| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Cx 2.0 TRE ruiskuksi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16185 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | Wesa [ 02.10.2013 14:22 ] |
| Viestin otsikko: | Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Haaveena olisi saada tuo -88 yksilöni kuntoon ensisyksyn Kiiruna-Pariisi reissuun. Olen kaavaillut tuohon koneen vaihtoa ja ylimääräisenä olisi esim. tuo -87 25 Gti toimivalla tekniikalla. Tuo tamperekin on valmiiksi noita loppupäänmalleja joissa gti sisustus. Kunkahan suuresta operaatiosta olisi loppujenlopuksi kyse? Toinen vaihtoehto olisi ruiskun rakentaminen tuohon Douvriniin. Onko siitä kenelläkään kokemuksia, rellun tai pösön ruiskutekniikka vs Megasquirt? |
|
| Kirjoittaja: | jptcool [ 02.10.2013 18:49 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Tällainen R25 kone hiluineen löytyy vajasta, jos innostut projektiin. Hinta tuskin muodostuu kynnyskysymykseksi. Liitteet: rellu 25 kone.JPG [ 48.45 KiB | Katsottu 8026 kertaa ] |
|
| Kirjoittaja: | Croisette [ 02.10.2013 19:46 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Itseänikin nuorempana kiinnosti kovasti siirtyminen ruiskutekniikkaan, ja harkitsin Rellun ruiskun siirtämistä Citikkaan, ongelmana on tietty se, että nokka-akseli on ruiskukoneessa eri, ja ei siten sovi suoraan CX:n koneeseen, koska ei ole hydrauliikkapumpulle jatkoa nokka-akselin päässä Tai tietty voisihan se ruisku toimia jotenkin kaasarikoneisen nokka-akselillakin? Itse en ainakaan alkaisi vaihtamaan 25 GTI:n tekniikkaa, ei se toki muutoksena ole kovin iso, etukelkkaan pitää ylätuen kohta muuttaa, muuten on bolt on vaihto (toki vaihteisto, vetoakselit, pakoputki jne, pitää vaihtaa myös). Mutta tuo teknikka on aikas bensarosvo, jotenka tuolle koneelle tekisin mieluusti sit sen Megasquirt sovituksen, jos sellaiseen alkaa 2,2 litrainen Douvrin ruiskulla olis kyllä varmaankin ollut paras mahdollinen bensakone CX:ssä, mutta harmillisesti sellaista ei koskaan tehty.... Onkos tuo JPT:n kone 2,0 vai 2,2? Itsellä kun on vuoden -84 25 GTI-tekniikka omassa -76 mallisessa CX:ssä olen pikkuhiljaa koittanut haalia siihen alkuperäisiä palikoita, eli tulen sen todennäköisesti muuttamaan takaisin kaasarikoneiseksi, ei voi ainakaan polttoaineen kulutus kovasti kasvaa tuossa muutoksessa |
|
| Kirjoittaja: | jptcool [ 02.10.2013 22:09 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Onkos tuo JPT:n kone 2,0 vai 2,2? Lonkalta vetäisisin 2,0. |
|
| Kirjoittaja: | Wesa [ 02.10.2013 22:31 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Tuo 2.5 litrainen vaan tuli mieleen kun ajoin 8 vuotta seisseen auton puoliksi vanhoilla bensoilla katoksesta pois ja kone kävi kuin enkeli! Mutta douvrini kyllä kiinnostaa pitää tuossa ja sopii erinomaisesti siihen. Tuo pumppu on hyvä pointti, ei tullut heti mieleen, mutta eiköhän sen saa viriteltyä mukaan. Tosin toimii kyllä ruiskuna varmasti kaasutinkoneen nokkakepilläkin etenkin Megasquirttina kun pääsee parametrejä säätämään. Kattiahan tuohon ei kannata änkeä joten tuosta saisi aika kivuttomasti n. 10% enemmän tehoa ja alemmalla kulutuksella verrattuna -80 luvun lopun rellun kattitekniikkaan. Tuo kone voisi kiinnostaa, vaikka siitä ei tulisi hyödynnettyä kuin imusarja ja muut ruiskukomponentit ohjauksen ollessa MS. |
|
| Kirjoittaja: | Cikatti [ 03.10.2013 15:02 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Mä tossa kans mietein pari vkoa sitten että mitä jos tuon 2.0 döyvräänin ruiskuttaisi. Olis vaan "nokkela" ja "viitsis" viritellä vaikka tuon Xantian läppärungon kaasarin tilalla ja ruiskut tuonne imusatsin juureen. Mitenkähän hankalaksi menis tuo ohjaustoosan kytkeminen... ja lieneeköhän tuo Xantian ECU yhteinen sen kipinän kanssa. Ja kehveli sentään, pitäähän lambdakin asentaa jotta soosit pysyy Joo, ehkä on helpompi jos asentaa vaan vanhanaikaisen Haltech-synsteemin. |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 03.10.2013 16:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Tuskin se nokka nyt niin paljoa erilainen ruiskussa kaasariin verrattuna on etteikö moottori hyvin kävisi..? Helpommillaan saattaisi onnistua tälläämällä vaikka Boschin L3 Jetronicin, siinä kun ruiskun älylaatikko on kätevästi ilmamäärämittarin yhteydessä. Ulkoiset johdotukset jäisi kovin vähälle, kaasuläpän ja moottorinlämmön anturit, suuttimille piuhat ja puolalta kierroslukutieto. Lambdaa tuossa ei olisi, ei siis tarvitsisi pakoputkeakaan muokata... Ja sit ennenkuin tullaan sanomaan ettei se toimi, niin aika sujuvasti ajelin vuoden päivät moinen mokkula Rättärin moottoriin kytkettynä... Eikä se Megaruutan asennuskaan mikään paha olla pitäisi, sellaiseen tuli sittemmin tuo Rättäri päivitettyä, sen voimin on viitisen vuotta liikuttu. Sen verran kivasti se toiminut on ettei ole kertaakaan mielessä käynyt kaasariin palaaminen... |
|
| Kirjoittaja: | Cikatti [ 03.10.2013 23:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Nii-ih mutkun lambda olis niin hardcorea liki 30-vuotiaassa dyyyyvräänissä |
|
| Kirjoittaja: | Wesa [ 09.11.2013 15:59 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
jptcool kirjoitti: Onkos tuo JPT:n kone 2,0 vai 2,2? Lonkalta vetäisisin 2,0. J7T-731 oli se Kone ilmeisesti viimeisiä ei-kat versioita kun osissa on -88 leimoja, ainakin hyväkuntoiselta vaikuttaa. Nokat virheettömät, pytyn yläpäässä hoonausjäljet näkyy vielä tulpan reijän kautta. Nokka pitäisi olla sama TRE20 ja reilun 2.0 ja 2.2 eli 260 asteinen 20/60 ajoituksilla symmetrisesti. Eli tuon vanhan pidemmän kepin voisi adoptoida. Toisaalta pumpun saisi myös ohjaustehostimen pumpun paikalle, mutta hihnavälityksiä pitäisi hidastaa jottei pyöri koneen nopeudella. Muita havaittuja eroja on jäähtyskierron lähtö kannen vastakkaisesta nurkasta eikä vakipaikassa ole aukkoja valmiina, eli poraushommia tai pidempi syylärin yläletku. Erikätinen syyläri helpottaisi hieman. Moottorin pohjalohko pitää myös ottaa vanhasta koska tuo on pitkittäismoottoriasennuksesta eikä siinä ole vetarin tukilaakerin pesää. |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 09.11.2013 16:29 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Cikatti kirjoitti: Nii-ih mutkun lambda olis niin hardcorea liki 30-vuotiaassa dyyyyvräänissä Entäs sitten kun on yli 40 vuotiaassa C-114 sekä yli 30 vuotiaassa M28/1 -moottoreissa..? Tuossa ensinmainitussa on vain mittausta varten, jälkimmäisessä osallistuu seoksensäätöön... |
|
| Kirjoittaja: | Esa66 [ 09.11.2013 18:23 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Cx 2.0 TRE ruiskuksi |
Onkos tuohon malliin sopivia hammaspylpyröitä? Voisi samalla päivittää tuon hydepumpun kuuskakkoseen. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|