| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| XM- 2,1 TD purku ihmettelyä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16740 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 04.12.2013 00:18 ] |
| Viestin otsikko: | XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
Olen purkamassa -92 vihreää farkkua, joka on jälkeenpäin Dieselöity ja rekisteröity pakuksi. Katsastettu näköjään viimeksi Parkanossa 06/2007. Se ihmetytti, |
|
| Kirjoittaja: | Cikatti [ 04.12.2013 00:48 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
Ei ole ECUa, ei kuulu olla. Ei myöskään ole ABS eikä turpatyynyjä. Eli monta hyvää vianaiheuttajaa puuttuu. Eikö se ole hyvä asia? Muistaakseni EGR:kään ei kuulu tuohon tuon vuoden koneeseen koska jos se olis ollut siinä olisin tulpannut välittömästi |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 04.12.2013 10:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
EGR:n olemassaolo riippuu sekä iästä että alkuperäisestä myyntimaasta. Mun ekassa -91 2.1td:ssä oli ECUja vaikka muille jakaa, oli omansa niin ABS, EGR kuin Hydractive -laitteilla. Kierroslukumittarinkin sain toimimaan kun aikani painin EGR:n ECU:n kanssa, sellaisessa missä ei tuota EGR:ää ole tulee kierroslukutieto (ymmärtääkseni) suoraan vauhtipyörän anturilta mittarille... Sitten tuo edellinen, -94 2.1td Break, siitä löytyi vastaava määrä purkkeja ECU-kotelosta, johtui samaisten varusteiden olemassaolosta... Vaan entäs tämä -92 Break, alkujaan 2.0i joka on dieselöity suht uutena, sisältäen nykyään tuon mukavan 2.1td:n. Purkki josta ECUja löytyä pitäisi, sisältää vain Hydractiven ECUn. Ei ABS:ää, ei EGR:ää, liki tyhjyyttään kumisee purnukka... EGR:n olemassaolon tunnistaa heti kun konepellin avaa, muovisen imusarjan kanssa sitä ei ollut, alumiinisen kanssa kylläkin. Lisäksi tuohon alumiiniseen sarjaan tulee imuputkien keskeltä kiiltävä rosteriputki, juurikin tuolta EGR:n venttiililtä. Puskurin kun irroittaa, niin vänkärin puolelta löytyy sitten EGR:n alipainepumppu, sen toimiessa pumpun hurinan pystyy kuulemaan kun on virrat päällä mutta moottori ei käy. Ajonestoa ei tuollaisessa täysmekaanisessa Boschilaisessa ymmärtääkseni ollut, sen sai vasta sähköohjattuun Boschilaiseen joita niitäkin oli 2.1td:n kaverina. Ainakin manuaalivaihteisissa, automaatin kanssa väitti eräs Germaanialainen Citroen -korjaamon sälli olleen aina mekaanisen pumpun? |
|
| Kirjoittaja: | maddis [ 04.12.2013 10:30 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
Niin no ECU:han on Engine Control Unit ja autoissa harvemmin on yhtä useampaa moottoria muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (2CV sahara etc.). |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 04.12.2013 10:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
maddis kirjoitti: Niin no ECU:han on Engine Control Unit ja autoissa harvemmin on yhtä useampaa moottoria muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (2CV sahara etc.). Vai Electronic Computer Unit, sellainenkin termi on vastaan tullut, kun on esitetty termiä mm. ABS:n tietokonepurkille..? |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 04.12.2013 11:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
maddis kirjoitti: Niin no ECU:han on Engine Control Unit ja autoissa harvemmin on yhtä useampaa moottoria muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (2CV sahara etc.). An engine control unit (ECU), most commonly called the powertrain control module (PCM), is a type of electronic control unit that controls a series of actuators on an internal combustion engine to ensure optimal engine performance. http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_control_unit En sano että tuo Wikipedia olisi ainoa ja absoluuttisen totuuden kertova taho, mutta noin on tullut asia ymmärrettyä... Niin, eikä tuossa 2CV Saharassa ollut yhtään ECUa... |
|
| Kirjoittaja: | maddis [ 04.12.2013 11:29 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
En sanonutkaan että saharassa oli ECU vaan useampi moottori. Itse olen työnpuolesta vaan tottunut että ECU on nimenomaan ENGINE Control Unit. |
|
| Kirjoittaja: | maddis [ 04.12.2013 11:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
Jaa niin. Unohdin täysin, että onhan ainakin yhdellä merkillä moottori jossa yhdessä moottorissa on kaksi ECU:a ohjaamassa konetta ja tässä tapauksessa ECU on Engine Control Unit. Mut asiaan.. jatkakaa. |
|
| Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 04.12.2013 20:00 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
jasu kirjoitti: niin vänkärin puolelta löytyy sitten EGR:n alipainepumppu, sen toimiessa pumpun hurinan pystyy kuulemaan kun on virrat päällä mutta moottori ei käy. Niin, aina täältä oppii jotakin uutta. Ihmettelin Sivistäkääpä minua vielä sen verran, että missä tilanteessa EGR kierrättää pakokaasuja imuilman sekaan. Onko se tyhjäkäynnillä, vai hiljaa ajaessa, vaiko täyskaasulla? Tarkoitushan on varmaan vähentää typen oksidien määrää alentamalla polttoilman happipitoisuutta. Entä miten EGR liittyy katalysaattoriin, ja lambda-anturiin? Jasu, onko tuo farkku VFP-537 sinun rakentamasi? Tarkoitus on ottaa sylinterinkansi tuohon omaani kovan onnen -94 farkkuun. Pitääkö siinä periaatteessa EGR säilyttää, vai tuleeko katsastuksessa vaikeuksia jos sen jättää pois? |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 04.12.2013 20:39 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
Ei ole tullu Xm:iä rakenneltua, ellei omien kanssa askartelua lasketa. Lisäks muutamaan kavereilla olleisiin jotain pientä, mutta käyttövoimamuutoksia en ole näihin askarrellut. Bx:ien kanssa kylläkin... EGR saa tietoa yllättävän monesta paikasta, kaasuvivulta, moottorinlämmöstä, kierrosluvusta ja on vielä sellainenkin että ilmanpainettakin mitataan (ilmeisesti siten ettei EGR toimi alhaisessa ilmanpaineessa, eli esim vuoristossa ajellessa). Jostain joskus luin tuon että miten ja missä olosuhteissa EGR avataan, mutta ei päähän tarttunut se... En usko että katsastussetä osaa edes etsiä mahdollisia EGR:n palikoita, eikä varsinkaan sen toimintaa. Aika paljon puhtaampana kyllä imusarja pysyy kun jättää moisen pois pelistä... Tietääkseni sylinterikansi on aivan sama, EGR:n kanssa tai ilman. Jos sitten pitää leikkiä hauskaa peliä, nimeltä "hämää katsastusmiestä", niin laittaa alumiinisen imusarjan sen rosteriputken kanssa, jotenkin en vaan jaksa uskoa että sitä meneekö putki toisesta päästä mihinkään, jaksaisi kukaan selvittää. Omasta edellisestä oli EGR poistettu muutamalla eri tavalla, tulppa imusarjan liitännässä, alipainepumpulta sähköt poikki, pumpun kalvo halki ja pumppu jumissa, venttiiliä ohjaavassa letkussa tulppa kuten myös katkaistuna se. Vähempikin ehkä olisi riittänyt, vaan siinä vaiheessa kun tulppasin putken niin en noista muista pikkuvioista siinä ollut tietoinen... Purkki minkä löysit, on varmaankin bensaversion aktiivihiilipurkki, tankin huohotushöyryt imeskellään sen läpi imusarjaan. Ellen ihan metässä ole sen toiminnan suhteen... |
|
| Kirjoittaja: | Raatokalle [ 07.12.2013 23:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
Lainaan vähän aihetta omaan käyttööni, kun en viitsi yhden kysymyksen takia tehdä uutta aihetta. http://www.youtube.com/watch?v=Lq_Yn0rAZzs Videosta en ymmärrä yhtäkään sanaa, mutta osaisiko joku selventää mitä tuossa tehdää jousitukselle, että se muuttuu jämäkämmäksi ja ilmeisesti myös korjaantuu samalla? Oma keula nimittäin on tuollainen lutku ja täytyy sanoa että mutkissa ajaminen menee aika mielenkiintoiseksi. |
|
| Kirjoittaja: | Roplaaja [ 08.12.2013 11:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
En ymmärrä ranskaa mutta videossa näytti että attiivisolenoidin rinnalle oli kytketty lamppu josta näkyi että se oli toiminnassa ja kytkin oli luultavasti kytketty piuhoihin jotka vaihtoi jousituksen tilaa. Ukkeli näytti miten tilan muutos vaikutti auton heilumiseen. Samassa osoitteessa oli esitys jousipallojen vaihdosta aika kätevällä itsetehdyllä avaimella. Sellainen on helppo tehdä ja sopii kapeaan rakoon kun on vaan panta jota tiukataan sivussa olevalla pultilla |
|
| Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 09.12.2013 22:58 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
Saako XU-koneen ala-kumipuslaa ostaa irrallaan? Oli nimittäin aivan riekaleina. Täytyy varmaan satulakappale, siis se sama, missä on vetoakselin tukilaakerin pesä, irroittaa, ja prässillä painaa vanha holkki pois. |
|
| Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 10.12.2013 22:39 ] |
| Viestin otsikko: | Re: XM- 2,1 TD purku ihmettelyä |
XM-Hannu kirjoitti: Saako XU-koneen ala-kumipuslaa ostaa irrallaan? Oli nimittäin aivan riekaleina. Täytyy varmaan satulakappale, siis se sama, missä on vetoakselin tukilaakerin pesä, irroittaa, ja prässillä painaa vanha holkki pois. Muistaakseni tuollaisen Moponetistä laitoin omaan -93 21 td:hen. En tiedä, onko noita oikeasti ollut erikokoisia, mutta mittaus voi kannattaa: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/18-2076?ajoneuvo=89 Joskus täällä patongissa oli ohjeita sen vaihtamiseen auton allakin kierretangon avulla. Otin kuitenkin omasta irti sen satulakappaleen ja aihettakin oli koska se vanha kumi oli hakattu niin venäläistyyliin paikalleen, että prässin kanssakin oli miettimistä, miten sen vanhan irroittaa. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|