Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Talvipäivän askare
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17175
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  idefix [ 27.01.2014 15:56 ]
Viestin otsikko:  Talvipäivän askare

Tuossa aika hyvä kuvasarja puhaltimen moottorin kunnostukseen
http://www.peli59.net/xantiafaq/kupeflakten.html

Toivottavasti noista on jollein apuja kun pähkäilee puhaltimen kanssa. Nyt kun pakkaset alkoivat, niin moni puhallin joutuu tositoimiin.

Kirjoittaja:  idefix [ 27.01.2014 16:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Unohtui sanoa, että ohje koskee xantiaa, mutta periaate on sama muissakin puhallin moottoreissa. Ei saanu enään muokattua tuota alkuperäistä viestiä :)

Kirjoittaja:  idefix [ 27.01.2014 18:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

idefix kirjoitti:
Unohtui sanoa, että ohje koskee xantiaa, mutta periaate on sama muissakin puhallin moottoreissa. Ei saanu enään muokattua tuota alkuperäistä viestiä :)



Jos vielä joku ei löydä riittävästi ohjetta, niin selaa sivuston kohta , Byta transistorer Fläktsidan se violetti kohta ja siitä aukeaa niin tarkat ohjeet kuin voi toivoa.

Kirjoittaja:  Beksi-Eki [ 28.01.2014 10:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Onpa muuten harvinaisen yksityiskohtainen ja hyvin selitetty. Kiitos linkkivinkistä!

Kirjoittaja:  Lemon [ 28.01.2014 10:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Tuota nyt rupea tekemään, mutta jos muistakin jutuista olis yhtä yksityiskohtaiset ohjeet voisi itsekin uskaltautua tekemään jotain pikkujuttuja. Mulle kun ei riitä ohjeeksi ainakaan vielä tässä vaiheessa "ota vanha risa osa pois ja vaihda uusi tilalle". :D

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 28.01.2014 11:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Olispa tämän viestiketjun aloittaja miettinyt vielä tuon otsikon paremmin. Aloitusviestissä oleva: 'puhaltimen moottorin kunnostus', esimerkiksi. Niin olisi pieni mahdollisuus myöhemminkin löytyä polun pää tuohon mainioon ohjeeseen. Jos nyt joku joskus tuota etsi-toimintoa käyttää.

Kirjoittaja:  idefix [ 28.01.2014 12:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Pahoittelen huonoa otsikon valintaa, mutta en voi enään otsikkoa itse muuttaa. Josko ylläpito voisi sen puolestani toteuttaa.

Kuitenkin linkistä aukeaa erittäin kattavat kuvalliset ohjeet niin pyöränlaakerin vaihtoon kuin muihinkin hommiin.

Kirjoittaja:  puuparta [ 28.01.2014 14:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Hienoja vinkkejä idefixiltä tulee jatkuvasti. Kannattaa joka jätkän laittaa selaimen bookmarkeihin tuon puhallinrempan pääsivu eli http://www.peli59.net/xantiafaq/XantiaFAQ.html

Tuosta antoi vinkin kukaka muu kuin idefix ;)

Kirjoittaja:  ealab [ 28.01.2014 22:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Hyvä juttu! Vain 1 epäilyttävä asia, uusi hiili näytti mustalta, ei kuparinväriseltä, kuten alkuperäinen. Käsittääkseni kuparinväriset olisivat suurivirtaisempiin sovelluksiin. Siksi niitä on erilaisia?.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 29.01.2014 02:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Kaiken kukkuraksi on hyvä muistaa rasvata laakerit jos tuon ns ropellihuollon tekee hiilille. Ne pkeleen laakerit pitää monessa vanhassa autossa ikävää kitinää juurikin puhaltimesta.
Olipa muuten ikävästi taitettu tuo ruottalainen ohje. Alkuteksti laitettu typerän tekstuurin päälle. Hyh, tyylitaju.

Ja vink vink, autotallissa kuuluu olla liitua hiilien (pätee myös kupariin) hiontaa varten viilalla. Kuka tietää miksi?

Kirjoittaja:  ealab [ 29.01.2014 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Cikatti kirjoitti:
Kaiken kukkuraksi on hyvä muistaa rasvata laakerit jos tuon ns ropellihuollon tekee hiilille. Ne pkeleen laakerit pitää monessa vanhassa autossa ikävää kitinää juurikin puhaltimesta.
Olipa muuten ikävästi taitettu tuo ruottalainen ohje. Alkuteksti laitettu typerän tekstuurin päälle. Hyh, tyylitaju.

Ja vink vink, autotallissa kuuluu olla liitua hiilien (pätee myös kupariin) hiontaa varten viilalla. Kuka tietää miksi?



Pitää öljytä, ei rasvata. Liitua fiilaan siksi, ettei tukkeennu. Tukkeentuu raudallakin, alumiinilla, riippuu fiilastakin. Välifiilaus puustakin auttaa. Tuskin hiilien kanssa tarvitsee, koska Cu-hiili ei ole vain kuparia, on seassa hiiltäkin. Cu, siksi, että on parempi virranjohtokyky. Hiilien muotoilu kollektorille hienomman smirkelistuukin avulla: Stuuki kollektorin ympärille, hiiltä siihen, pitimessään, vähän akselin pyörittelyä.

Kirjoittaja:  idefix [ 29.01.2014 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Cikatti kirjoitti:
Olipa muuten ikävästi taitettu tuo ruottalainen ohje. Alkuteksti laitettu typerän tekstuurin päälle. Hyh, tyylitaju


No nyt en sitte millään kyllä ymmärrä tätä moitetta, mitäköhän cikatti oikein tarkoitat ?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 29.01.2014 21:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Talvipäivän askare

Juu, liitua pitää hinkata viilaan ensin... karisee kivasti lyijyt ja kuparit sitten tukkimatta viilaa.

Rasvata = öljytä juu, tarkoitin lähinnä öljyämistä koska osa ropelleista on tehty niin että sinne toiseen laakeriin joutuu liruttamaan pitkällä ja ohuella pillillä liemet liukastusta varten. Mutta, jos tästä aiheesta lisää "viilaa" niin ehdottomasti kohtuu sopivan paksua öljyä, ei vaseliini missään nimessä. Peräöljy pysyy siinä pisimpään, ohuemmat katoaa valuen, haihtuen nopeammin. Näihin puhkujen akselilaakereihin pitäs järkätä semmoinen voitelu jota toteutetaan ompelukoneissa, eli koneiston "rasvausta" tarvittavissa osissa kulkisi puuvillanaru joka vielä ölpät kohteeseen kätevästi.

Idefix, liian pitkä tarina, lue että lähinnä mutisin ääneen ;-). Olen joskus tehnyt taittoa puolitöikseni ja kyllä, tekstin taustan pitäs auttaa tekstiä erottumaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/