Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Vanha bensa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1721 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | maarit [ 01.07.2009 23:12 ] |
Viestin otsikko: | Vanha bensa |
Eräällä toisella keskustelupalstalla joku valitti, että Corsa nykii. Ajoa autolla 15 km viikossa! Eli n. tankillinen vuodessa. Pysyykö bentsiini hyvänä vuotta? |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 01.07.2009 23:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Ei kait Corsassa yli 100 litran tankkia ole? Tuolla kilometrimäärällä ainakin pari kertaa vuodessa tulee tankattua, jos ei kolmea. Joten, nykimisen syy on muualla kuin vanhassa bensassa. |
Kirjoittaja: | maarit [ 01.07.2009 23:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
15 * 52 = 780 km ja Corsa vienee paaljon vähemmän kuin beksi ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 01.07.2009 23:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
maarit kirjoitti: 15 * 52 = 780 km ja Corsa vienee paaljon vähemmän kuin beksi ![]() Joo mutta se käy ryyppy päällä valtaosan tuosta km-määrästä jolloin kulutus voi olla kolminkertainen! |
Kirjoittaja: | jasu [ 02.07.2009 00:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Kyllähän sitä kaikkea voi aina sanoa, ettei bensa säilyisi, mutta sen verran pitää "osallistua" että kyllä bensasta jotain tuntuu haihtuvan vuosien aikana. Just myymästäni Kolmipyörästä kokemusperäistä tietoa, tankattu kesällä -06, hyvin lähti vielä ekalla potkulla käyntiin kesällä -08 mutta jo kesällä -09 vaati kaksi potkua eli selkeää huonontumista havaittavissa..! Taitaa olla ooppelissa jotain muuta vikaa kuin bensan vanheneminen..? ![]() |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 02.07.2009 08:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Mun vanhempi Xantia on seissyt parisen vuotta samat bensat tankissa, eikä se nyt käy tai starttaa juuri sen huonommin kuin silloin aktiiviajossa ollessaan. Et tiedä tuosta. Toisaalta veljen motskari ei meinaa startata edes edelliskesän bensoilla... |
Kirjoittaja: | Oldis [ 02.07.2009 10:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Kyllä siitä bensasta jotain haihtuu, itsellä ei ruohonleikkuri lähde käyntiin ennen uuden bensan laittoa.Joka keväinen homma. sama juttu jos moottorisahaan jää seisomaan vanhaa bensaa ei käynnisty enään vuoden päästä. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 02.07.2009 12:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Juuri haihtumisen takia ei sesonkikoneisiin kannattaisi laittaa tavallista bensaa vaan hieman kalliimpaa pienkonebensaa- saa hyvinvarustetuista alan kaupoista. |
Kirjoittaja: | Jallu [ 02.07.2009 14:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Oldis kirjoitti: Kyllä siitä bensasta jotain haihtuu, itsellä ei ruohonleikkuri lähde käyntiin ennen uuden bensan laittoa.Joka keväinen homma. sama juttu jos moottorisahaan jää seisomaan vanhaa bensaa ei käynnisty enään vuoden päästä. Mulla taasen em. vehkeet käynnistyy yhtä hyvin tai huonosti seisonta-ajasta riippumatta. Eiköhän se huono käynnistyminen pitkän seisonta-ajan jälkeen johdu enemmänkin siitä, että bensa haihtuu pois kaasarista. Pitkällä ryypyttämisellä nyt n. 14v vanha ruohonleikkuri on joka kevät lähtenyt käyntiin laakista. ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 02.07.2009 16:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
maarit kirjoitti: 15 * 52 = 780 km ja Corsa vienee paaljon vähemmän kuin beksi Saattaa. Entäs sitten? Eihän se sitä parin-kolmen kerran tankkausta/vuosi mihinkään muuta. Jallu kirjoitti: Eiköhän se huono käynnistyminen pitkän seisonta-ajan jälkeen johdu enemmänkin siitä, että bensa haihtuu pois kaasarista. Pitkällä ryypyttämisellä nyt n. 14v vanha ruohonleikkuri on joka kevät lähtenyt käyntiin laakista. Just. Nää on juuri niitä Essonbaari-juttuja. Meillä on hyvin vähän leikattavaa ruohoa, mutta vähän kuitenkin. Aina kun leikkurin käynnistän pitkän (joko vajaan vuoden, tai n. viikon) seisomisen jälkeen irroitan ilmanpuhdistajan ja kaadan reilun lurauksen suoraan kaasarin kurkkuun bensaa. Jos sitä ei tee, varsinkin n. vuoden käyttämättömyyden jälkeen, niin kyllä nykiä saa. Tuolla konstilla toisella tai kolmannella nykäisyllä lähtee. Ja se kaadettava bensa saa kyllä olla sitä edelliskesäistä. |
Kirjoittaja: | Cituning [ 02.07.2009 17:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Tuo <-- vasemmalla näkyvä vihreä kulkine kyllä protestoi hyvin puolisenkin vuotta vanhaa bensiiniä. Tyhjäkäynti on mitä on ja kierroksilla röpeltää. Veikkaan puristussuhteella olevan vahvan vaikutuksen siihen kuinka moteur pelittää vanhalla bensalla. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 02.07.2009 18:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Cituning kirjoitti: Veikkaan puristussuhteella olevan vahvan vaikutuksen siihen kuinka moteur pelittää vanhalla bensalla. Varmaankin. Alkuperäinen kysymyshän oli, että pysyykö bensa hyvänä vuoden. Jotain huononemista siinä ilmeisesti tapahtuu. Tuo toinen väittämä, että Corsa kulkee tankillisella n. 800 km onkin sitten jo vähän kyseenalaisempaa. Varsinkin, kun se matka ajetaan 15 km:n pätkissä kesät talvet. Jos taas tankataan tuona aikana parikin kertaa, niin eihän se bensa sitten vanhaa olekaan. Nooh, kait tätä nyt on jo pyöritetty yhden Corsan edestä. Toisaalta taas, kaikki autothan ovat vanhemmiten Opeleita. ![]() |
Kirjoittaja: | maarit [ 02.07.2009 18:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Mistähän muuten juontaa juurensa hevosen lempinimi "karvaooppeli"? |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 02.07.2009 18:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Kaikenlaista hauskaa sivua näyttää löytyvän googlettamalla karvaooppeli. |
Kirjoittaja: | CEE-5 [ 02.07.2009 21:14 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa | ||
Ei lähde ylitalvisella vuoden vanhalla bensalla ruohonleikkuri käyntiin ekalla nykäsyllä. Ei edes toisella tai kolmannella. Uudella bensalla lähtee ekalla vetäisyllä. Keveimmät hiilivedyt haihtuvat nopeimmin. Leikkurin tankki ei ole tiivis kun korkissa on ne reiät josta höyryt pääsevät ulos.
|
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 02.07.2009 23:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
CEE-5 kirjoitti: Ei lähde ylitalvisella vuoden vanhalla bensalla ruohonleikkuri käyntiin ekalla nykäsyllä. Ei edes toisella tai kolmannella. Uudella bensalla lähtee ekalla vetäisyllä. Keveimmät hiilivedyt haihtuvat nopeimmin. Leikkurin tankki ei ole tiivis kun korkissa on ne reiät josta höyryt pääsevät ulos. Joopa joo. |
Kirjoittaja: | niko [ 02.07.2009 23:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
jasu kirjoitti: Just myymästäni Kolmipyörästä... Jaa se meni ny? Sen verran aiheeseen, että väärämmerkkinen (V8, ruisku) lähti parin vuoden seisonnan jälkeen käyntiin, kun vaan avaimesta käänsi. Eikä ollut uutta "ysivitosta" tankissa. Vaan vanhenee nykybensa, mutta koneen viritysasteella lie merkitystä kuten Cituning jo totesi. |
Kirjoittaja: | avbx [ 03.07.2009 00:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Minulla on ruohonleikkuri, joka ei lähde ei vanhoilla eikä uusilla bensoilla kunnolla käyntiin. On ollut uudesta asti tuollainen. Kun hyllyssä sattui olemaan starttipilottia, niin tuli kokeiltua. Hienosti lähtee. Suihkaus ilmanputsariin ja eipä tarvitse riuhtoa. Tulpan puhdistuksen jälkeen lähtee nyt vähän paremmin, seokset pitänee myös säätää. Kyllä perus 3,5 HP Briggs&Strattonin pitäisi toisaalta käynnistyä ilman deodoranttia. |
Kirjoittaja: | simpa [ 03.07.2009 00:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Ei pysy. |
Kirjoittaja: | simpa [ 03.07.2009 00:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
r_a_n_u kirjoitti: Cituning kirjoitti: Veikkaan puristussuhteella olevan vahvan vaikutuksen siihen kuinka moteur pelittää vanhalla bensalla. Varmaankin. Alkuperäinen kysymyshän oli, että pysyykö bensa hyvänä vuoden. Jotain huononemista siinä ilmeisesti tapahtuu. Tuo toinen väittämä, että Corsa kulkee tankillisella n. 800 km onkin sitten jo vähän kyseenalaisempaa. Varsinkin, kun se matka ajetaan 15 km:n pätkissä kesät talvet. Jos taas tankataan tuona aikana parikin kertaa, niin eihän se bensa sitten vanhaa olekaan. Nooh, kait tätä nyt on jo pyöritetty yhden Corsan edestä. Toisaalta taas, kaikki autothan ovat vanhemmiten Opeleita. ![]() Opeli ei olekkaan filosofia vaan autoksi se on ainakin tarkoitettu. Mulla on nyt semmonen Saxo ja mulla oli kerran Corsa. Corsassa ei juuri ollut filosofiaa,mutta laitan tähän sullen vähän statistiikkaa: -ostin se sonniasemalta(Pieksämäellä) -97 ajettu 207 tkm. -jyystin sillä 10vuotta sinne tänne , sillä ajoi myös 2 kortin saanutta poikaani 80 tkm. Vikoja vaan ei ollut.Renkaita ja pakoputkia ,jarruja ja bensaa ,tulppia, kortsuja ja ilmansuodattimia meni tasaseen tahtiin.. Tielle ei jättänyt eikä katsasatuksessa vittuiltu. Möin sen 2007,silloin ajettu 410tkm Jarille 30€:lla ,koska sen poika (16v) tarttis ralliautoa ja mä en tarvinnu Corsaa. Siinä oli silloin vielä alkuperäinen kytkin,startti,laturi ja tietenkin vaikka mitä muuta.Minun aikana moottoria ei korjattu. Se mitä haluan sanoa, on se ,että se Corsa toimi loppuun asti , aukes ovet ,toimi nappelit ja joka saatanan nippeli, ruma se oli, ja ns. auto miehet kyllä jakso vittuilla. Jarin poika ajaa sillä peltorallia vieläkin. Sanoisin tästä Citroen Saxosta että filosofia on vähän erillainen . On paljon "vikoja" mitkä ei olekkaan vikoja vaan ne kuuluu siihen vakiona. Ei tule Citikoista vanhemmiten Ooppeleita, turha uneksia. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 03.07.2009 01:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
jasu kirjoitti: Kyllähän sitä kaikkea voi aina sanoa, ettei bensa säilyisi, mutta sen verran pitää "osallistua" että kyllä bensasta jotain tuntuu haihtuvan vuosien aikana. Just myymästäni Kolmipyörästä kokemusperäistä tietoa, tankattu kesällä -06, hyvin lähti vielä ekalla potkulla käyntiin kesällä -08 mutta jo kesällä -09 vaati kaksi potkua eli selkeää huonontumista havaittavissa..! Taitaa olla ooppelissa jotain muuta vikaa kuin bensan vanheneminen..? ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Jouko [ 03.07.2009 06:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
simpa kirjoitti: Opeli ei olekkaan filosofia vaan autoksi se on ainakin tarkoitettu. Mulla on nyt semmonen Saxo ja mulla oli kerran Corsa. Corsassa ei juuri ollut filosofiaa,mutta laitan tähän sullen vähän statistiikkaa: -ostin se sonniasemalta(Pieksämäellä) -97 ajettu 207 tkm. -jyystin sillä 10vuotta sinne tänne , sillä ajoi myös 2 kortin saanutta poikaani 80 tkm. Vikoja vaan ei ollut.Renkaita ja pakoputkia ,jarruja ja bensaa ,tulppia, kortsuja ja ilmansuodattimia meni tasaseen tahtiin.. Tielle ei jättänyt eikä katsasatuksessa vittuiltu. Möin sen 2007,silloin ajettu 410tkm Jarille 30€:lla ,koska sen poika (16v) tarttis ralliautoa ja mä en tarvinnu Corsaa. Siinä oli silloin vielä alkuperäinen kytkin,startti,laturi ja tietenkin vaikka mitä muuta.Minun aikana moottoria ei korjattu. Se mitä haluan sanoa, on se ,että se Corsa toimi loppuun asti , aukes ovet ,toimi nappelit ja joka saatanan nippeli, ruma se oli, ja ns. auto miehet kyllä jakso vittuilla. Jarin poika ajaa sillä peltorallia vieläkin. Sanoisin tästä Citroen Saxosta että filosofia on vähän erillainen . On paljon "vikoja" mitkä ei olekkaan vikoja vaan ne kuuluu siihen vakiona. Ei tule Citikoista vanhemmiten Ooppeleita, turha uneksia. Opel-mainos. ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Croisette [ 03.07.2009 19:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Vanhasta Bensasta on mulla paljon kokemusta, kun noita autoja on nurkissa riittävästi, ja niitä pitää aina välillä käynnistelläkkin, ja siirtää. Ja aina ovat hyvin käyntiin lähteneet, vaikka tankissa on ollutkin vuosia vanhaa bensaa, kaasariin olen kaatanut toki tuoretta bensaa niihin autoihin, missä ei ole sähköistä pumppua, muuten joutuu sahaamaan pitkään. Sähköpumppuiset ei vaadi tuota kaasarin ryyppyäkään, kuten esim se Cikatin ex. GS se käynnistyi ainakin viime kesänä ihan hyvin sillä bensalla mitä silloin joskus vuosia sitten Kellokoskelta tankkasin, mikäs vuosi se olikaan? Ja tuo punainen GSA toimii ihan hyvin tankissa olevalla bensalla, vaikka aine onkin ainakin 8 vuotta vanhaa, eli eroja on moottoreissakin, Geesut ei ainakaan tunnu hyljeksyvän vanhaakaan bensaa ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 06.07.2009 00:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
Muuten Croisette, siellä ei ole enää sitä sähköpumppua vaan laitoin orkkis pumpun kun hait pelin silloin 2002 (vai olikohan -01). Voi hemmetti muuten, se sun ostama bensa on jo 7 vuotiasta, sehän lähtee syksyllä kouluun ![]() |
Kirjoittaja: | Ishmael [ 06.07.2009 10:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vanha bensa |
98E ja LiquiMolyn valmistama Benzin stabilisator (mm. Motonet myy tätä lisäainetta) ovat olleet hyvä yhdistelmä; vuosia vanhaa bensaa harrasteauton tankissa ja joka kesä se vain lähtee käyntiin, kun on saanut kaasuttimen täyteen... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |