Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 31.03.2015 18:46 

Viestit: 31
Xantia farmari diesel Hdi vm 2000

Olen lukenu tämän sivuston viestejä, mutta en kuitenkaan löytäny etsimääni.

Sitikka toimi hyvin, mutta yhtäkkiä jousituksesta tuli kivikova. Lisäksi varsinkin etupää on vielä kovempi.
Lisäksi tuntuu että keula on ajossa korkeammalla kuin pitäisi.

Korkeudensäätö toimii vaihekepin vierestä.
Tuolla oli mainintoja anturista ja muoviklipseistä.

Osaako joku sanoa tarkemmat paikat missä anturi ja klipsit on että amatöörikin löytäs ne..


face


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 31.03.2015 19:54 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Xantiassa ei mitään antureita ole. On vain etu ja takapään korkeus säätimet jotka kysyjälläkin ilmeisesti reistaavat. Tää vaatii jo niin paljon selittelyä, että laita yv ja selittelen mieluummin esim puhelimella saatikka näpyttelen tänne (saat nopeamman) vastauksen jos kiinnostaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 31.03.2015 20:12 

Viestit: 519
Paitsi jos on Hydractive 2. HDi-farkussa voi kyllä olla. Silloin vaihdekepin vieressä(?) on sport-nappi. Muuten kuulostais että pallosta kalvo puhjennut.



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 31.03.2015 20:25 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Oletuksena on vastauksessani, että kyseessä on perus xantia. Jos kyseessä on hydraktive malli on asia eri, tuo bxboy:n täsmennys on hyvä joka minulta jäi kirjoittamatta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 31.03.2015 21:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Facelift-mallissa Hydractiven nappi on kojetaulussa ;)



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 01.04.2015 01:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Oheisessa linkissä on kuvia "linnunluusta" valkoinen muovinen tappi joka tuppaa irtoilemaan. Molemmissa päissä autoa on samanlaiset (googlen kuvahakuun "xantia linnunluu" niin löytyy myös tuo alla oleva ketju.)
[url]http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6476&sid=8d78b99d2d96c2193c1c86cbd921ea0f&view=print[url][/url][/url]
Auto pukeille (ehdottomasti) tai nosturille ja alle katsomaan onko osa paikallaan. Etupäässä se on vähän hankalammassa paikassa kuin takana. Lisää löytynee tuolla linnunluu hakusanalla. Jousitus on kivikova jos se on yläasennossa.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 02.04.2015 17:05 

Viestit: 31
Kiitos vihjeistä, vika löyty.
Etupään linnunluu irti toisesta päästä.

Onko mitään toivoa saada sitä "pihalla" paikoilleen?
Nostelin ja laskin autoa, mutta aina luu oli liian lyhyt.
Vai kestääkö kovempaakin käsittelyä tuo vivusto?

face


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 02.04.2015 19:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
suraavalla kerralla voit myö kertoa kulkimen poikevasta " lentokorkeudesta " . paljon helpompi määritellä jousitusongelmia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 02.04.2015 19:22 

Viestit: 31
vaan siinä se onki, ku kuten olin kirjoittanu

" vain keula ajossa korkeammalla"..

face


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 02.04.2015 23:58 

Viestit: 474
Älä mene auton alle korkeutta säätämään ellei auto ole ajorampilla tai jossain jonka alle mahdut vaikka auto tippuisi ala-asentoon. Siinä käy tasamaalla äkkiä huonosti!

Jos saat auton vaikka nosturille, niin voit liikuttaa sen korkeussäätimen kuulaa johon linnunluu tulee kiinni vaikkapa ruuvarilla. Ei se linnunluu koskaan ole "sopiva" siihen kuulien väliin, vaan se toinen kuula liikkuu pituussuunnassa jolloin saat sen luun painettua paikoilleen. Ja samalla kun kerran kömmit sinne säätimen luokse, ota mukaan ruosteenirroitussprayta ja vaikka sprayvaseliinia ja ruiski siihen säätimen niveliin ja jousiin niitä reilusti. Ja sama kuvio takapään säätimelle. Toista rasvaus aina kun joudut/saat mennä auton alle, niin pysyy kyyti mukavana pidempään. Äläkä unohda antaa jousijumppaa (=jousitus ääriasennosta toiseen) kerran pari viikossa.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 03.04.2015 00:09 

Viestit: 5856
Paikkakunta: Lahti
Korkeussäätövivulla saa sen auton suurinpiirtein ajokorkeuteen, vähän joutuu hakemaan että jää oikeaan kohtaan ja välillä pitää korjailla korkeutta, vähän mukavampi ajella.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 07.04.2015 18:59 

Viestit: 31
Sain ohjeillani sitikan kuntoon. Kiitos!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian jousitus
ViestiLähetetty: 07.04.2015 21:41 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
"Jumppa" pitää myös jousituksen pehmeämpänä. Jousisylinterit saisivat vaihdettua lientänsä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: