Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
xantia - hammastangon suojakumin vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16656 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Pastis [ 23.11.2013 10:38 ] |
Viestin otsikko: | xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Oikeanpuoleinen vaihdettava. Riittääkö illan tunnit, vai meneekö viikonloppu? Ja hyviksi koetut neuvot tarvitsen, tietysti. |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 24.11.2013 21:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Tuon vaihdoin vaimon Santtuun tein tänä syksynä ja kyllä meinas usko loppua. Muistaakseni 6 tuntiä ähelsin kun se kumi piti venyttää ohjaustehostimen työsylinterin kiinnityspultin yli. Kuumailmapuhaltimella lämmittelin kumia ja rasvaa lisäilin että luistais. Tein myös avustavan työkalun n. metrin mittaisesta n. 15 mm putkesta, josta toisen pään lyttäsin ja porasin päähän 12 mm reiän (ei läpi asti vaan vain toiseen seinämään). Sen putken sitten sain hivutettua kumin sisään ja sen reiän tehostimen pulttiin ja putkella kampeamalla sain kumia venytettyä sen pultin yli. Oli varmaan 40. yritys kun sitten onnistui. Ja ikävä kyllä tulin hankkineeksi Motonetin tarvikekumin, joka ei sitten pysykään siellä paikoillaan nippusiteillä kun siinä ei ole sellaisia olakkeita, jotka menisivät niissä kiinnityskohdissa oleviin uriin. Loppujen lopuksi sain letkuklemmareilla haitarin pysymään paikoillaan. Tuollakin jotain kohtalon jakajia: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8280&hilit=raidetang* |
Kirjoittaja: | avbx [ 24.11.2013 22:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Hae orggiskumi, maksaa saman kuin tarvike. Itse väänsin raidetangon sisäpää irti. Ohjaustehostimen sylinteri pitää irroittaa myös. Sitten pujottaa sen kumin sieltä tehostimen pultin suunnasta. Venyttämään joutuu, mutta ihmeesti se kumi kestää. |
Kirjoittaja: | ealab [ 25.11.2013 00:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Pitäisi "kohtalonjakajia" löytyä enemmänkin. Itse sain vain tarvikekumin laitettua oikeanpuoleiseen ja pysymään vain pikaliimattuna, nyt jo toinen katsastus, siltä osin ok. |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 06.05.2014 23:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Aiheutti pientä pään raapimista tuo: ![]() Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin kyvassa näkyvä uloin kumi naputellaan irti ja sen alta löytyy irti ruuvattava mötikkä. Sitten ohjaustehostin irti ja uusi kumi paikalleen? Helppoa kuin heinän teko. ![]() Miksei siihen ole tuollaista kumia? Olis hiukan helpompaa. ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 07.05.2014 00:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Alkuperäinen kumi oli muistaakseni 25€ ja Yli-Malmi otti asennuksesta 90€. |
Kirjoittaja: | kaasu [ 09.05.2014 17:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Xantia pomppasi leimalla mm. tästä samaisesta viasta, eli oikeanpuoleinen hammastangon suojakumi oli halki. En jaksanut alkaa purkamaan hammastankoa enempää, että olisi saanut asennettua orkkiskumin paikalleen, vaikka moni sitä täälläkin on suositellut tarvikkeiden sijaan. Hain Motonetista tuotteen 17-3277 7.90€ hintainen kumi: http://motonet.fi/fi/tuote/173277/hamma ... 405-605vas Ero orkkiskumissa ja tarvikkeessa on siis, että orkkiskumi on kovempaa venymätöntä materiaalia ja tarvike on samalla ”korjaussarja” joka venyy vetämällä tuon työsylinterin pultin ohi paikalleen. Toinen ero kumeissa on, että orkkiskumissa on olakkeet reunoissa ja se pysyy niillä pelkästään paikoillaan, tarvikkeessa ei. Ihmettelin aikani miten ihmeessä tuo liukas kumi pysyy mitenkään paikallaan, sitten välähti: tarvikekumin mukana tulee ohuet 2.5mm leveät nippusiteet jotka oikein kohdistettuna hammastangon olakkeen kohdalla kiristävät kumin kyllä riittävästi paikalleen. Hetken kesti tajuta minkä takia kumin mukana tuli ohuen ohuet nipparit eikä paksumpia mutta viritellessä kiinnitysidea aukesi. Asennus itselläni meni seuraavasti: - raidetangon pää irti - hammastangon suojapeltiä tangon päältä irti, klipseillä kiinni hammastangolla, lähtee kampeamalla meisselillä. - hammastangon työsylinteri irti: alkupäässä 18mm mutteri, takapäässä taasen 2 kuusiokoloa ja iso pultti, nuo irti, että saa sylinterin pyörän puoleisen pää hivuteltua irti. - rikkinäinen kumi veitsellä pois - sen jälkeen uutta kumia vaan sovittelemaan raidetangon päästä ensin läpi ja sitten lämpöä ja rasvaa väliin ja talttapäisellä isolla meisselillä taivuttelemaan kumia työsylinterin pultin ohi. - ”korjaussarjan” mukana tulleet nippusiteet paikalleen, näiden sovittelussa meni aikaa, kohtuullisen ahtaat paikat kyseessä. - osat käänteisessä järjestyksessä kiinni. Tuo kumin venyttäminen vaatii voimaa mutta meni itselläni yllättävän helposti yli tuosta pultin tapista. Toistaiseksi on pysynyt paikallaan tuo laitos hienosti ja leimakin tuli muiden vikojen korjauksen ohella. |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 14.05.2014 23:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Harri126 kirjoitti: Jaha, kumi vaihdettu. Homma alkoi raidetangon sisäpään suojakumin irti naputtelulla. Raidetangon sisäpäätä irrottaessa, jos pihdit luistavat, on suuri apu venttilinhiontatahnasta pihtien leuoissa. Vinkki by Cikatti. ![]() |
Kirjoittaja: | jptcool [ 14.05.2014 23:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Onko tosiaan niin onnettomasti, ettei tuo tehostimenvarren kiinnitystappi ole pinnapultti, jonka sais kierrettyä pois? |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 15.05.2014 00:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
jptcool kirjoitti: Onko tosiaan niin onnettomasti, ettei tuo tehostimenvarren kiinnitystappi ole pinnapultti, jonka sais kierrettyä pois? On se, ei irtoa, yritin pariinkin kertaan. ![]() Eikä sisäpuolella tuntunut kierteitäkään. |
Kirjoittaja: | ealab [ 15.05.2014 09:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Menipä mukavasti! Itse tappelin vähän enemmän: "mul kun tuli nii hikiki" ![]() |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 15.05.2014 22:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantia - hammastangon suojakumin vaihto |
Hyvät kuvat, hienoa. Hitsi kun olisin vaimon autoon tuota vaihtaessa tajunnut tuon raidetangon sisäpään irroituslogiikan. Ähelsin nimittäin tuon kumin paikalleen raidetangon ulkopätkä paikallaan ja meinas usko loppua kumin venymiseen ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |