Luulen, en tiedä varmaksi että autossa on joku BE vaihteisto.
Vaihdetanko on kuvan mukainen:
http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... rrHBOw.jpgAutoon tuli ongelma että 5-vaihdetta paikoilleen laitettaessa, suuri nivelpallo (n.60mm), joka on poikki suuntaisessa holkissa. Putoaa pois paikoiltaan. Täällöin vaihdetta ei saa pois päältä kun nivel on nalkissa holkin ulkoreunan kanssa.
Niveltangoista en löytänyt vikaa, ne ei näytä kuluneilta eikä vääntyneiltä.
Sain vian tilapäisesti korjattua vian siirtämällä
(kuvassa voi olla pieniä eroja, mutta periaate selviää)
http://www.eurocarcare.net/user/products/gearrod.jpgoikealla alhaalla olevaa haarukkaa (tämä kiinni vain yhdellä pultilla vasemmasta reunasta, oikeassa reunassa tappi, kiinnitys renkaiden akselin suuntaisesti), sen kiinnitys pultin alla olleen tukikannakkeen päälle.
Jolloin haarukkamainen alakiinnike siirtyi n. 5mm keskemmälle ja suuri nivelpallo on sen johdosta paremmin holkin sisällä. Sen kuuluu olla oikeasti tukikannakkeen alla, koska nyt haarukan toinen pää, jossa on tappi. Mikä menee vaihteiston koloon, menee nyt selvästi turhan vähän vaihteiston sisään.
Vaihdekepin päässä oleva pultti on myös kiritty.
Nyt kaikki vaihteet toimii kuten pitää. Olis kiva tietää mikä vaihteistossa on oikeasti vialla.
Vikoina esiintyi kuvailtu 5. vaihteen jumiminen ja 1. vaihteen tippuminen päältä nykäyksissä.
Omat vikaan epäilyt:
Moottorin vasen kiinnike jotenkin vioittunut (en ole päässyt tutkimaan tarkemmin)
Vaihteiston menevät vivut vaihtaneet asentoa?
http://www.saxperience.com/forum/showth ... p?t=339820Onko kellää kokemusta asiasta?
Itse olen ihan pihalla mikä oikea syy voi olla.