Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hditä janottaa
ViestiLähetetty: 12.12.2013 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
365 tkm ajettua 2.0 Hdi konetta alkoi janottaa. Litralla mentiin 1000 km. Tosin vesipumppu vaihdettiin hetki sitten, joten systeemissä on voinut olla vajetta ja ilmaa muuten vaan.

Nyt pitäisi aloittaa tarkistukset. Mahdollinen vuoto on niin vähäinen ettei erotu silmällä. Vesi ja öljyt näyttävät puhtaalta. Onko olemassa indikaattoripaperia tms, jolla voisi tarkistaa onko veden joukossa öljyä tai öljyn seassa vettä?



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa
ViestiLähetetty: 12.12.2013 22:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2665
Paikkakunta: Päijät-Häme
Lisääntyykö öljymäärä? Tuossakin lienee se öljy/vesi-jäähdytin siinä öljynsuodattimen jalassa joka voi ruostua puhki?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa
ViestiLähetetty: 13.12.2013 00:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
maasturisti kirjoitti:
Onko olemassa indikaattoripaperia tms, jolla voisi tarkistaa onko veden joukossa öljyä tai öljyn seassa vettä?
Yksi indikaattori jäähdytysnesteelle öljyn seassa ovat turbon laakerit, jotka muuttuvat mattaharmaiksi. Uudet laakerit kestävät jäähdytysnestettä n. 1000 km.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa
ViestiLähetetty: 13.12.2013 09:26 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
Kun moottoriöljyyn sekoittuu jäähdinnestettä, öljyssä oleva nesteensidonta aine alkaa sitomaan nestettä, jolloin öljyn väri muuttuu harmaaksi ja kun nestettä on tarpeeksi, jopa valkoiseksi. Tämän nesteensidonta aineen toiminnan voi huomata myös joskus kun on ollut pitkään kosteat kelit, öljyntäyttö korkin sisäpinnalle muodostuu pientä valkoista/harmaata härmettä, tämä ei kuitenkaan ole vaarallista. Öljyn täyttökorkin aukosta kun vilkasee sisälle, ehkä fikkarin valoa tarvitaan, niin näkee onko öljyn seassa nestettä. Toinen paikka josta asian huomaa on tietty öljytikku.



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa
ViestiLähetetty: 13.12.2013 12:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Dsharrastelija kirjoitti:
Kun moottoriöljyyn sekoittuu jäähdinnestettä, öljyssä oleva nesteensidonta aine alkaa sitomaan nestettä, jolloin öljyn väri muuttuu harmaaksi ja kun nestettä on tarpeeksi, jopa valkoiseksi. Tämän nesteensidonta aineen toiminnan voi huomata myös joskus kun on ollut pitkään kosteat kelit, öljyntäyttö korkin sisäpinnalle muodostuu pientä valkoista/harmaata härmettä, tämä ei kuitenkaan ole vaarallista. Öljyn täyttökorkin aukosta kun vilkasee sisälle, ehkä fikkarin valoa tarvitaan, niin näkee onko öljyn seassa nestettä. Toinen paikka josta asian huomaa on tietty öljytikku.


Juu, tässä ei (vielä) ole niin paljoa tapahtunut, että sitä silmällä erottaisi. *perunankeittovesi on kyllä tuttua kauraa autoilun alkuvuosilta. Myöhemminkin siihen pääsi käsiksi VW Lt D6:n kanssa. Varmuuden välttämiseksi ajattelin kuitenkin toimia siinä vaiheessa kuin vielä kansipahvin tms. vaihdolla pärjäisi. Toisaalta toi litra on mittaviivojen väli, eli jos pumppua vaihtaessa on systeemiin jäänyt ilmaa, niin sekin voisi asian selittää.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa
ViestiLähetetty: 14.12.2013 02:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5855
Paikkakunta: Tuusula
"Onko olemassa indikaattoripaperia tms, jolla voisi tarkistaa onko veden joukossa öljyä tai öljyn seassa vettä?"

Silmä on toiminut tähän asti. Yleensä jäähyvesi ei mene öljyn sekaan vaan toisin päin johtuen jo paine-eroistakin mutta jokainen mahdollisuus on tsäänssi tässäkin kohtaa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa
ViestiLähetetty: 14.12.2013 13:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Cikatti kirjoitti:
Yleensä jäähyvesi ei mene öljyn sekaan vaan toisin päin johtuen jo paine-eroistakin
Moottorin käydessä öljynpaine on suurempi, mutta lämpimän moottorin sammuttamisen jälkeen jäähdytysjärjestelmän paine säilyy kunnes moottori jäähtyy toisin kuin öljynpaine.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: