Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

xenon valot?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16976
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  catmatti [ 04.01.2014 14:39 ]
Viestin otsikko:  xenon valot?

On kai niistä juttua, mutta mitenkä on nyt kun vettä sataa, eikä santun valot riitä, niinettäkuin pitäiskö ne laittaa näihin alkuperäisiin, muutos sarja? Onko santussa automaattiste korkeus säätäjät?

Kirjoittaja:  Harri126 [ 04.01.2014 16:07 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

catmatti kirjoitti:
Onko santussa automaattiste korkeus säätäjät?

Eikös se säätö ole siinä jousituksessa? :)
Laillisia, jos aikoo laittaa niin täytyy vaihtaa umpiot.
Ainakin suomessa on näin.

Kirjoittaja:  zX-files [ 04.01.2014 21:08 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Juu ja olihan jo kysymyskin ksenon-valoista, eikä pelkistä polttimoista, joilla valo muuttuu näyttämään sitä tulevaisuuden viimeistä toivottua kulkusuuntaa eli taivasta :lol:

Kirjoittaja:  Akaile [ 05.01.2014 00:30 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Alkuperäiselle kysyjälle vastaan, että tää on sellainen aihepiiri, joka saa täällä foorumilla useamman näkemään punaista tai oikeastaan häikäiseviä vastaantulevien valoja...Oli ne sitten tehdasasennettuja tai jälkiasennettuja Xenoneita. Tiedän jopa BX ja Xantia tapauksia, joita on katsastettu alkuperäisillä umpioilla ja Xenon polttimoilla. :shock:

Oma vinkkini on, että vaihda ihmeessä, mutta suuntaa hyvin. Umpioissa on ne kuusikolosäädöt ja niillä saa pelattua aika paljon.

Kirjoittaja:  ealab [ 05.01.2014 10:07 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Xantiankin lähi- ja kaukovalot voi säädellä erikseenkin. Lampunpitimien asentoja vähän muuttamalla. Toimii. vaikka siten, että ensin koko lyhdyllä lähivalot, sitten pitimistä kaukovalot. Jos tuo säätö ei riitä, otetaan lähivaloja ensin, sitten taas koko lyhtyä säätämällä lisää säätövaraa. Näin se toimii.
Hyvin säädettynä halogeeneilläkin näkee jotain. Xenon silti kiinnostaa.

Kirjoittaja:  zX-files [ 05.01.2014 10:57 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Noita muutospaskojakin on kovin montaa erilaista, huonoa ja erittäin huonoa. Hooneloseen ei saisi edes ajatellakaan, se nyt vaan ei onnistu hehkulangan erilaisuuden takia. Hooseiskaan on paremmat mahdollisuudet. Mutta ensinnäkin kannan pitää olla peltinen, eikä muovinen epätarkkuuskanta. Seuraavaksi tarkastetaan polttopiste kun paketti saapuu: onko sinne päinkään? Jollei, tuli kallista makulaa. Sitten se valaisimen rakenne. Jos kyse on linssillisestä eli projektorivalosta, otetaan se tavallinen ksenon-korvike. Mutta heijastinvalolle tarvitaan R-tyypin versio, jossa ksenonin lasissa on hajasäteilyä ehkäisevät varjostukset. Ja näin se on ihan niissä oikeissakin, on sekä S-tyyppi että R-tyyppi. Sitten yksi jippo lisää tuosta valaisimen rakenteesta. Se heijastinvalo on juuri se joka antaa muutenkin herkemmin hajavaloa, siksi valtaosa oikeita ksenonvalaisimia on projektorityyppiä, josta tulee teräväreunaisempi kuvio.

Kirjoittaja:  idefix [ 05.01.2014 14:58 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Xantiassani ei ole automaattisäätöä eikä muutakaan shköistä mahdollisuutta suuntauksen muutokseen. Älkää ihmeessä laittako xantioihinne mitään muuta kuin ne alunperin autoon suunnitellut h 1 polttimot. Mitkään xenonit ei sovellu xantian ajovalolasien (lue muovien) yhteyteen. Kaikki muu häikäisee vastaantuliaa todella v mäisesti Jos xantian originaalivaloteho ei riitä, on syytä epäillä kuljettajan kykyä ajella autoa pimeässä. Jopa xantiaakin paremmat ajovalot löytyy sisarmerkin peugeot autoista ja niissäkin on tyydytty käyttämään halogeenilamppuja. Onko se liikenneturvallisuutta että itse näkee tien valkoisenaan/ sinertävänä ja vastaantulioista viis, kun ne häikäistyy kaiken maailman xenon ym kaasuvaloista sekä muusta hajavaloa tuottavasta autoon soveltumattomasta lampusta.
Xenon valothan ovat juuri niitä v mäisiä sinertävää valoa tuottavia umpiot /heiastimet pilalle kuumentavia pas''''a
Nykyisin lähes joka toinen vastaantuleva auto on ns: silmäpuoli ja se toinenkin xenon on asennettu ihan miten sattuu eli takuulla tuikuttaa liian ylös häikäisten vastaantulian. Käyttöikä vs hinta halogeeniin verraten on käsittämätön.
Siis ei xenon valoa xantiaan.

Kirjoittaja:  Kami [ 05.01.2014 16:33 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Aamen ;)

Kirjoittaja:  zX-files [ 05.01.2014 17:28 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Paljon tuli taas essonbaariakin, vaikken muutossarjojen puolustaja olekaan...
Ei tuo ksenon juurikaan enempää lämpöä tuota, mutta itse polttimossa lämpö on pistemäisempi kuin halogeenissa. Mutta itse asiassa sähköä kuluu vähemmän käytössä, koska ksenon on 35 W.
Ksenoneita löytyy monella eri värisävyllä. Alkuperäinen on ksenonilla 4300 K, ja halogeeneillakin 4000 K on vielä ihan laillinen & sinisävyisissä yleinen. Muutosksenoneita saa yleisesti jopa 3000 K, joka on perushalogeenin sävyinen. Tietty teinit tykkää ylisinisestä, mutta niitä saa laittomina halogeeniversioinakin...
Hyvälaatuisen ksenon-polttimon elinikä on keskivertoautoilijalla viitisen vuotta. Kiinankura onkin sitten mitä sattuu.

Kirjoittaja:  Ajomies [ 05.01.2014 19:59 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Xantian valot kirkastuvat huomattavasti lisäämällä molemmille etuvalaisimille uuden maadoitusjohtimen, maadoituspiste esimerkiksi runkopeltiin valaisimen viereen. 1,5-2,5mm2 johdinta n.30cm. Uskomaton voi kokeilla, ja mitata voltit tai virrat ennen ja jälkeen. Sitten vielä ikivanhana konstina, jos haluaa, releet valaisimien läheisyyteen sellaisilla johtimilla että ei takuulla ahista. Vai vielä Xenonit!!

Kirjoittaja:  idefix [ 05.01.2014 20:06 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Ajomiehen kanssa samoilla linjoilla "vai vielä xenonit" näin essonbaarin vakkari jäsenenä kiellän kaikkia häpäisemästä xantiaa millään turhuuden turjakkeilla. Karvanopat soveltuivat aikoinaan corollan taustapeiliin, mutta xenonit xantiaan on kuin häpäisisi kulttuurihistoriallisesti arvokkaan taideteoksen Jossain pohjois koreassa takuulla pääsisi hengestään jo pelkästään tuomalla esiin moisen ajatuksen.

Kirjoittaja:  Lauri [ 05.01.2014 21:09 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Xantian valoja usein täällä moititaan, mutta onko kukaan ajatellut mitä eroa on uudella ja 300 000km ajetulla umpiolla? Sitä vaan, että jos niiden kuluneiden alkuperäisvalojen tilalle vaihtaisi uudet, niin miten paljon valoteho paranisi siten? Kustannuksethan olisivat samaa tasoa lisäpitkien kanssa.

Harvalla tuskin on enää "uudenveroiset" valoumpiot Xantiassa.

Ajomiehen vinkki on varmasti paras vaihtoehto, mikäli haluaa valojaan viritellä.

Kirjoittaja:  ealab [ 05.01.2014 23:47 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Ajomies kirjoitti:
Xantian valot kirkastuvat huomattavasti lisäämällä molemmille etuvalaisimille uuden maadoitusjohtimen, maadoituspiste esimerkiksi runkopeltiin valaisimen viereen. 1,5-2,5mm2 johdinta n.30cm. Uskomaton voi kokeilla, ja mitata voltit tai virrat ennen ja jälkeen. Sitten vielä ikivanhana konstina, jos haluaa, releet valaisimien läheisyyteen sellaisilla johtimilla että ei takuulla ahista. Vai vielä Xenonit!!

Jatkettuna lyhtypistokkeesta? Hyvä konsti, joka ei vielä paljon lyhennä polttimoiden polttoikää. Ja kun Xantian lamppujännitteissä on hiukan nostovaraa. Sen sijaan releistys, suora akkujännite kyllä alkaisi lyhentää polttoikiä. Jännite vaikuttaa polttoikään suhteellisesti enemmän, kuin valotehoon. Siksi mm. rautateillä 12V:n opastinlamppujen käyttöjännite on 11,5V, jolla kestää luotettavasti ja häiriöttä vuoden verran käyttöä. Näitä lamppuja ei sovi polttaa loppuun. Eikä tätä ei sovi verrata autokäyttöön, on eri (mitoitus-)asia.

Kirjoittaja:  Akaile [ 06.01.2014 11:59 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

idefix kirjoitti:
Xantiassani ei ole automaattisäätöä eikä muutakaan shköistä mahdollisuutta suuntauksen muutokseen. Älkää ihmeessä laittako xantioihinne mitään muuta kuin ne alunperin autoon suunnitellut h 1 polttimot. Mitkään xenonit ei sovellu xantian ajovalolasien (lue muovien) yhteyteen. Kaikki muu häikäisee vastaantuliaa todella v mäisesti Jos xantian originaalivaloteho ei riitä, on syytä epäillä kuljettajan kykyä ajella autoa pimeässä. Jopa xantiaakin paremmat ajovalot löytyy sisarmerkin peugeot autoista ja niissäkin on tyydytty käyttämään halogeenilamppuja. Onko se liikenneturvallisuutta että itse näkee tien valkoisenaan/ sinertävänä ja vastaantulioista viis, kun ne häikäistyy kaiken maailman xenon ym kaasuvaloista sekä muusta hajavaloa tuottavasta autoon soveltumattomasta lampusta.
Xenon valothan ovat juuri niitä v mäisiä sinertävää valoa tuottavia umpiot /heiastimet pilalle kuumentavia pas''''a
Nykyisin lähes joka toinen vastaantuleva auto on ns: silmäpuoli ja se toinenkin xenon on asennettu ihan miten sattuu eli takuulla tuikuttaa liian ylös häikäisten vastaantulian. Käyttöikä vs hinta halogeeniin verraten on käsittämätön.
Siis ei xenon valoa xantiaan.


En tiedä ykköskoppaisesta, mutta ainakin oman talouden kolmet kakkoskoppaisen umpiot ovat kaikki lasia. :lol: Heijastinpinta toki muovia, mutta lasi kyllä ihan lasia. Ja tuosta lämmöntuotosta, Xenoneilla sai pyyhkiä enemmän lumia umpioiden päältä, kun ei enää lumet sulaneet entiseen tapaan, joten tuskin sulaa heijastinpinnatkaan. Sinisävyisyydestä sen verran, että mm. H4:ää myydään "super bluena" yms. ja näitä jotkut ostavat kotteroihinsa wannabe-xenon-mielessä. "Puolivalollisista" autoista suurin osa on H1 polttimoin varustettuja, kun H1 on nimenomaan huonompi versio H4:stä: Pienempi kaasutilavuus->suurempi menekki.

Mihin tarvitaan Xantiassa sähköistä valojensäätöä? Alusta säätyy suoraan aina ja kun valojen suuntaukset on katsottu kuntoon asentaessa, ei tuohon säätöpuoleen tarvitse koskea. Tämä lakipykälä on rautajousisia varten käytännössä, kun ei byrokraatilla taju taivu vaihtoehtoisiin järjestelmiin.

Kirjoittaja:  läjjeejä [ 06.01.2014 12:59 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

kokeilkaapas tämmöstä ihan pirruuttaan
-otetaan 1kpl pilipaliteeman valonvahvistinsarja a19€
-sitten otetaan niitä h1 100w
-asennetaan paikoilleen valot suunnataan
-pientä tuunausta joutuu tekemään
-mutta lopputulos on että näkee mutta oikein suunnatuilla ei vastaan tulijat vilkuttele
-valot pois päältä kun auto parkissa lämpiää sen verran polttimotila pieni
-halvempi xsenon sarjaa

Kirjoittaja:  zX-files [ 06.01.2014 16:41 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Akaile kirjoitti:
Alusta säätyy suoraan aina ja kun valojen suuntaukset on katsottu kuntoon asentaessa, ei tuohon säätöpuoleen tarvitse koskea. Tämä lakipykälä on rautajousisia varten käytännössä, kun ei byrokraatilla taju taivu vaihtoehtoisiin järjestelmiin.


Ei ole tällä kertaa viskaali mokannut, kyllä ne automaattisella maavaransäädöllä olevat, tai muuten tasonsa riittävän tasaisena pysyvät, on suljettu pois automaattisuuntausvaatimuksesta.

Ja tommoset vajaa 40 € maksaa H1R muutossarjat eli ei nuo toisetkaan e-hyväksymättömät halpoja ole.

Kirjoittaja:  Teuski [ 06.01.2014 17:02 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

zX-files kirjoitti:
Ei ole tällä kertaa viskaali mokannut, kyllä ne automaattisella maavaransäädöllä olevat, tai muuten tasonsa riittävän tasaisena pysyvät, on suljettu pois

Mä olen ollut siinä käsityksessä että automaattisäätö pitää olla xenonien kanssa aina, toisin kuin käsisäätö jonka voi korvata "riittävän jäykäksi todetulla alustalla"

Kirjoittaja:  Ajomies [ 06.01.2014 20:01 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Ei ealab mistään pistokkeesta ylimääräistä johdinta, ei. Rengas tai haara-abiko jonkun valaisimen runossa olevan hävittömän pienen ruuvin kannan alle. Ei jää minkään rimpulaliittimen ylimenovastuksia. Tulojohtimet ovat lamppukohtaisia, paluujohtimena on ainoastaan se yhteinen 0,5mm2 piuha. Mittaappa siitä alkuperäisestä - johtimesta virta kun pitkät, puolet ja parkkivalo on päällä, tee muutos ja mittaa uudestaan summavirta.

Kirjoittaja:  idefix [ 06.01.2014 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Akaile kirjoitti:

En tiedä ykköskoppaisesta, mutta ainakin oman talouden kolmet kakkoskoppaisen umpiot ovat kaikki lasia. :lol: Heijastinpinta toki muovia, mutta lasi kyllä ihan lasia. Ja tuosta lämmöntuotosta, Xenoneilla sai pyyhkiä enemmän lumia umpioiden päältä, kun ei enää lumet sulaneet entiseen tapaan, joten tuskin sulaa heijastinpinnatkaan. Sinisävyisyydestä sen verran, että mm. H4:ää myydään "super bluena" yms. ja näitä jotkut ostavat kotteroihinsa wannabe-xenon-mielessä. "Puolivalollisista" autoista suurin osa on H1 polttimoin varustettuja, kun H1 on nimenomaan huonompi versio H4:stä: Pienempi kaasutilavuus->suurempi menekki.

Mihin tarvitaan Xantiassa sähköistä valojensäätöä? Alusta säätyy suoraan aina ja kun valojen suuntaukset on katsottu kuntoon asentaessa, ei tuohon säätöpuoleen tarvitse koskea. Tämä lakipykälä on rautajousisia varten käytännössä, kun ei byrokraatilla taju taivu vaihtoehtoisiin järjestelmiin.


Muistaakseni motonetissä myynnissä olevissa umpioissa on muoviset "lasit" omissani myös on aitoa lasia uudemmassa mallissa. tallin nurkissa toki mielestäni löytyy vanhempia muovisia lyhtyjä. Lienevät myös joitain kiinan ihmeitä. Joten ei aina kannata ihan reagoida "painettuun sanaan " Itse en ikinä ole kaivannut xantiaan sähkösäätöä valoihin, mulle on riittänyt että niille polttimoille tulee sähkö ja ajovalot ovat laillisessa suuntauksessa. Nykyisessä ajoautossani (xantia) on takuulla parempi valoteho kuin monissa uusissa automalleissa vaikka niissä onkin xenonia keula täynnä. Tuo juttu, että silmäpuolista suurin osa olisi h 1 polttimoilla varustettuja on silkkaa provokaatiota. Taitaa listassa olla ykkösenä nuo xenonit h3 h7 ym ym polttimot. Vaikka esim, teoriassa saadaan h 1 polttimolle lyhempi käyttöikä, mikä sekään ei välttämättä ole totuus, niin mieluummin ostan useammin parin euron h ykkösen saatikka parinkympin muun polttimon, joka useinkin vielä asennetaan päin takapuolta., koska ei malteta maksaa verstaalle siitä vaihtotyöstä. Tai vaihtotyö on niin hankala ettei sitä halua itse suorittaa.

Eräs huomiotta jäänyt seikka on, että noilla xenon sun muilla polttimoilla esim ero puolivaloista pitkiin ajovaloihin on häilyvän pieni verrattuna halogeeneihin. Ei välttämättä edes, kokematon kuljettaja huomaa onko valot vaihtuneet vai ei. Se että onko halogeenivalo ominaisuuksiltaan paras on jo ikuisuus kysymys. Pimeällä onkin tärkeää ne muutamat sadasosasekunnit kohtaamistilanteen jälkeen, kun kytketään kaukovalot jälleen päälle, on tärkeää ja myös turvallista että valojen ero on selkeä, jolloin silmä reagoi nopeammin kauempana olevaan tiealueeseen. Xenon ym polttimoilla tätä selkeää rajaa ei oikein enään ole, räpsäytät vain valoviikseä ja auton etupuoli vain hieman muuttuu enemmä sinertäväksi. Vastaantuliat toki kyllä näkee että on laitettu pitkät päälle, se hajavalon määrä on melkoinen ja aiheuttaa ongelmaa ihan terveellekin silmälle saatika sitten esim ikänäköiselle tms kuljettajalle.

Kirjoittaja:  jarkki86 [ 06.01.2014 21:58 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Releistys/lisämaadoitus ja esim osram nightbreakerit polttimoiksi. Ovat kirkkaammat kuin 100w poltin eivätkä polta umpioita. Kokemusta on.

Xenoneilla saa taatusti lisää valoa mutta kannattaa suunnata valot kunnolla vaikkei vastaantulijoista välittäisikään, antavat sen verran hajavaloa.

Värisävythän näissä menevät 3000k->keltaisempi, 4300-5000 melko valkoinen(paras) ja 6000 ylöspäin siniset.

Edit: unohtui mainita xenonien hitaampi syttyvyys, kylmänä useamman sekunnin luokkaa, lämpimänä lähes välitön. Riippuu paljolti valmistajasta ja ballastista.

Kirjoittaja:  Akaile [ 07.01.2014 01:00 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

idefix kirjoitti:

Eräs huomiotta jäänyt seikka on, että noilla xenon sun muilla polttimoilla esim ero puolivaloista pitkiin ajovaloihin on häilyvän pieni verrattuna halogeeneihin. Ei välttämättä edes, kokematon kuljettaja huomaa onko valot vaihtuneet vai ei. Se että onko halogeenivalo ominaisuuksiltaan paras on jo ikuisuus kysymys. Pimeällä onkin tärkeää ne muutamat sadasosasekunnit kohtaamistilanteen jälkeen, kun kytketään kaukovalot jälleen päälle, on tärkeää ja myös turvallista että valojen ero on selkeä, jolloin silmä reagoi nopeammin kauempana olevaan tiealueeseen. Xenon ym polttimoilla tätä selkeää rajaa ei oikein enään ole, räpsäytät vain valoviikseä ja auton etupuoli vain hieman muuttuu enemmä sinertäväksi. Vastaantuliat toki kyllä näkee että on laitettu pitkät päälle, se hajavalon määrä on melkoinen ja aiheuttaa ongelmaa ihan terveellekin silmälle saatika sitten esim ikänäköiselle tms kuljettajalle.


:lol: Jos mulla oli H1 kestävyydessä provoa niin on kyllä tuossakin tekstin pätkässä... Väitän, ettet ole ajanut yhdelläkään xenon valollisella autolla, jos et huomaa lyhyiden ja pitkien eroa?

Totta on se, että xenon lämpiää hetken ennenkö alkaa valaisemaan kunnolla, mutta sen jälkeen ovat kyllä nopeat vaihtojen välillä, jolloin saavutetaan sitä peräänkuulutettua ajoturvallisuutta.

Tämä on mielestäni hyvin samankaltainen keskustelu kuin vuotuinen kitkat vastaan nastat, jossa kärkkäimmin mielipiteitä esittävät henkilöt, jotka eivät koskaan ole ajaneet kitkoilla metriäkään :D

Kirjoittaja:  Cikatti [ 07.01.2014 01:37 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

läjjeejä kirjoitti:
kokeilkaapas tämmöstä ihan pirruuttaan
-otetaan 1kpl pilipaliteeman valonvahvistinsarja a19€
-sitten otetaan niitä h1 100w
-asennetaan paikoilleen valot suunnataan
-pientä tuunausta joutuu tekemään
-mutta lopputulos on että näkee mutta oikein suunnatuilla ei vastaan tulijat vilkuttele
-valot pois päältä kun auto parkissa lämpiää sen verran polttimotila pieni
-halvempi xsenon sarjaa


Tällä olen mennyt 14 vuotta katsastuksen läpi ja aina kun mahd niin päivällä ajetaan vain päivävaloledeillä. Suurin osa itse viritetyistä xenoneista sattuu silmään tuolla pimeessä. Liikaa tulee hajavalo niistä. Totesin sen taas tuossa matkalla Porin kupeeseen pari pvää sitten. Eipä ole vaarana umpioiden poltto mustaksi kun päivät ajaa LEDdeillä.

Mikään sumari ei satu silmään niin kuin nuo säälittävät xenonit.

Kirjoittaja:  Akaile [ 07.01.2014 08:46 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Cikatti kirjoitti:
Mikään sumari ei satu silmään niin kuin nuo säälittävät xenonit.


Nyt kun kaikilla on jonkinlainen kännykkäkamera niin ottakaapa kuvia tienpäällä näistä jälkiasennetuista xenoneista. Analysoidaan sitten yhdessä, missä on tehdasasennetut ja missä jälkiasennetut xenonit :lol:

Kirjoittaja:  ealab [ 07.01.2014 09:08 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

Ajomies kirjoitti:
Ei ealab mistään pistokkeesta ylimääräistä johdinta, ei. Rengas tai haara-abiko jonkun valaisimen runossa olevan hävittömän pienen ruuvin kannan alle. Ei jää minkään rimpulaliittimen ylimenovastuksia. Tulojohtimet ovat lamppukohtaisia, paluujohtimena on ainoastaan se yhteinen 0,5mm2 piuha. Mittaappa siitä alkuperäisestä - johtimesta virta kun pitkät, puolet ja parkkivalo on päällä, tee muutos ja mittaa uudestaan summavirta.


Juu, kyllä tiedän näiden jännitehäviöt. Siksi polttimotkin kestävät hyvin!. Lamppuvirrat ja -jännitteet vähän kasvaa, jos johdinpoikkipintoja lisätään (johdinvastus/-häviöt pienenee). En ajatellutkaan rimpuloita. Kyse olisi paluu-/maadoitusjohtimien pituuksista, miten pitkät ovat nuo lyhdyn ulkopuoleiset johtimet. Toki lyhdyn sisällä, myös pistokkeessa ei välttämättä ole hyviä liitoksia. Suurimmat häviöt ovat akun +-navan polttimoiden väleillä.

Kirjoittaja:  zX-files [ 07.01.2014 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: xenon valot?

idefix kirjoitti:
Tuo juttu, että silmäpuolista suurin osa olisi h 1 polttimoilla varustettuja on silkkaa provokaatiota. Taitaa listassa olla ykkösenä nuo xenonit h3 h7 ym ym polttimot. Vaikka esim, teoriassa saadaan h 1 polttimolle lyhempi käyttöikä, mikä sekään ei välttämättä ole totuus, niin mieluummin ostan useammin parin euron h ykkösen saatikka parinkympin muun polttimon, joka useinkin vielä asennetaan päin takapuolta., koska ei malteta maksaa verstaalle siitä vaihtotyöstä.

H1 on kyllä kestävä, mutta erittäin epätarkka johtuen pitkästä jalkaosastaan. H7 kehitettiin nimenomaan siksi, että saadaan tarkempi kanta ja langan paikka. Samalla polttimosta tuli lyhyt, joka sitten seurauksena johti valaisimien koon pienenemiseen, ja sitä kautta polttimon lyhyempään elinikään voimakkaamman lämpenemisen vuoksi. H3 on erittäin harvinainen ajovaloissa, se on lähes pelkästään lisävalokäytössä. Mutta tuo ksenonien muka lyhyempi käyttöikä on nyt sitten ihan silkkaa potaskaa.

idefix kirjoitti:
Eräs huomiotta jäänyt seikka on, että noilla xenon sun muilla polttimoilla esim ero puolivaloista pitkiin ajovaloihin on häilyvän pieni verrattuna halogeeneihin. Ei välttämättä edes, kokematon kuljettaja huomaa onko valot vaihtuneet vai ei. Se että onko halogeenivalo ominaisuuksiltaan paras on jo ikuisuus kysymys. Pimeällä onkin tärkeää ne muutamat sadasosasekunnit kohtaamistilanteen jälkeen, kun kytketään kaukovalot jälleen päälle, on tärkeää ja myös turvallista että valojen ero on selkeä, jolloin silmä reagoi nopeammin kauempana olevaan tiealueeseen. Xenon ym polttimoilla tätä selkeää rajaa ei oikein enään ole, räpsäytät vain valoviikseä ja auton etupuoli vain hieman muuttuu enemmä sinertäväksi. Vastaantuliat toki kyllä näkee että on laitettu pitkät päälle, se hajavalon määrä on melkoinen ja aiheuttaa ongelmaa ihan terveellekin silmälle saatika sitten esim ikänäköiselle tms kuljettajalle.

Huhheijaa taas tuota tuubaa...
Ensinnäkin kaukovaloilla on erilainen kuvio kuin lähivaloilla. Lähivaloilla kuvio on rajattu korkeussuunnassa, ja osuu auton eteen. Kaukovaloilla valoa on nimen omaan kauemmas, ja koska ei tarvitse huolehtia vastaantulijoista, on valoa myös korkeammalla. Kaksoisksenoneilla se valon määrä eli lumeneita tiellä joko lyhyillä auton edessä tai pitkillä kaukana muuttuu oleellisesti. Autotehtaan nuukuudessaan aiheuttamassa säästömallissa eli lähivaloissa ksenonit, mutta pitkissä vain halogeenit, onkin sitten huonompi tilanne. Koska halogeenista tulee vähemmän lumeneita, niin lähivalojen kirkkauteen tottunut silmämme ei pysy perässä.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/