Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Moottorin sisäpesu
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17018
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Cikatti [ 09.01.2014 12:36 ]
Viestin otsikko:  Moottorin sisäpesu

DS Jekkerin Forte keskustelusta tuli mieleen koittaa tuttuun kaverin rolisevaan moottoriin pesua. Ei Fortella vaan ihan samalla kamalla eli kerosiinilla.
Tunnen kyseisen ECO TEC pdan kun olen autellut kaverille öljyjen vaihdossa ja aina se on öljyn vaihdon jälkeenkin käynyt kuin vanha taksimersu.

Lorotin vanhaa öljyjä pois ja lisäsin kerosiina 1.5 litraa ja sitten 8 min käyttö 1500 rpm ja sammutus, 5 min lepoa ja taas 8 min käyttöä.
Uudet ölpät ja ajoa 3 km odotus yön yli ja käynnistys. Jopa käynnistyksen aikainen rolina puuttui tällä kertaa. Pesu auttoi valtavasti eli siis kerosiini pehmensi ne olemattomat karstajäämät hydraulisita venttiilinostimista helposti.

Tallensin videolle käynnistyksiä ja niistä kuulee parannuksen selkeästi. Laitan esille jahka ehdin lataamaan ne nettiin.

Kirjoittaja:  black_van [ 09.01.2014 13:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Aika ohkaseksi menee öljyt jos 1.5l kerosiinia käyttää. Itse en uskaltaisi moista tehdä. Tosin olen käyttänyt ihan kaupasta saatavia sisäpesuaineita jotka maksaa sen vitosen ja tilavuus on se 250-500ml. Hyvin on pelanneet

Kirjoittaja:  Cikatti [ 09.01.2014 14:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Arvasin että ekassa vastineessa sanotaan "liian ohutta"

Sillä ei ole mitään tekemistä koneen kulumisen kannalta vaan tuloksen ja konetta kierrätetään vain noin 1500 rpm ja kovin pienen ajan. Paljon pahempaa tuhoa syntyy kun kone startataan vanhoilla öljyillä ilman lohkista -25:ssä (vastaa 700 km ajoa kulumiseltaan). Tätä puhdistusmenetelmää käytetään paljon mutta sihen liittyy turhia pelkoja.

Kuvasin ennen ja jälkeen ja jopa huonosta äänenlaadusta kuulee parannuksen ja mm startin jälkeinen valtava rolahdus joka kuuluu ekassa pätkässä katosi kokonaan pesun jälkeen. Tässä moottorissa on aina ollut karsea venttilien rolahdus pari sek startin jälkeen. Ja tietty koska hydetiehyet ovat tukossa ja virtaus alkaa hitaasti.

Nyt pitää muistaa että esim paljon tiukempivälityksinen hydraulipumppukin kestää pesut pitkilä ajopätkillä ja pumppu on ihan eri välyksinen kuin moottori, se on todella tiukka. Mun seos oli 3 litraa öljyä ja 1,5 kerosiinia. Tulos on varsinkin livenä kuultuna todella hämmentävä.

http://s638.photobucket.com/user/CIkatt ... c.mp4.html

Kirjoittaja:  zX-files [ 09.01.2014 15:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Roiskevoideltuun ryssäpyörään laitoin ensin öljyn sekaan puolikkaan dieseliä sekaan, ja käyttelin lämpimäksi. Sitten musta coctaili ulos, ja sisään pelkkää dieseliä. Käymään tyhjäkäyntiä taas muutamaksi minuutiksi, ja tämä tehopesu pois. Sen jälkeen pyhinä tuli ajeltua muutama kymmenen kilsaa, ja öljy tikussa on silti aivan kuin uutta kirkkaudeltaan.

Kirjoittaja:  Janne L [ 09.01.2014 20:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Biltemasta saa moottorinhuuhteluöljyä valmiina, toimii!

Kirjoittaja:  svc [ 09.01.2014 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Cikatti kirjoitti:
...Ei Fortella vaan ihan samalla kamalla eli kerosiinilla.
Mistä saa kerosiinia, joka myös petrolina tunnetaan? Moottoripetrolia ei ole saanut aikoihin ja nykyiset valopetrolit ovat nykyään ihan eri tavaraa. :?: :?:
Sinulla tosin taitaa olla pääsy lentopetrolin lähteelle? ;)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 10.01.2014 08:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Ei se ole se issue et pitäs olla kerosiinia... Ennen jopa grillin sytysnesteet oli samaa. Voi käyttää yhtälailla dieseliä tai löpöä. Nuo kaupan valmiit 3 dl purkit ovat vain sitä varten ettei jengi rikkoisi moottoreitaan ;-)

Kirjoittaja:  Akaile [ 11.01.2014 22:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Tää on ihan ihailtavaa tutkivaa patonkia :lol: Yhden Forte-käsittelyn tulokset vierestä todenneena voin uskoa Cikatin sanoissa olevan perää. Koneiden sisältä löytyy useita sellaisia kohtia,joista schaibala ei poistu normaalin öljyn ja suodattimenvaihdon yhteydessä.

Löpöä olen yleensä käyttänyt vaihteistoremonttien yhteydessä porakoneen avulla pyörittäen, ja on se uskomatonta kuinka monet tilkat tulee likaisina ulos, vaikka mielestään kasaustyöskentely on ollut puhdastilalabramaista :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 12.01.2014 00:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Sinänsä hupaa on ollut tutkia näitä muita kokeiluita eri foorumeissa. Moni on jopa pyörittänyt isoa määrää löpö automaageissa niin että etupyörät ovat ilmassa. Ihan varmasti tulee hyvä mutta on se hemmetin vaikea saada sieltä "turbaanista" pois sillä se vaatii melko monta aitoa öljynvaihtoa jotta kama tulee kokonaan ulos. Olis kiva koittaa johonkin toivottomaan halpaan romuaskiin tuota joka tietty olis toimivassa autossa kiinni.

Mä kävin piruuttani kuuntelemassa tuossa lähinaapurissa kyseistä Agilaa EcoTec 1.2:sta ja kyllä, kuulosti jopa entisestään paremmalta. Hydrauliventtiilit ovat pirullinen paikka ja varsin mitään long life vaihtovälejä ei kannata ajatellakkaan.

No, toinen hyvä esimerkki. Eräs parikymmentä vuotias avo Golf kävi luonani ja omistaja oli juuri huuhdellut moottoria käyttäen löpöllä koska venttiilit naputtivat. Se vekotin naputti vielä tullessa mun tallille mutta sammutuksen jälkeen uudelleen käynnistys oli ihan toista. Karsta oli lionnut pois venttiilinsäätimestä ja mokona kävikin tosi nätisti ja pehmeästi.

Kirjoittaja:  maddis [ 12.01.2014 21:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Löpön saa sieltä turbaanista 'helposti' pois silleen, että öljynjäähdyttäjän tuloletku kanisteriin ja paluuletkuun syöttää uutta öljyä. Riippuu toki hieman onko se jatkuvakierto vaiko termostaattiohjattu.

Kirjoittaja:  Teuski [ 13.06.2014 20:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin sisäpesu

Emännän femmaan tuli tehtyä tämän ohjeen mukaan huuhtelu. Nyt odottaa aamuista starttia uusilla öljyillä...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/