Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16736
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  puuparta [ 03.12.2013 16:09 ]
Viestin otsikko:  1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

Numeeriset arvot ovat tutut, mutta kun vertaileva koeajo ei ole käytännön (=kiireen) takia mahdollista, niin tuleeko tuolla pienemmällä padalla miten toimeen ? Kannattaako edes ajatella satunnaista uisteluveneen vetämistä (jos nyt unohdetaan etuvetoisen onnettomuus noissa hommissa ainakin ns. luonnon veneluiskilla) tuollaisella ja pitäiskö olla tuo kaks litrainen. Tähän asti olen vetänyt tuota noin 1 000 kilon vene/traikkuyhdistelmää kolmelitraisella suoralla kutosella varustetulla Volvolla ja sillähän liikkuu kyllä kepeästi ;)
Xantian koneiden erot käytännön ajotilanteissa eli jossain tapauksissahan saattaa jopa isommalla koneella olla pienempi kulutus kun ei tarvitse olla koko ajan nilkka suorana. Toisaalta mulla on jo ikä laskenut testosteronitasot maltillisen alas joten pullisteluun ja liikennevalokiihdyttelyyn ei ole tarvetta enää. Ja tosiaan; onhan mulla menneisyydessä monen monituista vuotta pelkästään sätkäkoneella ajoa takana vuodet ympäriinsä.

Kirjoittaja:  Jankos [ 03.12.2013 17:46 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

tehoero ei ole niin kovin merkittävä mutta kuvaamassasi käytössä isompi parempi. 2-litraisessa vahvempi kytkin ja onhan vääntökin vahvempi niin helpottaa kärryn siirtelyä.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 03.12.2013 18:35 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

N. 200 tkm tuli 1.8 vm 1996 laitoksella huristettua. Perässä oli kaikenlaista ja kyllä ne eteenpäin asfaltilla kohtuudella liikkuivat. Kytkin oli usein kovilla etenkin pakitettaessa. Tiet olivat pääosin tasaisia, eli pääsin ajamaan isolla vaihteella ja alamäet vapaalla, joten varsinaisia kestävyysongelmia ei matkalla tullut. Semmoinen mieto kahvin tuoksu tavoitti ajurin usein peruutellessa, joten huonommilla teillä/säkällä kytkimen olisi joutunut uusimaan.

Max vetopaino jarruilla on 1200 kg, joka hiukan rajoittaa paatin kokoa. Takakynkät toimivat kytkimen lisäksi sulakkeina jos koittaa viedä laittomuuksia.

Kirjoittaja:  Xari [ 03.12.2013 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

1.8 pärjää jos ei paremmasta tiedä mut kyllä tuo 2.0 ihan eritavalla kulkee eikä tarvitse kierrättää kuten 1.8

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.12.2013 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

riippuu sittä onko hyvä vanhempi 8 venttiilinen vai tuoreempi vingutin

Kirjoittaja:  puuparta [ 04.12.2013 06:50 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

Tuoreempi vingutin eli 16-venainen kiikarissa. Tosin en siis ole tuota 3-litraista Volvoakaan mihinkään hukkaamassa, mutta ajattelin varmistaa, että satunnaiset vetelyt tuolla Citikallakin onnistuisivat täältä Lohjan kupeesta tuonne Pohjois-Karjalan vesistöjen äärille. Ja joo, älkää vaan nyt tekin ala kaupata mulle tupaöljyllä kulkevaa vaihtoehtoa. En tykkää sen tökötin katkusta ja toistaiseksi on vielä ollut varaa ajella bensakoneilla se vuotuiset 50tkm :)

Kirjoittaja:  Teuski [ 04.12.2013 07:18 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

Kyllä mä vetelin 1.8 16V breakilla parhaillaan 1.8 berlinexanttua trailerilla ja ei siinä mitään ongelmia ollut, kerran vedin yhtä cortinaakin melkein 400km siivun.

Kirjoittaja:  bigbro [ 04.12.2013 14:14 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

Molemmilla koneilla varustetut Xantiat oli perheessä yhtä aikaa joten vertailemaan pääsi ja vertailtua tuli. Ei toi 1.8 mikään mopo ole, silläkin pääsee ja ehtii, mutta on se kakslitranen kuitenkin tuntuvasti väkevämpi ainakin maantienopeuksissa ja kuormaa päällä. Väännössä huomaa eron parhaiten. Bensankulutuksessa oli eroa n. 0,45 l/100 km 1.8 eduksi (ajo molemmilla autoilla oli samanlaista, eli ovat vertailukelpoiset).

Kirjoittaja:  puuparta [ 04.12.2013 23:57 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

Oukki doukki. No, niin siinä nyt sitten pääs käymään, että vannoutunut takavetovolvomies ostaa räppäsi iltapäivällä 1.8 16V farkku-Santun, sen faceliftatun. Molemmat farkkuvolvot toki jäivät edelleen talouteen, eihän kavereita nyt pois anneta tietenkään ;)
Eihän noihin Santtuihin tosiaankaan joudu omaisuuksia ostovaiheessa sijoittamaan ja varmaan tämänkin yksilön olis saanut vielä huokeamalla aikansa tinkaamalla, mutta en mä jaksa. Luulisin, että tuo hintansa haukkuu. Ehkä,,,

Osaako joku heittää tähän ketjuun lonkalta, tunnistaako jostain tyyppikilven numeroista sen, onko jakopäässä automaaginen kiristäjä vai näkeekö sen vasta purkamalla ?

Toinen tuore kysymys tuosta tasonsäädöstä. Anteeksi, että esitän tässä samassa ja väärän otsikon alla,,, Eli huomasin tämän jo kun kävin autoa katsomassa (yöpyy muuten vielä ensi yön myyjän pihalla kun ei ollut mulla kartturia mukana ja muutenkin kiireilta, että vasta nyt ehti foorumille) että kun nostaa jousituksen normiasennosta ylimpään asentoon, nousee ensin keula ja vasta sitten ahteri. Tais laskeutuakin eri asennossa. Eihän tuo mua haittaa kun vaateriin kuitenkin asettuu eikä jää pönöttämään naama kohden taivasta, kuten muistan BX:iä toisinaan parkissa nähneeni :) Mistä siis tuo epäsynkassa tapahtuva ylösnousemus ja lankeemus johtuupi ?

Kirjoittaja:  Xari [ 05.12.2013 00:07 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

Lainaa:
Mistä siis tuo epäsynkassa tapahtuva ylösnousemus ja lankeemus johtuupi ?


Kuun asennosta, ja auton asennosta suhteessa kuuhun, kuun vetovoima nostaa keulaa jos se on kuuhun päin :lol:

Oikeesti, ei sen niin väliä, kunhan nousee.

Jakopäässä pitäisi olla automaattikiristäjä, jos ei aluperin ole ollut niin hihnanvaihdossa sellainen olisi pitänyt laittaa jo ajat sitten, tai sitten ei, onhan joku voinut laittaa väärän mallisen.

Kirjoittaja:  puuparta [ 05.12.2013 00:23 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

No juu, eli auki vaan ja sittenhän tuon siis näkee. Ei varmaan kannata tässäkään tapauksessa vä noudattaa sitä 120tkm vaihtoväliä vaan vaihtaa joululomilla hihna. Ja varmuudeksi vähän muutakin. Kerrankin tulee käytettyä joulunpyhät hyödyllisesti :D

Kirjoittaja:  Xari [ 05.12.2013 18:39 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

Virallinen vaihtoväli on 100tkm vaikka huoltokirja muuta väittää.

Kirjoittaja:  puuparta [ 09.12.2013 15:54 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

Entäs sitten se kiristinrulla ? Ainahan tietty varaosamyyjät haluaa täyttä settiä myydä, mutta onko orkkisrullan kesto oikeesti mikä ? Olen kuullut Santun vesipumpustakin sellaista juttua (liekö legendaa), että alkuperäinen on hyvinkin kestävä, mutta auta armias jos sen menet "varmuuden vuoksi" vaihtamaan, niin niitä tarvikepumppuja saakin sitten olla alvariinsa vaihtamassa. Plus että niissä on ne vettä kierrättävät siivikotkin alkuperäispumppua merkittävästi pienemmät

Kirjoittaja:  kokemjne [ 09.12.2013 17:12 ]
Viestin otsikko:  Re: 1.8 ja 2.0 Xantian tehoero ?

juttuja lentää

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/