|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
jean-michel
|
Viestin otsikko: Hditä janottaa Lähetetty: 12.12.2013 22:00 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
|
365 tkm ajettua 2.0 Hdi konetta alkoi janottaa. Litralla mentiin 1000 km. Tosin vesipumppu vaihdettiin hetki sitten, joten systeemissä on voinut olla vajetta ja ilmaa muuten vaan.
Nyt pitäisi aloittaa tarkistukset. Mahdollinen vuoto on niin vähäinen ettei erotu silmällä. Vesi ja öljyt näyttävät puhtaalta. Onko olemassa indikaattoripaperia tms, jolla voisi tarkistaa onko veden joukossa öljyä tai öljyn seassa vettä?
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa Lähetetty: 12.12.2013 22:17 |
Viestit: 2665 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
|
Lisääntyykö öljymäärä? Tuossakin lienee se öljy/vesi-jäähdytin siinä öljynsuodattimen jalassa joka voi ruostua puhki?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa Lähetetty: 13.12.2013 00:15 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
maasturisti kirjoitti: Onko olemassa indikaattoripaperia tms, jolla voisi tarkistaa onko veden joukossa öljyä tai öljyn seassa vettä? Yksi indikaattori jäähdytysnesteelle öljyn seassa ovat turbon laakerit, jotka muuttuvat mattaharmaiksi. Uudet laakerit kestävät jäähdytysnestettä n. 1000 km.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
|
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa Lähetetty: 13.12.2013 09:26 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
|
Kun moottoriöljyyn sekoittuu jäähdinnestettä, öljyssä oleva nesteensidonta aine alkaa sitomaan nestettä, jolloin öljyn väri muuttuu harmaaksi ja kun nestettä on tarpeeksi, jopa valkoiseksi. Tämän nesteensidonta aineen toiminnan voi huomata myös joskus kun on ollut pitkään kosteat kelit, öljyntäyttö korkin sisäpinnalle muodostuu pientä valkoista/harmaata härmettä, tämä ei kuitenkaan ole vaarallista. Öljyn täyttökorkin aukosta kun vilkasee sisälle, ehkä fikkarin valoa tarvitaan, niin näkee onko öljyn seassa nestettä. Toinen paikka josta asian huomaa on tietty öljytikku.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
|
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa Lähetetty: 13.12.2013 12:58 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Dsharrastelija kirjoitti: Kun moottoriöljyyn sekoittuu jäähdinnestettä, öljyssä oleva nesteensidonta aine alkaa sitomaan nestettä, jolloin öljyn väri muuttuu harmaaksi ja kun nestettä on tarpeeksi, jopa valkoiseksi. Tämän nesteensidonta aineen toiminnan voi huomata myös joskus kun on ollut pitkään kosteat kelit, öljyntäyttö korkin sisäpinnalle muodostuu pientä valkoista/harmaata härmettä, tämä ei kuitenkaan ole vaarallista. Öljyn täyttökorkin aukosta kun vilkasee sisälle, ehkä fikkarin valoa tarvitaan, niin näkee onko öljyn seassa nestettä. Toinen paikka josta asian huomaa on tietty öljytikku. Juu, tässä ei (vielä) ole niin paljoa tapahtunut, että sitä silmällä erottaisi. *perunankeittovesi on kyllä tuttua kauraa autoilun alkuvuosilta. Myöhemminkin siihen pääsi käsiksi VW Lt D6:n kanssa. Varmuuden välttämiseksi ajattelin kuitenkin toimia siinä vaiheessa kuin vielä kansipahvin tms. vaihdolla pärjäisi. Toisaalta toi litra on mittaviivojen väli, eli jos pumppua vaihtaessa on systeemiin jäänyt ilmaa, niin sekin voisi asian selittää.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
|
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa Lähetetty: 14.12.2013 02:22 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Tuusula
|
|
"Onko olemassa indikaattoripaperia tms, jolla voisi tarkistaa onko veden joukossa öljyä tai öljyn seassa vettä?"
Silmä on toiminut tähän asti. Yleensä jäähyvesi ei mene öljyn sekaan vaan toisin päin johtuen jo paine-eroistakin mutta jokainen mahdollisuus on tsäänssi tässäkin kohtaa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Hditä janottaa Lähetetty: 14.12.2013 13:31 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: Yleensä jäähyvesi ei mene öljyn sekaan vaan toisin päin johtuen jo paine-eroistakin Moottorin käydessä öljynpaine on suurempi, mutta lämpimän moottorin sammuttamisen jälkeen jäähdytysjärjestelmän paine säilyy kunnes moottori jäähtyy toisin kuin öljynpaine.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
|
|