Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 27.01.2014 15:56 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Tuossa aika hyvä kuvasarja puhaltimen moottorin kunnostukseen
http://www.peli59.net/xantiafaq/kupeflakten.html

Toivottavasti noista on jollein apuja kun pähkäilee puhaltimen kanssa. Nyt kun pakkaset alkoivat, niin moni puhallin joutuu tositoimiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 27.01.2014 16:21 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Unohtui sanoa, että ohje koskee xantiaa, mutta periaate on sama muissakin puhallin moottoreissa. Ei saanu enään muokattua tuota alkuperäistä viestiä :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 27.01.2014 18:10 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
idefix kirjoitti:
Unohtui sanoa, että ohje koskee xantiaa, mutta periaate on sama muissakin puhallin moottoreissa. Ei saanu enään muokattua tuota alkuperäistä viestiä :)



Jos vielä joku ei löydä riittävästi ohjetta, niin selaa sivuston kohta , Byta transistorer Fläktsidan se violetti kohta ja siitä aukeaa niin tarkat ohjeet kuin voi toivoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 28.01.2014 10:07 

Viestit: 151
Onpa muuten harvinaisen yksityiskohtainen ja hyvin selitetty. Kiitos linkkivinkistä!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 28.01.2014 10:46 

Viestit: 3655
Tuota nyt rupea tekemään, mutta jos muistakin jutuista olis yhtä yksityiskohtaiset ohjeet voisi itsekin uskaltautua tekemään jotain pikkujuttuja. Mulle kun ei riitä ohjeeksi ainakaan vielä tässä vaiheessa "ota vanha risa osa pois ja vaihda uusi tilalle". :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 28.01.2014 11:20 

Viestit: 2699
Olispa tämän viestiketjun aloittaja miettinyt vielä tuon otsikon paremmin. Aloitusviestissä oleva: 'puhaltimen moottorin kunnostus', esimerkiksi. Niin olisi pieni mahdollisuus myöhemminkin löytyä polun pää tuohon mainioon ohjeeseen. Jos nyt joku joskus tuota etsi-toimintoa käyttää.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 28.01.2014 12:28 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Pahoittelen huonoa otsikon valintaa, mutta en voi enään otsikkoa itse muuttaa. Josko ylläpito voisi sen puolestani toteuttaa.

Kuitenkin linkistä aukeaa erittäin kattavat kuvalliset ohjeet niin pyöränlaakerin vaihtoon kuin muihinkin hommiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 28.01.2014 14:09 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Hienoja vinkkejä idefixiltä tulee jatkuvasti. Kannattaa joka jätkän laittaa selaimen bookmarkeihin tuon puhallinrempan pääsivu eli http://www.peli59.net/xantiafaq/XantiaFAQ.html

Tuosta antoi vinkin kukaka muu kuin idefix ;)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 28.01.2014 22:59 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Hyvä juttu! Vain 1 epäilyttävä asia, uusi hiili näytti mustalta, ei kuparinväriseltä, kuten alkuperäinen. Käsittääkseni kuparinväriset olisivat suurivirtaisempiin sovelluksiin. Siksi niitä on erilaisia?.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 29.01.2014 02:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kaiken kukkuraksi on hyvä muistaa rasvata laakerit jos tuon ns ropellihuollon tekee hiilille. Ne pkeleen laakerit pitää monessa vanhassa autossa ikävää kitinää juurikin puhaltimesta.
Olipa muuten ikävästi taitettu tuo ruottalainen ohje. Alkuteksti laitettu typerän tekstuurin päälle. Hyh, tyylitaju.

Ja vink vink, autotallissa kuuluu olla liitua hiilien (pätee myös kupariin) hiontaa varten viilalla. Kuka tietää miksi?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 29.01.2014 09:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Cikatti kirjoitti:
Kaiken kukkuraksi on hyvä muistaa rasvata laakerit jos tuon ns ropellihuollon tekee hiilille. Ne pkeleen laakerit pitää monessa vanhassa autossa ikävää kitinää juurikin puhaltimesta.
Olipa muuten ikävästi taitettu tuo ruottalainen ohje. Alkuteksti laitettu typerän tekstuurin päälle. Hyh, tyylitaju.

Ja vink vink, autotallissa kuuluu olla liitua hiilien (pätee myös kupariin) hiontaa varten viilalla. Kuka tietää miksi?



Pitää öljytä, ei rasvata. Liitua fiilaan siksi, ettei tukkeennu. Tukkeentuu raudallakin, alumiinilla, riippuu fiilastakin. Välifiilaus puustakin auttaa. Tuskin hiilien kanssa tarvitsee, koska Cu-hiili ei ole vain kuparia, on seassa hiiltäkin. Cu, siksi, että on parempi virranjohtokyky. Hiilien muotoilu kollektorille hienomman smirkelistuukin avulla: Stuuki kollektorin ympärille, hiiltä siihen, pitimessään, vähän akselin pyörittelyä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 29.01.2014 21:25 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Cikatti kirjoitti:
Olipa muuten ikävästi taitettu tuo ruottalainen ohje. Alkuteksti laitettu typerän tekstuurin päälle. Hyh, tyylitaju


No nyt en sitte millään kyllä ymmärrä tätä moitetta, mitäköhän cikatti oikein tarkoitat ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvipäivän askare
ViestiLähetetty: 29.01.2014 21:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Juu, liitua pitää hinkata viilaan ensin... karisee kivasti lyijyt ja kuparit sitten tukkimatta viilaa.

Rasvata = öljytä juu, tarkoitin lähinnä öljyämistä koska osa ropelleista on tehty niin että sinne toiseen laakeriin joutuu liruttamaan pitkällä ja ohuella pillillä liemet liukastusta varten. Mutta, jos tästä aiheesta lisää "viilaa" niin ehdottomasti kohtuu sopivan paksua öljyä, ei vaseliini missään nimessä. Peräöljy pysyy siinä pisimpään, ohuemmat katoaa valuen, haihtuen nopeammin. Näihin puhkujen akselilaakereihin pitäs järkätä semmoinen voitelu jota toteutetaan ompelukoneissa, eli koneiston "rasvausta" tarvittavissa osissa kulkisi puuvillanaru joka vielä ölpät kohteeseen kätevästi.

Idefix, liian pitkä tarina, lue että lähinnä mutisin ääneen ;-). Olen joskus tehnyt taittoa puolitöikseni ja kyllä, tekstin taustan pitäs auttaa tekstiä erottumaan.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: