Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia 2.0 hdi -99 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17501 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | deesu [ 07.03.2014 18:18 ] |
Viestin otsikko: | Xantia 2.0 hdi -99 |
Hei! Onko kellään hodari kuskilla tullut sellaista ongelmaa vastaan, että auto ei käynnisty aina kylmänä starttaa hyvin mutta ei käynnisty. Startatessa mittariston merkkivalot rupeavat vilkkumaan ja kone huoneessa sulakerasiassa yksi rele räpättää samaan tahtiin. Vikaa olen yrittänyt diagnosoida tähän mennessä tehtyä: -Akku uusittu -Akun kengät uusittu -Startinkin uusin vanha ei pyörittänyt täysillä uusi antaa hyvät kierrokset moottorille -Hehkutulpat uusittu olikohan 1 ehjä nyt hehkuttaa -Suuttimien ohivuodot testattu kolmos sylinterin suutin vuotaa melko pahasti (Epäili diesel huollossa tätä mahdolliseksi viaksi käynnistyvyyteen.) PS. kone kolisee kylmänä (repsikan puolelta) mutta lämmetessä ääni häviää. Haisee todella kitkerälle kylmiltään. -Vika koodit luettu 1kpl 0230 Sähk.moottorin pysäytin (ELAB) epäloogin. signaali (Voiko olla mahdollinen vika?) testerillä ohjattaessa kuulee kun solkku naksuttelee päälle ja pois. Jos jollakulla olisi antaa hyviä vinkkejä niin auliisti vastaan otetaan. Meinaa peukalo suuhun mennä!! |
Kirjoittaja: | deesu [ 08.03.2014 23:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
Tänään ropattu autoa koneen maaliittimet käyty läpi ja rasvattu hyvännäköiset oli. Eri anturien johtoja irroiteltu liittimet hyvännäköisiä myös tietokoneen liittimet. Moottori tilan sulakerasia käyty läpi hyvännäköiset olivat. EGR venttiili ei toimi ei ainakaan kun imee niin mitään ei tapahdu jumissa?. Hehkut pelaa otti 60A virtaa. Onko kukaan joutunut vaihtamaan tietokoneen vieressä olevaa ruskeaa relettä (sisällä 2kpl vaihtokoskettimista relettä) todennäköisesti liittyy tietokoneen ohjaukseen? Aamulla auto käynnistyi vaivattomasti kylmiltään hehkutuksen jälkeen. Mutta ropauksen jälkeen sai sahata käytiin jonkun aikaa lupaili välillä mutta ei käynnistynyt kuin ehkä viidennellä yrittämällä. Sen huomasin, että nyt eivät vilkkuneet mittarivalot kuin joulukuusessa ainoastaan vilkutti moottorin vikavaloa ja välillä vilkahti hehkunvalo. -Ihmettelemään jäin korkeapainepumpussa olevaa kahta osaa joihin tulee molempiin kaksi ohutta johtoa. Toinen on pumpun päällä toinen pumpun päässä. Osaisiko joku selventää mitä nuo ovat? -Sitten jos jollakulla on kyseistä autoa/moottoria purussa olisin kiinnostunut EGR venttiilistä kaikkine palikoineen pakosarjasta imusarjaan. Jos löytyy niin tarjotkaa. |
Kirjoittaja: | deesu [ 09.03.2014 22:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
Itse keskustelu jatkuu. Tänään tulppasin EGR venttiilin pois pelistä tulppa pakosarjan päähän liitokseen. Pakokaasujen käryt paranivat mutta koe ajolla huomasin, että kierroksien ollessa vähän yli 2000rpm niin kone alkaa hivenen nykiä (tunne mennään ei mennä). Samalla kone huoneesta olen kuulevinani kevyttä huokailua ja oletan tämän tulevan hukkaportilta. Letkut egr venttiilin ohjausventtiilillä on vielä ennallaan. Osaisiko kukaan sanoa mistä tämä muutos voisi johtua? Oli muuten putki aivan järkyttävässä sonnassa kuinkahan imusarja!!! |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 10.03.2014 09:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
Lähetin yv:n. |
Kirjoittaja: | deesu [ 22.03.2014 11:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
Vika paikannettu ja korjattu. Vika oli 3 sylinterin polttoaine suuttimessa. Vika alkoi selvitä kun menin paikalliseen diesel huoltoon jossa katsottiin viat kompuutterilta siellä ei ollut mitään mainittavaa. Seuraavaksi pientä jutustelua auton käyttäytymisestä (kun auto käynnistyy niin koneesta kuuluu selvä kalkatus, pakokaasut haisevat todella kitkerälle). Tämän jälkeen tehtiin suuttimien ohivuoto testi jossa paljastui 3 suuttimen yli kaksin kertainen ohivuoto verrattuna 4 suuttimeen joka oli paras neljästä. Tämän jälkeen sovittiin korjuu aika. Vaihtoivat kaikki sisuskalut suuttimeen. Jos nyt oikein ymmärsin niin suuttimen neula oli aivan sökö. Nyt auto on toiminut taas hyvin. Kyselin samalla, että mites 1 ja 2 sylinterit jotka näyttivät ohivuodoissa myös melko huonoilta vertona 4 suuttimeen, että mitä tehdään sanoi että oireiden ilmaantuessa tervetuloa. Oli asiansa tunteva huolto ja laitteetkin sen mukaiset! |
Kirjoittaja: | Benoit [ 22.03.2014 12:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
Missäpäin tuo suuttimien huoltoliike sijaitsee? |
Kirjoittaja: | deesu [ 22.03.2014 14:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
Lappeenranta Imatra välillä. |
Kirjoittaja: | PietuG [ 22.03.2014 17:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
deesu kirjoitti: Lappeenranta Imatra välillä. Voitko laittaa tuon paikan yhteystietoja joko YV:llä tai sitten ihan tähän ketjuun? Itselläni oli suuttimien kanssa ongelmia vuosi sitten eikä pääkaupunkiseudulta tai edes Uudeltamaalta löytynyt yhtään dieselhuoltoa joka noita suuttimia olisi korjannut. Kaikki olivat vaan tyrkyttämässä "edullisia" 450€/kpl suuttimia ja pari liikettä vielä kehui että ne pitää kaikki (1800€ ![]() ![]() ![]() ![]() Itse pääsin ongelmasta eroon ostamalla osittain puretun kolariauton (80€) josta löysin pari ehjää suutinta. |
Kirjoittaja: | deesu [ 04.04.2014 22:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
Elämässä on oppi rahat maksettava. Auto hyytyi reilu viikko sitten pihaan starttasi hyvin mutta ei käynnistynyt moottorin vikavalo vilkutti startatessa ja hehkun rele räpätti kone huoneessa. Tietty ensimmäiset diagnoosit oli polttoaine puolelle joten huollatin tuon 3.sylinterin suuttimen ja sitten 2.sylinterin suuttimen ja vielä päälle tarkastutin korkeapainepumpussa olevan paineen säätimen oli ok. panivat uudet tiivisteet. Auto ei vaan käynnistynyt. Sitten onneksi bongasin tori.fi sivuilta lexia testerin on muuten hyvä peli. Sillä kun hain diagnostiikalla vikoja ensin koneen puolelta, josta löytyi yksi epäoleellinen vika kuittasin pois ja hävisi. Auto ei vaan käynnistynyt. sitten meni muutama päivä miettiessä mikähän kulkinetta mahtaisi vaivata. Tällöin mieleeni juolahti katsoa testerillä varkaudenesto diagnostiikka (ajonesto) sieltähän se alkoi homma selviämään antoi vika koodin: ajonesto ei saa yhteyttä moottorin ecuun. Vika tuli ainavaan takaisin kun kuittasi. Siintä päivän verran keksittiin hakea kuvia citroen services sivuilta hyvät vikaselostukset ja muut kuvat. Rupesimme kuvien perusteella katsomaan moottori ecua purimme ecun liittimen auki josta paljastui johtimet. Ajovalojen päässä ecussa on kaksi paksua punaista johtoa jotka tulevat ecun vierestä olevasta ruskeasta kaksoisreleestä. Mittasimme käynnistys hetkellä jännitteen toisesta punaisesta johdosta (johdot ovat rinnan) ecun liittimestä jännite romahti 9.7 volttiin (Ecu tarvitsee yli 10 volttia toimiakseen mainittu ohjeissa). Tämän jälkeen mittasimme kaksoisreleeltä tuleva punainen johto jossa raita (releeseen tulee 2 tulevaa punaista paksua johdinta toinen ainakin raidallinen ja lähtee ecuun 2 punaista paksua johdinta) jännite oli startatessa n.12 volttia mutta koskettimen lähtevällä puolella olikin vain tuo 9.7.volttia joten vika on kaksoisreleen koskettimessa todennäköisesti kosketin on niin palanut, että ei anna tarpeeksi läpi. Kaikille joilla tuo rele on autossa ja autolla on ajettu n.200000km suosittelen releen vaihtamista helppo vaihtaa ja maksaa motonetissa karvan alta 35 Euroa. Vältytte tältä vaivalta jonka jouduin näkemään ennen kuin vika löytyi. Pahinta on, että auto temppuilee pitkään kuten meillä n. vuoden päivät ennen kuin rele tuli siihen pisteeseen että teki lopullisen tiltin. Moni pitää varmaan tätä polttoaine pumpun releenä mutta rele osallistuu ajonestoon juuri sillä, että katkaisee virran moottorin eculta. Tämä todella aiheutti tuon ajonesto diagnostiikan vika koodin. PS. Vinkkinä jos ette halua maksaa tuota 35 euroa niin pitäkää autossa noin 1.5m mittaista johdinta jonka päissä hauen leuat. Kuoritte tuosta kaksoisreleen eculle lähtevästä johdosta vähän eristettä pois hauen leuka johtimeen ja toinen pää akun +napaan ja käynnistämään (muistakaa poistaa johdin kun jätätte auton parkkiin). Tämä jos epäilee että kaksoisrele on tullut tiensä päähän. Itse ajelen näin tiistaihin saakka kunnes saan uuden releen. |
Kirjoittaja: | deesu [ 05.04.2014 16:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
Purin kaksoisreleestä kuoret pois löytyi selkeä vika toisen releen koskettimessa kylmäjuotos. Tinasin kokeeksi kiinni lähti kikkailutta käyntiin. |
Kirjoittaja: | black_van [ 05.04.2014 18:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 hdi -99 |
PietuG kirjoitti: deesu kirjoitti: Lappeenranta Imatra välillä. Voitko laittaa tuon paikan yhteystietoja joko YV:llä tai sitten ihan tähän ketjuun? Itselläni oli suuttimien kanssa ongelmia vuosi sitten eikä pääkaupunkiseudulta tai edes Uudeltamaalta löytynyt yhtään dieselhuoltoa joka noita suuttimia olisi korjannut. Kaikki olivat vaan tyrkyttämässä "edullisia" 450€/kpl suuttimia ja pari liikettä vielä kehui että ne pitää kaikki (1800€ ![]() ![]() ![]() ![]() Itse pääsin ongelmasta eroon ostamalla osittain puretun kolariauton (80€) josta löysin pari ehjää suutinta. Tammer Dieselillä Tampereella on ainakin pelit ja vehkeet,pystyvät koeponnistamaan ja arvioimaan kannattaako korjata. Siellä käytin omaani. Puhuivat vuosi sitten että olisivat avaamassa pääkaupunkiseudulle dieselkorjaamoa jossa olisi samanlaiset laitteet. Itselläni meni kaikki neljä uusiksi, ponnistuksineen,irrotus-asennus eli koko paketti 1600€. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |