Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Multi-function displayn korjaus kenttäoloissa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17739
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.04.2014 00:52 ]
Viestin otsikko:  Multi-function displayn korjaus kenttäoloissa

Coupe-Pösöjen tyyppivika on keskikonsolin multi-function displaystä katoavat pikselirivit, varsinkin tästä navigaattorilla varustetusta huippumallista jossa näyttö on isompi, Siemensin tekemä. Tämmöistä sotkua se kuva näin vanhemmiten on:
Liitteet:
mfd_alkutilanne.jpg
mfd_alkutilanne.jpg [ 55.99 KiB | Katsottu 3107 kertaa ]


Tutkimus eBayssä ja soitto merkkiliikkeeseen paljastaa, että tuon navigaattorimallin näyttö on ongelma! eBayssä niitä tulee harvoin myyntiin ja hinnat ovat satasia, ja merkkiliikkeessä uusi maksaa 900 euroa alennuksineen. Eikä oikein käytettyä uskalla ostaa kun siinähän on kohta nuo samat pystyviivat kuin alkuperäisessäkin.

No perkele. Mikä nyt eteen?

Citroen-mies ei lannistu, vaikka Pösön viasta onkin kysymys. Koska käytössä on DiagBox ja Peugeot Planet 2000 -diagnostiikkasetti, voidaan autoon pistää mikä tahansa muunmallinen 406:n näyttö ja opettaa se BSI:lle - teoriassa. Jaa, noinkohan tuo käynee? Kokeillaan! Tilasin eBaystä kolmella punnalla perusmalli-406:n karvalakkinäytön.

Näyttö tipahti postissa parin viikon kuluessa, ja näytti päällisin puolin ehyeltä. Ympärysmuovit olivat sopivat, kuten kuvan perusteella pitikin. Itse näyttö-osa on pienempi kuin alkuperäinen, ja siinä on pari fyysistä nappulaa. Mutta ei se mitään!

Koska ollaan kenttäoloissa ja telttamajoituksessa, työkaluvalikoima on vähäinen. Käytettävissä on vain Bahcon monitoimiveitsi sekä halpamarketista kahdella eurolla ostettu torx-pääsarja.

Allaolevien kuvien selitykset:

1) Eipä muuta kuin ruvetaan kaivamaan vanhaa irti. Jaah, täällähän on käyty ennekin, toisen puolen muovisuojaläppä oli uretaanilla kiinni.

2) Kahden euron torx-setti

3) Jotta tiukassa olevat torxit saadaan irti, täytyy käyttää Bahcon veistä torx-palan vääntövartena kuvatulla tavalla

4) Vanha on irti, "uusi" vasemmalla vertailun vuoksi

5) Uudessa piuhat kiinni

6) Ilman PP2000-kongigurointia ei näy kuin lämpötila, ja sekin ihmeen himmeästi. Saatana, teenjuojat myivät näytön jossa taustavalot ovat pimeänä! Olisi pitänyt tilata venäjältä.

Liitteet:
mfd_vanhapois.jpg
mfd_vanhapois.jpg [ 35.28 KiB | Katsottu 3107 kertaa ]


Liitteet:
mfd_vanhapois2.jpg
mfd_vanhapois2.jpg [ 78.89 KiB | Katsottu 3107 kertaa ]

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.04.2014 01:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Multi-function displayn korjaus kenttäoloissa

No, ennenkuin puututaan tuohon taustavalo-ongelmaan niin pannaanpas näyttö toimimaan auton kanssa! Ei muutta kuin

1) Kiinalaiset kopiopiuhat kiinni OBD2-porttiin ja sitten odotellaan että DiagBox ja PP2000 käynnistyvät. Käyn välillä ottamassa viskiryypyn.

2) Käynnistyihän se lopuksi kahden viskin jälkeen. Replacement parts -> multifuntion display, ja ruvetaan opettamaan autoa tavoille

3) Jaa, menu väittää uutta näyttöä haisteltuaan että auton CD-boksi ei olisi VAN-väylässä. Näin voi olla, jätetään se ABsentiksi.

4) Poistetaan vielä eri menusta tuo navigaatiosysteemi, jätetään kuitenkin navigaattoriboksi peräkonttiin. hmmm...

5) Kun käytin virtoja päällä ja pois ilman opetusta kerran uuden näytön kanssa, ilmestyi monenlaisia vikakoodeja joka puolelle. Tarkastetaan ja nollataan! Navigaatioecu näkyy edelleen menuissa ja tuottaa vikakoodeja vaikka sen tuolta toisesta menusta poistin... ranskalaiset... pitää ilmeisesti repiä fyysinen boksi irti peräkontista myös.

Liitteet:
mfd_pp2000.jpg
mfd_pp2000.jpg [ 38.89 KiB | Katsottu 3098 kertaa ]


Liitteet:
mfd_pp2000_2.jpg
mfd_pp2000_2.jpg [ 51.33 KiB | Katsottu 3098 kertaa ]

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.04.2014 01:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Multi-function displayn korjaus kenttäoloissa

No, se oppi tavoille! PP2000 melkeinpä automaattisesti haisteli ja konfiguroi tuon Sagemin näyttömoduulin sopivaksi, ei tarvinnut esimerkiksi etsiä moduulin tyyppiä tai mitään. Epäilyttävän helppoa.

Mutta taustavalottomuus kiusaa. Korjataan, siksihän tässä värkätään:

1) Moduuli ilman taustavaloa, himmeänä kuultaa sieltä jotain pikseleitä

2) Virrat pois ja 3 min lepo BSI:lle, sen jälkeen irrotin tuon näytön taas. Ja takaa löytyy onneksi perinteisillä polttimoilla toteutettu taustavalo! Kolme polttimoa maksoi naapurikadun varaosakioskissa yhteensä puolitoista euroa.

3) Polttimot vaihdettu ja taustavalo pelaa. Nyt enää torx-ruuvit momenttiin. Kun kieli tulee ulos suusta, on momentti oikein.

Liitteet:
mfd_uusikorjataan.jpg
mfd_uusikorjataan.jpg [ 71.62 KiB | Katsottu 3091 kertaa ]



Lopussa kiitos ja... no kiitos seisoo. Näytön väri on kiitettävän samanlainen kuin alkuperäisessä isommassa näytössä, ja kaikki radion ja ajotietokoneen tiedot tulevat näytölle aivan oikein, tietysti hieman erinäköisenä kuin alkuperäisessä. Mutta näitä näyttöjä on ollut myös Coupeissa ilman navigaattoria. Ja se navigaattorihan on nykypäivänä vitsi, jokaisessa halpiskännykässä on parempi, joten sitä ei kaivata peräkonttiin asennettuine DVD-lukijoineen.

Liitteet:
mfd_uusivalmis.jpg
mfd_uusivalmis.jpg [ 93.23 KiB | Katsottu 3091 kertaa ]

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.04.2014 01:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Multi-function displayn korjaus kenttäoloissa

Koko korjaus tuli siis kaikkine kuluineen maksamaan yhteen 6 euroa 20 senttiä. Kiva!

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/