|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
citruuna66
|
Viestin otsikko: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 01.12.2013 19:27 |
Viestit: 7
|
|
Pari kysymystä, autona Xsara Picasso 1.8 vm2000, 1. lähteekö öljypohja irti helposti ilman esim.koneen nostamista tai muita edessä olevia osia?. 2. Miten esim halkeeman voisi korjata öljypohjasta?, en vielä tiedä onko autossa alumiini vai teräs öljypohja. KIITOS vastauksista.
|
|
|
|
 |
|
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 01.12.2013 21:14 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
citruuna66 kirjoitti: Pari kysymystä, autona Xsara Picasso 1.8 vm2000, 1. lähteekö öljypohja irti helposti ilman esim.koneen nostamista tai muita edessä olevia osia?. 2. Miten esim halkeeman voisi korjata öljypohjasta?, en vielä tiedä onko autossa alumiini vai teräs öljypohja. KIITOS vastauksista. Kemiallinen metalli vois olla kova juttu, ensin vaan todella huolellinen pesu, ettei ögeä jää pahemmin alle.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 01.12.2013 21:53 |
Viestit: 2776 Paikkakunta: Koria
|
Kysele täältä vaan suosiolla purkuosaa tilalle. Paljon varmempi ratkaisu, kuin mikää liimaus. Mikäli vaan tiedät koneen tyypin, sillä luulisi löytyvän joltakin patonkilaiselta. 
|
|
|
|
 |
|
citruuna66
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 01.12.2013 22:02 |
Viestit: 7
|
XM-Hannu kirjoitti: Kysele täältä vaan suosiolla purkuosaa tilalle. Paljon varmempi ratkaisu, kuin mikää liimaus. Mikäli vaan tiedät koneen tyypin, sillä luulisi löytyvän joltakin patonkilaiselta.  Joo, on tuolla Ostetaan osiossa ostoilmoitus jo, tuosta kemiallisesta metallista olen vähän lukenu, saattashan se toimia.
|
|
|
|
 |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 01.12.2013 22:10 |
Viestit: 2776 Paikkakunta: Koria
|
TAAS asiaa tuntematta  käsittääkseni "kemiallinen metalli" on epoksi- tai polyesterihartsia, jossa muun täyteaineen joukossa on metallihileitä lisäämässä kulutuskestävyyttä. Toimii varmasti niissä kohteissa, missä ei vaadita lujuutta. Edit. korjasin pari kirjoitusvirhettä, lukulasit taas hukassa... 
|
|
|
|
 |
|
citruuna66
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 02.12.2013 11:45 |
Viestit: 7
|
Korjausta ei nyt tarvii enää miettiä kun tuli ilmi että se on Alumiinia ja hajonnut palasiksi. 
|
|
|
|
 |
|
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 02.12.2013 20:30 |
Viestit: 204 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
|
95 Saabissa oli öljypohjan murtuma (sellainen reilun peukalonpään kokoinen palkeenkieli, painauma). Laskin öljyt pois, auto kallelleen siten että uutta öljyä ei enää suoraan tule haavaan. Vuorokauden kuluttua reilu pesu Bräckleenillä ja ympäristön hionta hiomanauhalla. Belzonalla paklaus ja jesseteippi päälle, ettei että ei kemiallinen metalli valu. Seuraavana päivänä öljyt sisään ja ajoksi. Ei oireilut sen 2-vuoden aikana kun autoa seurasin.
|
|
|
|
 |
|
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 02.12.2013 22:39 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Itse olen töissä hitsannut / hitsauttanut useita öljypohjia. Alumiinisten kanssakin pärjää, kun on aikaa. Vihje: Toinen pohja paikoilleen ja sopivasti joitain ammatillista oppilaitosta kiusaamaan. Ajan kanssa saadaan tiivis pohja. Ei aina kauhean nätti. Jos halkeama yltää tiivistepintoihin, alkaa olla jännempää 
|
|
|
|
 |
|
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 02.12.2013 22:57 |
Viestit: 204 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
|
Hitsauksen onnistuminen on varmaan materiaali (ajoneuvo) kohtainen. Aikanaan alan puoliammattilainen yritti korjata Sierrani öljypohjaa. Luopui, sanoi että meinasi palaa koko verstas. Kipinöi ja säkenöi liikaa.
|
|
|
|
 |
|
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 02.12.2013 23:28 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
|
luulisi tuohon nyt löytyvän öljypohjia ku eikö tuolla konetyypillä ole muitakin sitikoita ku picassoja vai onko jotain eroa esim.tavan xsarassa tai xantussa oleviin koneisiin?
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
|
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 03.12.2013 01:06 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Tuusula
|
Kohtuu järjetöntä hommaa hitsata ögepohjaa, sanoisin. Ostin just keväällä yhden ö-pohjan johonkin japsipaskaan Moponetistä alle 40 eurolla. Kemikaalimetallilla olen paikannut yhden valtavan (lapsen kämmenen mentävän) reiän jakopäästä (ketjuversioista) ja tuli toimiva, pysyy öölit sisällä. Mut siis kysy ihmeessä ensin mitä varaosa maksaisi, halpuus voi yllättää 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 03.12.2013 13:07 |
Viestit: 206 Paikkakunta: Nummela
|
Cikatti kirjoitti: Kohtuu järjetöntä hommaa hitsata ögepohjaa, sanoisin. Ostin just keväällä yhden ö-pohjan johonkin japsipaskaan Moponetistä alle 40 eurolla. Kemikaalimetallilla olen paikannut yhden valtavan (lapsen kämmenen mentävän) reiän jakopäästä (ketjuversioista) ja tuli toimiva, pysyy öölit sisällä. Mut siis kysy ihmeessä ensin mitä varaosa maksaisi, halpuus voi yllättää  No järkevyys riippuu mistä ö-pohja on. Satasella saa jo ammattihitsarilla kohtuu isonkin aukon umpeen ja sillä samalla satasella ei moneen oudompaan saa uutta. Näitä peruskoneiden pohjia ei taida kannattaa korjata, käytettyjä on suomi pullollaan ja uusiakin saa alle korjauskustannuksen.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä: C8 2.0 HDI, Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
|
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Öljypohjan korjaus?. Lähetetty: 03.12.2013 14:37 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Ajomies kirjoitti: Hitsauksen onnistuminen on varmaan materiaali (ajoneuvo) kohtainen. Aikanaan alan puoliammattilainen yritti korjata Sierrani öljypohjaa. Luopui, sanoi että meinasi palaa koko verstas. Kipinöi ja säkenöi liikaa. Tässä on se puoli- ja vähän enemmän-ammattimies ero. Suojakaasut ja menetelmät Siksi joskus hyviä harjoituksia oppilaitoksiin. 
|
|
|
|
 |
|
|