|
Kirjoittaja |
Viesti |
Jannen-saara
|
Viestin otsikko: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 08.10.2009 16:00 |
Viestit: 15
|
Morjens kaikille ! Tuli ostettua 2001 vuoden farmari xsara. Nyt olisi tarkoitus laittaa rasvanipat taka-akseliin, jos sillä saa jatkettua laakereiden ikää. Autolla on ajettu 170 tkm. Kulkee vielä suoraan, joten ei ainakaan pitäis olla vielä laakerivikaa. Kysyin Oulun Veholta, mutta eivät ole nippoja laittaneet, sanoivat että noin puoliväliin laakereiden väliin... sain räjäytyskuvan akselista. --- Onko kuin tarkka paikka mihin kohtaan akselia nippa laitetaan ? --- Onko xsaran akseliputkessa sisällä mitään muovihelaa ? Vai pelkkä tyhjä tila vakaajatangon/putken välissä? Pientä kolinaa/napsahtelua takaa kyllä kuuluu. Tämän yksi korjaaja sanoi johtuvan akselin tukikumien kulumisesta, mitkä on helposti vaihdettavissa. Toinen korjaaja tuntui varjelevan "liikesalaisuuttaan", kun sanoi, että nipan paikka on tarkka ja pitää mitoittaa purettuna. Ja tarjosi kunnostettua akselia. ---Kiitos kaikille ,jotka haluaa auttaa näissä asioissa !
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 09.10.2009 07:09 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tällaiseen olen törmännyt joskus aikoja sitten, ja vaikka tuo kuvissa oleva kapine onkin rumpujarruilla, niin varmaan tuo laakerointi on silti samanlainen kaikissa. http://peugeot505.info/index.php?spgmGa ... ges&lang=2Tosin, itse en ehtinyt noita nippoja laittaa, vaan meni koko taka-akseli vaihtoon (rapiat 300 tkm ajettuna). Edit: Nyt vasta hoksasin, että sinullahan on breikki... No, joku viisaampi osaa varmaan vahvistaa, että onko sen akseliputki samanlainen? Veikkaisin, että on...
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Jannen-saara
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 09.10.2009 17:41 |
Viestit: 15
|
Kiitos linkistä ! Ei paljon eroa xsarasta tuo mutta kumminkin jonkun verran. Tästä Xsaran kuvasta saattas päätellä, että putkessa on se tyhjä tila, ennen vakaajatankoa.
Liitteet: |
Tiedoston kommentti: Taka-akselin kuva

xsara taka-akseli.jpg [ 53.87 KiB | Katsottu 23328 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Jannen-saara
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 09.10.2009 17:54 |
Viestit: 15
|
Jäi vähän juttu kesken... koitan opetella käyttään tätä keskustelua. Kohtuu kilometrimäärän olet ajanut, jos akseli loppui 300 tkm kohdalla. Joko jäi leima saamatta, vai oliko jo kohtuuton ajaa? Yhdeltä peugeot korjaajalta kuulin, että xsarassa olisi sama akseli, kuin 106 pösössä... Tosiaan tuon akselin kuvan perusteella näyttää, ettei putken sisällä ole muoviheloja, joista pitäisi porata läpi. Näin ollen riittäisi normaalin pituinen nippa. Ja tuubi vaseliiniä. Olenko ihan väärässä? Peugeot-foorumista löyty heti aika kattavasti juttua nipoista, mutta en huomannut 106 akselijuttuja. - Mitä kokemuksia on näistä taka-akselin kumityynyistä ? http://citroen-foorumi.com/index.php/to ... l#msg53308Tuon jutun mukaan huono ohjautuvuus johtuu kumityynyjen kulumisesta.
|
|
|
|
 |
costanza
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 09.10.2009 20:32 |
Viestit: 66
|
106:n taka-akseli ei ole sama Xsarassa. Xsarassa on sama kuin P306:ssa. 106:ssa ja Saxossa on keskenään sama taka-akseli.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 12.10.2009 07:37 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Jannen-saara kirjoitti: Joko jäi leima saamatta, vai oliko jo kohtuuton ajaa? En edes kokeillut tänä vuonna leimaamista sillä alkuperäisellä akselilla, oma järki voitti tällä kertaa.  Kyllähän se vähän nulju oli jo ajella, tuntui perä hieman epämääräiseltä. Tosin, vuosi sitten ei leimamies sanonut asiasta mitään, aloin vain jo silloin katsoa, että onpa hieman takapyörät länkällään.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Jopeti
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 28.09.2013 22:23 |
Viestit: 110 Paikkakunta: Tampere
|
Pikainen kysymys Xsaran taka-akselia koskien: Vasen takapyörä klappasi melko rajusti, ja olin jo varma että kynkän laakerointi on valmis. Kuitenkin vakaajan poistettuani huomasin, että akselitappi on irti kynkästä.
Kysymys siis on, että jos itse kynkän laakerointi on kunnossa ja tuo tappi on vaan irronnut prässäyksestä, voiko sen asentaa takaisin, vai laitanko uuden akselitapin? Jatkokysymys, onko kenelläkään Tampereen seudulla prässiä, jota käyttäisi sopukorvausta vastaan?
www.facebook.com/VTSracingteam
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 29.09.2013 07:49 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
tuo akseli osien nimeämien on vähän sekavaa kaikilla. Eli tarkoitatko tapilla osaa missä pyöränlaakerit vai sitä mikä menee kynkän sisään ja laakeroituu akseliputken sisälle?
Isolla lekalla nuo osat saa naputeltua paikkaansa. Ja rajummassa käytössä se putki mikä menee akseliputken sisälle irtoaa kynkästä ja liukuu akseliputken sisälle. Laita siihen kynkkään lukitusruuvit. Illalla jatkan. Kännykällä ärsyttävää kirjoitella.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
excluxan00
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 29.09.2013 10:05 |
Viestit: 77
|
Lainaa: Vasen takapyörä klappasi melko rajusti, ja olin jo varma että kynkän laakerointi on valmis. Kuitenkin vakaajan poistettuani huomasin, että akselitappi on irti kynkästä. Tukivarsi käteen ja tappi paikoilleen jos vaan tukivarsi on vielä ehjä. Tiedän pari tapausta jossa tuo tappi on lähtenyt samanlaisesti irti. Ja kummassakin tapauksessa on joutunut vaihtamaan sen tukivarren koska irrallinen akselitappi on tehnyt tuhojaan suurentamalla sitä tapin reikää.
|
|
|
|
 |
Jopeti
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 29.09.2013 19:58 |
Viestit: 110 Paikkakunta: Tampere
|
Jankos kirjoitti: tuo akseli osien nimeämien on vähän sekavaa kaikilla. Eli tarkoitatko tapilla osaa missä pyöränlaakerit vai sitä mikä menee kynkän sisään ja laakeroituu akseliputken sisälle?
Isolla lekalla nuo osat saa naputeltua paikkaansa. Ja rajummassa käytössä se putki mikä menee akseliputken sisälle irtoaa kynkästä ja liukuu akseliputken sisälle. Laita siihen kynkkään lukitusruuvit. Illalla jatkan. Kännykällä ärsyttävää kirjoitella. Myönnän, epäselvästi kirjoitin. Eli tarkoitin nimenomaan putkea, joka menee kynkän sisään ja laakeroituu akseliputken sisälle. Tänään pääsin tuota hypistelmään, ja akseliputken laakerit ovat ihan täydessä iskussa, eikä mitään väljää ole siellä. Putki on irronnut kynkästä, ja kun sitä yrittää painaa takaisin niin sentti jää uupumaan. Tarkemmin mietittynä tuo vika (ja takapyörän hankaus koteloon) alkoi kesken viimeisimmän kisan, ihan yhtäkkiä. Onko siis mitään mahdollisuutta, että tuo prässillä saisi tuon vielä painettua paikalleen - niin että tuo uupuva senttiä "lukitsisi" palikan. Itselläkin kävi mielessä, että jos prässillä saa paikalleen, niin poraisi reiän ja pulttaisi läpi varmistusruuvin. Hyvä vai huono idea?
www.facebook.com/VTSracingteam
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 29.09.2013 21:10 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Jopeti kirjoitti: Myönnän, epäselvästi kirjoitin. Eli tarkoitin nimenomaan putkea, joka menee kynkän sisään ja laakeroituu akseliputken sisälle. Tänään pääsin tuota hypistelmään, ja akseliputken laakerit ovat ihan täydessä iskussa, eikä mitään väljää ole siellä. Putki on irronnut kynkästä, ja kun sitä yrittää painaa takaisin niin sentti jää uupumaan. Tarkemmin mietittynä tuo vika (ja takapyörän hankaus koteloon) alkoi kesken viimeisimmän kisan, ihan yhtäkkiä. Onko siis mitään mahdollisuutta, että tuo prässillä saisi tuon vielä painettua paikalleen - niin että tuo uupuva senttiä "lukitsisi" palikan.
Itselläkin kävi mielessä, että jos prässillä saa paikalleen, niin poraisi reiän ja pulttaisi läpi varmistusruuvin. Hyvä vai huono idea? Tässä ketjussa kun on xsaran akselista tuo kuva niin puuttuuko siitä nimenomaan tuo putki vai enkö vaan ymmärrä sitä kuvaa  Eli naputtele kynkkä lekalla takaisin, eli putki maata vasten (puupalikka tietty välissä) ja naputtelet siihen kynkkään niin se menee sinne paikkaansa. Noin millin se pitäisi jonkin ohjeen mukaan olla siitä ulkopinnasta. Ja tosiaan kun poraa siihen kynkkään, sekä putkeen 7 mm reikä ja teet kynkkään 8mm kierteen ja putkeen et. Sitten vaan lukitepultti missä päästä pois kierrettä niin että menee tiukasti putken reikään. Toisaalta voi siinä putkessakin olla kierre mutta voi toimia paremmin kun ei ole. Ja jommassa kummassa reunassa se putki oli niin kovaa ettei meinannut terä mennä läpi eli siinä on jotain karkaisujakin. Mutta tee kaksi lukituspaikkaa molempiin reunoihin niin varmasti pysyy. Nämä siis todettu toimiviksi tuolla rallipolulla kun zx:n kynkät heilui tämän syksyn kisoissa miten sattuu mutta nyt viikonloppuna tampereella pysyi hyvin kiinni ja aurauskin pysyi mihin oli laitettu. Mutta nuo varsinaiset akselitapit (eli mihin pyöränlaakeri tulee) on yllättävän pehmeetä materiaalia, ne menee ihan banaaniksi kun vähän enemmän saa iskua. Nekin lähtee lekalla irti ihan helposti ja on vaihdettavissa  Aurauksen säätö onnistuu näihinkin akseleihin ihan vastaavasti kuin takavetoisen jäykkään akseliin (kunhan laakeroinnit jne on kunnossa), eli hitsisaumaa vaan akseliputkeen etupuolelle niin aurausta alkaa ilmestymään. Akselitapeista tuossa varmaan pitää seuraavaksi luopua ja siirtyä jonkun muun napoihin, ne siellä heikoimmat on. Tietty ensin varmaan pitää kokeilla jotain oikein kovasta matskusta tehtyjä osia. Toisaalta tämän tyyppisen akselin käyttäminen on oikein näppärää, kummankin puolen pystyy korjaamaan erikseen. Yhdysheiluri kun taipuu niin se on aina uuden akselin tekeminen. Ensivuonna rallin f-ryhmän säännöissä saa jousityypin vaihtaa niin varmasti kynäjousitolppaan siirtyminen kiinnostaa, siinä kun saa helpommin säädettyä perän korkeutta ja iskareitakin löytyy helpommin.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 02.10.2013 18:27 |
Viestit: 328 Paikkakunta: Kotka
|
Eikös se lukitus onnistu hitsaamalla helpoiten?
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Jopeti
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 02.10.2013 18:34 |
Viestit: 110 Paikkakunta: Tampere
|
KKA kirjoitti: Eikös se lukitus onnistu hitsaamalla helpoiten? Puntaroidaan vielä, että hitsataanko vai pultataanko. Hitsaamalla varmasti pysyy parhaiten paikallaan, miinuspuolena liitoksen "ikuisuus".
www.facebook.com/VTSracingteam
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran taka-akseli nipat ? Lähetetty: 06.10.2013 04:34 |
Viestit: 328 Paikkakunta: Kotka
|
saahan sen hitsisauman aina rälläköityä pois
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
|
|