Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian jakopään ajoitusongelma http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16076 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 21.09.2013 14:35 ] |
Viestin otsikko: | Xantian jakopään ajoitusongelma |
Moron Tarvis saada tieto että kumpi on kumpi noista nokka-akselien hihnapyöristä? Kone on vm-98 2.0 16V (ei automaatti kiristimellä) ja nokkahihnapyörässä on semmonen "prikka" lovessa jossa se ajoitusreikä. eli siis yhdellä pultilla oleva. Kumpi siis on nokka-akselin hihnapyörä ja kumpi pako-akselin. Auto pulputtaa nyt startatessa eikä lupaa ollenkaan. venttiilit ovat tietääkseni aivan ehjiä vielä koska olen aina kääntänyt konetta käsin hihnan asentamisen jälkeen ja sitten vasta startannut jos on pyörinyt vapaasti muutaman kierroksen? Kannentiiviste on vaihdettu, jonka jälkeen ei ole ajettu. |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 21.09.2013 16:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Löysinkin romujen joukosta 1.8 16V nokkahihnapyörät ja tarkistin tuon homman niistä -> oikein ovat. olen tehnyt huonolla menestyksellä seuraavaa: Kannentiivisteen vaihto-> jakopään kasaus vanhalla oikeaan asentoon hitsatulla 1.8 16V:n kampiakselin hihnapyörällä, auton oma hihnapyörä on luistanut hieman. Onhan tässä kaksilitraisessakin olla kampiakselin kiila taaksepäin öljypohjan sauman suuntaisesti? Tuo mokoma vaan pulputtaa, jokin ei ole vaan oikein tässä. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 21.09.2013 17:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Eikös noissa XU-koneissa saa kampiakselin oikean ajoitusasennon tarkistettua/varmistettua tulpanrei'istä: samanmittaiset pitkät puukepit tms. 1 ja 2 sylintereihin tulpanreikään, jos uppoaa yhtä syvälle, on kaikki männät keskikohdassa. Hienosäädettyä kohtaa saa haarukoitua kokeilemalla edestakaisin, koska toinen mäntä on menossa ylös ja toinen alas. (en ole varma onko kaikissa XU:ssa ajoitus tuohon vaihtokohtaan, joillain muilla merkeillä on ihan muunlaisiakin ajoituskohtia) Onko puristuksia kokeiltu tai onko hydraulinostajille tehty jotain, voiko niissä olla ongelmaa? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 21.09.2013 18:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
ei näitä xU pohjaisia koneita siten ajoiteta. tarina ajoituksista on jo pilvin pimein ,mutta vieläkin osa porukasta luottaa siihen helv. holmöön hihnapyörään ja sen kuviteltuun ajoitusreikään. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 21.09.2013 20:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Onko nokka-akseli ollut irti? Sain yhden 8-v XU-koneen pulputtamaan, kun osaamattomuuttani ensikertalaisena laitoin venttiilinnostajan kupit takaisin ja venttiilivälyksen säätöpalat jäi sikin sokin venttiilijousen lautasen reunalle. Eli liki kaikki venttiilit kantoivat. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 21.09.2013 22:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
kokemjne kirjoitti: ei näitä xU pohjaisia koneita siten ajoiteta. tarina ajoituksista on jo pilvin pimein ,mutta vieläkin osa porukasta luottaa siihen helv. holmöön hihnapyörään ja sen kuviteltuun ajoitusreikään. Ei auennut minulle taas koken viesti? Tarkoititko että on joku XU- jossa tappien kanssa ajoitettaessa kampiakseli ei ole siten että männät on tasan puolivälissä? Vai tarkoitatko että kampiakselin hihnapyörän lukituskoloon ei voi luottaa? (Ropeliz tietää sen jo enemmän kuin hyvin - veikkaisin kokemuksen opettaneen) |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 22.09.2013 10:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Tämä on sitruunasepän vanha keittänyt vihreä berline, on tuossa kannessa jotain sanomista kun ei ole puristuksia vaikka kuinka ajoittaa. Pahvin asennus epäonnistunut tai kansi on sökö. Huomasin tuossa että edestä puuttuu vasemmalta levy ja palat, satulan mäntä ja satula aivan mädäntyneet. Taitaa olla tämän auton peli pikkuhiljaa selvä. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 22.09.2013 14:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Kylä se on ihan hintansa väärti! Maksan kaiken takaisin korkoineen, mitä siitä sain! |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 22.09.2013 14:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Auto on siis tämä linkissä oleva, maksoin siitä pikkuisen ja annoin sen ilmaiseksi innokkalle sitikka-opiskelijanuorelle. Onko se nyt myyty edelleen Sitruunasepän täysin kunnostamana, loistokuntoisena harrasteautona? Toivottavasti ei, kun en lainkaan kajonnut koko autoon ja naapuri taisi napata pölykapseleita. Moottorin vikakertomusta on tuossa: viewtopic.php?f=9&t=9031&p=102696&hilit=+eik%C3%A4+l%C3%A4hde+en%C3%A4%C3%A4#p102696 |
Kirjoittaja: | Xari [ 22.09.2013 15:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Tota, eihän ainakaan 1.8 16V:ssä se kohdistusreikä siinä hihnapyörässä ole vaan sen alla erikseen olevassa raudassa, ja hihnapyörät löysätään ennen kohdistusta, ja niitä pidetään kiinni avatessa ja kiristettäessä jollain muulla kuin sillä kohdistustapilla. Pakonokkahan on tietysti taempi ja alapään hihnapyörän ongelmat näyt jo tietävänkin. |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 22.09.2013 21:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Sitruunaseppä kirjoitti: Kylä se on ihan hintansa väärti! Maksan kaiken takaisin korkoineen, mitä siitä sain! Eipäs kimpaannuta siellä, ei ollut mitenkään tarkoitus mollata. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 22.09.2013 22:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Ei toki. Harmi, ettei se kone ole paljastanut vieläkään, mistä on kyse. Jos luitte sairaskertomuksen, johon laitoin linkin, voisi vaikkapa männänrenkaat olla kiinnileikanneen männän lukitsemat? |
Kirjoittaja: | ealab [ 24.09.2013 08:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Kynttilät paikoillaan? ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 25.09.2013 09:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jakopään ajoitusongelma |
Ja kuulemma venttiilivika/viat. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |