Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 05.07.2009 21:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Taustat:

-akku loppu, useita kaapelistarttauksia
-yksi mäkistartti, jossa kieltämättä moottori yski ja lähti vaivoin käyntiin

Nykytila:
-Ei meinaa millään käynnistyä (ei väliä onko kylmä/kuuma) ja jos käynnistyy, pysyy kovilla kierroksilla (3000-4000 rpm) käynnissä, kaasujalan noston jälkeen sammuu

Selvitetty:
-Saa naftaa
-Suodatin ei tukkeessa eikä kaiketi ilmavuotoja
-Hehkutus ok

Oma epäily:
-Jakohihna mäkistartissa pompannut ruiskupumpulla yhden pykälän yli -> väärä ajoitus.

Vaan mitä sanoo raati? Pitäisi kaverin pihassa Nokialla kenttäoloissa viritellä kuntoon jossain vaiheessa kesää ja siirtää katiska kotiin.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 05.07.2009 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Jakohan on suht helppo tarkistaa M8 pulteilla, kopathan on pikaklipseillä kiinni. Kantaisko venttiilit? Minkäväristä savua pukkaa, haiseeko kitkerälle tai nokiselle?


Viimeksi muokannut Kaapelimies päivämäärä 05.07.2009 22:17, muokattu yhteensä 1 kerran


2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 05.07.2009 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Venttiilivälykset..?

Tuskimpa tuo pumpun ajoitusvikakaan ainakaan käyntiä helpottaisi, mutta aika epätodennäköistä olisi että "vai sieltä" hyppäisi ja nokka olisi edelleen kohdillaan... Ehkä, luulisin niin..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 05.07.2009 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Mistä venttiilivälykset olisivat yhtäkkiä tulleet? Huomenna tsekkaan jaon, josta ohjeet löysinkin viestiarkistosta. Perse kun ei ole mitään manuaalia mukana mutta onneksi on netti. Ihmetyttää vaan että miten tuo yhtäkkiä alkoi noin kiukutella. Käynti on horjuvaa välillä kovillakin kierroksilla. Savuttihan se hieman kun kaasua painoi mutta ei mitenkään erityisemmin... Kerron lisää jahka selvyyksiä saan. Lisää neuvoja saa toki antaa. Onhan mulla tuohon toki toinen vaihtokonekin "heittämällä sisään" muttei jaksais kun olis parempaakin tekemistä. Ääh.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 06.07.2009 13:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Ajoitus on tosiaan aivan paikallaan, eli ei se remmi ole liikkunut.

Voiko venttiili tuhoutua mäkistartissa? Epäily on, että tuo mäkistartti teki isomman vian, aiempi vika oli tiettävästi ainoastaan huono akku. Vuosia autoa on vaivannut jo se, ettei millään konstilla ole sanotaanko -10C kylmemmässä saanut käyntiin ilman lohkolämmitystä, ei edes apuvirralla. Kakkosautona tämä on mulla ollut ja XM:n viime elokuussa ostettuani todella vähällä käytöllä onkin ollut.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 06.07.2009 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Ilmavuoto-oireilta kovasti kuulostaa (rouvan Break teki tuommoista toistuvasti niin, että usko meinasi jo pettää vuodon löytämis-tukkimis-vian uusiutumis-kierteessä, kunnes primäärisyyksi paljastui tankin tukossa oleva korvausilman saanti, jonka seurannaisvaikutuksena pumpun imemä alipaine sai aina jonkun paikan matkan varrelta pettämään ja ilmavaivat uusiutumaan), mutta jos ei kerran kelpaa, niin missä kunnossa mahtaa ruiskusuuttimet olla?



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 06.07.2009 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Mielenkiintoinen teoria. Voisiko tuon mahdollisen tankin korvausilmatukkeuman tutkia siten, että pitää startatessa tankin luukkua auki?

Toki ilmavuotoja voi olla, eihän siitä mihinkään pääse, mutta tsekkasin käynnistysvaikeuksien alettua kumiset naftaletkut ennen suodinta ja suotimen jälkeen. Toki ne pitäisi uusia ja suodatinkin.. Ehkäpä se voisi olla seuraava kokeilu...



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 06.07.2009 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
DSuper5 kirjoitti:
Mistä venttiilivälykset olisivat yhtäkkiä tulleet?

Ei vaan menneet. Pakoventtiilit alkavat kantaa.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 07.07.2009 00:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
DSuper5 kirjoitti:
Mielenkiintoinen teoria. Voisiko tuon mahdollisen tankin korvausilmatukkeuman tutkia siten, että pitää startatessa tankin luukkua auki?


Ainakin siinä minun referoimassani tapauksessa olis ollut jo myöhäistä: se tankin korvausilman saannin puute ei itsessään vielä aiheuttanut oireita, mutta sitten kun pumpun tekemä alipaine oli saanut esim. naftasuotimen (käsi-)ilmauspumpun vuotamaan ilmaa sisäänpäin, se vuosi sitä sitten niin naftatankinkorkki kiinni kuin aukikin. Taudin jäljille pääsin vasta, kun älysin pistää naftaletkuun perämoottorin pumppulutkun ja huomasin, miten se meni lommolle moottorin käydessä.

Oireet ilmaantuivat vähitellen: ensi alkuun auto vain satunnaisesti sammui liikennevaloissa lähtien heti uudestaan käyntiin, myöhemmin se ei enää sammuttuaan käynyt kuin tyhjäkäyntiä isoilla kierroksilla. Pumppulutkua puristamalla ajo jatkui aina muutaman kilometrin kerrallaan, kunnes ilmaa oli taas kertynyt niin paljon, että käynti estyi.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 07.07.2009 00:14 

Viestit: 2699
Onko polttoainesuodatin muovikotelossa, jossa kansi neljällä pultilla kiinni? Suodatinkotelo siis öljyntäyttöaukon vasemmalla puolella siinä koneen päällä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä
ViestiLähetetty: 07.07.2009 15:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
DSuper5 kirjoitti:
Toki ilmavuotoja voi olla, eihän siitä mihinkään pääse, mutta tsekkasin käynnistysvaikeuksien alettua kumiset naftaletkut ennen suodinta ja suotimen jälkeen. Toki ne pitäisi uusia ja suodatinkin.. Ehkäpä se voisi olla seuraava kokeilu...

Arpomisen voi lopettaa kun pistää paluuletkun ja pumpun väliin pienen pätkän kirkasta muoviletkua. Jos pumpulta tulee ilmaa moottorin käydessä niin jostain se sitä horii.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: