Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16944
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  citax [ 01.01.2014 21:33 ]
Viestin otsikko:  Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero

Lähinnä kiinnostaisi tietää moottorivaihtoehtojen ero 1.4 kuutioisissa kaasutin moottoreissa, sillä omassani on pieni yksi kaasutin ja suhteellisen pirteä silläkin mutta jos ryhtyisi sitä muuntelemaan tehokkaammaksi niin tuplakaasarillisiakin on jossa ero on ilmeisesti vain imusarjassa ja kaasuttimissa.
Olisi kiva tietää kokeneiden kokemuksia kun ovat kyseisien autojen kanssa touhuneet.
Miten kovia kiihtymään ja kulkemaan, ihan oikeasti?

Kirjoittaja:  ipo [ 02.01.2014 11:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero

Kulkivat ainakin uutena todella ripeästi. Minulla oli aikoinaan uusi (ja oli meillä lopulta 12 vuotta) TRS 14 5-ov. Kulki riittävästi sillä yhdelläkin kaasarilla. Kiihtyvyys 0- 100 km/h oli luvattua ja oikeastaan nopeampikin sisäänajettuna, kun tehtaan 10,7s. Nopeutta ei koskaan kokeiltu tosissaan, mutta tämä yksilö kulki pitkälti yli 170 km/h. Lukujakin vakuuttavampi oli AX:n kyky lähteä liikkeelle. Mikäli rengas piti se oli jo kaukana, ennen kuin isommat olivat liikkeellä. Alle 800 kilon paino vaikuttaa. SE söi 90-luvun alussa kaksilitraisia aamupaloiksi- maantiellä joutui joskus näyttämään isommille miten autot oikeasti kulkee. Meillä on ollut monta Xantiaa, joista 2,0 16V pärjäsi kyllä AX:llekin, mutta paikallaan lähdössä ei. Nyt on meillä viimein sellainenkin auto joka hakkaa AX:n heti lähdössä. Siinä on tosin kolmelitrainen V6...

Kaasutin on melko tarkka säädöistään ja sitten täytyy muistaa, että moottori toimii (ainakin uutena) melko laihalla seoksella CO ei saisi olla yli yhden tyhjäkäynnillä. Rikkaalla se toimii kovilla kierroksilla hyvin, mutta nykii ja karstoittuu pienillä kierroksilla. Katalysaattoriaika pilasi nämäkin vehkeet. AX TRS oli niitä harvoja laitteita mikä kulki kovaa, mutta kulutti vähän. Maantieajossa kulutuskäyrä lähti nousuun vast1 130 km/h jälkeen. Siihen saakka pääsi alle 7 l/kulutuksella. Nyt puhutaan oikeista lasketuista lukemista, eikä ajotietokoneen oletetuista tiedoista. Keskikulutus oli ympärivuotisesti n. 6 l/100 km. Melko paljon jos vertasi samaan aikaan meillä olleen 11 TRS:n viiden litran lukuihin, mutta vähän verrattuna BX:mme (16 Van) 9 litraan.

Kirjoittaja:  citax [ 02.01.2014 17:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero

Kiitos ipo tiedoistasi! Ostin -89 ax trs:sän jolla ajettu 111000 tuhatta kilometriä ja ajaessani kotiini 450 kilometriä auto piristyi matkan aikana ja siksi rupesi kiinnostamaan enemmän tietää 1.4 moottoriversioista.

Kirjoittaja:  ipo [ 02.01.2014 18:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero

Todella vähän ajettu. Sille kannattaa tehdä perusteellinen huolto. Öljyt, suodatin, venttiiliensäätö. Tarkista myös jakohihnankunto. Kaasutin voi vaatia korjaussarjaa, mikäli se on röhjäinen päältä päin. Ryypyssä on sellainen pieni alipaineventtiili, jonka tanko ei näyttäisi vaikuttavan mihinkään. Tarkista kalvon kunto, sillä se on laite joka vetää ryyppyä pois päältä tarvittaessa ryypytysvaiheen aikana. Mikäli se ei toimi, auto tukehtuu bensaan ryyppy päällä. Tuon ikäisessä autossa olisi hyvä tutkia imusarjan tiivisteliimauksen kunto. Pienikine vuoto sotkee seosta ja heikentää käyntiominaisuusia. Tulpat ja tulpanjohdot täytyy olla kunnossa, samoin virranjakajan alipainekalvo. Jäähdyttäjän päädyssä pitäisi olla pieni pala alumiiniteippiä pakoputken/-sarjan liitosken kohdalla. Muutoin kuumuus haurastuttaa jäähdyttäjän päädyn puhki. Muutoin TU-kone on todella varma. Ai niin, yhdessä BX.ssä meni sytystysyksikkö Bosch-jakajan kupeesta. Vj:n kansi ja pyörijä kannattaa myös tarkistaa ja samalla voi katsoa ettei vj:n akselitiiviste (o-rengas) päästä öljyä jakajaan.

Kirjoittaja:  citax [ 02.01.2014 20:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero

Kun toin ax:sän kotiin, kävin syömässä ja vaihdoin sitten vaihdelaatikkoon ja moottoriin öljyt, suodatinta en vielä kun tarvii hakea se kaupasta, tapanani on ollut vaihtaa suodatin joka kerta öljyjen kanssa.
Nyt odottelen redlineltä bensan joukkoon tulevaa puhdistusainetta kun jo tilasin, vaihteistoon laitoinkin redlinen öljyjä ja moottorissa olen jo vuosia luottanut midlandin feo super diesel 10w-40 öljyyn ja ax:ssä on kyllä nuo mainitsemasi ryypyn alipaineventtiili joten tutkittavaa riittää, kiitos taasen kirjoituksestasi.

Kirjoittaja:  citax [ 02.01.2014 20:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero

Täytyy kirjoittaa toiseen kertaa kun viesti ei voi olla kovin pitkä kun kone hukkaa sen, venttiilit on aikomus säätää ja kysynkin et onko välys sama kuin ax 11 trs:ssä eli imu 0.20 ja pako 0.40 ja säädetään kylmänä?

Kirjoittaja:  Esa66 [ 02.01.2014 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero

Ja jos vielä haluat enemmän :) Niin minulla pitäisi olla Gt kansi ja kaasari, hihna, kannenpultit, kytkinsarja, tiivistesarja jne varastossa ;)

Kirjoittaja:  citax [ 02.01.2014 23:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero

Esa66 kiitos viestistä ja toki kiinnostaa, vaikkakin Gt:n kansi saattaapi olla aivan sama kun kaasari on imusarjoineen on eri, mut jos tiedät eron paremmin niin mielelläni tiedon vastaan ottaisin. sähköpostiosoitteeni on koivistoheta@gmail.com jossa voidaan keskustella hinnasta.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 02.01.2014 23:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen ax 1.4 moottorivarusteiden ero

Nokka-akseli on tiukempi, ei sitä 2sek kiihtyvyydestä oteta pois ihan kaasarin vaihdolla ;)
Kunhan joudan katselemaan nuo läpi, niin pistän viestiä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/