|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
valttoll
|
Viestin otsikko: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 28.12.2021 00:27 |
|
|
Olen nyt pakkasten aikaan ihmetelly, että mikä siinä mahtaa olla kun meidän Picasson moottori on kylmä lähdössä, vaikka autoa on käyttänyt johdon päässä sen verran, että sisätilat on lämpimät. Onko lohko hajalla, vai onko moottorissa tämmöinen "säteilylämmitin" josta oon kuullut huhuja?
Päänvaivaa ja rakkauden tunteita Xsara Picasson kanssa.
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 28.12.2021 01:46 |
|
valttoll kirjoitti: Olen nyt pakkasten aikaan ihmetelly, että mikä siinä mahtaa olla kun meidän Picasson moottori on kylmä lähdössä, vaikka autoa on käyttänyt johdon päässä sen verran, että sisätilat on lämpimät. Onko lohko hajalla, vai onko moottorissa tämmöinen "säteilylämmitin" josta oon kuullut huhuja? Onko siellä moottorinlämmitintä ollenkaan asennettu vai pelkkä sisäpistoke vain? Säteilylämmittimellä ei kyllä värähdä muu kuin sähkömittarin lukema eikä sekään paljoa. Kaikkiin koneisiinhan lohkolämmitintä ei edes saa. Mikä moottori siis, bensa/diesel, tilavuus?
|
|
|
|
 |
|
valttoll
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 28.12.2021 11:33 |
|
yason kirjoitti: valttoll kirjoitti: Olen nyt pakkasten aikaan ihmetelly, että mikä siinä mahtaa olla kun meidän Picasson moottori on kylmä lähdössä, vaikka autoa on käyttänyt johdon päässä sen verran, että sisätilat on lämpimät. Onko lohko hajalla, vai onko moottorissa tämmöinen "säteilylämmitin" josta oon kuullut huhuja? Onko siellä moottorinlämmitintä ollenkaan asennettu vai pelkkä sisäpistoke vain? Säteilylämmittimellä ei kyllä värähdä muu kuin sähkömittarin lukema eikä sekään paljoa. Kaikkiin koneisiinhan lohkolämmitintä ei edes saa. Mikä moottori siis, bensa/diesel, tilavuus? 1.6 litranen bensa, 70kW.
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 28.12.2021 11:36 |
|
|
kuinka kauan olet pitänyt lämmityksessä? Ei se, että sisätila lämpiää puhaltimella välttämättä ole moottorille vielä mitään...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
valttoll
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 29.12.2021 12:17 |
|
Teuski kirjoitti: kuinka kauan olet pitänyt lämmityksessä? Ei se, että sisätila lämpiää puhaltimella välttämättä ole moottorille vielä mitään... Pari tuntia pidän yleensä lämppärissä ennen ku lähen mihinkää.
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 29.12.2021 13:08 |
|
|
Sitten vaan katsomaan moottoritilaan, että mihin panssarikaapeli menee. Jos kaapelissa on haaroitin, autossa lienee sekä sisäpistoke että moottorinlämmitin. Säteilylämmitin löytyy öljypohjan (taka)seinältä, jos sellainen on. Säteilylämmittimellä ei tosiaan auto lämpene yhtään, ja ei ne öljytkään kyllä sen kummemmin. Jos öljypohjan kyljessä ei ole lämmitinelementtiä, mihin menee panssarikaapeli, mutta haaroitukselta sellainen lähtee jonnekin, niin sitten siellä on varmaan lohkolämmitin ja kyllähän nekin joskus rikkoutuvat.
Kyllä toimivalla lohkolämmittimellä pomppaa 1-2 tunnin lämmityksellä lämpömittari hitusen ylöspäin, kun virrat kytkee päälle. Tai jos ei Picasson palkkimittarissa nouse ensimmäiseen palkkiin, niin ajoon lähtiessä pitäis kyllä palkkeja ilmestyä äkkiä ruutuun. Lohkolämmittimen käytön jälkeen kun puhaltaa kabiiniinkin jo kylmän sijaan hieman haaleaa, kun auton käynnistää, vesiletkut tuntuvat lämpimiltä ja yleensä moottorin päältäkin tirisee jäät sulaksi.
Kerran oli autossani ongelma, kun ei lohkolämmitin lämmittänyt. Oli ollut sähkökaapelin liitin sen verran huonosti kiinni, että oli lopulta irronnut lämmittimestä sen verran, ettei enää sähkö kulkenut.
Viimeksi muokannut yason päivämäärä 29.12.2021 13:13, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
|
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 29.12.2021 13:09 |
|
|
Eipä tuo lämpömittarin neula ole mulla missään muussa autossa sähkölämppärillä noussut, kuin uusimmassa bx:ssä. Mutta kyllä sen eron lämmitetyn ja kylmän koneen välillä huomaa ajamaan lähtiessä. Lohkolämmittimessä ollut kone on 5 km päässä ajolämmin, pakkasesta raakana herätetty vasta paljon myöhemmin...
Tuo toimintahan on nopeaan testattu, jättää yhtenä aamuna lämmittämättä auton ja vertaa moottorin lämpötilan kehittymistä samalla reitillä.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
|
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 29.12.2021 13:33 |
|
yason kirjoitti: Kerran oli autossani ongelma, kun ei lohkolämmitin lämmittänyt. Oli ollut sähkökaapelin liitin sen verran huonosti kiinni, että oli lopulta irronnut lämmittimestä sen verran, ettei enää sähkö kulkenut.
Siskon autossa oli kerran vastaava ongelma, liitin oli löysä ja lämpesi. Tai näin ainakin palomiehet ja sinisiin vilkkuihin herännyt naapurin autokorjaaja arveli.
|
|
|
|
 |
|
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 29.12.2021 16:33 |
|
|
Sisälämmittimen johto irti ja yleismittarilla vastusmittaus auton nokasta lämppäripistokkeesta, verkkojohto tietenkin irti. 100 ohmin paikkeilla pitäis lukema olla jos noin 500W lämmitin on johtoihin kytkettynä ja ehjä.
|
|
|
|
 |
|
valttoll
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso moottori ei lämpeä Lähetetty: 31.12.2021 08:38 |
|
mikaeli kirjoitti: Eipä tuo lämpömittarin neula ole mulla missään muussa autossa sähkölämppärillä noussut, kuin uusimmassa bx:ssä. Mutta kyllä sen eron lämmitetyn ja kylmän koneen välillä huomaa ajamaan lähtiessä. Lohkolämmittimessä ollut kone on 5 km päässä ajolämmin, pakkasesta raakana herätetty vasta paljon myöhemmin...
Tuo toimintahan on nopeaan testattu, jättää yhtenä aamuna lämmittämättä auton ja vertaa moottorin lämpötilan kehittymistä samalla reitillä. Ite oon kiinnittäny huomiota että moottori tuntuu lämpenevän nopeammin jos pitää puhallusta ikkunaan. En ole kylläkään seuraillut sen kummemmin kilometrejä tai kelloa, että kauan siinä menee kun lämpömittariin ilmestyy ensimmäinen tolppa kylmänä tai lämppäristä irroittamisen jälkeen.
|
|
|
|
 |
|
|