Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1602
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Paako [ 16.06.2009 18:09 ]
Viestin otsikko:  Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

että niin. tänään taas ake muistutti laskulla ja nyt siihen tulee muutos. Mitä kaikkea joudun tekemään, jos vien auton konttorille ja muutan pakuksi. Tietenkin penkki pois ja ilmeisesti selkänoja. Pitääkö turvavyöt repiä pois. Joku on kuulemma saanut katsastettua niin, että selkänojaa ei ole tarvinnu poistaa, miten lukitaan alas niin, että hyväksytään. Sais tasasen pohjan ja hyvän äänieristeen. Onko ne penkin pultit myös katkottava pois.

Kirjoittaja:  Jouko [ 16.06.2009 18:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Kaikkein parhaimman ja varmasti oikean vastauksen saat kun käyt kysymässä siitä katsastuskonttorista minne aiot auton viedä näytille muutoksen jälkeen. Tapoja ja hyväksyntöjä kun tahtoo olla niin monta kuin on konttoriakin. Toiselle jos kelpaa niin ei välttämättä kelpaakaan enää toiselle.

Kirjoittaja:  faro680 [ 17.06.2009 18:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

istuinosat pois, selkänoja suoraksi,muutamalla popniitillä esim. metallivanne (reikäinen) kiinni selkänojaan ja alapulttiin mutterilla johon pieni mig heppi tai sekin poppareilla kiinni.Se on siinä . Turvavöitä ei ole ainakaan kokkolassa tarvinut irroittaa. Lähtökohtana on selkänojaa (sen kiinnitystä) ei saa pystyä avaamaan 'tavanomaisilla' työkaluilla esim ruuvimeisseli kiintoavain ym.Laki sama kaikille konttoreille tulkitsijoita riittää kuitenkin harmiksemme.

Kirjoittaja:  RPekka [ 17.06.2009 18:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

faro680 kirjoitti:
Turvavöitä ei ole ainakaan kokkolassa tarvinut irroittaa. Lähtökohtana on selkänojaa (sen kiinnitystä) ei saa pystyä avaamaan 'tavanomaisilla' työkaluilla esim ruuvimeisseli kiintoavain ym.Laki sama kaikille konttoreille tulkitsijoita riittää kuitenkin harmiksemme.

Kannattaa pitää mielessä että joku saattaa joskus haluta tehdä siitä pakettiautosta vielä uudestaan henkilöauton ja jos turvavöiden kiinnitysreiät on hitsattu tukkoon niin hankalaksi menee. Onneksi katsastusasemien asenteet näihin lain tulkintoihin on hiljalleen kääntynyt asiakaslähtöiseksi eli jos jotain ei kirjaimellisesti laissa vaadita niin sitä ei (enää) oma-aloitteisesti vaadita konttorillakaan.

Kirjoittaja:  faro680 [ 17.06.2009 23:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Lainaa:
Kannattaa pitää mielessä että joku saattaa joskus haluta tehdä siitä pakettiautosta vielä uudestaan henkilöauton ja jos turvavöiden kiinnitysreiät on hitsattu tukkoon niin hankalaksi menee.


kuka sellaista on vaatinut?tarkoitin itse ainakin sillä hiitsaamisella ,että penkin alapulttiin saadaan se reikänauha hepillä kiinni joka kyllä on helppo liipata pois .Turvavyöt saa olla sellaisenaan paikallaan.

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 18.06.2009 12:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

En tiedä Xantiasta mutta kun oma XM rekisteröitiin viime suvena pakettiautoksi, niin siinä oli takapenkki kaadettuna eteen ja koirakalteri etupenkin takana kahdella pultilla kiinni korissa. Eihän tuotakaan ihan sekunnissa farmariksi muuta, pitää ne kaksi pulttia avata ja nypätä kalteri pois.

Kirjoittaja:  Kaizu [ 16.08.2010 22:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Saako muuten berline mallisestakin Xantiasta pakettiauton?

Kirjoittaja:  svc [ 16.08.2010 22:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Nykyään kai vaaditaan, että paketiautoksi muutettavalla autolla pitää olla tehtaan N1-luokkaan, siis pakettiautoksi, tyypittämä rinnakkaismalli. Breakista on olemassa se takapenkitön Entreprise-malli, mutta ei Berlinestä.

Kirjoittaja:  Jouko [ 16.08.2010 23:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

svc kirjoitti:
Nykyään kai vaaditaan, että paketiautoksi muutettavalla autolla pitää olla tehtaan N1-luokkaan, siis pakettiautoksi, tyypittämä rinnakkaismalli. Breakista on olemassa se takapenkitön Entreprise-malli, mutta ei Berlinestä.

Näinhän se taitaa mennä. Ja eikä sekään taida riittää vaikka olisikin tuollainen malli, niin pitää olla vielä Suomessa tyyppihyväksytty. Vrt. eräs AX diesel. ;)

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 17.08.2010 01:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Ei kai tuo taas ole muuttunut.. eli monikäyttökorinen tai henkilöauto pitää olla tyypitetty pakuksi, farmariauton ei. Näillä säännöillä mentiin 2 vuotta sitten.

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 17.08.2010 08:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

JKL:ssä onnistui viime vuonna niinkin simppeli "pakuttelu" että:
1. Istuinosa pois
2. Istuinosan kiinnityspultin alle reikänauha jonka taitoin ylös selkänojien välistä.
3 Reikänauha sitten taitettiin toiseen selkänojan päälle ja sen päälle metalli lätkä parilla ruuvilla ettei toinenkaan selkänoja nouse ylös.

Tais se katsuri kysyä jotain niistä istuin osan kiinnikkeiden de- aktivoimisista mutta ei sitä kiinnostanut nähdä kun selkänojat ei mahdollistanut niiden katsomista.

Näissä taitaa olla paikkakuntakohtaisia eroja aika paljon että mikä riittää.



Mitkäs muuten on seuraumukset jos sattuu oleen tällaisessa autossa 3 matkustajaa vaikka istmapaikoja vain 2 ? Rike sakot ja ylimääräinen kaveri pientareelle ?

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.08.2010 09:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

dbwarrior kirjoitti:
Mitkäs muuten on seuraumukset jos sattuu oleen tällaisessa autossa 3 matkustajaa vaikka istmapaikoja vain 2 ? Rike sakot ja ylimääräinen kaveri pientareelle ?


Ihan mutuna heitän, että koska kyseessä on veronkierto ja vielä autolla, eli törkein rikos jonka Suomessa voit tehdä, ei asiasta todellakaan selviä noin vähällä.

Osoitteesta http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/webprint/5cadd5b907ef8302c2256c7d00455e6f?OpenDocument&ExpandSection=35 löytyy tällainen:
"4. Kuorma- ja pakettiautoa ei saa, ellei tieliikennelain 57 §:stä muuta johdu, käyttää muihin kuin tässä pykälässä tarkoitettuihin matkustajien kuljetuksiin. Kuitenkin on tällaisen auton kuljettajalla oikeus säälittävissä tapauksissa ottaa tien varrelta kuljetettaviksi matkustajia edellyttäen, että kuljetus voi tapahtua turvallisesti."

Muista laittaa se säälittävin kaveri sinne taakse, ja kyytiin saa tulla vasta tien varrelta :)


Olisi kyllä hienoa jos farkkupakuun saisi jättää yhden istuimen taakse, kelpais mulle kun koiranhäkki vie muutenkin 2/3 takapenkistä :)

Kirjoittaja:  Teuski [ 29.05.2013 09:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

"Pakettiautolla moottoritiellä 120 km/h – pelkkä ylinopeus vai veropetos?"

Jaahas, kohta saa varmaan alkaa liimailemaan satasen lätkää xantian perseeseen kunhan Kyllönen tarttuu tähän...

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 29.05.2013 09:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Teuski kirjoitti:
"Pakettiautolla moottoritiellä 120 km/h – pelkkä ylinopeus vai veropetos?"

Jaahas, kohta saa varmaan alkaa liimailemaan satasen lätkää xantian perseeseen kunhan Kyllönen tarttuu tähän...


Eiköhän samantien ruveta ratsaamaan millaiset renkaat ajoneuvoissa on alla, ja miten ne vaikuttavat CO2 päästöön, varsinkin jos ajoneuvo on kyseisen verotustavan piirissä. Saati sitten jos painonperusteella verotettavassa on raskaampi paino!

Kirjoittaja:  KKA [ 29.05.2013 16:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Oman Xantia breakin katsastaminen pakuksi oli aika simppeli homma,istuinosat pois,selkänojat nurin ja rakensin kiinnitysraudan jolla lukitsin selkänojat ala asentoon. Selkänojan lukitus on yhdellä mutterilla kiinni joka olisi katsurin mielestä pitänyt hioa pyöreäksi,ettei saa tavallisella avaimella auki. Katsastusmiehen mielestä lukkopihti ei ilmeisesti kuulu tavallisiin työkaluihin,antoi onneksi leiman kuusikulmaisesta mutterista huolimatta.

Kirjoittaja:  Hujane [ 29.05.2013 18:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Reikänauhaa ei hyväksytä trafin ohjeiden mukaan koska esim: tulli on niitä aukonut ja katkonut eli lattarauta päälle ja siitä keskeltä alas toinen rauta jonka hitsaa kiinikkeisiin tai pulttiin kiinni...näin meillä joensuussa.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 17.07.2013 22:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Oma 2000 mallinen Xantia Hdi break olis aikeissa pakuloida. Onko niin että perusvero säilyy samana noin 184 eurossa? Vain päiväkohtainen käyttövoimavero laskee 65 euroon. Kokonaishyöty vuodessa 169e.?

Kirjoittaja:  Hujane [ 17.07.2013 22:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

perusvero nousenee painon mukaan olevaksi,xsara picassossa muutos oli 130,- eurosta pakuna 200,- euroa...

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 17.07.2013 23:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Näin varmaan jos on alunperin co2 pohjaisena verotettu. Xantia on vissiin vielä painon mukaan.

Kirjoittaja:  olli__o [ 18.07.2013 05:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Sitikkapuoskari kirjoitti:
Oma 2000 mallinen Xantia Hdi break olis aikeissa pakuloida. Onko niin että perusvero säilyy samana noin 184 eurossa? Vain päiväkohtainen käyttövoimavero laskee 65 euroon. Kokonaishyöty vuodessa 169e.?

Vaihteleeko vakuutuksien hinta lisäksi joskus?

2001 oli vasta CO2 perustainen maksu henkilöautoissa, eli se perusvero ei muutu (ja pakettiautoissa CO2 vasta 2008 alkaen)

Mutta eikös Xantian Breakin kokonaismassa ole melkein paritonnia, ellei ylikin, silloin säästö on reilusti yli 300 €?
365*5.5*20/100 = 401,50 € käyttövoimamaksu tavallisena vuodessa (+se sama perusvero 184 €, 20=alkavat sadat kilot, vai mitä lienee tässä?)
Eli mainittu hyöty tulisi jo puoleen vuoteen, tai laskenko jotain pieleen?

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... e_ja_maara

Kirjoittaja:  Hujane [ 18.07.2013 06:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Toisilla yhtiöillä laskee vakuutuksen maksu ja toisilla nousee,riippuu vielä sattuuko taulukossa oleva paikkakunta mallia edullinen esim meillä halvin mahdollinen....xsarapicasson veroissa todellinen hyöty vuositasolla oli 250 euroa ja vakuutuksessa eroa 20,-

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.07.2013 06:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

olli__o kirjoitti:
Vaihteleeko vakuutuksien hinta lisäksi joskus?

2001 oli vasta CO2 perustainen maksu henkilöautoissa, eli se perusvero ei muutu (ja pakettiautoissa CO2 vasta 2008 alkaen)

Mutta eikös Xantian Breakin kokonaismassa ole melkein paritonnia, ellei ylikin, silloin säästö on reilusti yli 300 €?
365*5.5*20/100 = 401,50 € käyttövoimamaksu tavallisena vuodessa (+se sama perusvero 184 €, 20=alkavat sadat kilot, vai mitä lienee tässä?)
Eli mainittu hyöty tulisi jo puoleen vuoteen, tai laskenko jotain pieleen?


Mulla ainakin aikanaan Tapiolassa noissa allekirjoituksen xantuissa oli liikennevakuutuksen perushinnassa aika tarkkaan 200€ ero dieselpakun hyväksi. Pohjolassa ero taitaa olla muistaakseni jotain kuudenkympin luokkaa. Muistista heitän että molemmissa kokonaismassa on karvan alle 2 tonnia. Bensalla saa vetää 1500kg, dieselillä vain 860kg kun on automaatti :oops:

Kirjoittaja:  black_van [ 18.07.2013 13:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Myöskin laskeskelin paljonko jäisi viivan alle viitosen muutoskatsastaminen pakuksi. Tulin siihen johtopäätökseen että hyöty on minimaalinen, 3 matkustajapaikkaa lähtee,kattonopeus muuttuu sataseen,vaikka eipä moottoritiellä koskaan ole tarkistettu rek.otteita ja sitten tietysti penkit kaatamalla auton äänimaailma on kovempi.
Sitten tietysti se maksu mitä menee muutoskatsastukseen,niin hyöty lähes olematon,joten enpä enää muutoskatsasta tulevaisuudessa autoja pakuiksi

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 18.07.2013 13:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Muutoskatsastus oli viikko sitten 35e rekisteröintineen Xsaran käyttövoimavero 57e/vuosi,käyttömaksusta en tiedä.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 18.07.2013 14:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia pakettiautoksi...mitä olette tehneet

Äsken tuli verolappu. Kokonaisveroksi tulee henkilöautona 417,93e/vuosi. Kokonaispaino on 2010 kg. Perusvero painon mukaan 183,96e. Pakettiauton käyttövoimavero 65,70e. Eli 417,93-249,66=168,27e /vuosi halvempi mikäli ei vakuutukset muutu. Onko jollain kokemusta Xantian vakuutusten kohdalla? Huomenna on viimeinen ajopäivä...

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/