|
Kirjoittaja |
Viesti |
ironchef
|
Viestin otsikko: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 09.05.2009 19:19 |
Viestit: 16
|
Missähän mahtaa olla vika kun n.3 viikon aikana Xantia Breakin vm-99 ohjaus on temppuillut ihmeellisesti?Ohjaus on jäykkä ja nykivä eikä palauta renkaita suoraan,tämän 3viikon aikana ohjaus on toiminut normaalisti ehkä vain noin kolmena päivänä.Mistähän tuota vikaa osaisi alkaa etsiä?
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 10.05.2009 08:52 |
|
Miksi tätä samaa asiaa pitää kysyä sekä yleistä- että tekniikkapuolella? Ei sitä nyt tunnin välein tarvitse uudestaan kysyä, jos ei siihen mennessä ole tullut vastausta. 
|
|
|
|
 |
ironchef
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 10.05.2009 10:33 |
Viestit: 16
|
Sori!tää kysymys oli tarkoitettu tänne tekniikkapuolelle ,mutta laitoin sen ensin vahingossa tuolle "yleistä"sivulle enkä osnnut sitä sieltä poistaa. 
|
|
|
|
 |
masabx
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 13.05.2009 00:17 |
Viestit: 11
|
noissa vikaa ollut ohjausakselin alemmassa ristinivelessä
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 15.05.2009 10:21 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Itselläni on samaa vikaa siten, että se poistuu muutaman kilometrin ajon jälkeen. Myös jousitus on alkumetreillä outo, ihan kuin takapyöristä toinen olisi ilmassa. Joskus se muuten on aamulla ollutkin sen verran ylhäällä, että rengasta saattoi pyörittää varpaalla. Vuosikymmen sitten bx:n ohjaus oireili samoin, ja hydrauliikan huuhtelu paransi vian kertaheitolla n. 2 km ajon jälkeen! Nyt ei ole apua ollut, vaikka olen huuuuuuhdellutkin pitkään ja hartaasti. Ohjausakselin ristikkonivel on vaikeasti voideltavissa, minulla kun on moottori mallia 24 soupapes, eli konehuoneessa ahistaa jo pelkkä katseleminen. 
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
Vehvis
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 11:24 |
Viestit: 309 Paikkakunta: Konnevesi
|
Nyt ilmeni minunkin Xantiassani ohjauksen jäykistelyä. Ohjaus ei palauta ja jäpittää vastaan käännettäessä. Tuntuma ratin välityksellä on sellainen että ohjaustehostin jumittaisi. LHM: t on vaihdettu ajallaan. Aiemmassa Xantiassani oli ongelma tuon ristikkonivelen kanssa, mutta jotenkin nyt tuntuu että vika ilmenee hieman eri tavalla. Potilas on siis -00 Xantia Hdi. Mistäs lähdettäisiin etsimään vikaa? Vai vienkö ammattimiehelle suoraan?
Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 11:59 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Jos LHM on vaihdettu ja suodattimet putsattu alle 50 000 km sitten, kannattaa ekana tutkia kuitenkin se ristikkonivel. Koskas hydesysteemi on viimeksi puhdistettu ihan kliinerillä?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 12:32 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Sitä ristikkoniveltä saattaa sitten joutua aika kauan rasvaamaan, ennen kuin tuntuma muuttuu. Omassa sai ruikkia rasvaa niin maan perkeleesti, ennen kuin nivel alkoi taas liikkumaan herkästi.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 12:33 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuolla on juttua menetelmästä kuinka takerteleva ohj.aks . ristikko herätellään ilman vaihtoo, paras konsti on kupillinen mitä tahansa ohkasta öljyä vaikka pienessä kupissa ja perinteinen pullasuti . toinen systeemi on ohut aerosoliöljy . noita kun roiskii siihen ristikkoon ja kääntelee ratista samalla , niin herkistyy kummasti. sen peltisuojan voi nakata parhaaksi katsomaansa paikkaan .
|
|
|
|
 |
Vehvis
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 12:39 |
Viestit: 309 Paikkakunta: Konnevesi
|
En tiedä koska on kliinerit käytetty järjestelmässä. Nämä hydepuolen huollot on mulle tehnyt Storckin Jouko. Kuuluuko se puhdistus muuten normaaliin huolto-ohjelmaan, vai onko se vaan niin että fiksut tekee sen säännöllisesti/tarvittaessa ja tavallisen tallaajan Sitikkaan sitä ei tehdä koskaan?
Rouva lähti äsken ajelemaan, ja soitti että muutaman kilometrin ajon jälkeen ohjaus vertyy lähes normaaliksi. Kertooko tämä sitten juurikin siitä kliinerin tarpeesta?
Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 13:09 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Ei välttämättä. Minullakin ristikon takkuaminen oli ajoittaista, ennen kuin jämähti tosissaan.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 13:29 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
kokemjne kirjoitti: ristikko herätellään ilman vaihtoo, paras konsti on kupillinen mitä tahansa ohkasta öljyä vaikka pienessä kupissa ja perinteinen pullasuti . toinen systeemi on ohut aerosoliöljy . noita kun roiskii siihen ristikkoon ja kääntelee ratista samalla , niin herkistyy kummasti. sen peltisuojan voi nakata parhaaksi katsomaansa paikkaan . Sitä öljyä saa tosiaan ajaa sinne aika reilusti, sillä nivelessä on kumitiivisteet laakerikuppien suojana. Jos ne kumitiivisteet ovat rikki, niin öljyäminen on vain ensiapua. Nivel on jo rikki kun sen neulalaakerit takertelevat. Itse ainakin tykkään korjata ohjauslaitteista vialliset osat aika nopealla aikataululla. Se peltisuojan tarkoitus on muuten suojata niitä laakerikuppien kumitiivisteitä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 13:30 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuossa vuosimallissa tehostin on eripiirissä kuin muu hydrauliikka. ei se kliineri haittaakaan tee, mutta tuossa tehostinsysteemissä sen vaikutus on pieni. joten keskity nyt siihen ristikkoniveleen.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 13:34 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
miltä ne suojaa ? kun se on vain yläpuolella. sikäli oot oikeessa ,että sen ristikon vaihto on paras ratkaisu kun vanhat rasvajämät ovat jo kuivuneet ja kosteus ja vesi alkaa ruostuttaa paikkoja. ja on varmaa ettei ne holkkien kumihuulet ole enää muutenkaan tiiviitä . se öljyäminen sentään helpottaa tilannetta ,mutta aikanaan se ristikko on vaihdettava. viimeistään kun siihen tulee tunnistettava välys.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 13:38 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
kokemjne kirjoitti: tuossa vuosimallissa tehostin on eripiirissä kuin muu hydrauliikka. ei se kliineri haittaakaan tee, mutta tuossa tehostinsysteemissä sen vaikutus on pieni. joten keskity nyt siihen ristikkoniveleen. Totta. Emännän Xantiassa tehostimen venttiili alkoi pitää kuuluvaa suhinaa myös suoraan ajaessa ja ohjaus laittoi joskus hieman vastaan nopeassa palautuksessa. Ristikko oli jo vaihdettu aiemmin. Tähän ongelmaan kliineri auttoi. Tuossa autossa ristikko oli vasta sen verran jäykkä, että se tuntui ratissa, mutta irrotuksen jälkeen niveltä ei meinannut saada käsivoimin edes liikkumaan. Purin sen uteliaisuuttani jollon selvisi, että neljästä kupista oli pari umpiruosteessa ja niiden neuloja oli katkennut. Jumittuminen johtui siitä, että ne neulojen muruset jäivät sinne ehjien neulojen väliin ja tämän takia myös ohjauksen jäykät kohdat muuttivat paikkaansa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 13:40 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
kokemjne kirjoitti: miltä ne suojaa ? kun se on vain yläpuolella. Moottorin ja pakoputken lämpösäteilyltä. Lämpö kovettaa ne kumit, jolloin ne alkavat vuotaa. Sellainen kumi, joka kestää vuosikaudet pakkasta ei ole paras mahdollinen kuumankestoltaan. Samoin lämpö kypsyttää myös ne vaseliinit ajanmittaan. Siksi se suojus.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 13:44 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
Vehvis
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 15:27 |
Viestit: 309 Paikkakunta: Konnevesi
|
Täytyypä sitä ristikkoa koettaa herkistellä kunhan auto taas joskus saapuu tänne Keski-Suomeen. Onkos se miten hankalassa paikassa? Pääseekö siihen kotimekaanikko helposti käsiksi?
Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 04.05.2012 16:24 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Moottorin ja rintapellin välissä jarruventtiilin alapuolella. Kyllä sen näkee, kun makaa mahallaan moottorin päällä tai katsoo vasemmasta etupyöräkotelosta putkihässäkän läpi.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 05.05.2012 21:12 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Kyllä se näkyy, mutta millä ihmeellä sen vaihtaa? tilaa kun ei ole, v6 konetilaan ei saa avaimia väliin, pitääkö se koko homma tehä etupyörän kolosta?
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 07.05.2012 09:51 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kiinnitysruuvin mahtuu avaamaan muistaakseni myös kuskin jalkatilasta sen läpivientikumin poistamalla. Ja sitten varoitus: älä pyörittele rattia, kun ohjausakseli on irti  Jos airbagin johtospiraali katkeaa, uuden löytäminen voi olla hankalaa ja vähintäänkin kallista.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 09.05.2012 00:06 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
£orenzo kirjoitti: Ohjausakselin ristikkonivel on vaikeasti voideltavissa, minulla kun on moottori mallia 24 soupapes, eli konehuoneessa ahistaa jo pelkkä katseleminen.  Ei ollenkaan. Ei sitä moottoria apurungon ja korin väliin ole tungettu sentään. Alakautta sen ristikon pääsee putsaamaan ja voitelemaan. Jotain puhdistusspräytä (Quikleen tms), Rostoffia ja lopuksi jotain spräy-vesivaseliinia korjasi vian entisestä Xantiastani.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
kaasujeesus
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 15.05.2012 13:53 |
Viestit: 48 Paikkakunta: Helsinki
|
Mulla oli Xsarassa sama vaiva, joka ei johtunut tehostimesta, jonka öljyt vaihdoin pariin kertaan. Laitoin ristiniveleen WD40:tä ja ketjurasvaa, ja auttoi.
Ristinivelessä saattaa muuten olla hieman välystä... se on varmaan ikävä vaihtaa, onko kellään kokemuksia siitä?
Xsara break hdi '99, Clio '01
|
|
|
|
 |
BXboy89
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 14.01.2014 17:47 |
Viestit: 519
|
Olikohan xm:ssä sama rakenne ohjauksessa? Ohjaus on aivan tautisen jäykkä pakkasella aluksi. Huuhteluaineet kuulemma käytetty systeemissä kesällä, tosi korkkaritkin ovat aikas jumittavat. Kuinka paljon kulunut hydepumppu vaikuttaa ohjaukseen kylmänä? Xm on -96.
Dee Schneider ja Tepsu
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Jäykkä ohjaus Lähetetty: 14.01.2014 18:18 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
nesteen jäykkyys vaikutta kaikkein eniten +muut himmelit ohjauksessa . ja mikä kiire on lähtee samatien liikenteeseen kun on saanu just koneen käyntiin. ......KYLMÄNÄ. anna koneen ja liemen hetken kiertää kevyesti ohjausta käännellen , niin herkistyy kummasti.
|
|
|
|
 |
|
|