaistuksen säätöä ja peruutusvaloa Nämä arvelumuodot ovat siksi, että ZX:n käsikirjasta ei juuri tämännäköistä http://www.citikka.info/gallery/Users/N ... ULAKERASIA sulaketaulua löytynyt, vaan siellä on suuntaanäyttäviä kaavioita plus maininta "mallikohtaisia eroja" Vaihdoin rikkoutuneet sulakkeet, ja nyt sähköpuoli toimii taas kuten ennenkin!!!
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
Novice
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n sähköt sekosivat ilman syytä Lähetetty: 24.09.2013 21:27 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Piti välillä kirjautua ulos ja sit takaisin sisään, ettei tule aikakatkaisua. Joo. Tällä hetkellä näyttää siltä, että auton kaikki sähkölaitteet toimisivat (lukuunottamatta tyhjäkäyntisäädintä, mikä ei ikinä ole pelannut) Mutta ongelmia jäi: 1. En tiedä vieläkään varmaa syytä, mikä aiheutti jonkinlaisen oikosulun silloin, kun työnsin radion takaisin paikoilleen (oikosulun tärkein todiste on se, että konehuoneen puolelta oli jälkiasennetusta radion suorasta plussasta palanut 30A:n laattasulake ihan akun plusnavan vierestä) 2. Kun virtaongelmat alkoivat, kävin läpi kaikki sulakkeet sekä kuskin polven kohdalta että konehuoneen rele/sulakekotelosta. Silloin ei näissä varsinaisissa sulaketaulusulakkeissa ollut mitään vikaa. Ja nämä tänään löytämäni 2 palanutta sulaketta olivat takuulla kunnossa, koska niiden palaminen tosiaan näkyy helposti, kun sulakkeen lanka on näkyvissä ilman irrottamista. 3. En siis tiedä, mikä poltti radion suoraplussan sulakkeen, enkä myöskään, mikä myöhemmin poltti nämä kaksi sulaketta taulusta. 4. Vaikka olen maadoituksia kesän aikana parannellut, ei tyhjäkäyntisäädin ole alkanut toimia. Ja nyt siinä on siis uusi säädin, jonka luulisi olevan ehjä. Eli sen säätimen virtajohtoja pitäisi siis alkaa purkaa kaapelin sisältä, mikä on tarkkaa hommaa. Ja lisäneuvot maadoituksiin ovat tarpeen. Hyvä puoli tässä asiassa on se, että mulla on nyt autossa uusi, jämäkkä virtalukko, jossa avaimen eri asennot tuntee selvästi ja rattilukkokin pelannee (en painanut uutta lukkoa vielä pohjaan asti, koska siinä on lukitusnappi eri kohdassa). Lopetan nyt tältä erää tähän ja kiitän kommenteista. M.F.G. Novice
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
|
|