Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 13:40 

Viestit: 55
Katsastusmies paljasti että oikean puolen vetarin ulomman nivelen suojakumi vuotaa mehuja pihalle. Vaihtaahan se pitäisi.

Minkäslainen homma on kyseessä? Vähän jo tilannetta tutkailin ja ajattelin kysyä viisaammilta että kannattaako itse aloittaakaan. Tarvitseeko erikoistyökaluja, härän voimia ja kiroilua vai onko odotettavissa Strömsö -tyylistä onnistumiskavalkaadia ja tyytyväistä hyräilyä?

Tarvitseeko koko vetaria irroittaa vai riittääkö ulomman pään irroitus ja saako kumin siitä sitten vedettyä nivelen yli pois ja takaisin? Mitä kaikkea muuta pitää irroittaa että irroitus ylipäätään onnistuu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 13:49 

Viestit: 390
Paikkakunta: Vaasa
ulompi pää irti ja vanha leikaten irti ja ylivedettävä yleismallinen kiinni ja matka jatkuu :D



Citroen ZX Avantage Break 1.8i -96 lowrider.
Citroen ZX Avantage(tonic) Break 1.8i -95
MaxBoom Pro, stock 400w 141,8Db SM3 2011
http://www.youtube.com/user/TheCitroenZX/ <---ei suositella ZX rakastajille ;)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 14:41 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Turha yrittää saada sitä napamutteria auki jollain harrastajan 1/2" väänimellä varustetulla hylsyllä ellei sitä ole joskus aiemmin avattu ja laitettu löysemmin kiinni. Tarvit 3/4" vääntimelle sopivan voimahylsyn, sekä itse vääntimen johon tyrkkäät metrin mittasen pakoputken pätkän tai mitä hyvänsä jatkovartta. Johan irtoaa. Kun on oikean puoleinen niin ei edes sylkäse vaihdelootan öljyjä ulos. Osta siihen ylivedettävään kumiin mukaan se kartio ja voide ja kas kummaa miten se kumi venyy ja venyy ja menee paikoilleen liukkaan kartion päällä. Vappuna sanotaan että on kuin olisi "simaa liittimessä"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 16:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Roplaaja kirjoitti:
Kun on oikean puoleinen niin ei edes sylkäse vaihdelootan öljyjä ulos.
Ja tulevaisuutta ajatellen vinkkiä siihen vasemmalle puolellekin öljyjen sisälläpitoa varten: rautalankaa ja letkuklemmari. Klemmarilla tiukataan tiukataan lanka akselin ympärille ja pyöräytetään sen jälkeen langalla akseli sopivasti pänninkiin perää kohti. Johan pysyy...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 17:23 

Viestit: 40
Kannattaa miettiä parikertaa että vaihdatko pelkän kumin vai koko nivelen.Jos pitkään ollut kumi rikki niin viimestään vuoden päästä nivelen vaihto edessä...ainakin jos ylivedettävän kumin siihen laitat.Sitä en suosittele kuin myyntiautoon.
Vetari irti,ruuvipenkkiin kiinni ja terävä napautus vasaralla nivelen boorille menevään osaan ja kas kun on nivel kädessä.Saattanee saada myös autossa kiinni ollessaan nivelen irti mutta asennushiekan määrä on huomattavasti pienempi ruuvipenkissä.
Jos ollut vanhassa kumissa vain pieni reikä niin pelkkä kumi toimii,mut jos kunnon halkio niin uutta niveltä hakemaan.
Niin ja vanhan nivelen saa purettua osiin kääntelemällä sisäosaa ja ottamalla kuula kerrallaan pois.Vain siten saat sen putsattua kunnolla.
Uusi kumi akselille,uusi sokka ja joko vanha pesty/rasvattu,tai uusi nivel kupari tai lyijyvasaralla napauttaen sokan yli paikalleen.Klemmarit kiinni,akseli autoon ja kovaa ajoa :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Alapallonivelen joutuu ottamaan tukivarresta irti. Hylsy on 35 mm ja löysäys kannattaa tehdä pyörä maassa ja käkkäri päällä. Kiristysmomentti on 280 Nm avausmomentti noin 1000 Nm. Riittävän pitkä jatkovarsi tarvitaan.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 18:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
Kiristysmomentti on 280 Nm avausmomentti noin 1000 Nm. Riittävän pitkä jatkovarsi tarvitaan.
Metrin varrella tämmöinen 60-kiloinen atleetti saa käännettyä yleensä auki ongelmitta, joten ei välttämättä ihan tuonne tonniin asti päästä...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Painoa ja voimaa ei ole yhtään enempää, mutta viimeksi mutteria aukoessa jatkovartta olikin 2 metriä.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 22:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Mä käytin pulttipyssyä ja 36 mm hylsyä.
Pyssyn paino n. 10 kg, toimii sähköllä ja tarkoitettu kuorma-auton pulteille. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 23:31 

Viestit: 55
Eli jonkin verran pitää apuvälineitä haalia, ennen kuin rupean edes rengasta irroittamaan. 1,5m rautaputki ainakin. Onko tietoa minkä kokoisella hylsyllä se lähtee se napamutteri auki?

Tiedän varmasti että kumi on vuotanut maksimissaan 150km, kun sen verran on aikaa vain edellisestä alle mönkimisestä ja silloin vuotoa ei vielä ollut. Vaihtelen siksi vain sen kumin. Pihi kun olen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Xantigon kirjoitti:
Onko tietoa minkä kokoisella hylsyllä se lähtee se napamutteri auki?

35 mm on tarkka, mutta ei se millin heitto haittaa. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 30.04.2013 23:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xantigon kirjoitti:
Vaihtelen siksi vain sen kumin. Pihi kun olen.
Laittanet sentään uudet rasvatkin?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 01.05.2013 08:42 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Sellanen musta voimahylsy ( 3/4"työkalulle ) maksaa esim. Puuilossa 10-11 euroa ja siitä on iloa pitkäksi aikaa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 01.05.2013 09:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ääni myös ylivedettävälle kumille mutta kun sen ostat niin sun PITÄÄ ostaa myös asennuskartio, muuten homma pissii ja mitään juomapulloviritystä ei kannat koittaa. YLivedettävän mukana tulee myös pussi liukkari jolla kartio luikastellaan ja sitten rivo tempasu niin päällä on... mutta ennen tempaisua vielä suosittelen lämmitämään kumia hiustenkuivaimella tai poppapuhaltimella, venyy paremmin yli. Elikäs normisti riittää kun avaa vetaripultin ja sitten alatukivarren ulkopään niin napa kääntyy sivuun.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 01.05.2013 10:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Hylsyn tarkka mitta on tosiaan 35 mm. Aukeaa se 36 milliselläkin, joka sopii myös jousisylinterin ylämutteriin. Eipä nuo hylsyt niin kalliita ole etteikö voisi olla molemmatkin hankittuna.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 01.05.2013 11:42 

Viestit: 55
Mahtavia ohjeita. Kiitos niistä. Harmi kun en pääse kuin vasta vapun jälkeen kauppaan ja sitä kautta aloittamaan.

Mikäs se on se asennuskartio? En ole moista nähnytkään.

EDIT: Tällainenkö? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ka-191549/


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 01.05.2013 13:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
semmonen


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 02.05.2013 10:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tuota kartiota käytettäessä pitää käyttää myös tukevaa teippiä jolla kartion laajapää saadaan pysymään paikallaan ja samalla teipataan ABS:n hammastus koska se voi leikata kumin rikki.

http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... t_cone.jpg

Tässä kuvassa se on just vedetty yli ja kuten huomaat niin se piotää vetää alassuin ja sitten se vedetään oikein päin nivelen päälle.

http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... edetty.jpg



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 02.05.2013 15:39 

Viestit: 55
avbx kirjoitti:
Hylsyn tarkka mitta on tosiaan 35 mm. Aukeaa se 36 milliselläkin, joka sopii myös jousisylinterin ylämutteriin. Eipä nuo hylsyt niin kalliita ole etteikö voisi olla molemmatkin hankittuna.


Varmistetaan vielä, että olihan se torx-hylsy millä napa aukeaa? Olen menossa töistä suoraan kauppaan ja unohtui varmistaa autolta minkämoinen se olikaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 02.05.2013 15:52 

Viestit: 138
Ei ole. Osta normaali 35mm kuuskulmainen hylsy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 02.05.2013 21:48 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
xsara vts kirjoitti:
Kannattaa miettiä parikertaa että vaihdatko pelkän kumin vai koko nivelen.Jos pitkään ollut kumi rikki niin viimestään vuoden päästä nivelen vaihto edessä...ainakin jos ylivedettävän kumin siihen laitat.Sitä en suosittele kuin myyntiautoon.
Vetari irti,ruuvipenkkiin kiinni ja terävä napautus vasaralla nivelen boorille menevään osaan ja kas kun on nivel kädessä.Saattanee saada myös autossa kiinni ollessaan nivelen irti mutta asennushiekan määrä on huomattavasti pienempi ruuvipenkissä.
Jos ollut vanhassa kumissa vain pieni reikä niin pelkkä kumi toimii,mut jos kunnon halkio niin uutta niveltä hakemaan.
Niin ja vanhan nivelen saa purettua osiin kääntelemällä sisäosaa ja ottamalla kuula kerrallaan pois.Vain siten saat sen putsattua kunnolla.
Uusi kumi akselille,uusi sokka ja joko vanha pesty/rasvattu,tai uusi nivel kupari tai lyijyvasaralla napauttaen sokan yli paikalleen.Klemmarit kiinni,akseli autoon ja kovaa ajoa :D



Aivan samaa mieltä, kannattaako pähkäillä jaffapullotöttöröiden kanssa kun nivel kuitenkin irtoaa helposti ja samalla sen voi putsata ja uusia rasvat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 02.05.2013 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Yllättävää kyllä mutta kun nivelkumi on rikki ja se ajon aikana pyörii niin kaikki paska lähtee säteen suuntaan huitsan kukkaseen. Yleensä aina kun huitaisee uuden kumin ja kourallisen rasvaa niin nivelellä ajaa maapallon ympäri.
Fysiikka hoitaa sen että nivel ei avonaisena itseensä juuri likaa kerrytä. Eniten sinne saa likaa huolimattomalla kumin asennuksella :D



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 03.05.2013 06:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Myöskään suojakumin rasvaaminen ei auta niveltä kestämään paremmin. Eikä siihen suojakumin rasvaan kertyneen lian poistokaan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 03.05.2013 20:06 

Viestit: 55
35mm voimahylsy ja 50cm 1/2" vääntötanko kaupasta ja hommiin. Eilen hommat tyssäsi nopeasti, kun valikoimasta ei jostain syystä löytynyt 22mm lenkkiä tai hylsyä alapallonivelen avaamiseen.

Kaupan kautta siis tänään hommiin ja muttereita aukomaan. Alapallonivelen löysääminen vaati 50cm varrella huomattavaa suostuttelua ja irtosikin vasta kun jatkoin vartta vielä n.30cm polkupyörän satulanputkella. Napa puolestaan aukesi yllättävän helposti ihan sillä 50cm vivulla.

Mutta sitten tyssättiin uudelleen. Alapallonivel ei pura liittoaan tukivarren kanssa sitten millään. En pääse kovin hyvään asentoon sitä käskemään, mutta vasaran iskuja ja monenlaista kampeamista se kesti pitkän tovin. Ei uskonut edes toistuvaa ja kovenevaa kiroilua.

Eli tukivarsi ei irtoa alapallonivelestä, tai toisinpäin. Molemmat käy. Onko jippoja? Onko vaarana rikkoa se alapallonivel?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia vetonivelen suojakumin vaihto
ViestiLähetetty: 03.05.2013 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Xantigon kirjoitti:
35mm voimahylsy ja 50cm 1/2" vääntötanko kaupasta ja hommiin. Eilen hommat tyssäsi nopeasti, kun valikoimasta ei jostain syystä löytynyt 22mm lenkkiä tai hylsyä alapallonivelen avaamiseen.

Kaupan kautta siis tänään hommiin ja muttereita aukomaan. Alapallonivelen löysääminen vaati 50cm varrella huomattavaa suostuttelua ja irtosikin vasta kun jatkoin vartta vielä n.30cm polkupyörän satulanputkella. Napa puolestaan aukesi yllättävän helposti ihan sillä 50cm vivulla.

Mutta sitten tyssättiin uudelleen. Alapallonivel ei pura liittoaan tukivarren kanssa sitten millään. En pääse kovin hyvään asentoon sitä käskemään, mutta vasaran iskuja ja monenlaista kampeamista se kesti pitkän tovin. Ei uskonut edes toistuvaa ja kovenevaa kiroilua.

Eli tukivarsi ei irtoa alapallonivelestä, tai toisinpäin. Molemmat käy. Onko jippoja? Onko vaarana rikkoa se alapallonivel?


En ihan tarkkaan muista miten sen tein mutta käytin tunkkia jonka "sidoin" kiinni johonkin paksulla teräsvaijerilla. Tällä virityksellä sain aikaiseksi tarvittavan jännityksen kappaleiden erottamiseksi. Sen jälkeen aloin nakuttelemaan, koputtelemaan, odottamaan, paukauttamaan kunnes osat pamauksen kera irtoivat toisistaan :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: