|
Kirjoittaja |
Viesti |
JoniT
|
Viestin otsikko: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 12.09.2013 21:35 |
Viestit: 3
|
Tuollaisen omistan ja kun en meinaa myydyksi fiksusti saada niin taidan pitää itsellä. Tosin vääntöä ja tehoa olisi tarpeen saada lisää.
Onko kokemuksia lastuista tai muista vaihtoehdoista? Estääkö tuo BMP vaihteisto moiset? Tai aiheuttaako sen ettei missään tapauksessa kannata?
Ja jos jotain on tehtävissä niin fiksut vinkit kiinnostaa!
Ja joo - myydäkin voin!
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 12.09.2013 23:24 |
Viestit: 1878
|
Het alkuun pitänee todeta, että täällä on ehkä hieman vähemmän kokemusta uusista Citroën-kulkimista kuin esim. Citroen-foorumi.com -sivustolla.
Toiseksi pitänee todeta, että PSA:n HDi taitaa olla aika epäkiitollinen viritettävä.
Kolmanneksi pitää todeta, tervetuloa!
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 13.09.2013 08:42 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
kaseva kirjoitti: Het alkuun pitänee todeta, että täällä on ehkä hieman vähemmän kokemusta uusista Citroën-kulkimista kuin esim. Citroen-foorumi.com -sivustolla.
Toiseksi pitänee todeta, että PSA:n HDi taitaa olla aika epäkiitollinen viritettävä.
Kolmanneksi pitää todeta, tervetuloa! Jaa, tuo hdi taitaa olla 163nen jo? 136:sta on mun räpeltämällä softalla saatu 162hv, 163hdi:tä en ole (vielä sorkkinut) omassa hdi:ssä on 220hv/500nm, toki iskutilavuuttakin on hieman enempi  lisää pitäisi saada tuo on hieman alakanttiin tuollaisenaan.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 13.09.2013 12:38 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Joo kehoitan aloittajaa heti alkuunsa unohtamaan koko lastutus homman. Terve järki sanoo, ettei vanhaan p'''''' kannata ruveta virittelemään mitään mikä ei ole moottoriin alunperin suunniteltu. Ongelmia jos haluaa, niin siitä vaan lastuttelemaan ja kukkaro laihtuu takuulla. Kokemusta on, kaverin kaverin virittelyistä.
P-S Onhan niitä myynnissä sellaisiakin vehkeitä joissa tehot riittävät heti kättelyssä tarpeisiin. Rahalla saa ja hevosilla pääsee.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 13.09.2013 14:32 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
idefix kirjoitti: Joo kehoitan aloittajaa heti alkuunsa unohtamaan koko lastutus homman. Terve järki sanoo, ettei vanhaan p'''''' kannata ruveta virittelemään mitään mikä ei ole moottoriin alunperin suunniteltu. Ongelmia jos haluaa, niin siitä vaan lastuttelemaan ja kukkaro laihtuu takuulla. Kokemusta on, kaverin kaverin virittelyistä.
P-S Onhan niitä myynnissä sellaisiakin vehkeitä joissa tehot riittävät heti kättelyssä tarpeisiin. Rahalla saa ja hevosilla pääsee. vahvaa faktaa abc:n peränurkista kuuluu sieltä päin. 
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 13.09.2013 15:56 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Plagu kirjoitti: vahvaa faktaa abc:n peränurkista kuuluu sieltä päin.  Joopa joo, esson baarissa olen viimeksi istuskellut, joten siitä on aikaa. Asiaan, kuka oikeasti luulee hyötyvänsä lastutuksella saatavasta "lisähevosvoimasta". Se hetkellinen hyöty häviää kyllä äkkiä kun vanha mylly pamahtaa liiallisen rasituksen seurauksena. Näen- näiset 10-15 hv:n korotus on yhtä tyhjän kanssa vanhaan moottoriin. Ohitus tilanteessa esim: 0,3 sek parannus kiihtyvyyteen on mielestäni melko marginaalinen hyöty satsattuun rahasummaan verraten, usein kyseeseen tulee jopa tuhansien eurojen investoinnit moottori vaurioiden myötä. Jokainen tietysti laittaa rahansa mihin parhaaksi näkee, minä vaan en näe tuossa lastutuksessa muuta kuin rahastuksen. Vai onko se nyky aikana se peeniksen jatke sitten ? kiva kertoilla kavereille abc:n kahviossa miten monta hevosvoimaa mun autossa on.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 13.09.2013 17:42 |
Viestit: 5124
|
Varmaan perustelu tuokin^, mutta niin kuin usein: pätee vain omiin valintoihin, ei muiden. Ihan samoin perustein kun ei ikinä uudessakaan autossa voisi olla kuin se heikkotehoisin versio, jostain kumman syystä autotehtaat tekee erihintaisia eritehoisilla moottoreilla varustettuja autoja - osikohan siksi että on erilaisia ostajia. (tai miksei vaikka aikoinaan tyypillinen 40 kW/max 140 km/h riitä enää kaikille?)
Mutta jos joku silti haluaa niitä isompitehoisiakin ostaa, eikä sen minusta tarvitse millään lailla häiritä sitä joka valitsee heikompitehoisia?
Minusta ainakin minun HDi 66 kW:ssa saisi olla reilustikin lisää puhtia ohituksessa, vaikka nyt tuplasti ainakin, eikä silti vielä mistään jatkeista tarvitse puhella. (en tosin itse myöskään viitsi viritellä, mutta silti ymmärrän hyvin että joku lastuttaisi (vaikka tuo kaipaisi tietysti myös välijäähdytintä) - > pieni riski toki on, eli siksihän kokemuksia kyselläänkin...)
Mutta asiaan: ei ole kokemuksia, mutta ei taida BMP6:sta olla ainakaan alkuperäisenä saatavana tehokkaampien dieseleiden kanssa eli onkohan HDI 136 ollut tehokkain?
|
|
|
|
 |
ruutuvihko
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 13.09.2013 18:13 |
Viestit: 119
|
Homma ei nyt ole tarkemmin selvillä, mutta oman 2.2 moottorini viritystietojen perusteella muutama asia selvitettäväksi. Ihan vaan Esson baarin miehiä varten oma härvelini on kestänyt välin 400 t - 500 tkm ehjänä.
- selvitä paljon bmp-vaihteiston kytkin kestää momenttia, lienee saman kuin käsivalintakin eli periaatteessa riittävästi --> momentti vaikuttaa aika suoraan irti saatavissa olevaan tehoon dieselin tapauksessa kun kierrosten kohottamista ei paljon ole saatavissa
- jos kytkin ei kestä niin sitten tietysti kytkimen vahvistus, esimerkkinä omassa 4HP20 lootassa kytkimen vaihvistus levyjä lisäämällä ja ohentamalla pääkytkinpakkaan
- tutki dieselsuuttimien tuoton riittävyys, mihin tehoon asti riittää eli kysy ohjelman tekijältä
- tutki mihin turbon ilman tuotto riittää ja pitääkö vaihtaa suurempi turbo, myös suuret kilometrit ovat ehkä aiheuttaneet turbon siipien lyhenemisen ja silloin ei tuottoa riitä täysille kierroksille eli vaihto voi tulla eteen vaikka painetta riittäisi mittauksessa ilman täyttä vastamomenttia pyörien puolelta
Kaiken kaikkiaan valintaperiaate voisi olla helppous/kustannusmielessä: 1. laatikko kestää/ei kestä --> ei kestä niin menee aikaa tai rahaa
2. laatikko kesti, suuttimet riitti/ei riittäneet --> ei riittäneet (tuotto), menee rahaa neljään suuttimeen + selvitysaika
3. edelliset toimii --> tehoa ei ainakaan tule yli 100 hp/litra eli maks. 200 hp ja koska 2L moottori on samassa lohkossa kuin vanhempi 2.2L niin mekaaninen viritys on jo valmiiksi kovempi
4. vaihdat turbon pikkuisen suurempaan --> saattaa jo alkaa reilustikin 100 hp/litra irtoamaan, mutta "reilusti" saattaa tarkoittaa pakoputken, välijäähdyttimen ja suuttimien vaihtoa. Ruiskupumppua tuskin kannattaa alkaa vaihtamaan ilman tosimieltä, koska jos sen tuotto loppuu niin saattaa moottorin normaalimekaniikalla alkaa huoltoväli lyhentymään runsaasti kun voimat moottorin sisällä kasvaa rajun momentin kasvun kautta JA tietysti vaihdelaatikkokin saattaa vaihtua, kytkimen lisäksi, tässä vaiheessa.
Näin minä tätä lähtisin paloittelemaan. Aika tai raha auttaa, omassa tapauksessa oli aikaa ja kärry on nyt ollut kovin erilainen.
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 13.09.2013 19:13 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
En tiedä kuinka järkevää pelkkä lastutus on, mutta tehua ei ole autossa koskaan liikaa.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 13.09.2013 19:46 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Jos otsikon auto on 136:nen niin voin repiä siitä tuon reilun 160hv 170 on saatavissa mutta sillon pilleri on jo todella kovilla. Suuttimet riittää sinne 200 hujakoille. Aisinin 6lovista on piinattu 600nm väännöillä ilman ongelmia. Tuosta nykijä laatikosta ei mitään hajua.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 14.09.2013 00:21 |
Viestit: 1878
|
ruutuvihko kirjoitti: Kaiken kaikkiaan valintaperiaate voisi olla helppous/kustannusmielessä: 1. laatikko kestää/ei kestä --> ei kestä niin menee aikaa tai rahaa
2. laatikko kesti, suuttimet riitti/ei riittäneet --> ei riittäneet (tuotto), menee rahaa neljään suuttimeen + selvitysaika
3. edelliset toimii --> tehoa ei ainakaan tule yli 100 hp/litra eli maks. 200 hp ja koska 2L moottori on samassa lohkossa kuin vanhempi 2.2L niin mekaaninen viritys on jo valmiiksi kovempi
4. vaihdat turbon pikkuisen suurempaan --> saattaa jo alkaa reilustikin 100 hp/litra irtoamaan, mutta "reilusti" saattaa tarkoittaa pakoputken, välijäähdyttimen ja suuttimien vaihtoa. Ruiskupumppua tuskin kannattaa alkaa vaihtamaan ilman tosimieltä, koska jos sen tuotto loppuu niin saattaa moottorin normaalimekaniikalla alkaa huoltoväli lyhentymään runsaasti kun voimat moottorin sisällä kasvaa rajun momentin kasvun kautta JA tietysti vaihdelaatikkokin saattaa vaihtua, kytkimen lisäksi, tässä vaiheessa.
Näin minä tätä lähtisin paloittelemaan. Aika tai raha auttaa, omassa tapauksessa oli aikaa ja kärry on nyt ollut kovin erilainen. Internetissä törmää usein Oraakkeleihin, mutta harvoin näin asiaa puhuviin... 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 14.09.2013 00:23 |
Viestit: 511
|
ruutuvihko kirjoitti: Homma ei nyt ole tarkemmin selvillä, mutta oman 2.2 moottorini viritystietojen perusteella muutama asia selvitettäväksi. Ihan vaan Esson baarin miehiä varten oma härvelini on kestänyt välin 400 t - 500 tkm ehjänä. Nii mullahan oli tuo BX TD jossa orkkis turbo, väläri ja suuttimet, ahdot nostettu 1,3-1,4bar ja ruuvista käännetty lisää kakkua. Tehoa tuli n.120-130hp ja vääntö n.250nm (90hp/180nm original 0,9bar) Veronkiertokoppi kulki tuolla n.200km/h ja ensimmäinen vika tuli yli 100tkm ajon jälkeen (kansipahvi) koneella oli tuolloin ajettu yli 400tkm. kulkineenhan palautin vuonna 2010 Ranskaan. Silloin oli koneella takana 550tkm (yli 150tkm virinä) ja korilla n.720tkm.
|
|
|
|
 |
JoniT
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 14.09.2013 12:04 |
Viestit: 3
|
- selvitä paljon bmp-vaihteiston kytkin kestää momenttia, lienee saman kuin käsivalintakin eli periaatteessa riittävästi --> momentti vaikuttaa aika suoraan irti saatavissa olevaan tehoon dieselin tapauksessa kun kierrosten kohottamista ei paljon ole saatavissa
- jos kytkin ei kestä niin sitten tietysti kytkimen vahvistus, esimerkkinä omassa 4HP20 lootassa kytkimen vaihvistus levyjä lisäämällä ja ohentamalla pääkytkinpakkaan
- tutki dieselsuuttimien tuoton riittävyys, mihin tehoon asti riittää eli kysy ohjelman tekijältä
- tutki mihin turbon ilman tuotto riittää ja pitääkö vaihtaa suurempi turbo, myös suuret kilometrit ovat ehkä aiheuttaneet turbon siipien lyhenemisen ja silloin ei tuottoa riitä täysille kierroksille eli vaihto voi tulla eteen vaikka painetta riittäisi mittauksessa ilman täyttä vastamomenttia pyörien puolelta
Kaiken kaikkiaan valintaperiaate voisi olla helppous/kustannusmielessä: 1. laatikko kestää/ei kestä --> ei kestä niin menee aikaa tai rahaa
2. laatikko kesti, suuttimet riitti/ei riittäneet --> ei riittäneet (tuotto), menee rahaa neljään suuttimeen + selvitysaika
3. edelliset toimii --> tehoa ei ainakaan tule yli 100 hp/litra eli maks. 200 hp ja koska 2L moottori on samassa lohkossa kuin vanhempi 2.2L niin mekaaninen viritys on jo valmiiksi kovempi
4. vaihdat turbon pikkuisen suurempaan --> saattaa jo alkaa reilustikin 100 hp/litra irtoamaan, mutta "reilusti" saattaa tarkoittaa pakoputken, välijäähdyttimen ja suuttimien vaihtoa. Ruiskupumppua tuskin kannattaa alkaa vaihtamaan ilman tosimieltä, koska jos sen tuotto loppuu niin saattaa moottorin normaalimekaniikalla alkaa huoltoväli lyhentymään runsaasti kun voimat moottorin sisällä kasvaa rajun momentin kasvun kautta JA tietysti vaihdelaatikkokin saattaa vaihtua, kytkimen lisäksi, tässä vaiheessa.
Näin minä tätä lähtisin paloittelemaan. Aika tai raha auttaa, omassa tapauksessa oli aikaa ja kärry on nyt ollut kovin erilainen.[/quote]
Kiitos, jotain tällaista lähden selvittämään. Otan tosin tuosta ekast vietsistä vaarin ja heitän saman kyselyn tuonne Citroen-foorumin puolelle.
Yleisenä kommenttina: Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kuten olemme huomanneet ja huomaamme jatkossakin - ne eivät ole itsestäänselvyyksiä...
Nim. En tiennytkään että tehokkaampiakin autoja on myynnissä...
|
|
|
|
 |
konTomi
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 16.09.2013 11:04 |
Viestit: 28 Paikkakunta: Haapajärvi
|
|
|
|
 |
JoniT
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 16.09.2013 11:13 |
Viestit: 3
|
Jep, jotain tuollaista itsekin ajattelin. Tosin käykö hassusti BMP:n kanssa? Herra Googlen kääntäjä tarjoaa myös lisää valtaa, tiedä hänestä sitten... 
|
|
|
|
 |
konTomi
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 17.09.2013 10:23 |
Viestit: 28 Paikkakunta: Haapajärvi
|
JoniT kirjoitti: Jep, jotain tuollaista itsekin ajattelin. Tosin käykö hassusti BMP:n kanssa? Herra Googlen kääntäjä tarjoaa myös lisää valtaa, tiedä hänestä sitten...  En usko, että tuo 90nm laatikkoa särkee. Saisi vähän enemmän tehoa ja mahdollisesti pienemmän kulutuksen. Voisihan tuota kokeillakin, kun raaskisi...
Citroën Grand C4 Picasso HDi136 BMP Exclusive vm. 2010
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 HDI Grand C4 BMP vm -08 lastutus / viritys? Lähetetty: 17.09.2013 12:48 |
Viestit: 5124
|
Riippuu ehkä myös miten tuo viritys pajassa tehdään, eikäs toinen tapa ole että lyödään valmis virityssofta ECUun, mutta löytyykä sellainen joka tukee BMP6 lootaa ja vaatiiko se erillisen tuen (toinen tapa että kopsataan oma ohjelma ja sitä muutetaan ja palautetaan takaisin).
Kuvittelisin että laatikko ja kone kommunikoi ja säätää kaasun käyttöä vaihtohetkellä, muttei mitään tietoa miten toteutettu (eli onko kaikissa softissa BMP6 mahdollisuus)
|
|
|
|
 |
|
|