Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17298
Sivu 1/4

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 12.02.2014 19:58 ]
Viestin otsikko:  Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Vaihdoin XM:n nokalle 5 vuotta seisseen 2,1 TD:n. Lähes kaikki pitäisi olla kunnossa, paitsi hehkuihin ei vielä tullut jännitettä. Toinen tuntuma, puristukset TUNTUU olevan kateissa. Kolmas kummastus, kun laittaa virrat päälle, niin molemmat jäähdytyspuhaltimet menevät täysille, vaikka ilmastoinnin sammuttaa. Anturivikako? Eikä kone siis lähtenyt käyntiin. :evil:

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 12.02.2014 20:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Auttaisiko puristuksiin sylintereihin tippa öljyä, vaikka hehkutulppien reijistä, ja vähän paineilmalla vatkausta? :roll:

Kirjoittaja:  toiras [ 12.02.2014 21:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Saattaapi olla männänrenkaat jumissa, jotenkin ne pitäis herätellä henkiin esim.öljyllä.Käynnistäessä starttipilottia ilmanputsariin silloin kun startti jo pyörittää moottoria ei ennen.

Kirjoittaja:  Dsharrastelija [ 12.02.2014 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

2-tahti öljyä sylintereihin, n. korkillinen per pytty, antaa lillua tunti, pari, tämä yleensä auttaa jos renkaat on jumissa ja auttaa puristuksiin ainakin hetkellisesti.
Sitten mielellään vähän aikaa pyörittelyä, käsineen muutaman kerran, sitten startterilla, ei kuitenkaan mitenkään älyttömästi, ainakin sen verta että öljyn nostaa venoille, mieluiten hehkut tahi suuttimet auki niin pyörii ilman vastusta. Silloin on ainakin moottorin öljyä kierrossa. Pilotin käyttö on vähän niin ja näin, ainakaan suoraan kuivaan koneeseen en ite laittais.

P.s. Ei sen öljyn tartte just kakstahti kamaa olla, moottoriöljykin käy, siitä vaan voi tulla paljon enemmän savua...

Kirjoittaja:  noever ZX [ 12.02.2014 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Hehkuta suoraan akusta hehkutulpille paksuhkolla johdolla,varo ettei sormet pala,ja ettet hehkuta liian pitkään ettei tulpat pala.Näppituntumalla sama aika kuin normaali hehkutus ja lanka irti ja starttaus,tarvittaessa sama uusiksi.

Kirjoittaja:  XM Break [ 12.02.2014 21:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

täällä joku ehdotti starttipilottia. Voisi olla nopeampaa vaihtaa se moottori suoraan ennekuin rikkoo pilotilla. Jotta pilotti toimii, moottorin on oltava hyvässä kunnossa ja pakkasta ihan :evil: :eesti.

Lämpimässä pilotti on todella tarkasti annosteltava aine ja huolellisesti "tuuletettava" käynnistysten välillä pois moottorista.

Pilotilla saa helposti kannenpultit poikki tai kannentiivisteen vuotamaan. Turbokin tykkää ;)

Ihan loistava aine isoissa moottoreissa (>5 l) ja oikeissa, osaavissa käsissä.

Itsellä ehkä mahtavin PILOT-kokemus Kotkasta. Laiturissa joku käynnisteli aurinkoisena kesä lauantaiaamuna uudehkoa venettään. Kun ei lähtenyt ja akku alkoi olla lopullaan, pisti pilottia, hehkua ja poksautti kannen kokonaan irti. Menimme omalle venellemme hieman hymyillen.

Kirjoittaja:  toiras [ 12.02.2014 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Jos tuntuu ettei puristukset riitä niin eipä se lähde käyntiin ilman pilottia,ei tietenkään suihkutella etuaan vaan suhautetaan ilmanputsariin ohjeen mukaan käynnistyksen aikana.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 12.02.2014 23:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Menihän jakohihnaa vaihtaessa ajoitukset varmasti oikein?

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 12.02.2014 23:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Lukitukset oli kiinni, kun jakohihnaa vaihdoin. Pyörittelin konetta kyllä räikällä irrallaan ollessa, jakohihna paikallaan. Venttiilikopan otin auki, nokka-akseli oli hyvin öljyinen, ei ruostetta tai hapettumia. Samoin öljypohjan vaihdoin toisesta, että sain kompressorille paikan. Ei mitään silminnähtävää jälkeä seisomisesta. Ja ajosta oli auto aikoinaan jätetty seisomaan. Voiko suuttimet tukkiutua pitkässä seisomisessa? Vai avaako Bosch-pumpun ruiskutuspaine tukkoisetkin paikat?

Yksi 30 A sulake oli palanut siitå ilmanputsarin edessä olevasta pikkurasiasta, mutta edelleenkään hehkun merkkivalo ei syty, ja puhaltimet nokalla pyörii täysillä.

Kirjoittaja:  toiras [ 13.02.2014 01:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Löysää viimeisen ruiskun putki tuleeko sieltä startatessa polttoainetta

Kirjoittaja:  toiras [ 13.02.2014 11:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Tulipa omituisesti kirjoitettua siis joku putki ruiskusta löysälle.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 16.02.2014 22:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Polttoaineen saannissa oli ongelma: tankki tyhjä :oops: . Ensiapua siihen annettu. Hehkutulpat mittasin , kaikissa vastus luokkaa 1 ohmi, taitavat olla kunnossa. Hehkukin toimi hetken, mutta sitten: hehkulle tulee 5-napaisen ohjausjohdon 1. ja 3.-navan jännite-ero vain 4,8 V samaan aikaan akun navoista mitattuna 12,3 V. Rele ei kytke hehkuja päälle tuolla jännitteellä. Sen sijaan, kun akusta syöttää 12 V 3-piikkiin ja maan 1.piikkiin niin rele vetää päälle. Samoin sisätilan puhallin on n. 4 teholla jatkuvasti eikä tottele elektronista säätöä.

Missä vika? :roll:

Kirjoittaja:  xmfani [ 16.02.2014 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Maa vika

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 17.02.2014 00:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Onhan se tietysti mahdollista, jopa todennäköistä. Akun -navasta menee 2 kaapelia koneeseen ja 2 koriin, kuskinpuolen lokasuojaan johtosarjoista tulee maadoituksia ainakin 4 vasemmalle puolelle, ja 1 tai 2 oikealle puolelle etummaisiin pisteisiin. Kaikki nuo on ollut irroitettuna, kun keulan purkasin. Onko sisätiloissa sulakkeiden, virtalukon tai keskikonsolin alueella vielä useitakin maadoituspisteitä?

Kirjoittaja:  jptcool [ 17.02.2014 01:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Jokos tässä vehkeessä on käynnistyksen esto?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.02.2014 01:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Epic?

Kirjoittaja:  xmfani [ 17.02.2014 10:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Laita kaapeli suoraan miinus navasta koneen runkoon,niin saa ainekin tuon maa vaivan pois suljettua,
Laatikon päällä yleensä se heikoin kohta,se hapettuu,tai niin kuin mulla se oli poikki(meilkein),ei huomattu ennenkuin irrotettiin.
Samoin suora kytkentä hehkuille.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 17.02.2014 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Ei ole käynnistyksenestoa. Pumppu on Bosch. Miinusnavasta menee paksu kaapeli vaihteiston päälle, ja toinen kannessa kiinni olevaan vesilähtöön, jossa sijaitsee ne 3 anturia. Mutta täytyy vielä nuohota nuo maajohtojen päät ja liitoskohdat.

Kirjoittaja:  Sokeri_Sakari [ 17.02.2014 19:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Sitä "pilottia" ei vissiin hehkulliseen koneeseen sovi annostella lainkaan. . .
Se kun syttyy heti kun tapaa kuuman hehkutulpan. Hehkuttomissa suorasuihkukonessa toimii kyllä.

Kirjoittaja:  Visa-mies [ 18.02.2014 16:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Onko Hannu jo keksinyt mittarin tuolle puristusten mittaamiselle perstuntuman sijaan? Ite haluaisin kanssa saada vahvistuksen oman dieselini puristuksille.

Kirjoittaja:  eskere [ 18.02.2014 17:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Visa-mies kirjoitti:
Onko Hannu jo keksinyt mittarin tuolle puristusten mittaamiselle perstuntuman sijaan? Ite haluaisin kanssa saada vahvistuksen oman dieselini puristuksille.


Eikös puristuspaineet vois helpoimmin mitata hehkutulpan reiästä. Vanhasta hehkusta sisukset pois, siihen letkunatsa hitsaten ja letkuun takaiskuventtiili ja painemittari. Noilla luulis mittauksen onnistuvan.

Kirjoittaja:  jptcool [ 18.02.2014 19:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Oletten soittavinanne siinä Xm:n vieressä Kuusakosken romuautojen noutopalveluun,
niin johan starttaa iloisesti :lol: .

Kirjoittaja:  swap [ 23.02.2014 23:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Jahas,merkkiforumillamme joku ehdottaa luovuttamista..
no, vitsit ei nyt auta, kerronkin jptcoolin ja muidenkin neuvojien perään oman kokemukseni mistä EHKÄ vois kanssa vikaa etsiä; tankin ilmaletku tai paluuputken puhkimeno(ruoste)?
Oli joskus Trooper-maasturi,ei tupro,2.4d,jossa inha ominaisuus: ylämäissä hyytyi veto ja kylmänä piti startpilotea ilmanottoputkeen suhauttaa,jo lähti,eikä rikkonu mitään,vanha luja kasinelonen iältään,ml. jo 300n tonnin päällä.
Tuo ilmalukko nyt oli vain yksi ajatus,mutta peli toimi ku käyntiin sai.

Kirjoittaja:  RPekka [ 23.02.2014 23:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Visa-mies kirjoitti:
Onko Hannu jo keksinyt mittarin tuolle puristusten mittaamiselle perstuntuman sijaan? Ite haluaisin kanssa saada vahvistuksen oman dieselini puristuksille.

Itte rakensin moisen hehkutulpasta, kelvottomasta rengaspainemittarista, muutamasta nipasta, muoviletkusta ja 25 bar mittarista. Rengaspainemittarista hyödynsin vain sen takaiskuventtiilin ja paineenpäästönapin :D

25 bar mittari osoittautui niukin naukin riittäväksi, 1.8 td:n puristuspaine oli ko yksilössä liki 30 bar.

Hehkutulpasta sisälmykset pois ja M5-jenka (tai M6, en muista varmaksi) tilalle. Siihen sitten 4/2 mm muoviputkelle sopiva pikaliitin ja toinen pää samanlaiseen siinä rengaspainemittarin osassa.

Mitatessa pitää ottaa sammutussolenoidilta piuha irti ja samalla vauhdilla kaikki hehkut kun ne kuitenkin pitää irroittaa niin jaksaa pyörittää.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 24.02.2014 00:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?

Kyllä huumori on aina paikallaan, etenkin silloin kun on motivaatio vähissä. :lol:

Tarkoitus oli seuraavaksi vaihtaa Diesel-pumppu, mutta vaihdanpa kohehuoneen polttoaineletkut ensin. On kuitenkin sen verran inhimillisempi 8-) remontti, että kannattaa kokeilla.

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/