Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 01.01.2010 15:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Sattuipa silmään mielenkiintoinen testi.
http://www.youtube.com/watch?v=JRyCjZfF7LM
LHM:n ja jarrunesteen sekoittaminen taitaa tosin olla Euroopassa aika harvinaista.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 01.01.2010 15:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Hieno esitys.
Jarrunestehän on viina eli vesi sekoittuu siihen ihan täydellisesti. LHM-säiliössä kun on ollut jonkin aikaa vettä (joka separoituu aina pohjalle, sinne loiskelevyn alle) niin lopulta käy niin että peltinen LHM-purkki ruostuu puhki, sisäpuolelta. Näitä on sattunut.

Jarruneste imee itseensä kosteutta jopa suoraan ilmasta ja esim auton jarrunestesäiliö on avoin astia joka on koko ajan ulkoilman kanssa tekemisissä ja siis kerää itseensä jatkuvasti ilman kosteutta. Lopultahan jarrunesteen kiehumispiste laskee koko ajan ja ongelma voi tulla esiin kovasta nopeudesta jarrutettaesa tai vuoristossa ajettaessa. Ei siis voi tapahtua juuri ikinä Suomessa... Noh, kun jarrulevyt ovat hetken olleet punaisina ja lämpöjohtunut jarrusatulaan tarpeeksi niin neste kiehahtaa kevyesti ja jarrut katoaa, välittömästi.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 01.01.2010 15:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Juuri näin. Nesteen kiehahtaminen aiheuttaa jarrusylinteriin höyrykuplan, joka joustaa ja hukkaa polkimen liikevaran. Jarrupoljin tuntuu tämän jälkeen lähinnä tennispallon polkemiselta ja ongelma ei poistu kuin jarrujen ilmaamisella. Ja tietysti nesteen vaihdolla.

Toinen jarrujen häipymisen syy on jarrupalojen kitkaominaisuuksien heikkeneminen niiden kuumentuessa. Tällöin poljin muuttuu "kovaksi". Jarrut palautuvat, kun ne jäähtyvät mutta palat saattavat olla uusimisen tarpeessa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 02.01.2010 01:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Cikatti kirjoitti:
Jarruneste imee itseensä kosteutta jopa suoraan ilmasta ja esim auton jarrunestesäiliö on avoin astia joka on koko ajan ulkoilman kanssa tekemisissä ja siis kerää itseensä jatkuvasti ilman kosteutta. Lopultahan jarrunesteen kiehumispiste laskee koko ajan ja ongelma voi tulla esiin kovasta nopeudesta jarrutettaesa tai vuoristossa ajettaessa.


Kaverin 25-vuotiaasta korollasta jäätyi jarruneste kun se oli niin vesipitoista. Tätä ei tapahtune keski-euroopassa kun ei ole 25-vuotiaita autoja eikä kunnon pakkasia.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 02.01.2010 14:10 

Viestit: 203
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
Mutta mistäpä se kupla aina ilmestyy Xantian takajarruihin? Eikä vaikuta jarruihin millään tavalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 02.01.2010 14:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Mihinkähän se typpi jousipalloista pikkuhiljaa vuotaa ellei hydrauliöljyn sekaan? ;)
Kyllä se hydraulijärjestelmässä oleva kaasukupla aina joustaa, eli painuu kasaan, kun jarrua poljetaan.
Pieni kupla ei vielä kauheasti heikennä jarrutehoa varsinkaan takajarruissa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 02.01.2010 15:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Ajomies kirjoitti:
Mutta mistäpä se kupla aina ilmestyy Xantian takajarruihin? Eikä vaikuta jarruihin millään tavalla.


Poljintuntumaan ei kait vaikuta, johtuen jarruventtiilin toteutustekniikasta. Pienen viiveen kuitenkin aiheuttanee?

Todennäköisimpänä pitäisin että kuplat tulee sieltä satulan männän/mäntien liukupintojen välistä. Ei kait muuta mahdollista reittiä muuten hermeettisen takajarrun kanssa ole? Palloista vuotavalla typpikaasulla on ainakin pitkä matka kulkea alaspäin(!) umpinaiseen(!) putkeen jarrusatuloihin asti?

Mieleen tuli eräs teoria: Jospa ajossa lämmennyt neste aiheuttaa jäähtyessään alipaineen ja imee siten ilmaa sieltä sylinterin männän liukupintojen välistä? Putken toisessa päässähän on jarruventtiili kiinni, joten alipaine voisi päästä muodostumaankin?



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 02.01.2010 17:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
kyllä jarrujärjestelmän paine on niin paljon suurempi että silloin nestettä vuotaisi ulos jarrutettaessa.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 02.01.2010 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ZX_Kuski kirjoitti:
Todennäköisimpänä pitäisin että kuplat tulee sieltä satulan männän/mäntien liukupintojen välistä. Ei kait muuta mahdollista reittiä muuten hermeettisen takajarrun kanssa ole? Palloista vuotavalla typpikaasulla on ainakin pitkä matka kulkea alaspäin(!) umpinaiseen(!) putkeen jarrusatuloihin asti?
Eipä sitä korkeuseroa kovin paljoa takapallon ja -satulan välillä ole kuitenkaan. Poljinventtiili taitaa olla kyllä jonkin verran korkeammalla, mutta eiköhän se sieltä palloilta tule se typpi sinne jarruihin kuitenkin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 03.01.2010 02:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Lainaa:
kyllä jarrujärjestelmän paine on niin paljon suurempi että silloin nestettä vuotaisi ulos jarrutettaessa.


Eihän LeHMätiivis kuitenkaan ole läheskään yhtä kuin ilmatiivis. Pientä vuotoa mielestäni on aina jarrujärjestelmässä, sekä jarruneste/LeHMä- että ilmavuotoa. Sitä vartenhan niitä pitäisi ilmata säännöllisesti?

Lainaa:
Eipä sitä korkeuseroa kovin paljoa takapallon ja -satulan välillä ole kuitenkaan. Poljinventtiili taitaa olla kyllä jonkin verran korkeammalla, mutta eiköhän se sieltä palloilta tule se typpi sinne jarruihin kuitenkin.


Minun on vaikea uskoa moista käytöstä ainakaan hyvätapaiselta typpikaasulta. ;) Typpikaasu on aika kevyttä tavaraa. Jos se ei liukene kovin hyvin LHM:ään, se kait pyrkii kellumaan sen päällä, aivan kuten vesi, tuo pahalainen, pyrkii makaamaan LHM:n alla?

Jarruventtiili itsessään on käsittääkseni itseilmautuva. Vai onkohan noissa hydeissä jokin sellainen rakenne joka edesauttaisi typpikuplien kulkeutumista jarruihin (alaspäin ja ilman kunnon virtausta)?



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 03.01.2010 11:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
ZX_Kuski kirjoitti:
Pientä vuotoa mielestäni on aina jarrujärjestelmässä, sekä jarruneste/LeHMä- että ilmavuotoa. Sitä vartenhan niitä pitäisi ilmata säännöllisesti?

Jarrunestejarruja ei tosiaan kuulu eikä tarvi ilmata säännöllisesti. Jos tarvii on jossain vika eli vuoto.
Kuten jo kirjoitettu on jarruneste hygroskooppista ja vaatii siksi säännöllisen vaihdon jonka yhteydessä on pakko ilmata järjestelmä vaihdon takia. Ei ilman takia.
Jarrunesteen vajoaminen säiliössä taasen kompensoi palojen kulumista.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 03.01.2010 13:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Ajomies kirjoitti:
Mutta mistäpä se kupla aina ilmestyy Xantian takajarruihin? Eikä vaikuta jarruihin millään tavalla.

Jos käytät takapallot irti niin sylinteriin pääsee ilmaa joka vaahtoontuu liemen sekaan kun auto nousee ylös. Jarrua painamalla tuota vaahtoa kulkeutuu jarruventtiilin kautta jarruihin. Reilu ilmamäärä takajarruissa aiheuttaa viipeen takajarruihin josta seuraa koomista käytöstä: Etujarrut ottavat ensin -> perä nousee, takajarrut tulee mukaan -> perä laskee alas ja yleensä tuppaa jäämään sinne. Jos vielä pysähtymisen jälkeen pidetään jalka jarrulla ei takapyörä pääse pyörähtämään jotta perä nousisi normikorkeuteen, korkeudensäädin avaa hanan ja takajousitukseen tehdään kunnon paine. Kun keltainen syttyy ja jalka siirretään jarrulta kaasulle pomppaa perä tappiin...

Etujarruissa oleva ilma taas aiheuttaa viipeen koko auton pysähtymiseen ja muutenkin tekee jarrutuksesta epämiellyttävää kun poljinta on ehditty painaa jo aivan liikaa ennen kuin jarrutus alkaa.

Yksi hyvä konsti tuon ilman saamiseen koko järjestelmään on ihan pienikin vuoto imuletkussa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 03.01.2010 15:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Toki muun muassa hygroskooppisuuden takia pitää jarrunesteet vaihtaa? Väitän silti että käytännössä kaikki mäntäsysteemit autoissa ohivuotavat, aina. :-) Kuinka suurta ohivuotoa sitten aletaan pitää vikana, onkin toinen juttu.

Mulla on edelleenkin sellainen käsitys, että jarruventtiili itseilmautuu ajan myötä. Ajan myötä siis pallo-jarruventtiili-väliltä kupla poistuu?

Ehkä sitä kaasua kuitenkin jotenkin eksyy jarruventtiililtä satuloihin päin meneville putkille päin? Mutta että satuloihin asti? Miten umpiperään saa kuplia kuljetettua? Nyt mää ole hämmästyny..



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 03.01.2010 18:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Yksi mahdollisuus voisi olla tämä:

Kaasut liukenevat nesteisiin. Voisin kuvitella, että myös LHM:ään pystyy liukenemaan jokin määrä typpeä.
Liuennut kaasu sekoittuu öljyyn käsittääkseni aika tasaisesti.

Jossain tilanteessa liuennut kaasu vapautuu ja vasta silloin muodostuu kuplia. Järjestelmäpaine on aika kova (140 - 170 bar) joka menee sellaisenaan etujarruille. Tällöin mahdolliset kaasukuplatkin pysyvät aika pieninä.

Takajarruissa paine on merkittävästi pienempi, jolloin hydrauliöljyyn liuennut kaasu vapautuu ja muodostaa hyvin pieniä kuplia, jotka ajanmittaan kertyvät juuri umpiperään (=jarrusatula), joissa neste ei virtaa.

Etujarruille menevät putket ja letkut ovat myös paljon enemmän pystyssä, kuin takajarrujen putket, jolloin vapautununeet kaasukuplat eivät päädy satuloihin niin helposti.

Suurin osa vuotaneesta ja liuenneesta kaasusta vapautuu luonnollisesti nestesäiliössä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LHM ja jarruneste
ViestiLähetetty: 03.01.2010 23:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Tuo takapään alempi paine on kait takakorkeudensäätimestä alkaen, joten niillä main kuplia pitäisi muodostua?

Tuosta voisi vielä jatkaa: Paine pääsee jarruputkissa laskemaan reilusti poljinta vapautettaessa, jolloin vapautuu vielä lisää liuennutta typpeä?

En osaa kommentoida tuohon enempää, kun en osaa noita liukenemisen ja diffuusion vaikutuksia arvioida.

Jarruihin muodostuvaan alipaineeseen liittyvän teorian taidan vetää takaisin, sillä venttiili näköjään yhdistääkin jarrut paluulinjaan polkimen ollessa ylhäällä.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: