Tänään irtosi hydrauliikan paluuletku ja puski mehut pihalle otsikon mukaisesta Y3:sta. Eli palikalta, joka on syylärin ja moottorin välissä ja johon ilmeisesti menee pumpun paineputki, alhaalta keskeltä lähtevä paluuletku lähti jatkoksesta auki ja vuoti n.3 litraa/minuutti vauhdilla mehuja pihalle. Ilmeisesti se mutikka on paineensäädin. Kuulostaako normaalille, että paluuletkussa menee niin paljon öljyä? Toisaalta voi mennäkin kun jotenkin pumpun pumppaama öljy jota systeemi ei sillä hetkellä tarvi, palautuu säiliöön. Voiko siinä palikassa olla joku sellainen vika, että se tekee liiallisia paineiskuja ja onko se todennäköistä? Paineenvaraajan pallo ei muistaakseni ole kovin vanha, ehkä 100tkm eli noin pari vuotta. Letkuliitoksen irtoamiskohta on noin 30- 40 cm paineensäätimen jälkeen kohdassa, josta se on juuri noussut ylemmäs ja kääntynyt taaksepäin.
TD Beksiin löytyis paineensäädin meiltä hyllystä. Onko XM:ssä samanlainen? Ainakin pallo on eri tavalla.
Toivottavasti löytyy vinkkejä ennenkö se pistää mehut taas pihalle.
-edit Unohtui sanoa, että Autoartikkelissa olivat epäilleet paineensäätimessä olevan jotain vikaa kun pumppu käy noin 10sek yhtäjaksoisesti.
|