Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16892
Sivu 1/5

Kirjoittaja:  hogander [ 25.12.2013 14:57 ]
Viestin otsikko:  BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

Nykimispotilaan tulpanjohdot kipinöi. Aikaisemmat tarvikejohdot salamoi koko matkalta mukaanlukien puolan johto. Ostin tuohon tilalle bougicordin sarjan. Tilanne parani, mutta edelleen tulpanjohdon päässä ennen tulpan liitosta näkyy välillä kipinä venttiilikannen ja johdon välissä. Tämä siis kaikilla neljällä johdolla.

Itse olen ollut siinä uskossa, että jos johdot vaan on kunnossa niin ei pitäisi kipinöidä. Onko muita ajatuksia? En ole huomannut koneen käynnissä mitään heilahduksia sillä hetkellä kun tuo kipinä näkyy.

Korkeajännitepuolen kaikki osat on tuoreita. Tulppia olen kokeillut boschin ja ngk:n. Tulppien kärkivälit kunnossa. Tulppien ympärillä ei ole kosteutta. Mikä muu tähän voisi vaikuttaa?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 25.12.2013 15:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

se tulppien resistanssi. valkkaisit sellaiset tulpat joissa EI ole vastusta , siis EI sellaisia tulppia joissa on vaikkapa R merkintä

Kirjoittaja:  hogander [ 25.12.2013 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

kokemjne kirjoitti:
se tulppien resistanssi. valkkaisit sellaiset tulpat joissa EI ole vastusta , siis EI sellaisia tulppia joissa on vaikkapa R merkintä


Ei ole vastusta noissa tulpissa. Ei ngk:n eikä boschin.

Kirjoittaja:  ealab [ 25.12.2013 20:29 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

Aivan, kuin tulpanjohdot olisivat päät ilmassa, tulpitta. Kyllä silloin pari senttiä leiskauttaa. Tulpanjohdot puhtaat? Kunnolla tulpissa, katso, että johto liittimineen tulee tarpeeksi ulos hatusta, tulppaan päin. Tai ei sen tarvitse ulos tulla, kunhan ei ole liian syvällä, liitosholkki tulppaan koskettamatta. Näin voisi käydä, jos esim. tulpanjohtoja vedetään johdosta, ei hatusta.

Kirjoittaja:  tony [ 25.12.2013 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

kyllä puolan veilä vaihtaisin..

tuskin uusia johtoja vielä rikki olet saanut..

Kirjoittaja:  hogander [ 25.12.2013 22:01 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

ealab kirjoitti:
Aivan, kuin tulpanjohdot olisivat päät ilmassa, tulpitta. Kyllä silloin pari senttiä leiskauttaa. Tulpanjohdot puhtaat? Kunnolla tulpissa, katso, että johto liittimineen tulee tarpeeksi ulos hatusta, tulppaan päin. Tai ei sen tarvitse ulos tulla, kunhan ei ole liian syvällä, liitosholkki tulppaan koskettamatta. Näin voisi käydä, jos esim. tulpanjohtoja vedetään johdosta, ei hatusta.


Kyllä ne päät siellä paikallaan on. Tuntee aivan selvästi kun se liitin napsahtaa siihen tulppaan kiinni.

Kirjoittaja:  hogander [ 25.12.2013 22:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

tony kirjoitti:
kyllä puolan veilä vaihtaisin..

tuskin uusia johtoja vielä rikki olet saanut..


Puola on tuore. Ajettu korkeintaan pari tonnia.

Kirjoittaja:  xmfani [ 25.12.2013 23:06 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

Tarkista maadotus,esim akku kaapeli miinuksesta suoraan koneeseen

Kirjoittaja:  hogander [ 26.12.2013 00:33 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

xmfani kirjoitti:
Tarkista maadotus,esim akku kaapeli miinuksesta suoraan koneeseen


Tämä on jo tarkistettu silmämääräisesti ja mittaamalla.

Kirjoittaja:  ealab [ 26.12.2013 09:55 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

Puolassa tuskin vikaa, kun niin leiskuttelee. Jännitettä piisannee. Voisitko ottaa tulpat pois ja laittaa johtojen päihin, tulpat kantta vasten. Pyörität konetta, tai moottorista irti olevaa jakajaa käsin. Mitä sitten näkyisi tulpista ja johdoista.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 26.12.2013 12:50 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

Puolan ensiöpiirin napaisuus oikein ja toisiopiirin maadoitus kunnossa?

Kirjoittaja:  hogander [ 26.12.2013 16:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

Les Excentriques kirjoitti:
Puolan ensiöpiirin napaisuus oikein ja toisiopiirin maadoitus kunnossa?


Mitenkähän tuo maadotus tuossa nyt sitten menee, kun ei siihen ainakaan suoraan tule maajohtoa. Kolme johtoa. Yksi tulee virtalukolta, toinen tulee sytytysmodulilta ja kolmas lähtee kierroslukumittarille/ECUun. Neljäs johto on katkastu. Mikähän tuo on ollut? Meneekö maadoitus sitten tuon sytytysmodulin kautta?

Ja mitenköhän tuon napaisuuden saisi varmistettua? Haynesista en kuvan mukaista neljän johtimen liitintä kaavioista löytänyt.
[img]puola_liitin.png[/img]

Liitteet:
puola_liitin.png
puola_liitin.png [ 75.34 KiB | Katsottu 14781 kertaa ]

Kirjoittaja:  hogander [ 26.12.2013 16:05 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

ealab kirjoitti:
Puolassa tuskin vikaa, kun niin leiskuttelee. Jännitettä piisannee. Voisitko ottaa tulpat pois ja laittaa johtojen päihin, tulpat kantta vasten. Pyörität konetta, tai moottorista irti olevaa jakajaa käsin. Mitä sitten näkyisi tulpista ja johdoista.


Tarkistin tämän. Ihan hyvin näyttäisi tahdissa kipinöivän tuolla tulpan kärjessä. Tuo johdon ulkopuolella oleva kipinä ei päivänvalossa muutenkaan näy.

Kirjoittaja:  ealab [ 26.12.2013 23:32 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

hogander kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Puolassa tuskin vikaa, kun niin leiskuttelee. Jännitettä piisannee. Voisitko ottaa tulpat pois ja laittaa johtojen päihin, tulpat kantta vasten. Pyörität konetta, tai moottorista irti olevaa jakajaa käsin. Mitä sitten näkyisi tulpista ja johdoista.


Tarkistin tämän. Ihan hyvin näyttäisi tahdissa kipinöivän tuolla tulpan kärjessä. Tuo johdon ulkopuolella oleva kipinä ei päivänvalossa muutenkaan näy.



Olihan kaikki tulpat liitetty, ettei mikään tulpanjohdonpää ollut ilmassa. Koska silloin puolan jännite nousee tolkuttoman korkeaksi......jos ei pääse purkautumaan. Puolassa ei olekaan maadoitusta, kuin vain modulin(katkojan, katkojatransistorin kautta). Suora + avaimelta jne. Neljäs johdin voisi olla häiriökondensaattorin (2,2uF/250-400V), joka olisi tässä riisuttu. Tämän voisi todeta tutkimalla, olisiko katkaistu samaa plussaa. Tai se olisi ollut modulin +, joka olisi vedetty nyt muualta? Tässä joitain vinkkejä liittimestä: 1=varvikellolle, 2=modulille;katkoja, 3= plus, 4= kondensaattori, puolan plussasta. 3-4 siis samaa puuta.

Kirjoittaja:  hogander [ 27.12.2013 15:55 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

ealab kirjoitti:


Olihan kaikki tulpat liitetty, ettei mikään tulpanjohdonpää ollut ilmassa. Koska silloin puolan jännite nousee tolkuttoman korkeaksi......jos ei pääse purkautumaan. Puolassa ei olekaan maadoitusta, kuin vain modulin(katkojan, katkojatransistorin kautta). Suora + avaimelta jne. Neljäs johdin voisi olla häiriökondensaattorin (2,2uF/250-400V), joka olisi tässä riisuttu. Tämän voisi todeta tutkimalla, olisiko katkaistu samaa plussaa. Tai se olisi ollut modulin +, joka olisi vedetty nyt muualta? Tässä joitain vinkkejä liittimestä: 1=varvikellolle, 2=modulille;katkoja, 3= plus, 4= kondensaattori, puolan plussasta. 3-4 siis samaa puuta.


Näin se näyttäisi olevan. Ei kai näissä kärjettömissä kondensaattoria ole ollutkaan? Eli varmaankin tuosta on joskus mennyt johto sinne sytytysmodulille.

Minkälaista jännitettä tuosta kierroslukumittarin johdosta pitäisi näkyä? Nyt tuo näyttäisi olevan >12V. Eikö sen pitäisi olla koneen käyntinopeuden mukaan vaihtuva? Tuo siis mitattuna siitä puolan liittimeltä tai ruiskun nastasta 1. maata vasten.

Oli kaikki tulpat kiinni johdoissa kun testasin tuota kipinöintiä.

Kirjoittaja:  ealab [ 27.12.2013 19:10 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

En tarkoittanut katkojan konkkaa, vaan sytkän plussasta maihin olevaa. Näin on Xantiassakin, puolakannen plussasta. Samat kujeet ovat. Haynes:n mukaan konkka on, tai pitäisi olla. Miksi joskus riisuttu, konkkavian takia ehkä? Varvikellolle mennee, pitäisi mennä pulssimuotoista tasasähköä, voi olla vaihtosähköäkin, 2pulssia/varvi, mittarilla ei sitä näe, kuin jännitteen keskiarvon. Oskilloskoopilla näkisi just.

Kirjoittaja:  hogander [ 27.12.2013 20:40 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

ealab kirjoitti:
En tarkoittanut katkojan konkkaa, vaan sytkän plussasta maihin olevaa. Näin on Xantiassakin, puolakannen plussasta. Samat kujeet ovat. Haynes:n mukaan konkka on, tai pitäisi olla. Miksi joskus riisuttu, konkkavian takia ehkä? Varvikellolle mennee, pitäisi mennä pulssimuotoista tasasähköä, voi olla vaihtosähköäkin, 2pulssia/varvi, mittarilla ei sitä näe, kuin jännitteen keskiarvon. Oskilloskoopilla näkisi just.


Hmm. Luen noita kaavioita jotka on nimellä "All models from 1987". Niissä en löytänyt muuta konkkaa kuin laturin rinnalla olevan. Taasen "BX and BX14 models from october 1988" kaavioissa tuo konkka on tuolla nastassa 4. Kuinkahan kriittinen palikka tuo on jos se puuttuu?

Kirjoittaja:  ealab [ 27.12.2013 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

Se taitaakin olla ainoa versio, jossa konkkaa ei ole. Sekö autoversio Sinulla on? :) Kyllä tuo konkka vähän suodattaa plussasta niitä jännitepiikkejä, joita sytkäsysteemiin menevä virta (varsinkin puolan virta ja sen katkomiset) aiheuttaa.

Kirjoittaja:  hogander [ 28.12.2013 10:28 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

ealab kirjoitti:
Se taitaakin olla ainoa versio, jossa konkkaa ei ole. Sekö autoversio Sinulla on? :) Kyllä tuo konkka vähän suodattaa plussasta niitä jännitepiikkejä, joita sytkäsysteemiin menevä virta (varsinkin puolan virta ja sen katkomiset) aiheuttaa.


Niin no, en tiedä. Jos noista Haynesin kaavioista pitää valita jokin luettavaksi, niin se on tuo "All models from 1987" mieluumin kuin "BX and BX14 models from october 1988". Jälkimmäisessä tuo konkka on, ensimmäisessä ei. Toisaalta taasen tuo liittimen malli puoltaisi ajatusta että se siinä on ollut...Mutta ei se varmaankaan tuohon kipinöintiin vaikuta. Nykimiseen mahdollisesti.

Kirjoittaja:  hogander [ 29.12.2013 22:39 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

kokemjne kirjoitti:
se tulppien resistanssi. valkkaisit sellaiset tulpat joissa EI ole vastusta , siis EI sellaisia tulppia joissa on vaikkapa R merkintä


Pitäisi uskoa kerrasta kun sanotaan ;)

Olihan niissä boschin tulpissa vastukset kun tarkemmin syynäsi. Alkuperäiset ngk:t oli väärällä lämpöarvolla. Mahdollisesti tästä syystä oli eristeeseen tullut halkeamia. Kaiketi noista halkeamista löi läpi. No kolmansien tulppien kohdalla ymmärsin katsoa ite taulukosta oikean mallin. Tiskillä tarjosivat taas eri tulppia ja jälleen väärällä lämpööarvolla ja vastuksella. No kerroin sitten myyjälle koodin niin sain oikeat. Nyt ei iske enää kipinää venttiilikanteen.

Oikea NGK:n tulppa D6A koneeseen on BCP6ES.

Kiitoksia kaikista vastauksista. Valitettavasti auto kuitenkin nykii edelleen, eli etsintä jatkuu.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 30.12.2013 15:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

tota noin,,,,,kun en tiedä millaista nykimistä ja missä olosuhteissa sitä esiintyy. esimerkkinä vaikka hyvin kevyellä kaasulla ajellessa. , niin minä ottaisin sen kaasuläppäkytkimen töpselin irti ja kokeilisin sitten ajella kuten ennekin. tyyppi ja vuosimalli viittaa tuohon D6A koneeseen ja jetronic le3 viritykseen. eli ilmamäärämittarin kansi on alumiinia ja sisältää sen ruiskuälypään.

Kirjoittaja:  hogander [ 30.12.2013 18:49 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

Juu, kyllä kyse on D6A koneesta tuolla jetronic le3 ruiskulla. Eli kyse on tästä autosta:

viewtopic.php?f=9&t=11522

Otin haasteen ja sen kanssa nyt väännetään...Tähän asti minun toimestani läpikäyty:

Virranjakaja purettu ja kasattu + kokeiltu toista jakajaa. myös alipainesäädin testattu.
Tulpanjohdot ja tulpat vaihdettu
sytytyksen ja ruiskun johtosarjat purettu ja kasattu, sekä mitattu
Maadotukset tarkastettu
Lämpötila-anturi testattu.
Kaasuläpän asentotunnistin testattu kokeiltu myös irrottaa pistoke kokonaan
Ilmamäärämittari avattu ja säädetty uudelle liukupinnalle
Imuilman lämpötila-anturi testattu
Lisäilmaluisti putsattu ja testattu
Muutamia pieniä imuilmavuotoja tukittu
bensanpaineet mitattu
bensapaineen tasaaja testattu
Suutimet todettu ainakin naksuviksi stetoskoopilla

Edelleen nykii hienosti:) Nykii kierrosalueella 2000-3000. Satunnaisesti joskin harvoin muillakin kierroksilla. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, ettei koskaan nyi kun laittaa kaasun pohjaan. Hyvin saa kiihdytettyä 0..100 ilman yhtään nykäisyä kun käyttää reilua kaasua. Suurimmat nykäisyt tuntuu jotakuinkin samalta kuin jos katkaisee sähköt virtalukosta pieneksi hetkeksi. Esim. 1/2 sekunniksi. Pienemmät nykäisyt on lähinnä tärinää.

Itsellä on "työlistalla" enää ohjaamon puolen johtojen mittaaminen tuon ruiskun ja sytytyksen osalta. Sen jälkeen täyttyy ruveta tarkistelemaan uudestaan mitä edellinen omistaja on jo tehnyt. Eli tankin tyhjäys, seosten säädättäminen ja sytytyksen säätö. Nuo tulpanjohdot ja tulpat kävinkin jo läpi kun huomasin tuon kipinöinnin.

Eli hyviä ideoita ongelman selvittelyyn otetaan ilomielin vastaan:)

Kirjoittaja:  kokemjne [ 30.12.2013 19:06 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

eli laihalla käy , paitsi täyskaasulla. ite vaihtaisin suuttimet hieman läpäisykykyisemmiksi . eli päästäisi bensaa pikkusen enemmä samalla aikajaksolla

Kirjoittaja:  hogander [ 30.12.2013 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

kokemjne kirjoitti:
eli laihalla käy , paitsi täyskaasulla. ite vaihtaisin suuttimet hieman läpäisykykyisemmiksi . eli päästäisi bensaa pikkusen enemmä samalla aikajaksolla


Tuota olen itsekin miettinyt. Mutta miksi nimenomaan tietty kierrosalue? Lisäksi tuo seos on säädetty ihan ammattilaisten toimesta. Tuossahan on tuo potikka seoksen säätöä varten. Se kaiketi pidentää tuota aikaikkunaa kun tuo suutin on auki?

Jos tuota potikkaa kokeilisi vääntää hieman ja katsoisi miten vaikuttaa. Eka merkkaisi vaan tuon alkuperäisen paikan...

Kirjoittaja:  INikki [ 30.12.2013 21:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi

Tuo kone kyllä nykii jos seokset on laillisissa arvoissa. Itse kävin aina ennen katsastusta säädättämässä seokset kohdalleen ja katsastuksen jälkeen ruuvasin koneen käymään kunnolla.

Sivu 1/5 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/