Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kysymys tietoviisaille katalysaattorista http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17522 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | timppauu [ 10.03.2014 21:14 ] |
Viestin otsikko: | Kysymys tietoviisaille katalysaattorista |
Citroen C5 pomppasi katsastuksessa ja syy alentunut katalysaattorin teho -vikakoodi eli siis antipollution fault merkkivalo palaa, ja sen katsastusmies tsekkasi koneellaan. Tosiaan arvot ei menneet läpi pakokaasuanalyysissa, ja kun se jokin arvo olisi piänyt olla alle 0.20 niin se oli 0.41-. Vuosi takaperin puola meni rikki ja ajoin auton korjaamolle niin katalysaattori meni rikki ???? vai onko kyse jostakin muusta kenties ? Elikkäs voiko ko autoon laittaa halpaa kattia tarvikkeena tai löytyisikö keneltäkään edullista käytettyä ? Auto on C5 1.8 vm.2004 T.TU 040-5746453 |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 10.03.2014 21:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kysymys tietoviisaille katalysaattorista |
Ystävällisesti pyydän kaikki mitatut arvot näkyville, vaikken väitäkään kirjaimellisesti kohderyhmään kuuluvani. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 10.03.2014 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kysymys tietoviisaille katalysaattorista |
timppauu kirjoitti: Citroen C5 pomppasi katsastuksessa ja syy alentunut katalysaattorin teho -vikakoodi eli siis antipollution fault merkkivalo palaa, ja sen katsastusmies tsekkasi koneellaan. Tosiaan arvot ei menneet läpi pakokaasuanalyysissa, ja kun se jokin arvo olisi piänyt olla alle 0.20 niin se oli 0.41-. Vuosi takaperin puola meni rikki ja ajoin auton korjaamolle niin katalysaattori meni rikki ???? vai onko kyse jostakin muusta kenties ? Elikkäs voiko ko autoon laittaa halpaa kattia tarvikkeena tai löytyisikö keneltäkään edullista käytettyä ? Auto on C5 1.8 vm.2004 T.TU 040-5746453 Kyseessä voi olla myös labda-antureiden (niitä on kaksi, yksi ennen kattia toinen sen jälkeen) tai niiden esilämmityksen vika, tai mahdollisesti joku polttoainesuutin kusee. Samaten jos joku toinen puolaa yskii, se tekee sen monesti juuri pienellä kuormituksella, jolloin et välttämättä huomaa sitä ajossa heti ja niin menee palamatonta seosta putkeen. Tulpathan sinulla on tietenkin tarkistettu ja vaihdettu, eikä imusarja vuoda mistään (esim kiinnityspultti löysällä). Koska katalysaattorin tehtävä on polttaa palamaton polttoaine pois, se joutuu todella kovilla jos yksi pytty työntää palamatonta seosta suoraan kattiin. Mutta ei sen pitäisi vielä korjaamolle ajaessa pilata kattia, kyllä se satoja kilometrejä yleensä vaatii ajamista pytty pimeänä. Sinänsä tuo pakokaasuanalysaattorin arvo (kunhan nyt kuullaan mikä arvo se oli) voi johtua myös ilmavuodoista pakoputkistossa. Paljonko autossa on kilometrejä? |
Kirjoittaja: | puuparta [ 10.03.2014 22:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kysymys tietoviisaille katalysaattorista |
ds-jekkeri kirjoitti: Koska katalysaattorin tehtävä on polttaa palamaton polttoaine pois, se joutuu todella kovilla jos yksi pytty työntää palamatonta seosta suoraan kattiin. Mutta ei sen pitäisi vielä korjaamolle ajaessa pilata kattia, kyllä se satoja kilometrejä yleensä vaatii ajamista pytty pimeänä. Mulla on kyllä parin vuoden takaa omakohtaista kokemusta, että 7 kilsaa ajoa riittää katin täystuhoon. Oli tuossa toisessa skandinaavissa sytkäongelmia ja ajoin auton väkisin pajalle vaikka nyki ja rytki äärimmäisen voimallisesti niin että oli niskat niksahtaa. 6 kilsan kohdalla tuntui erityisen vahva takapotku ja korjaamolla saatettiin todeta, että katin kyljessä oli ammottava reikä ja sisuksen keramiikkaa täysin palasina eli ravistamalla tyhjeni ![]() |
Kirjoittaja: | Plagu [ 10.03.2014 23:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kysymys tietoviisaille katalysaattorista |
ehjä auto menee kunnossa ollessaan läpi noista mittauksista vaikka ilman koko pönttöä. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 11.03.2014 00:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kysymys tietoviisaille katalysaattorista |
puuparta kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Koska katalysaattorin tehtävä on polttaa palamaton polttoaine pois, se joutuu todella kovilla jos yksi pytty työntää palamatonta seosta suoraan kattiin. Mutta ei sen pitäisi vielä korjaamolle ajaessa pilata kattia, kyllä se satoja kilometrejä yleensä vaatii ajamista pytty pimeänä. Mulla on kyllä parin vuoden takaa omakohtaista kokemusta, että 7 kilsaa ajoa riittää katin täystuhoon. Oli tuossa toisessa skandinaavissa sytkäongelmia ja ajoin auton väkisin pajalle vaikka nyki ja rytki äärimmäisen voimallisesti niin että oli niskat niksahtaa. 6 kilsan kohdalla tuntui erityisen vahva takapotku ja korjaamolla saatettiin todeta, että katin kyljessä oli ammottava reikä ja sisuksen keramiikkaa täysin palasina eli ravistamalla tyhjeni ![]() Tuossa on seos ilmeisesti syttynyt katissa, tai muuta vastaavaa katastrofia. Itse olen ajanut C5 V6:lla aikoinaan puola pimeänä noin viisikymmentä kilometriä, eikä mennyt esikatti saati takakatti rikki. Auto oli tuolloin noin 100.000km ajettu. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 11.03.2014 01:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kysymys tietoviisaille katalysaattorista |
Toiset systeemit osaa poistaa sylinterin pois pelistä jos on katkoksia, siksi kaikki ei riko kattia. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 11.03.2014 07:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kysymys tietoviisaille katalysaattorista |
ds-jekkeri kirjoitti: timppauu kirjoitti: Citroen C5 pomppasi katsastuksessa ja syy alentunut katalysaattorin teho -vikakoodi eli siis antipollution fault merkkivalo palaa, ja sen katsastusmies tsekkasi koneellaan. Tosiaan arvot ei menneet läpi pakokaasuanalyysissa, ja kun se jokin arvo olisi piänyt olla alle 0.20 niin se oli 0.41-. Vuosi takaperin puola meni rikki ja ajoin auton korjaamolle niin katalysaattori meni rikki ???? vai onko kyse jostakin muusta kenties ? Elikkäs voiko ko autoon laittaa halpaa kattia tarvikkeena tai löytyisikö keneltäkään edullista käytettyä ? Auto on C5 1.8 vm.2004 T.TU 040-5746453 Kyseessä voi olla myös labda-antureiden (niitä on kaksi, yksi ennen kattia toinen sen jälkeen) tai niiden esilämmityksen vika, tai mahdollisesti joku polttoainesuutin kusee. Samaten jos joku toinen puolaa yskii, se tekee sen monesti juuri pienellä kuormituksella, jolloin et välttämättä huomaa sitä ajossa heti ja niin menee palamatonta seosta putkeen. Tulpathan sinulla on tietenkin tarkistettu ja vaihdettu, eikä imusarja vuoda mistään (esim kiinnityspultti löysällä). Koska katalysaattorin tehtävä on polttaa palamaton polttoaine pois, se joutuu todella kovilla jos yksi pytty työntää palamatonta seosta suoraan kattiin. Mutta ei sen pitäisi vielä korjaamolle ajaessa pilata kattia, kyllä se satoja kilometrejä yleensä vaatii ajamista pytty pimeänä. Sinänsä tuo pakokaasuanalysaattorin arvo (kunhan nyt kuullaan mikä arvo se oli) voi johtua myös ilmavuodoista pakoputkistossa. Paljonko autossa on kilometrejä? Ompas täydellisyyttä hipovan hyvä vastaus! |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |