Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17179 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 27.01.2014 18:30 ] |
Viestin otsikko: | Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Katsastusmiehen mukaan takajarrut toimii viiveellä, mutta jarrut pitää. eipä moista ole aiemmin sattunut eteen . Olisiko ajatuksia |
Kirjoittaja: | eskere [ 27.01.2014 18:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Olisko ilmaa jarruputkilinjastossa.... ![]() |
Kirjoittaja: | avbx [ 27.01.2014 18:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Eskere taitaa olla oikeassa. Ilmausta tarvitsee jarrut. |
Kirjoittaja: | Kooma [ 27.01.2014 18:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Erittäin hyvä hylkäys! Vielä kun ne oppis hylkäämään rikkinäiset jousipallot, eikä vaan tuijottais niitä mittarien lukemia. Ihan liian usein tulee vastaan, että Xantia on hylätty esim ABS- tai AIRBAG-valon takia, mutta täysin joustamattomaan takapäähän ei ole kiinnitetty mitään huomiota. Kumpihan vaikuttaa enemmän auton hallittavuuteen? ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 27.01.2014 19:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
![]() ja mitä tuohon viiveeseen tulee , niin kyllä minäkin kallistuisin ilmanippojen availun suuntaan. sitten leimaamossa alkaa marmatus liian heikosta takajarrutehosta , jolloin voi pyytää kavereita jakkaroille ja parhaat notkumaan vaikkapa vetokoukun päällä tai takaloosterissa. sitten vaan ,mittailemaan uudelleen. näin on käyny tuntemattomien kats.henkilöitten kanssa. ![]() |
Kirjoittaja: | Kooma [ 27.01.2014 19:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Juu, sitä just meinasin että kun oppisivat hylkäämään vain ne rikkinäiset pallot! Kyllä niitä on kans näkyny että mittarien perusteella hylätään ehjä pallo.. |
Kirjoittaja: | xarppa [ 27.01.2014 19:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Kooma kirjoitti: Erittäin hyvä hylkäys! Vielä kun ne oppis hylkäämään rikkinäiset jousipallot, eikä vaan tuijottais niitä mittarien lukemia. Ihan liian usein tulee vastaan, että Xantia on hylätty esim ABS- tai AIRBAG-valon takia, mutta täysin joustamattomaan takapäähän ei ole kiinnitetty mitään huomiota. Kumpihan vaikuttaa enemmän auton hallittavuuteen? ![]() Mulle muuten ihan mukavan oloinen katsuri sanoi jousituksesta, että ihan hyvässä kunnossa tuntuu olevan, ja että remonttia vailla olevan jousituksen tunnistaa siitä, että alkaa joustaa liikaa. Tämä tapahtui kun xantiaani ensimmäistä kertaa käytin leimalla, en viittinyt ryhtyä inttämään vastaan, vaikka olin silloin ja olen edelleen päinvastaisessa käsityksessä näiden hydejousten kohdalla. Seuraavassa katsastuksessa oman kotteroni jousitus on varmasti sitten ennennäkemättömän loistavassa tikissä, jos en vaihda palloja tässä kevään / kesän aikana. ![]() |
Kirjoittaja: | PietuG [ 27.01.2014 23:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Toinen mahdollinen vian aiheuttaja voi olla sinne takajarrusatulan kiinnityskohdan väliin kertyvä hapettuma, joka vääntää satulaa vinoon. Tällöin jarrua painettaessa tuntuu, ettei jarrutus tapahdu poljinpainetta lisäämällä tasaisesti, vaan jarruvoima lisääntyy hetken kuluttua vaikka et lisäisi poljinpainetta lainkaan. Sen hapettuman saa pois irrottamalla satulan ja käyttämällä vaikka rälläkkää siihen hapettumaan tai vaan hakkaamalla hapettumaa sopivalla työkalulla. Jos hapettumaa on paljon, kannattaa tarkistaa satuloiden kiinnityspultit, koska ne saattavat vääntyä kun moskan määrä kasvaa riittävästi. Ja kun päivä on jo valmiiksi pilalla, niin samalla kannattaa vaihtaa jarrupalat ja tarvittaessa myös levyt. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 28.01.2014 08:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Jarrupalat/levyt kunnossa, samoin satula suorassa. Satunnaisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen 20 s. jarrut tyystin hukassa, myös etujarrut. Auto katsastettu aiemmin kesällä, jolloin jarrut toimivat , tai ainakaan katsastusmies ei vikaa löytänyt ![]() |
Kirjoittaja: | idefix [ 28.01.2014 13:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
On hyvin tyypillinen vaiva xantiassa, että jarrut on hukassa 10-15 sek jos lähdetään liikkeelle liian nopeasti, eli ei malteta odottaa paineiden nousua. Se mistä se johtuu, niin ensimmäiseksi tulee mieleen hydraulijärjestelmän vajaatoiminta. Hydraulinestettä ei ole järjestelmässä riittävästi se on vanhentunutta tai xantian tapauksessa, jossa kuvailtu ongelma alkaa esiintymään juurikin takapäässä ensin, on lähes poikkeuksetta ollut takavaraajapallo lähes finaalissa. Sehän toimii jarrupaineen sääteliänä. Toki pitäisi tarkistaa ettei nestevuotoja esiinny tms. Halpa ja helppo remontti ja samallahan ne vaihtuu lhm:kin. En silti kutsuisi ilmiötä "viaksi" pikemminkin ominaisuus, toki se saattaa säikäyttää kun on juuri parkista lähtenyt ja huomaa ettei jarruvoimaa olekaan riittävästi. Siihen auttaa se että malttaa antaa auton käydä tyhjäkäyntiä hieman pidempään ennen liikkeelle lähtöä, sitten vaan hopi hopi remppaamaan mahdollisimman nopsaan. Jokakerta esim yön yli seissyt xantia on hieman tehoton jarruistaan jos sillä peruuttaa esim tallista ulos eikä malta kunnolla antaa nesteen lähteä liikkeelle. Mutta esimerkin kaltainen jarrujen selkeä häviäminen on ainakin omasta kokemuksitani selittynyt noilla konsteilla mitä mainitsin. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.01.2014 13:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
totta helkkarissa eioo jarruja jos hosutaan liikkeelle ennen paineitten nousua. kannattaa muistaa ettei kuski järjestä jarruvoimaa omalla pohkeellaan vaan raottaa jarrupoljinventtiiliä ,että hydraulipaine tekee työn. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 28.01.2014 19:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Näinhän se tietysti on, enpähän vain aiemmin ole xantuissani törmännyt moiseen . Vaikka onhan siitä jo aikaa kun noita työni puolesta koeajelin ![]() |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 28.01.2014 19:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 1,8i 16v -97 jarruvaiva |
Muistaakseni taitaa ihan valoakin palaa kojetaulussa, kunnes paine on saavutettu? Tai sitten ei, mutta kyllä se tosiaan hetken kestää, ennenkuin jarrut löytyy ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |