|
Kirjoittaja |
Viesti |
DSuper5
|
Viestin otsikko: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 05.07.2009 21:05 |
Viestit: 108
|
Taustat:
-akku loppu, useita kaapelistarttauksia -yksi mäkistartti, jossa kieltämättä moottori yski ja lähti vaivoin käyntiin
Nykytila: -Ei meinaa millään käynnistyä (ei väliä onko kylmä/kuuma) ja jos käynnistyy, pysyy kovilla kierroksilla (3000-4000 rpm) käynnissä, kaasujalan noston jälkeen sammuu
Selvitetty: -Saa naftaa -Suodatin ei tukkeessa eikä kaiketi ilmavuotoja -Hehkutus ok
Oma epäily: -Jakohihna mäkistartissa pompannut ruiskupumpulla yhden pykälän yli -> väärä ajoitus.
Vaan mitä sanoo raati? Pitäisi kaverin pihassa Nokialla kenttäoloissa viritellä kuntoon jossain vaiheessa kesää ja siirtää katiska kotiin.
D Super 5 1972 CX 2,5D 1985 BX 19 Digit 1985 BX 1,9TGD Van 1990 XM 2,5TD Break 1996
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 05.07.2009 22:14 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Jakohan on suht helppo tarkistaa M8 pulteilla, kopathan on pikaklipseillä kiinni. Kantaisko venttiilit? Minkäväristä savua pukkaa, haiseeko kitkerälle tai nokiselle?
Viimeksi muokannut Kaapelimies päivämäärä 05.07.2009 22:17, muokattu yhteensä 1 kerran
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 05.07.2009 22:15 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Venttiilivälykset..?
Tuskimpa tuo pumpun ajoitusvikakaan ainakaan käyntiä helpottaisi, mutta aika epätodennäköistä olisi että "vai sieltä" hyppäisi ja nokka olisi edelleen kohdillaan... Ehkä, luulisin niin..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
DSuper5
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 05.07.2009 22:43 |
Viestit: 108
|
Mistä venttiilivälykset olisivat yhtäkkiä tulleet? Huomenna tsekkaan jaon, josta ohjeet löysinkin viestiarkistosta. Perse kun ei ole mitään manuaalia mukana mutta onneksi on netti. Ihmetyttää vaan että miten tuo yhtäkkiä alkoi noin kiukutella. Käynti on horjuvaa välillä kovillakin kierroksilla. Savuttihan se hieman kun kaasua painoi mutta ei mitenkään erityisemmin... Kerron lisää jahka selvyyksiä saan. Lisää neuvoja saa toki antaa. Onhan mulla tuohon toki toinen vaihtokonekin "heittämällä sisään" muttei jaksais kun olis parempaakin tekemistä. Ääh.
D Super 5 1972 CX 2,5D 1985 BX 19 Digit 1985 BX 1,9TGD Van 1990 XM 2,5TD Break 1996
|
|
|
|
 |
DSuper5
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 06.07.2009 13:38 |
Viestit: 108
|
Ajoitus on tosiaan aivan paikallaan, eli ei se remmi ole liikkunut.
Voiko venttiili tuhoutua mäkistartissa? Epäily on, että tuo mäkistartti teki isomman vian, aiempi vika oli tiettävästi ainoastaan huono akku. Vuosia autoa on vaivannut jo se, ettei millään konstilla ole sanotaanko -10C kylmemmässä saanut käyntiin ilman lohkolämmitystä, ei edes apuvirralla. Kakkosautona tämä on mulla ollut ja XM:n viime elokuussa ostettuani todella vähällä käytöllä onkin ollut.
D Super 5 1972 CX 2,5D 1985 BX 19 Digit 1985 BX 1,9TGD Van 1990 XM 2,5TD Break 1996
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 06.07.2009 18:39 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Ilmavuoto-oireilta kovasti kuulostaa (rouvan Break teki tuommoista toistuvasti niin, että usko meinasi jo pettää vuodon löytämis-tukkimis-vian uusiutumis-kierteessä, kunnes primäärisyyksi paljastui tankin tukossa oleva korvausilman saanti, jonka seurannaisvaikutuksena pumpun imemä alipaine sai aina jonkun paikan matkan varrelta pettämään ja ilmavaivat uusiutumaan), mutta jos ei kerran kelpaa, niin missä kunnossa mahtaa ruiskusuuttimet olla?
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
DSuper5
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 06.07.2009 23:06 |
Viestit: 108
|
Mielenkiintoinen teoria. Voisiko tuon mahdollisen tankin korvausilmatukkeuman tutkia siten, että pitää startatessa tankin luukkua auki?
Toki ilmavuotoja voi olla, eihän siitä mihinkään pääse, mutta tsekkasin käynnistysvaikeuksien alettua kumiset naftaletkut ennen suodinta ja suotimen jälkeen. Toki ne pitäisi uusia ja suodatinkin.. Ehkäpä se voisi olla seuraava kokeilu...
D Super 5 1972 CX 2,5D 1985 BX 19 Digit 1985 BX 1,9TGD Van 1990 XM 2,5TD Break 1996
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 06.07.2009 23:33 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
DSuper5 kirjoitti: Mistä venttiilivälykset olisivat yhtäkkiä tulleet? Ei vaan menneet. Pakoventtiilit alkavat kantaa.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 07.07.2009 00:04 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
DSuper5 kirjoitti: Mielenkiintoinen teoria. Voisiko tuon mahdollisen tankin korvausilmatukkeuman tutkia siten, että pitää startatessa tankin luukkua auki? Ainakin siinä minun referoimassani tapauksessa olis ollut jo myöhäistä: se tankin korvausilman saannin puute ei itsessään vielä aiheuttanut oireita, mutta sitten kun pumpun tekemä alipaine oli saanut esim. naftasuotimen (käsi-)ilmauspumpun vuotamaan ilmaa sisäänpäin, se vuosi sitä sitten niin naftatankinkorkki kiinni kuin aukikin. Taudin jäljille pääsin vasta, kun älysin pistää naftaletkuun perämoottorin pumppulutkun ja huomasin, miten se meni lommolle moottorin käydessä. Oireet ilmaantuivat vähitellen: ensi alkuun auto vain satunnaisesti sammui liikennevaloissa lähtien heti uudestaan käyntiin, myöhemmin se ei enää sammuttuaan käynyt kuin tyhjäkäyntiä isoilla kierroksilla. Pumppulutkua puristamalla ajo jatkui aina muutaman kilometrin kerrallaan, kunnes ilmaa oli taas kertynyt niin paljon, että käynti estyi.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 07.07.2009 00:14 |
Viestit: 2699
|
Onko polttoainesuodatin muovikotelossa, jossa kansi neljällä pultilla kiinni? Suodatinkotelo siis öljyntäyttöaukon vasemmalla puolella siinä koneen päällä.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: BX 19D ei pysy käynnissä Lähetetty: 07.07.2009 15:58 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
DSuper5 kirjoitti: Toki ilmavuotoja voi olla, eihän siitä mihinkään pääse, mutta tsekkasin käynnistysvaikeuksien alettua kumiset naftaletkut ennen suodinta ja suotimen jälkeen. Toki ne pitäisi uusia ja suodatinkin.. Ehkäpä se voisi olla seuraava kokeilu... Arpomisen voi lopettaa kun pistää paluuletkun ja pumpun väliin pienen pätkän kirkasta muoviletkua. Jos pumpulta tulee ilmaa moottorin käydessä niin jostain se sitä horii.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
|
|