|
Kirjoittaja |
Viesti |
ukinurpa
|
Viestin otsikko: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 01.03.2013 20:41 |
Viestit: 98
|
Haluaisin tietää käyttökokemuksia tästä moottorityypistä? On ilmeisesti valmistettu vuosina 1989-1994, XUD11 ATE. Miten Xm liikkuu tällä moottorilla? Taitaa sama motikka olla myös Xantian nokalla? 
[size=150][/size]ID 19 Fami-62,2cv6-77 Gs 1220-74, GS X3-80, Gs Pallas-78, Cx 25 Gti Turbo-85, Cx 25 Prestige Turbo-86, Bx 14-85, Visa Gti x2 musta ja valk-87, Xantia 1,8 Sx-95,Xantia 2,0 tct Brea-96, Xantia V6 Exl A-98, ,Pösö 607 3,0 V6 A-01 Black´n Roll-08+3 itäaut.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 01.03.2013 21:26 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Eikös tämä ole varsin varmatoimiseksi todettu moottorityyppi,ainakin verrattuna xm.ässä olleeseen 2.5td koneeseen. Xantioissa on joo tosiaan sama kone. Verrattuna tuohon 2.5td.hen niin eikö 2.1 koneesseen osat ole huomattavasti edullisempia ja yleisemmin saatavilla.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 01.03.2013 21:28 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Mitähän tähän "tyhjentävästi" sanoa osaisi..? Keväästä -05 lähtien on kokemusta kertynyt...
-kohtullinen kulutus, Berline manuaalina alle kutosenkin jos malttaa, Break automaattina litra enempi -varsinkin automaattivaihteiston kanssa, erittäin miellyttävä vääntöalue, jaksaa toki manuaalinakin ihan kivasti -kuitenkin suht yksinkertaisen perusvarmaa tekniikkaa
-väittävät jotkut noiden koneiden kannentilkettä syövän, itselle "osui" vain kaksi tapausta
Ekan oman mittarissa oli noin pari satkua ostohetkellä, omassa ajossa kertyi reipas 30 tonnia ajoa. Tokassa sit olikin lähtiessä jo yli puolen miljoonan, lukeman 583 kohdilla kannentiiviste antautui, vaihtomoottorista sama tilanne noin arvioidussa neljässäsadassa tuhannessa. Nyt ajossa laite jonka mittarissa joku 423, moottorin ajomäärästä ei tarkempaa tietoa ole...
Entäs se kulkupuoli? Mittariin sen pari sataa ottaa, mittarivirheen kanssa. Voiko siis sanoa että riittävä..?
Huoltojen kannalta, ainakin termostaatti on pikkasen ikävään paikkaan tällätty, koneen takapuolelle vesipumpun lähelle. Vaihtaahan sen sieltäkin, vaan on omista jäänyt vaihtelematta... Venttiilinsäädöt on hydrauliset, siis "periaatteessa" huolettomat...
Boschin mekaanisella syöttöpumpulla olevia on omat olleet, näitä oli myös Lucasin pumpulla, sekä Boschin sähköohjatulla (automaatit aina Boschin mekaanisella?) pumpulla.
Kokonaisuutena aika miellyttävä paketti, suorituskykyä vähällä polttoainemäärällä. Lämpöäkin irtoaa Suomen oloihin ihan tarpeeksi...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 01.03.2013 22:08 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Ja valmistusvuosiin pieni tähdennys, että ei tuota ihan vielä -89 ollut tarjolla, vaan -90 (vaiko vasta -91) alkaen, ja ihan mallin loppuun saakka eli 2000. Hyvä kone kyllä ei juurikaan pahaa sanottavaa. Paitsi uudempien apulaitehihna ratkaisu ei ole kovin hyvä, moni kone on hajonnut apulaitehihnan kiristimen pettäessä  .
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 01.03.2013 22:55 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kyllä minäkin tuota kehun. 760 000 vähintään on ajettu, ja edelleenkin on varmatoiminen. Minulla kaiken ajon keskikulutus 5,9-6,2 l/100km. Nesteen dieselillä ei edes savuta, viime toukokuussa ABC:n kesädieselillä meinasi tulla katsastuksessa ajokielto. Öljyä kuluu nykyisin kolmisen litraa/ 10 000 km, osa on vuotoa kytkinpuolen stefasta. Peruskone, eli lohko, männät, renkaat, laakerit, nokka, venttiilit, sekä startti ja turbo ovat alkuperäisiä. Kaikki muu mikä liikkuu, on vähintään kerran vaihdettu. Vähän meluisahan tuo kone on. Tosin ajossa melko hiljainen sisälle. Ja koska on saksantuontiauto, ei ole edes lohkolämmitintä, vebastoista puhumattakaan. Kovimmiksi pakkasöiksi olen vienyt lämpöiseen halliin, -15 C on aina lähtenyt kuin....männyn alta, kunhan on ensin 20 s hehkuttanut. Loppuvuodesta 2016 tulee tavoite täyteen, jos katsastusmies sen sallii. 
|
|
|
|
 |
ukinurpa
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 02.03.2013 20:20 |
Viestit: 98
|
Kiitos tiedoista. Täytyy laittaa moinen laite harkintaan. Vielä näistä moottoreista, että onhan niissä jotain pientä muutosta tapahtunut vuosien saatossa. Tiedä totuudesta sitten! 2.1 Turbo D12 1989-1994 I4 12V XUD11 ATE 2088 cc 81 kW (110 hv, 109 hv) @ 4300 rpm 243 Nm (179 lb · ft) @ 2000 rpm 12.9 sec 192 km / h (119 mph) 2.1 Turbo D 1994-2000 I4 12V XUD11 BTE 2088 cc 80 kW (109 hv, 107 hv) @ 4300 rpm 250 Nm (184 lb · ft) @ 2000 rpm 12.9 sec 192 km / h (119 mph)
[size=150][/size]ID 19 Fami-62,2cv6-77 Gs 1220-74, GS X3-80, Gs Pallas-78, Cx 25 Gti Turbo-85, Cx 25 Prestige Turbo-86, Bx 14-85, Visa Gti x2 musta ja valk-87, Xantia 1,8 Sx-95,Xantia 2,0 tct Brea-96, Xantia V6 Exl A-98, ,Pösö 607 3,0 V6 A-01 Black´n Roll-08+3 itäaut.
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 03.03.2013 01:36 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
BTE on se Xantian versio Luukaksen sähkömekaanisella ruikutuspumpulla. Mulla oli semmoinen ja yhä vähän harmittaa, että löin hanskat tiskiin uuden pumpun hankinnassa. Oli tosi jouhea ajettava, ja omasta mielestäni varsin pehmeäkäyntinen. Ja katso nyt tuota tehokäyrää. Tehoa on vaan se 110 heppaa 4300 kierroksella, mutta kuinka laakeasti. Oli aivan upea kierrosdiiseli. Yli 100hp aina välillä 3000-5500rpm. Ja myös kiersi sinne viiteen tonniin tosi halukkaasti.
Liitteet: |

2.1TD.gif [ 16.9 KiB | Katsottu 14755 kertaa ]
|
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 03.03.2013 12:19 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Savitaipale kirjoitti: Ja katso nyt tuota tehokäyrää. Tehoa on vaan se 110 heppaa 4300 kierroksella, mutta kuinka laakeasti. Oli aivan upea kierrosdiiseli. Yli 100hp aina välillä 3000-5500rpm. Ja myös kiersi sinne viiteen tonniin tosi halukkaasti. Minulla varmaan tuo vanhempi versio, taatusti optimoimatta, katsastuksessa maksimikierrokset 4100 paikkeilla. Paras vääntö noin takapuolituntumalla välillä 2600-3300. Onko tuota mitsubishin turboa mahdollistakaan mienkään "optimoida"? Vai onko tuossa uudemmassa versiossa kehittyneempi ahdin?
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 03.03.2013 13:17 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
XM-Hannu kirjoitti: Minulla varmaan tuo vanhempi versio, taatusti optimoimatta, katsastuksessa maksimikierrokset 4100 paikkeilla. Paras vääntö noin takapuolituntumalla välillä 2600-3300. Onko tuota mitsubishin turboa mahdollistakaan mienkään "optimoida"? Vai onko tuossa uudemmassa versiossa kehittyneempi ahdin? Sinulla lienee jossain vikaa, ruuvaamalla saa toki lisäpotkua, mutta ei siinä optimoinnissa ahtimeen kosketa.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 03.03.2013 20:38 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Joo, muistinpa taas kerran väärin. Katsastuspaperissa on mitattu max. kierrosluku 4370r/m. Silti minua ihmetyttää tuo edellämainittu 5500 r/m. Miten kone kestää, hyväksyykö katsastus, entä savutus? Tuleeko kierroslukua automaattisesti lisää syöttöruuvista lisäten, vai onko Lucasin pumpussa erikseen kierrosluvun rajoitin?
|
|
|
|
 |
xantia2.1td
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 03.03.2013 21:06 |
Viestit: 156 Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
|
nyt rupes kiinnostaan niin että kaivoin katastus laput kierrokset 5130 savuutus 0,49 nämä luukkaan pumpulla.
Citroën Xantia 2,1TD -98 Citroën BX GTI -89 Fiat Ducato Autoroller -00
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 03.03.2013 22:12 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Pitäisköhän kokeilla vielä syötöllä saada vähän lisäpotkua...  Tänään sain sen pienen puskun jälkeen keulan taas kasaan. Kuka löytää tiedon XM td -94 :n tehtaan ilmoittamasta kierrosluvusta? En nimittäin ole varmaan montaa kertaa ylittänyt 4000 kierroslukua.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 03.03.2013 23:35 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 11.03.2013 00:27 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Tänään kokeilin kierrosherkkyyttä. Ei nouse paljon yli 4000:n,ei. Lisäsin syöttöäkin 1/4 kierroksen verran. Missä vika?
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 11.03.2013 18:40 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
XM-Hannu kirjoitti: Tänään kokeilin kierrosherkkyyttä. Ei nouse paljon yli 4000:n,ei. Lisäsin syöttöäkin 1/4 kierroksen verran. Missä vika? Xantian keulalla XUD11BTE (P8C) antaa huipputehon 4300 kierroksella, eli rajoitin on jossain 4400-4500 tienoilla. XM:n XUD11ATE tuskin kiertää paljoakaan enempää. Onkos noissa jo EGR? Missähän kunnossa imusarja on?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 12.03.2013 01:27 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
Jännä homma, kun sellaisen Xantian kumminkin pari vuotta omistin, ja säännöllisesti sitä sinne 5000rpm punaviivalle kierrätin. Ja aiemmassakin postissa oli katsatuslapun savutuskierrokset 5130.
Sovittaskos että se taika on siinä paljon parjatussa Luukkaan pumpussa. Toimimaan sattuessaan hieno vekotin, niin kuin enklantilaiset urheiluautotkin.
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 12.03.2013 09:10 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Savitaipale kirjoitti: Sovittaskos että se taika on siinä paljon parjatussa Luukkaan pumpussa. Toimimaan sattuessaan hieno vekotin, niin kuin enklantilaiset urheiluautotkin. Harvoin taitavat vaan planeetat moiseen asentoon sattua? Ei silti, anoppilan 90-luvun alkupuoliskon transniitissä jaksaa kyllä eeppinen luukas työnnellä löpöä koneeseen luotettavasti. Sammutussolenoidi (tai siis mikä sen tilalla onkaan, eihän se puhtaasti sammutussolenoidi ole) vaan takkuaa. Ennen katoaa voortin pelti ympäriltä kuin järki tai toiminta luukaksesta näköjään...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 14.03.2013 23:01 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Tänään eka päivää töihin omalla XM:llä  Viime 3 viikkoa Xantialla. No, onhan se näpsäkkä skootteri sekin...  Mutta kaikkine vikoineenkin, kyllä XM on sittenkin se oikea  Pari viikkoa ollut ristiselkäkin jumissa. Voi sitä ihanuutta, kun siirtyi santun jakkaralta xm:n nojatuoliin. Niin joo, ehkä tässä rivien välissä lukee, että vähissä ne on ilot minunkin elämässäni... 
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 15.03.2013 12:51 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Mikäs sen isompi ilo, kuin XM:llä pitkän eron jälkeen ajelu? Tässä joudun vielä odottelemaan lumien sulamista ja kuukkelin elvytystä, mutta eiköhän sillä vielä tänä vuonna ajella. On se muuten jännää mitenkä Xantuista puuttuu sielu, edellytyksiin nähden saivat ihmeellisen keskinkertaisen menopelin siitä aikaiseksi. Tulipa mieleen, että XM:si oli vissiin jo lähes sisäänajettu? Olisiko pumppu yksinkertaisesti vähän väsähtänyt tai karstaa päässyt kertymään jonnekin? Pieni putsausoperaatio voisi olla paikallaan.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 16.03.2013 00:30 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Palloidiootti kirjoitti: Mikäs sen isompi ilo, kuin XM:llä pitkän eron jälkeen ajelu. Tulipa mieleen, että XM:si oli vissiin jo lähes sisäänajettu? Olisiko pumppu yksinkertaisesti vähän väsähtänyt tai karstaa päässyt kertymään jonnekin? Pieni putsausoperaatio voisi olla paikallaan. Kone toimii muuten kyllä ihan mainiosti, mutta kierrosluku vain päättyy siihen 4000:teen. (hiukka vaikeaa miettiä sijapäätettä tuohon tuhatlukuun) Ja varmaan pitkän iän salaisuus on siinä, etten edes kiihdytyksissä vedä yli 3200:n. Vääntöä kun on kohtuullisesti jo paljon alempana. Tyypillinen käyttämäni kierrosluku taajamissa on 1400 ja maantiellä 1800-2300.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 16.03.2013 01:00 |
Viestit: 1878
|
Palloidiootti kirjoitti: On se muuten jännää mitenkä Xantuista puuttuu sielu, edellytyksiin nähden saivat ihmeellisen keskinkertaisen menopelin siitä aikaiseksi.  Xantialla on oma luonne, mutta se on täysin erilainen kuin XM:llä. Xantia puhuttelee turvallisuushakuisia työmatka-autoilijoita joiden pitää saada perhe päivähoitoon, XM katsoo suoraan silmiin ihmisiä jotka haluavat siirtyä määränpäähän vain auton ja kuljettajan kesken. Kaikki ei sitä kestä. Edit 2: Aiheeseen palatakseni, td21-kone on sellainen jonka haluaisin ajoon joskus.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 16.03.2013 01:53 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
XM-Hannu kirjoitti: Kone toimii muuten kyllä ihan mainiosti, mutta kierrosluku vain päättyy siihen 4000:teen. (hiukka vaikeaa miettiä sijapäätettä tuohon tuhatlukuun) Ja varmaan pitkän iän salaisuus on siinä, etten edes kiihdytyksissä vedä yli 3200:n. Vääntöä kun on kohtuullisesti jo paljon alempana. Tyypillinen käyttämäni kierrosluku taajamissa on 1400 ja maantiellä 1800-2300. Tuossa tapauksessa lienee parempi vain hyväksyä kierroslaiskuus yhtenä monista ominaisuuksista eikä hutkia sen enempää. kaseva kirjoitti: Xantialla on oma luonne, mutta se on täysin erilainen kuin XM:llä. Xantia puhuttelee turvallisuushakuisia työmatka-autoilijoita joiden pitää saada perhe päivähoitoon, XM katsoo suoraan silmiin ihmisiä jotka haluavat siirtyä määränpäähän vain auton ja kuljettajan kesken. Kaikki ei sitä kestä. Totta, mutta toisaalta en oikein ymmärrä mitä XM:issä pelätään, ei Xantut kai oikeasti sen luotettavampia ole? Mulla oli farkku-XM työjuhtana lehtiä jakaessa, ja paremmin se toimi kun postin uudenkarheat menopelit vaikka vähän kolho ja manuaalivaihteinen olikin. 
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
export
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 16.03.2013 12:40 |
Viestit: 103 Paikkakunta: Eura
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 07.10.2013 00:46 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
XM-Hannu kirjoitti: Joo, muistinpa taas kerran väärin. Katsastuspaperissa on mitattu max. kierrosluku 4370r/m. Silti minua ihmetyttää tuo edellämainittu 5500 r/m. Miten kone kestää, hyväksyykö katsastus, entä savutus? Tuleeko kierroslukua automaattisesti lisää syöttöruuvista lisäten, vai onko Lucasin pumpussa erikseen kierrosluvun rajoitin? Kaivoinpa esiin vanhan ketjun, koska syy alhaiseen kierroslukuun selvisi. Syöttöpumpun kaasuvivussa oleva vaijerin vastakappale oli pitkulaisen kiinnitysreikänsä ulkoreunassa. Näinollen se olisi vaatinut n. 10 cm vaijerin vedon kääntääkseen kaasuvivun rajoitinruuviin asti. vaikka kaasunpolkimen painoi pohjaan, ei se vedä vaijeria kuin 6-7 cm. Siitä johtui (ainakin osittain) tehottomuus yläkierroksilla. Nyt siirsin vastakappaleen toiseen äärilaitaan. Edelleenkään vaijeri ei vedä kaasuvipua rajoitinruuviin asti, mutta kuitenkin 90%:iin asti. Ainakin kiihdytys sataseen tuntui entistä vaivattomammalta. 
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM 2.1 Turbo D12 Lähetetty: 07.10.2013 01:02 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
XM-Hannu kirjoitti: Palloidiootti kirjoitti: Mikäs sen isompi ilo, kuin XM:llä pitkän eron jälkeen ajelu. Pari viikkoa taas seisoi vuotojenkorjausprojektin vuoksi. Kyllä sen ajaminen taas on iso ilo.
|
|
|
|
 |
|
|