Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16507
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  taldrik [ 05.11.2013 18:01 ]
Viestin otsikko:  Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Hei patonkilaiset !

Nyt eivät omat neuvot tuota tuloksia, eikä pelkällä patongilla ja punaviinillä homma etene joten ajattelin kirjoitella tänne asiaan liittyen.

Xantiassani on ilmennyt hyvin mielenkiintoinen vika koskien hydrauliikka järjestelmää.

Vika ilmeni ollessani reissun päällä ja pistin merkille takarenkaiden jousituksen olevan erittäin jäykkä. Pienetkin pomput tuntui suoranaiselta pakkolaskulta.
Tien sivussa aikani asiaa pohdiskelin ja päädyin jumppaamaan hieman hydrauliikka järjestelmää auton korkeudensäätö vipukasta. Auto nousikin ylä-asentoon ilman mitään ongelmia, mutta takaisin ajo-asentoon perä ei suostunut enää menemäänkään. Keula laskeutui normaalisti. Vastaavasti taas kun laskin auton ala-asentoon niin perä laskeutuu kyllä normaalisti, mutta takaisin ajo-asentoon siirrettäessä perä jää alas --> keula nousee normaalisti.

Kyselin jo hieman paikalliselta sitikka nikkarilta mistä vika voisi johtua ja vastaukseksi sainkin veikkauksen että hydrauliikan säätöventtiileissä voisi olla jotain häikkää.
Lueskelin täältä patongista aikaisempia viestejä ja sieltä taas löysin vastaavuutta vikatilanteeseeni koskien jousien jäykkyyttä. Voisiko jousipallot aiheuttaa tämänkaltaista vikaa hydrauliikassa perän osalta ?

Kiitos jo etukäteen !

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 05.11.2013 18:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Linnunluu irronnut takakorkeudensäätimeltä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 05.11.2013 19:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

lentokorkeus viturallaan

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 05.11.2013 20:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Onko jousipalloja vaihdettu? Jos palloissa on liian vähän kaasua, ne eivät jousta. Seuraavaksi jo mainittu linnunluu, eli pieni muovinen välitanko kallistuksenvaimennintangon ja korkeudensäätöventtiilin välillä. Voi olla murtunut, tai irronnut. Koko takakorkeuden säätöhässäkkä saattaa myös olla jumiin ruostunut, ellei alle ole muutamaan vuoteen katsottu.Ruosteiden poisto, öljyäminen ja osien herkistely liikkuviksi. Neljäntenä takatukivarsien laakerit voivat olla tiensä päässä. Tarkistus, tarvittaessa laakerien vaihto, kokemuksesta riippuen 2-6 tunnin remontti. Noista alkaa takajousitus taas pelittää.

Kirjoittaja:  Teuski [ 05.11.2013 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Kyllähän toi on selvä irtonaisen linnunluun oire jos säätö toimii vivusta mutta ei automaattisesti. Ensiapuna tien päällä nosto yläasentoon, sitten vipu ala-asentoon ja heti ajoasentoon kun perä alkaa laskemaan. Pysyy tovin siedettävässä korkeudessa.

Linnunluun saa paikalleen makaamalla auton vieressä. Perän laskiessa alas sopivassa kohdassa se osuu paikkaansa.

Kirjoittaja:  taldrik [ 06.11.2013 09:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Heips,

ensiavuksi nostinkin nyt auton ylä asentoon -> laskua ala-asentoon -> ja kun perä oikealla kohdalla niin ajo asentoon.

Näytti tepsivän. Jousitus pehmeni ainakin huomattavasti.

Vaikuttaa nyt siltä että kyseessä olisi hyvinkin linnunluun murtumis/irtoamis-episodi.

Kirjoittaja:  Teuski [ 06.11.2013 09:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Yleensä se linnunluu jää toisesta päästään paikalleen joten ei välttämättä tartte uusia jos pysyy vastedes paikallaan.

Nyt auto yläasentoon ja hantin takapyörän viereen makaamaan. Siitä katse korkeudensäätimelle jossa todennäköisesti roikkuu tuo luu. Etsi siihen oikea ote ja suunta johon irtonaisen pään pitäisi sopia. Käy vaihtamassa vipu ala-asentoon, menee takaisin auton viereen ja valmistaudu napsauttamaan luu oikealla hetkellä paikalleen.

Kirjoittaja:  PietuG [ 06.11.2013 10:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Varmaan tiedätkin jo, mutta muistuttaisin vielä ettet mene sinne auton alle, vaan makaa sen vieressä kuten Teuski sanoi. Korkeudensäätövivun ollessa ala-asennossa auto tulee alas vaikka linnunluun saisitkin paikoilleen.

Kirjoittaja:  taldrik [ 07.11.2013 09:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Linnunluuhan se siellä olla törötti irtonaisena. Oli kulunut kaiken hyvän lisäksi niin väljäksi, että täytynee uusia koko härpäke.

Mahtava homma, että vika selvisi ja ratkesi. Toimi loistavasti kun asetti takaisin paikalleen, vaikkakin ei tule pitkään paikallaan pysymään tuon väljyyden takia.

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.11.2013 10:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Ensiapuna sitä linnunluun kuppia voi vähän rutistella pihdeillä :)

Kirjoittaja:  ealab [ 07.11.2013 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Jotta näkisi muovikappaleiden lentävän.?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.11.2013 18:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

tai menevän uusittavaksi. harvemmin kova muovi kestää rutistelua varsinkaan kylmänä

Kirjoittaja:  PietuG [ 07.11.2013 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Autokauppiaat näitä "korjailee" nippusiteillä. Omaan kulkupeliin laitoin lukitejousen vanhasta takaluukun pumpusta, on ollut paikoillaan nyt useamman vuoden. Jossain viestiketjussa oli juttua noista linnunluun lukituksista, nyt en vaan löytänyt sitä.

Ei se uusi linnunluun paljoa maksa vaikka sen hakisi marmoritiskiltä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.11.2013 22:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia vm-98 hydrauliikka ongelma

Pöh. Kokeilkaas vaan. Ei se linnunluu niin kova ole. Kuten sanoin, ensiapua...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/