Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
keskustelun avaus autojen kolaritusrvallisuudesta http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16961 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | drivemegrazy [ 03.01.2014 13:20 ] |
Viestin otsikko: | keskustelun avaus autojen kolaritusrvallisuudesta |
Sattuipa silmiini tilastotietoa tai paremminkin kolaritilastojen perusteella tehtyä korjailtua tietoa eri automallien turvallisuudesta. Yllättäen C5 ja Xantia olivat kymmennen parhaan joukossa (vm 2010 ja vanhemmat autot), taisivat olla sijoilla 5 ja 6. Muistelen joskus tutkineeni ruotsalaista taulukkoa, jossa kolariturvallisuutta oli arvioitu ilmeisesti teoreettisesti (turvavarusteiden, kolaritestien ym. perusteella) ja siinä tilastossa Xantia menestyi hyvinkin heikosti. Ja tästä taas kimposi ajatus amerikkalaisten tekemään poikkitieteelliseen kolaritestiin, jossa autoja törmäytettiin osittaisessa keulatörmäyksessä niin, että autot eivät törmänneetkään esteeseen standardin mukaisesti vaan siten, että keulasta törmäsi esteeseen pienempi osa kuin normitestissä. Tuloksethan olivat joidenkin eurooppalaisten ns. turvallisten autojen osalta aika yllättävät, jossakin mm. ratti vääntyi kohti vänkäriä sillä seurauksella, että turvatyyny meni täysin ohi kuljettajasta.... Eli: onko autojen turvallisuus ihan oikeasti parantunut? Ja jos on, niin miten turvallisuutta pitäisi luotettavasti mitata? Viralliset kolaritestithän mittaavat autojen turvallisuutta luotettavasti, mutta vain standardiolosuhteissa. Ja kolari harvemmin tapahtuu juuri tietystä kulmasta ja tietyllä nopeudella. Jos autojen turvallisuutta kehitetään standardisoidun kolaritestisysteemin perusteella, voiko käydä niin, että mennään metsään tosielämän suhteen? Ja sitten toinen pieni ajatusleikki: jos olisit pieni vihreä mies ulkoavaruudesta ja tupsahtaisit suomalaisen valtatien varteen ja katselisit, kun autot kohtaavat toisiaan kuolettavalla nopeudella vain metrin, parin etäisyydellä toisistaan, niin pitäisitkö maan asukkaita uhkarohkeina vai yksinkertaisesti aivan pähkähulluina? Varsinkin, kun huomaisit, etteivät autot kulje raiteilla vaan ihan vapaasti jonkin silmämääräisesti ohjaamana? |
Kirjoittaja: | Lauri [ 03.01.2014 14:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: keskustelun avaus autojen kolaritusrvallisuudesta |
drivemegrazy kirjoitti: Eli: onko autojen turvallisuus ihan oikeasti parantunut? Jos puhutaan pelkästään passiivisesta kolariturvallisuudesta, siis siitä kun onnettomuus tapahtuu, niin vastaus on kyllä, uudet autot ovat yleensä turvallisempia kuin vanhat (siis jos verrataan saman kokoluokan autoja, esim. Ax vs C1 tai Xm vs C6). Kaikki tosielämän tilanteet, tutkimukset ja kokeet viittaavat siihen. Em. kolariturvallisuutta ei voi vertailla kuin vakioiduissa olosuhteissa. Todellisuudessa muuttujia on niin paljon, ettei mikään onnettomuus ole samanlainen. Esim. kuljettajan koko vaikuttaa turvalaitteiden toimintaan. Kahden tai useamman autot välisissä törmäyksissä yleensä massaltaan raskaampi auto jyrää kevyemmän. Myöskin osuman suunta on ratkaiseva: pahin on suoraan kyljestä tuleva laaki tai se, että jokin kappale lävistää auton lasit osuen sisällä oleviin. Euroncap:n ja muiden laitosten arvosanoja katsellessa kannattaa muistaa, etteivät ne ole autoluokkien kesken vertailukelpoisia. Esim. viiden "kolaritähden" pikkuauto ei välttämättä ole kaikissa tilanteissa "yhtä turvallinen" kuin suuri ja raskas "viiden tähden" maasturi. drivemegrazy kirjoitti: Jos autojen turvallisuutta kehitetään standardisoidun kolaritestisysteemin perusteella, voiko käydä niin, että mennään metsään tosielämän suhteen? Jokin kompromissi turvallisuuden suunnittelussakin on otettava. Kaikkiin tilanteisiin ei voi varautua, vaikka tietokonemallinnuksella nykyään voidaankin simuloida erilaisia onnettomuuksia. Aktiivisesta ja muusta autojen turvallisuudesta voidaan sitten vääntää maailman tappiin asti. |
Kirjoittaja: | Säxä77 [ 03.01.2014 14:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: keskustelun avaus autojen kolaritusrvallisuudesta |
Ainakin vakavien henkilövahinkojen määrä liikenneonnettomuuksissa on radikaalisti vähentynyt vaikka liikenteen määrä on lisääntynyt ja autojen kolarit eivät ole oleellisesti vähentyneet. |
Kirjoittaja: | itäsuomi [ 03.01.2014 16:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: keskustelun avaus autojen kolaritusrvallisuudesta |
Tässä videon lopussa ajetaan tarkoituksella kolari ja selitetään muutenkin tuota nykyautojen kolariturvallisuutta. http://www.topgear.com/uk/videos/megane-smash |
Kirjoittaja: | ealab [ 04.01.2014 10:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: keskustelun avaus autojen kolaritusrvallisuudesta |
Katsokaapa Warreteam/forum-sivuilta vastaavaa keskustelua, juttua, hienoine kuvineen. Olisiko joku muuttunut niistä ajoista. |
Kirjoittaja: | itäsuomi [ 10.01.2014 15:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: keskustelun avaus autojen kolaritusrvallisuudesta |
Iltalehdessä juttua kolariturvallisuudesta. C6:sen ovat jostain kuvaan löytäneet. Itse jutussa ei ole siitä mitään mainintaa. http://www.iltalehti.fi/autot/2014010317894483_au.shtml |
Kirjoittaja: | puuparta [ 23.01.2014 09:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: keskustelun avaus autojen kolaritusrvallisuudesta |
Olisko rapeassa ranskalaisessa sittenkin LIIAN jäykkä kori vai onko mun Santussa vakava valmistusvirhe ![]() ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |